Kirjoittaja Aihe: Releistä  (Luettu 6718 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Releistä
« : Lokakuu 06, 2020, 23:05:38 ip »
Joku alan sähkömies osaisi paremmin mutta yritin kirjoittaa vanhemmissa Guzzeissa olevista sähkötiituloista jotain.
Haluni kirjoittaa tästä yleistajuisesti, mikäli siinä onnistuin, on tullut ns. kuluttajalähtöisestä tarpeesta. Moni niistä kyselee ja kaikki eivät uskalla edes kajota niihin ja tutkia onko rele kunnossa.

Toinen seikka on että releen kytkentliittimet ovat sen verran standardoitua että erityyppiset liittimet menevät mihin tahansa liitinjalkaan ja soppa on valmis. Ei yleensä tule vahinkoa mutta toiminnot voivat olla outoja.

Vasta aloittelin, tämän verran sain aikaiseksi: http://www.motomatti.fi/2020/10/lyhyt-relekatsaus.html

Saa esittää korjaavia huomautuksia tai lisäyksiä. Juttu on vielä kesken...

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Releistä
« Vastaus #1 : Lokakuu 07, 2020, 08:20:49 ap »
Ehdotan lukua releen käämin suojapiireistä. Usein releen sisällä on suojakomponentti suojaamassa
relettä ohjaavaa laitetta (esim. ECU) käämin takapotkulta (vastakkaissuuntainen jännite ohjauksen katketessa).
Suojakomponentti voi olla diodi, vastus tai ylijännitesuoja (symboli on vastus + z). Kannattaa käyttää
vastaavaa kuin alkuperäinen, jos tiedossa. Muuten näiden kanssa ei ole niin nökönuukaa, pidentävät hiukan
kytkentäaikaa ja sitä kautta nopeuttavat releen kulumista, mutta luku kannattaa kirjoittaa seuraavasta syystä:
Jos uudessa releessä on suojadiodi ja se on virrankulkuun nähden myötäkarvaan, tuhoutuu jotain: rele, ohjainpiiri,
johto tai sulake.


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Releistä
« Vastaus #2 : Lokakuu 07, 2020, 09:59:11 ap »
Pääosin, näissä releissä mitä olen purkanut, ei ole juurikaan ollut muita komponentteja sisällä kuin mitä liittämissäni kuvissa näkyy. Näitä vanhoja releitä olen irrotellut vanhoista pyöristä. Uudemmissa, ns. ruiskupyörissä, on jo uudempaa ja hienostuneempaa reletekniikkaa. Releiden määrä on myös kasvanut aikojen kuluessa. Myös luotettavuus on parantunut.

Tarkoitukseni on ainoastaan selittää miksi ylipäätään on releitä, yleisimpien releiden toimintatavat, mikä merkitys niiden käytöllä on ja millaisia vikoja niiden toimintahäiriöt saattavat aiheuttaa. Varoittaa myös niiden väärinkäytöstä joka sekään ei ole harvinaista. Aikomusta ei ole puuttua niiden tarkempiin sisäisiin rakenteisiin. Saattaisi olla ns. loputon suo. Jutusta tulisi liian pitkä. Asia josta minua on arvosteltu useasti: ei jaksa lukea. Videoa pitäisi olla.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Releistä
« Vastaus #3 : Lokakuu 07, 2020, 10:19:09 ap »
Releen ostajan on vaan usein pakko ottaa asiaan kantaa:

https://www.motonet.fi/fi/haku?q=mikrorele

Rele+diodi on tehokas suojaus, mutta voi tuhota pyörästä jotain.
Jos ei tiedä, rele+vastus on melko varma valinta.


Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Releistä
« Vastaus #4 : Lokakuu 07, 2020, 15:49:24 ip »
Muistelin, että releiden sopivuusongelmia ja testausta on käsitelty aikaisemmin ja löytyihän se:
https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=4874.30

Releiden ominaisuuksista ajoneuvokäytössä kertova sivu oli kätketty uuteen paikkaan:
https://www.te.com/global-en/products/relays-contactors-switches/relays/intersection/application-notes.html

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Releistä
« Vastaus #5 : Lokakuu 07, 2020, 16:21:34 ip »
Samalla tässä oppii itsekin.
Tien laidasta olen pelastanut pari pyörää joissa on ollut relevika tai releisiin liittyvä vika. Moni harmi matakanteon keskeytymisestä olisi vältetty kun edes kerran tai pari muutaman vuoden aikana kiinnittäisi huomiota relepalkkiin ja sen liittimiin ja yleiseen puhtauteen. Valkoinen maalikynä on avuksi jolla merkitsee releet ja niiden jalat pareiksi. Voi käyttää mitä tahansa aakkos- tai numerojärjestelmää. Jos on yli parikymmentä vuotta vanhat releet kannattaisi harkita niiden vaihtoa. Toisaalta ne vahat releet voivat olla parempilaatuisia kuin markettien "edulliset" releet. Suosittelen vesitiiviitä relekoteloja.

Relepalkin, joka muodostuu yhteen liitetyistä relejaloista, liittimet ovat irrotettavia. Niissä on pieni kieli joka väännetään varoivasti sisään niin johdosta vetämällä liittimen saa irti. Jos liittimissä näkyy harmaata tai vihreää moskaa kannattaa kyseinen liitin vaihtaa. Liittimien tiukkuutta voi testata tavallisella "Abiko" lattaliittimellä. Jos se menee johonkin liittimeen hyvin löysästi on liitin löysä. Liitintä voi irrotuksen jälkeen kiristää pihdeillä ja testata uudelleen.

Näitä ajattelin kirjoittaa blogiartikkeliinikin. Pyrin välttämään ammattisanastoa koska "tekniikan kieli" ei aukea nykyajan ihmiselle.

Huomenissa olisi työn alla Saprisa latausjärjestelmän kytkentä. Kun etsii tietoa niin sitä saa mutta osin ristiriitaista. Tutkin asiaa vielä huomisaamuna varmuudeksi ennen piuhojen vetämistä.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Releistä
« Vastaus #6 : Lokakuu 07, 2020, 16:37:40 ip »
Ymmärsinkö oikein, että et varoita lukijaa diodisuojattujen releiden vaaroista,
koska se saattaisi kuulostaa lukijasta liian tekniseltä?

Eikös se ole vähän sama kuin ei varoittaisi lasta mustikan ja kielonmarjan eroista
periaatteella, että kyllä se sitten itse huomaa eron?


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Releistä
« Vastaus #7 : Lokakuu 07, 2020, 17:06:11 ip »
Pitäneekin laittaa heti alkuun että käsittelen pre -85 aikaisia järjestelmiä.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Releistä
« Vastaus #8 : Lokakuu 07, 2020, 17:39:52 ip »
Aiheellinen huomautus. Tosin senaikuisiinkin tarkoitetuissa isoissa releissä on
joissakin diodi:

https://www.motonet.fi/fi/kategoria/563/307106/Releet?pagenum=1

Voi siis vahingossa ostaa diodillisen mallin. Toisaalta ei ole niin kallista rikottavaa (esim. ECU).
Paitsi mitä jos väärällä relevalinnalla sulattaa klassikkopyörän kahvakytkimet, joita ei ole
saatavana uusia koko maapallolta?


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Releistä
« Vastaus #9 : Lokakuu 07, 2020, 23:15:32 ip »
Olet kyllä oikeassa siinä että kuluttajaa pitää suojella ostamasta "parempaa" diodillista relettä vanhaan laitteeseen.
En ole ollenkaan varma siitä mihin järjestykseen aikanaan ovat relejalan liittimet laittaneet jo tehtaalla.
Perinteinen releen käämi vetää ihan samanlailla oli sen maadoitus kummassa liittimessä tahansa.

