Kirjoittaja Aihe: Cali 1100 -94 alaputkien tiivisteet  (Luettu 2478 kertaa)

RuutiMG

  • Viestejä: 30
Cali 1100 -94 alaputkien tiivisteet
« : Syyskuu 22, 2020, 20:32:50 ip »
Moi

Onko tietoo? Aloin ottamaan keulan alaputkista öljytiivisteitä pois. Pyörä seissyt kauan eli tiivisteet kuivat ja jumahtaneet todella tiukasti kiinni. Pitäisikö olla lukitusrengas tiivisteen päällä? Keinoja tiivisteen irroittamiseksi, pitäisikö liottaa esim öljyssä...

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali 1100 -94 alaputkien tiivisteet
« Vastaus #1 : Syyskuu 22, 2020, 21:40:36 ip »
Nyt ei vielä selvinnyt kuinka pitkälle olet keulaa purkanut? Ovatko teleskoopit jo irrotettu ohjauskolmioista?
Onko keula erillisillä hydraulisilla ja säädettävillä iskunvaimentimilla varustettu vaiko jo modernimpi keulamalli jossa ei ole säätöjä?
Jos on sama kuin California 3 -mallissa niin on juuri tuo edellämainittu jossa on säätöjä keulaputkien yläpäissä. Jousipaineen säätimet ja nupit paluuvaimennuksen säätöön.

Yllä mainittu keulamalli on varsin monimutkainen ja tarvitsee jonkin verran asiantuntemusta. Keulassa on sekä voitelyöljyä että erillisissä vaimentimissa vaimenninöljyä.
Tässä omaa puuhasteluani vanhemman keulamallin kanssa: http://www.motomatti.fi/2014/01/california3-etuiskunvaimentimet-ja.html

Jos on tuoreempi keulamalli on toimenpide helpompi.

RuutiMG

  • Viestejä: 30
Vs: Cali 1100 -94 alaputkien tiivisteet
« Vastaus #2 : Syyskuu 23, 2020, 16:36:17 ip »
Juu,kyllä kyseessä on ensimmäinen versio. On kyllä niin vammasen oloinen keula ettei tosikaan! Ei innosta yhtään ja esim iskunvaimentimia ei nopealla haualla löytynyt myynnistä.

Kävi mielessä jos laittaisi esim 1999 mallista putket. Jos vaan ovat 40mm. Mutta voin arvata että silloin ei käy jarrupuristimet (yksi mäntäiset). Onko sinulla kokemusta/tietoa?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali 1100 -94 alaputkien tiivisteet
« Vastaus #3 : Syyskuu 23, 2020, 17:11:11 ip »
-99 on jo uudempaa mallia, eli EV-Jackal jne. Silloin keulaputket on halkaisijaltaan 45mm.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

RuutiMG

  • Viestejä: 30
Vs: Cali 1100 -94 alaputkien tiivisteet
« Vastaus #4 : Syyskuu 23, 2020, 17:24:41 ip »
Ahas, sekin vielä. Pitää unohtaa suosiolla toi keula swappi.
Onkohan suomessa ketään joka tota vm 1994 keulaa huoltaisi?

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: Cali 1100 -94 alaputkien tiivisteet
« Vastaus #5 : Syyskuu 23, 2020, 18:37:44 ip »
Onkohan suomessa ketään joka tota vm 1994 keulaa huoltaisi?
Kysyppäs tuolta: http://www.proitalia.fi
Jouko

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali 1100 -94 alaputkien tiivisteet
« Vastaus #6 : Syyskuu 23, 2020, 21:35:03 ip »
Varmasti Make Proitaliasta huoltaisi eikä pelkkien tiivisteiden vaihto ole hänelle isokaan juttu. Kuten ei monelle muullekkaan sepälle.

Jos haluat pelkän tiivisteiden vaihdon ja jos on niin hienosti asiat että teleskoopin sisäputket ovat ehyet kromauksiltaan niin se ei ole kovinkaan hankalaa ja voin siihen neuvoa. Useimmat ovat tehneet kyseisessä toimenpiteessä virheitä sillä rakenne ei todellakaan ole ihan helppo. Yleensä kokoonpano menee väärin.

Tuon ikäinen keula voi kantaa runsaasti erilaisia vaivoja muuassaan. Lähinnä sen hydrauliikan tiivisteet.
Alkuperäinen keula, joita olen useita entisöinyt, lähinnä vain ulkomaille, vaatii hitosti vaivaa, aikaa ja osia. Osat ovat kuitenkin pääosin standardiosia ja keula kunnossa ollessaan on yksi parhaita keuloja mitä Californioihin on ajan saatossa asennettu. Guzzi on sen patentoinut. Mutta ikä tekee tepposensa siihenkin. Etupäässä ongelma on huoltamattomuus.

Onneksi kyseiseen keulaan on olemassa, tai ainakin on ollut, varsin yksinkertainen korjaussetti joka on ns. hermeettinen eli prässäämällä ja ilman säätöjä koottu vaimenninsetti jolla korvataan vanhempi monisäätöinen elementti. Samalla menetetään säädettävyys. Palataan ikään kuin nykyaikaan ja tavanomaisuuteen.

Jos alkuperäistä keulaa olisi huollettu kuten pitäisi olisi se kokolailla parhautta tänäkin päivänä kaikkine hienouksineen. Kaikissa ratapyörissäkään ei ole näitä säätöjä ulkoisesti.

Harva Cali3:sen tai alkupään 1100:n omistaja on säätänyt keulan mieleisekseen sillä monille on nuppeihin kajoaminen ilmeisen pelottavaa. Yleensä huolto on laiminlyöty totaalisesti. Vain mainitsemasi pölysuojat ja huulitiivisteet on toisinaan vaihdettu. Jos on hyvin käynyt.

Nyt pitäisi tietää, iän tiedämme, mutta ajokilometrit ja huoltohistoria keulan osalta niin voisi jotenkin haarukoida missä kunnossa laite on. Mikäli kromi on syöpynyt sisäputkista ovat ne halvimmat osat mutta se kertoo myös huoltamattomuudesta. Silloin ei auta edes tiivisteiden vaihto.

Keula alkaa olla liki kolmekymmentävuotinen joten se on nähnyt mahdollisesti jo paljon tietä...
Mutta kuntoon se on mahdollista saada.