Kirjoittaja Aihe: Isolohkon öljyletkun teettäminen  (Luettu 2292 kertaa)

Ekku

  • Viestejä: 894
Isolohkon öljyletkun teettäminen
« : Marraskuu 26, 2020, 12:06:53 ip »
Huomasin tuossa talvihuoltoa aloitellessa, että näyttää lemansin kansiin menevä öljyletku hieman tihkuvan öljyä ulkopuolellekin.

Kävin tuossa mallin kanssa hydrauliikka liikkeessä kysymässä, jos saisi vastaavan teetettyä. Ei oikein viitsisi Saksasta tilata, kun nyt ei ole muuta akuuttia osatarvetta. Eipä onnistunut ensimmäisessä liikkeessä.

Onko tässä todella jotain niin erikoista vai tuntuiko vaan liian halvalta hommalta, että eivät viitsineet vaivautua?

Ajovaloon pitäisi vielä saada virta kulkemaan releen kautta. Jos vaikka vähän kirkastuisi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Isolohkon öljyletkun teettäminen
« Vastaus #1 : Marraskuu 26, 2020, 13:29:48 ip »
Tampereella olen letkuasioissa suosinut HeavyTek -nimistä firmaa.
Ovat tehneet mallin mukaan uudet letkut odottaessa. Tosin banjot on otettu vanhoista letkuista että tulee alkuperäisen näköistä.
Letkujen ulkonäon muokkaamiseen on useita vaihtoehtoja: värillisiä letkuja, erilaisilla metallipunoksilla päällystettyjä letkuja sekä perinteistä mustaa kudosvahvistettua letkua. Samasta paikasta saa mukaansa tarpeellisen määrän tiivisteitä: kupari-, alumiini- tai Usit-tiivisteitä. https://heavy-tek.fi/

Ylöjärvellä THP Väätänen & Kurittu on myös hyvät valmiudet letkuhommiin. Sieltä saa myös ruostumattomia pakoputken klemmareita ja muutakin tarpeellista. http://thp.fi/

Tyypillistä on vuoto puristusliitoksen juuressa vanhoissa letkuissa.
Huohotusletkuissa venttiikoneistosta runkoon ei ole juurikaan painetta mutta kumiletkun kovetuttua nekin voivat vuotaa.

Monissa raskaan kaluston korjaamoissa on hydrauliikkaletkujen liitosten puristustyökaluja mutta ei välttämättä kaikkia kokoja varten.

Huohotinletkujen suhteen voi toimia myös niin että sopivan mittaiset letkut laitetaan kiinni vain letkusiteillä. Ei ehkä kaunein tapa mutta halvin ja helpoin. Jos on metallipunosletku niin päihin pätkät liimakutistesukkaa niin eivät pärsät pistele eikä kudos purkaudu.

Venttiilikoneiston painevoiteluletkut on parasta teettää alkuperäisen mitoituksen mukaan vanhoihin banjoihin. Puristamisen jälkeen on testattava kulkeeko ilma letkuista esteettömästi. Joskus puristus voi mennä hieman yli.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Isolohkon öljyletkun teettäminen
« Vastaus #2 : Marraskuu 26, 2020, 13:36:32 ip »
Eli siis onnistunee Jyväskylässäkin, kun sattuu sopiva liike kohdalle. Tämänhän on jo joku vaihtanut tarvikemallisern, kun on teräspunos päällä. Ei se sitä kyllä kaipaa.

Kanteen tulevan puristusliitoksen juuresta tämäkin nenästää.

Äänimerkitkin on mykät. Laitan nyt väliaikaisesti Centauron äänimerkit, kun on ylimääräiset. Täytyy kokeilla korjata noita vanhoja.

motomatti

  • Viestejä: 13 485