lukuisten 70- ja 80-lukujen pyörien omistajana pari uudempaakin pyörää hankkineena olenkin jo ihmetellyt 1400 Californian releistystä: on vain iso kotelo jonne menee nivaska johtoja. Sitä en ole vielä penkonut kun on toiminut. Paitsi jarrupolkimen asentokytkimen modifioinnin tein. Siihen tarvittiin yksi mikrorele tekemään pieni signaalin hämäys ECUn suuntaan.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 08, 2020, 13:59:22 ip kirjoittanut motomatti »

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Releistä
« Vastaus #10 : Lokakuu 08, 2020, 10:09:44 ap »
Pysyttelen tässä vain Guzzien releissä.
Kirjoitin joskus Il Falconeen pienen jutun releistäkin: https://gruppomotoguzzifinlandiary.kuvat.fi/kuvat/GMGF-yleiset/Kerholehdet/2016-1/IF2016toukokuu.pdf

Tuo mitä MM kirjoitti relerimasta kannattaa ottaa vakavasti. Ne rimat ovat periaatteessa taivasalla ja niihin kertynee kaikki ohi menevä lika ja kosteus. Eikä sen Abikon tarkastus (+kiristys) ole lainkaan huono juttu.
Reissussa mukana kannattaa pitää pari varalla - jos ei muuten, niin saa jaappanialaisia kettinkivetoisia avustaa...
Vianetsintäkin on suht nopeaa, releen kun vaihtaa uuteen hetkessä. Tosin vikoja voi olla samassa piirissä lisää.

Hyvä tapa on pruutata kontaktisprayta ( EI sitä CRC-yleismönjää ) reippaasti ja irrottaa-kiinnittää rele muutamaan kertaan. Hapettumat yms. töhnä poistuu. Jos epäilee releen olevan vetämättömissä, niin yleensä sormeen tuntuu kuoren päältä releen vetonaksahdus. Jos on enemmän aikaa perehtyä, niin kytkerntävastus on helppo mitata.


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Releistä
« Vastaus #11 : Lokakuu 08, 2020, 11:08:28 ap »
Lainaus
Hapettumat yms. töhnä poistuu. Jos epäilee releen olevan vetämättömissä, niin yleensä sormeen tuntuu kuoren päältä releen vetonaksahdus.
Vetonaksahdus on hyvä merkki siitä että rele tottelee komentoa mutta se ei takaa kytkentää. Joko releen kärjet ovat palaneet tai sitten vika onkin varsinaisessa virtapiirissä. Rele siis kytkee "tyhjää" jos se ei saa vitaa virtalähteestä tai releestä eteenpäin virtapiirissä ei johdotus ole kunnossa tai käyttökohteen maadoitus puuttuu.

Uusimmat releet nykylaitteissa eivät enää napsahtele mutta niissä voi olla pieni merkkiledi josta voi tarkistaa toimiiko rele oikein. Saako rele ylipäätään komennon käyttönamiskasta ja kulkeeko releen läpi virta.

Releen kaksi eri virtapiiriä tuntuu olevan joillekin liikaa käsitettäväksi. Sitä asiaa pitää siis perata lisää.

Vianhaussa tämä on hyvä selvittää ensin eli toimiiko toiminnon käyttönamiska (rele napsahtaa) ja kulkeeko virta releen kärkien läpi eteenpäin. Jos näin tapahtuu (Selviää mittaamalla tai kokeellisesti muutoin.) niin siltä osin asia on kunnossa ja voi epäillä vikaa siinä kohteessa mitä kyseisen virtapiirin pitäisi ruokkia sähköllä.
Itse katsoisin onko kohteen maadoitus kunnossa. Jos on niin vika on toimilaitteessa. Esimerkiksi ajovalon lähivalon polttimon lanka on poikki.


TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Releistä
« Vastaus #12 : Lokakuu 08, 2020, 13:53:05 ip »
Olet MM ihan oikeassa noista napsahteluista. Mutta sitten jos/kun rele ei kytkekään on helpointa vaihtaa uuteen. Jos vika on vielä päällä, niin saattaa joutua mittailemaan pitkäänkin. Ja sen homman neuvominen lyhyesti täällä on... no ei ainakaan helppoa.
Sen tähden joskus kirjoitin lehteen jutun mittaamisesta.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Releistä
« Vastaus #13 : Lokakuu 08, 2020, 14:20:02 ip »
Tarkoitustani selittelin jo tuolla aiemmin.
Se että pitäisi alkaa sähkötekniikan alkeista ei taida toimia. Siinä menisi aikaa.

