Kirjoittaja Aihe: 2005 Nevada: Takajarrun polkimen ja vaihdepolkimen korkeuden säätö?  (Luettu 5245 kertaa)

Harmonica

  • Viestejä: 10
Hei,

Onnistuuko Nevadassa (2005) jotenkin takajarrun ja vaihdepolkimen korkeuden säätö/lasku? Jostakin muistaisin moisesta lukeneeni (jarru olisi helpompi, onnistuiko se ns. pystyssä olevaa kierretappia lyhentämällä)? Kuinka kytkin?

Kysyn siksi, että minulla olisi samanlaiset extrapalat, kuin kuvissa (eli saisin vastaavasti jalkatappeja alaspäin).
 


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 2005 Nevada: Takajarrun polkimen ja vaihdepolkimen korkeuden säätö?
« Vastaus #1 : Marraskuu 04, 2020, 06:33:34 ap »
Vivuston välitankoa lyhentämällä poljin laskee alemmas. Kai tuossakin kierrettä on tangossa? Pikkulohkossa taitaaa välitanko nousta pystyyn jarrupolkimen päästä? Katkeaa kuva juuri liian aikaisin.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 04, 2020, 10:39:13 ap kirjoittanut TunturiTT »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 2005 Nevada: Takajarrun polkimen ja vaihdepolkimen korkeuden säätö?
« Vastaus #2 : Marraskuu 04, 2020, 12:32:58 ip »
Kuten TunturiTT mainitsi niin välitankoa voi lyhentää säätämällä mutta säätövaraa ei kauheasti ole ja pitää muistaa että jarrupolkimeen on jätettävä aina pieni tyhjä liike.

Välitankoa voi myös lyhentää. Osa on yksinkertainen joten alkuperäisen tilalle voi tehdä tai teettää vastaavan "varaosan" eli hieman lyhyemmän tangon. Liitekuvassa osa 13. Vaikutus voi olla kovin lievä.

Kovin paljon ei lyhyempää välitankoa ei sovi laittaa sillä vipusuhde muuttuu ja poljin voi kiertyä liikaa. Jopa ohi toiminta-alueensa.
Osa nro. 25 on polkimen asennon säätöä varten oleva epäkesko joka määrittelee polkimen yläasennon. Sen vaikutus on kuitenkin vähäinen. Jos polkimen asentoa muutetaan on myös välitankoa säädettävä. Se tapahtuu osilla 8 ja 12. Kun lukitusmutteri 12 löysätään voi välitankoa säätää niin paljon kuin kierrettä mahtuu nivelosan 8 sisään.

Monet ovat vastaavan toimenpiteen suorittaneet niin että ovat katkaisseet jarrupolkimen sen akselointikohdan juuresta ja hitsanneet/hitsauttaneet sen uudelleen haluttuun asentoon. Tosin silloin kromaus menee pilalle mutta välitangolle ei tarvitse tehdä mitään. Muut mahdolliset toimenpiteet ovatkin jo hankalampia toteuttaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 2005 Nevada: Takajarrun polkimen ja vaihdepolkimen korkeuden säätö?
« Vastaus #3 : Marraskuu 04, 2020, 12:47:52 ip »
Itse jättäisin jarrupolkimen ylös, kun siihen mahtunee saapas paremmin alle ja takajarrua ei juuri mihinkään muutenkaan tarvi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: 2005 Nevada: Takajarrun polkimen ja vaihdepolkimen korkeuden säätö?
« Vastaus #4 : Marraskuu 04, 2020, 19:20:05 ip »
Jarrun pystypuikko ei aseta polkimen asentoa. Se määrää vaan kuinka syvälle poljin painuu ja paljonko on väljäliikettä, etuvetoa. Yläasennon määrää se kuvassakin näkyvä epäkesko vivun alla.

