Pari tekniikkakysymystä tuolla aiemmin.
Bensiinin säilöntäaine tai pienkonebensiini on ihan ehdoton kaasutinpyöriin. Digitaalipyörissä mitä nykypyörät ovat jo olleet jo pitkään ei välttämättä säilöntäainetta tarvita yhden talven tarpeiksi. Jos pidempään makuuttaa niin sitten voi olla hyväksi. Asiaa voi helpottaa myös laittamalla akkukaapelin talven aikana välillä kiinni ja laittamalla virrat päälle. Se kierrättää bensiiniä järjestelmässä ja nostaa polttoainepaineen. Tosin, ei säilöntäaineesta haittakaan ole ja vaiva on pieni.
Digitaalipyörissä on myös muistettava irrottaa + johto akusta talvisäilyttämisen alussa. Jos ei irrota niin tuloksena on tyhjä akku ja todennäköisesti myös entinen. Digivehkeet kun haukkaavat koko ajan sähköä vaikka virta-avain ei virtalukossa olisikaan. Toinen vaihtoehto on pitää hyvälaatuista ylläpitolaturia koko ajan kiinni talvisäilytyksen ajan. Se tyhjentää akkua ja lataa taas uudelleen eli toimittaa samaa virkaa kuin pyörä olisi käytössä.
Joissain pyörissä on myös kello. Sekin käyttää akkuvirtaa. Pilaa varmasti akun talven aikana jos kaapelit ovat kytketty akkuun.
Kaasutinpyörissä ei polttoaine ole hermeettisessä tilassa eikä paineistettua verratuna digitaali- eli ruiskutuspyörään. Silloin se on tekemisissä ympäröivän ilman kanssa useammastakin kohtaa ja siitä haihtuu ensin herkimmin palavat ainekset. Jäljelle jää, pahimmassa tapauksessa, kiintoainetta kaasuttimien kohokammioihin ja silloin on kaasuttimien pienenpienet kanavat tukossa. Siksi aina säilöntäaine tai pienkonebensiini tankkiin ja käyttöä niin kauan että sitä on kaasuttimissa saakka. Ehkäpä uusinkäynnistys näin talvisydämenä.
Sitten hieman asian sivusta: Kerhollani pidin luentoa uusille prospekteille kerhokäytänteistä, kerhotilojen käytöstä, sekä talvisäilytyksestä johon heillä on oikeus päästyään aikanaan täysjäseniksi ja kyselin heiltä pyöristänsä. Kumpikin kertoi pyöränsä merkin ja mallin sujuvasti mutta kumpikaan ei tiennyt onko pyöränsä kaasutin- vai ruiskutusmoottorinen. Olivat että mitä sillä on väliä?

On sillä!
Uusi vuosi on nyt jo päällä ja käynnissä. Tässä iässä aika kulkee nopeasti, kevät pyrkii jo kovaa vauhtia päälle ja pitää tehdä alustavia suunnitelmia kesämenoista. Eiköhän sitä taas tule ajettua jonkinlaisia reissuja jos terveys edes tällä tasolla pysyy.
Jo pitkään on ollut käytänteenä ajaa yhtenä päivänä jonnekin kauemmas, olla yötä siellä ja kierrellä nähtävyyksiä ja ravintoloita ja olla vielä toinenkin yö ja jos sitten ei enää huvita jatkaa matkaa muutoin niin körötellä kotiinpäin eri reittiä kuin tullessa. Halvin yöpymistapa on teltta jossain metsätien varressa mutta varsin edullista on myös B&B tai Airbnb. Varaamalla majoituksen etukäteen seikkailuhenkisyys hieman kärsii. Vaikka olen vuosikymmenet ajellut maamme teitä ristiinrastiin ja hieman naapureissakin niin aina löytyy jokin uusi ja käymätön tieosuus tai paikka. Heinä- ja elokuussa ovat ns. kesämajoituspaikat auki mutta myös hyvin varattuja. Kesäkuussa eivät ehkä ole auki lainkaan. Jos menee minne nenä näyttää niin voi olla hankalaa äkisti löytää majoitusta. Usein kannattaa kysyä paikallisilta niin löytyykin lisää palveluita.
Täältä Tampereelta ainakin alkukesän pitkänä päivänä ajelee helposti Ruotsiin tai Norjaan. Laivamatka Uudeltamaalta Tallinnaankaan ei kauaa aikaa vie ja voi naapurissakin viihtyä varsinkin kun on sosiaalinen kuten itse.
Ensireissuksi sunnittelemani on käydä huhtikuussa, jos säät suovat, California Adamantilla Kuhmoisissa noin 100 km päässä katsomassa viikonlopun verran millaista väkeä siellä on. Kunta liittyi vuodenvaihteessa Pirkanmaahan. Asukkaita ei ole kuin reilut 2000. Kuhmoinen on tähän asti ollut vain läpiajopaikka. Ehkä kerran olen siellä pyöräni tankannut.
Viime suven matkasuoritetta ei corona ihmeemminkään vajentanut verrattuna aiempiin vuosiin. Käytännössä oli enemmän ajeluita kuin varsinaisia reissuja. Eli kotiin yöksi-kurvailuja. Muutama kokoontumisajo tuli käytyä mutta kutsukokoontumisissa en käynyt kuin kahdessa. Lisäksi oli erinäisiä päällekkäisyyksiä sukujuhlien ja vastaavien suhteen. Ylipäänsä isot kokoontumiset olivat vähissä viime kesänä.