Yritän siis tehdä tapauskohtaisesti sovellettavaa ohjeistusta jossa, lähinnä rakenteen toimintoja havainnoimalla, käyttämällä koetinlamppua tai parhaassa tapauksessa halpaa yleismittaria käyttäen suoritetaan releiden osalta tutkimustyötä. Toimenpiteitä jotka onnistunee vaikka linja-autopysäkillä.

Vanhoissa vehkeissä kun on helposti toimintahäiriöitä jotka voivat, ainakin osittain, ehkäistä varsin kevyellä huoltotoiminnalla. Merkkihuoltokaan ei näitä ennakkohuolla jos ei erikseen sovita tuntitöistä tai ole jo vianetsinnästä kysymys.

Vastaan kun tulee kaikenlaista. Tämän laukaisi tällä kertaa eräs 90-lukuinen Guzzimalli jossa oli kätevästi ohitettu loikkajohdoilla pari relettä. Releet olivat poistettu ja korvattu kahdella loikkajohdolla. Silloin kulkee käyttövirta kahvakytkinten kautta kuten joskus ennenvanhaankin 60-luvulla. Kuvaa jonkin verran ymmärtämystä releen sisäisestä kytkennästä. Omistaja kertoi että noi se oli ostettaessakin ja hyvin pelasi.

Toisaalta, pari viiden sentin johdonpätkää ja päissä valmiina latta-abikot niin niillä korvaa releen väliaikaisesti mutta riskeeraa silloin ohjausvirtapuolen mekanismit. Mutta matka voi jatkua vaikka varsinainen vika jäi olemaan ja saattaa aiheuttaa lisävaivojakin.


Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Releistä
« Vastaus #14 : Lokakuu 08, 2020, 18:03:22 ip »
Meissä on niitäkin, joille on aivan käsittämätöntä, että pari johdinta tulee johonkin lankarullan näköiseen ja niissä sitten on jotain virtaakin, vai mitä sähköä, ja sitten joku osa liikkuu, ja mikä kärki se olikaan, sen mukana ja ihan jotain muuta sitten tapahtuu josain toisaalla. Miksi ei voi vaan sanoa selvästi, mitä pitää tehdä, jos ei starttaa kun sitä mustaa nappia painaa? Heillä on varmasti muita taitoja ja monipuolinen lahjakkuus mutta ihan toisenlaisissa ympäristöissä. Heille on parasta opettaa vain pitämään hinurin puhelinnumeroa puhelimessa valmiina ja vakuutus kunnossa. Ei ole mitään mieltä yksinkertaistaa teknillisiä selostuksia pilalle kun se ei kuitenkaan mene perille ihan kaikille. Aina se raja on johonkin vedettävä. Muuten joutuu tekemään kamalasti turhaa työtä.

Kummipoika latasi kerran enduropolkupyörän valojen akkua, sellaista 7 Ah pikkuakkua, jota silloin ennen ledivaloja käyttivät. Kysyi sitten: miksi ihmeessä se pieni keltainen kiinalainen yleismittari kuumenee niin kauheasti kun yrittää mitata montako amppeeria siinä akussa jo on, joko on täysi? "Onhan tässä mittarissa amppeeri-alue. Pitäisihän sillä voida niitä mitata. Miksei voi? Tämähän on yleismittari..." "Kuulehan mestari! Mittari mittaa amppeereja ja akussa on amppeeritunteja. Niillä on yhtä vähän tekemistä keskenään kuin tuolilla ja sähkötuolilla." Sitten opiskeltiin sähköoppia ja mittaamista vähän aikaa, ja ihan turhaan.

Sentire la forza!
Terv: Timo