Vaihdepolkimen nivelikkään välityspuikon juuri laitoin paikoilleen uusien nivelten kanssa, kun entiset olivat niin kuluneet. Siinäkin on säätövaraa. Paikallaankin voi säätää: lukitusmutterit vaan löysälle ja tankoa pyörittämällä. Sen keskellä olevasta avainpinnasta saa pituuden muuttumaan. Sen päissä olevat kierteet ovat toinen oikea- ja toinen vasenkätinen. Täytyy vaan tarkasti katsoa lukitusmutterita jälleen kiristäessä, että nivelille jää kunnon liiketila kaikkiin suuntiin. En saanut sitä mitenkään kunnolla kohdalleen paikallaan – piti ottaa se pajalle ja kiinni ruuvipenkkiin ja siinä säätää ja kiristää mittojen mukaan. Se puikkohan tekee myös 90° pituuskierteen.

Molemmilla polkimilla on säätöön nähden iso vipuvaikutus, joten aika pieni säätö muuttaa tuon pari senttiä korkeutta. Se korkeus on tietysti makuasia, mutta minusta se saa olla niin, että kenkä mahtuu alle ilman, että ottaa saappaankärki katuun kiinni kaarteissa. Onkohan sekin makuasia, tai esteettinen ulkonäkökysymys, että edestä katsoen vivut ovat samalla korkeudella?


PS. Kenkähän tuossa kyllä kärventyy...

Sentire la forza!
Terv: Timo

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 2005 Nevada: Takajarrun polkimen ja vaihdepolkimen korkeuden säätö?
« Vastaus #5 : Marraskuu 04, 2020, 22:01:15 ip »
Jos tuon puikon pituutta muuttaa, niin tasan varmasti muuttuu myös polkimen pään sijainti. Siihen en ota kantaa, että onko se näin monimutkaisessa rakenteessa oikea paikka vai ei.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: 2005 Nevada: Takajarrun polkimen ja vaihdepolkimen korkeuden säätö?
« Vastaus #6 : Marraskuu 05, 2020, 17:08:34 ip »
Lainaus
Jarrun pystypuikko ei aseta polkimen asentoa. Se määrää vaan kuinka syvälle poljin painuu ja paljonko on väljäliikettä, etuvetoa. Yläasennon määrää se kuvassakin näkyvä epäkesko vivun alla.

Onkohan noista sitten erilaisia malleja? Tunnen vain tämän ja nuo oheiset kuvat ovat näin. Olen sitä muutaman kerran säätänyt. Jos epäkeskoa kääntää niin silloin kyllä täytyy myös puikon pituus asettaa vastaavasti, mutta puikko itse ei kampea käännä.

PS: Epäkeskon ja kammen väliin työnnän puukiilan vaihteiston öjlyä lisätessä, että saa työkalun täyttöaukon kuusiokoloon.
Sentire la forza!
Terv: Timo

Harmonica

  • Viestejä: 10
Vs: 2005 Nevada: Takajarrun polkimen ja vaihdepolkimen korkeuden säätö?
« Vastaus #7 : Marraskuu 05, 2020, 23:29:49 ip »
Itse aukaisin kesällä sen takajarrun yhteydessä pystyssä olevan kierretapin mutterin/lukituksen ja kiersin mutteria niin ylös, kuin alas. Vaikutti takajarrun polkimen liikealueeseen (suuri vai pieni/olematon). Ei polkimen korkeuteen.

Mutta löysin sen englanninkielisen kommentin. Paremmin asioista perillä olevat voivat ehkä tuosta kommentoida; tuntuuko uskottavalta? Ja vaikka kääntää lyhyesti suomeksi.

''Yes both can be adjusted.  The brake pedal has a rod with locknut that will give a fair amount of adjustment.  When I dropped my footpegs by two inches, I had to cut about 3/4 inch off the rod to lower the pedal enough.

