Pitäisikö huolestua?
Omistan myös yhden version 1400 Californiasta. Sehän on tehty ihan eri osista kuin edeltävät mallit ja sukupolvet.
Valmistusmäärätkin, ainakin valtamerkkeihin verrattuna, ovat jääneet vähäisiksi. Paljonko lienee eri versioiden kokonaismäärä?
Tähän asti, ennen CARC-mallistoa, oli kaksi perusmallisarjaa joissa osa osista olivat jopa yhteistä mutta molempia tehtiin todella pitkä aika, monta vuosikymmentä, vain pienin muutoksin. Suurimmat erot ulkonäössä eikä niinkään tekniikassa muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta.
Mallisarjan loputtua vaikuttaa se yleensä siten että jo valmistetun malliston hinta putoaa jälleenmyynnin osalta.
Se, ei ainakaan minulle, vaikuta pyörän omistamiseen. "Tallissani" on runsaasti parasta ennen-päiväyksen menettäneitä malleja. Myös niiden jälleenmyyntihinta on niin alhainen ettei viitsi edes vaivautua.
Laki ei varmaankaan vaadi että lopetun malliston varaosatarve tyydytettäisiin jatkossa. Monella valmistajalla on kuitenkin, maineensa vuoksi, käytäntönä tuottaa varaosia noin 10 vuotta malliston lopettamisen jälkeen mikäli tehdas ylipäänsä siihen pystyy. Viimeisinpänä esimerkkinä Victory jonka tuotemerkin omistaja näin julisti. Myös Japaniassa on tämä oivallettu, jopa 70-luvun pyöriin saa uustuotanto-osia. Hintaan en ota kantaa.
Kohtapuoleen tehtaalla, jos ei mitään uutta kuulla, valmisteta kuin pikkulohkokonetta eikä niitäkään suurensuuria määriä.
Mielenkiintoista aikaa jälleen!