The shifter lever is more complicated.  Go underneath the bike and undo the lower ball joint that connects to the pedal.  Afte rlossening the lower lock nut, you can turn the ball joint in and out to make some adjustments.  For my two inch drop I had to undo the splined connecter and rotate it about two splines.''

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: 2005 Nevada: Takajarrun polkimen ja vaihdepolkimen korkeuden säätö?
« Vastaus #8 : Marraskuu 06, 2020, 12:40:50 ip »
Kyllä tuo en. ohje oikeilla jäljillä on – kukin tyylillään.

Asettaisin jarrun poljinasennon näin:
Irrota toppari epäkesko. Järjestä poljin haluttuun asentoon ja tue siihen. Mittaa polkimen stop-pinnasta epäkeskun kiinnitysreikään tarkka mitta ja tee sellainen stopparipala ja kiinnitä se paikalleen. Jos asento on hyvä, mittaa jarrusylinterin männän alapäästä puikon kupin pohjasta mitta poljinvivun kierreholkkiin ja huomioi tarvittava säätövara kierteelle. Valmista sellainen työntötanko ja säädä se paikoilleen niin, että jarrulla on aina pieni etuveto löysää.

Näin saat palutettua pyörän tehdaskuntoon vaikka myyntiä varten, kun et muuta niitä alkuperäisosia vaan pidät tallessa.

Vaihteeen arvontapolkimen  säädön tekisin vastaavasti näin:
Irrota siirtäjän pysty niveltanko molemmista päistä. Järjestä poljin haluttuun asentoon ja tue siihen. Mittaa reikien väli siirtäjävivun reiästä arvontakammen reikään tarkasti. Kiinnitä niveltanko ruuvipenkkiin keskeltä ja säädä sen molemmat nivelet kierteessään vastaamaan reikien väliä. Jätä kumpaankin niveleen suunnilleen yhtä paljon kerrettä näkyviin. Huomaa 90° pituuskierto. Asenna tanko paikoilleen ja koeaja, mieluummin keväällä.

Jos nivelet ovat kovin kuluneet ne kannattaa samalla uusia. Toinen on vasenkätisellä kierteellä. Jos niissä on klappia se kertaantuu isoksi sen vipuvaikutuksen takia ja vaihtamisesta tulee kenkkumaista. Niissä on kuravesivoitelu, joten ne kuluvat nopeasti.

Sentire la forza!
Terv: Timo

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 2005 Nevada: Takajarrun polkimen ja vaihdepolkimen korkeuden säätö?
« Vastaus #9 : Marraskuu 06, 2020, 15:26:58 ip »
Eikö Nevadassa ole vaihdetaaki boorilla mistään välistä? Vanhemmassa pikkulohkossa mielestäni on, kun siitä joskus omasta tippui pultti kesken moottoritieajon. Paikaltaan lähtö vitosella oli hieman verkkaista, mutta onnistui kyllä. Muistan vaan tökänneeni silloin vivun takaisin paikkaansa ja jatkanut lyhyen siirtymän kotiin.
Eli jos vaan vaihtaisi vaihdepolkimen asentoa sieltä välistä. Boorilta hampaan verran vaikka eroa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: 2005 Nevada: Takajarrun polkimen ja vaihdepolkimen korkeuden säätö?
« Vastaus #10 : Marraskuu 06, 2020, 18:00:09 ip »
Eikö Nevadassa ole vaihdetaaki boorilla mistään välistä? Vanhemmassa pikkulohkossa mielestäni on, kun siitä joskus omasta tippui pultti kesken moottoritieajon. Paikaltaan lähtö vitosella oli hieman verkkaista, mutta onnistui kyllä. Muistan vaan tökänneeni silloin vivun takaisin paikkaansa ja jatkanut lyhyen siirtymän kotiin.
Eli jos vaan vaihtaisi vaihdepolkimen asentoa sieltä välistä. Boorilta hampaan verran vaikka eroa.

On se yhdestä kohdasta boorilla. Ei kuitenkaan mahdu kääntymään ylöspäin, jos on enemmän ylhäällä. Liitteenä kuva. Kuvassa kylläkin on kytkimen taakin säätö menossa, mutta vaihteensiirtäjä näkyy siinä vasemmalla ja sen niveltanko myös. Se tanko on, yhtä kaikki, helpoin säädettävä.

Malleissa 2001 asti on sekä jarrun, että vaihteen mekanismissa enemmän osia ja boorejakin. Vaiheessa kaksi niveltankoa ja muuta mukavaa. Jarrussakin on pitkä viisto tanko ja se tosiaan säätää kammen asentoa pituutensa mukaan. Sen tuntee siitä, että jarrusylinteri on makaavassa asennossa ja mäntää painaa keinuvipu, jota poljin kääntää niveltangon välityksellä vetämällä.

PS. Vaihteen niveltangon saa pallokuppeineen irti palloistaan. Niissä on ovela teräslankasokka, joka menee hukkaan melko varmasti. Sokkalangan pää kiertää kupin kaulan ympäri ja pompsahtaa siitä auki pienellä ruuvitaltalla nipsauttamalla.

Sentire la forza!
Terv: Timo

Harmonica

  • Viestejä: 10
Vs: 2005 Nevada: Takajarrun polkimen ja vaihdepolkimen korkeuden säätö?
« Vastaus #11 : Marraskuu 06, 2020, 18:49:01 ip »

Kiitoksia kaikille vastaajille hyvin paljon.

Täytyy keväällä kokeille tuota. Jos nuo vaihteen nivelet joutuu uusimaan, niin löytyisivätköhän varaosina jostakin Suomesta, vai meneekö
suoraan etsimiseksi ulkomailta?

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: 2005 Nevada: Takajarrun polkimen ja vaihdepolkimen korkeuden säätö?
« Vastaus #12 : Marraskuu 07, 2020, 16:23:15 ip »
Löytyy niitä kotimaasta monestakin paikasta.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/451806/Kuulanivel-M6-kierre

https://www.biltema.fi/rakentaminen/ruuvit-ja-kiinnitystarvikkeet/erikoisruuvit/kulmanivel-2000020137

Tuolta en löytänyt vasenkätistä kierrettä. Eipä haittaa, jos tekee uuden tangon rautakaupan M6 kerretangosta. Tuo kumitiiviste voisi olla hyvä.

https://www.laakerinetti.com/nivelet-pallonivelet-c-58_61.html

Tuolla näkyy olevan vasenkätisiäkin.

Minä laitoin Uniball pallonivelet, hiukan kalliita vaan ovat. Niihin tarvitaan myös luja keskiruuvi muttereineen ja prikkoineen.

https://bikedoctor.fi/moottorin-osat/vaihteisto/quickshifterit-cordona/uniball-pallonivel-naaras-m6-vasenkaetinen-kierre-cordona

https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/ohjaus-ja-hallinta/ohjausiskunvaimentimet/lsl-ohjausiskunvaimentimet/lsl-uniball-nivel-m6-sisakierre-vasenkatinen/



Sentire la forza!
Terv: Timo

Harmonica

  • Viestejä: 10
Vs: 2005 Nevada: Takajarrun polkimen ja vaihdepolkimen korkeuden säätö?
« Vastaus #13 : Marraskuu 07, 2020, 22:26:59 ip »


Kiitoksia paljon.


Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: 2005 Nevada: Takajarrun polkimen ja vaihdepolkimen korkeuden säätö?
« Vastaus #14 : Marraskuu 07, 2020, 23:56:45 ip »
Kannatta huomioida, että
https://www.laakerinetti.com/nivelet-pallonivelet-c-58_61.html
myy sekä oikeita, että vasureita.

Muut ei myy vasureita.

Aiemmin syksyllä tilasin sieltä tavaraa ja kaikki meni niin kuin piti.
Tämäkin vielä! ! !