Kirjoittaja Aihe: Virtalukon kiinnitys yläkolmioon  (Luettu 6184 kertaa)

@

• Death to Stock
Virtalukon kiinnitys yläkolmioon
« : Elokuu 08, 2020, 20:10:34 ip »
Ryhdyin pohtimaan virtalukon kiinnitystä yläkolmiopalaan. Pyörä on Tenere mutta myös muissa merkeissä lienee sama tilanne. Viime syksynä virtalukkoa oli yritetty väännellä väkivalloin, joten ajattelin antaa kasko-vakuutuksen hoitaa homman. Kun sitten kuulin mitä kaikkea pyörään joutuu vaihtamaan ja mitä lysti kustantaa jos mielii saada uuden virtalukon, niin päätin tehdä homman itse eli säästää vakuutusyhtiön rahoja.

Lukkoseppä purki virtalukon mutta käytti kiinnityksessä yläkolmioon samoja katkopultteja (!), jotka oli jo katkaistu aikaisemmin kiristämällä. Virtalukon kiinnitys yläkolmioon tuntui huteralta mutta purnaamisestani huolimatta lukkoseppä intti kaiken olevan kunnossa. Koska kysymyksessä oli 40 euron työ, niin en viitsinyt enää kiristää tulehtunutta tilannetta ja luovutin periaatteitteni vastaisesti. Pyörä oli myös kiire saada ajoon.

Viime viikonloppuna Joutsassa huomasin, että virtalukko oli irti yläkolmiosta. Molemmat kiinnityspultit olivat pudonneet. En ollut huomioinut tilannetta, koska olin "korjannut väliaikaisesti" tuon lukkosepän jäljiltä olleen huteran kinnityksen kiilaamalla virtalukon ja reiän väliin puukiilan :)

Onneksi Joutsassa oli rautakauppa ja katkopulttien kierre oli M8. Parin tunnin ähkimisen jälkeen sain kiinnitettyä virtalukon tavallisilla M8-pulteilla. Virtalukko on nyt hyvin kiinni yläkolmiossa Loctitella varmistettuna mutta miksi se on alunperin kiinnitetty katkopulteilla (pultit katkeavat kiristettäessä, niin ettei niitä voi avata)? Kävin tiedustelemassa asiaa parissa lukkoliikkeessä mutta eivät osanneet sanoa miksi. Jokin turvallisuusnäkökohta lienee kysymyksessä. Toinen vaihtoehto on vittumaisuus, koska pelkän yläkolmion irrottaminen virtalukkoineen ja piuhoineen pyörästä on iso työ. Moni ei viitsi nähdä vaivaa. Mikähän on todellinen syy?

Aapo

Vs: Virtalukon kiinnitys yläkolmioon
« Vastaus #1 : Elokuu 08, 2020, 20:54:21 ip »
Varkauden esto.

@

• Death to Stock
« Vastaus #2 : Elokuu 08, 2020, 20:57:05 ip »
Varkauden esto.

En ymmärrä. Avaatko hieman, miten tuo liittyy varkauden estoon.

Breeze

« Vastaus #3 : Elokuu 08, 2020, 22:31:28 ip »
Arvaan, en siis tiedä, mutta luulen, että katkopultit liittyy jotenkin johonkin direktiiviin.

Omat moottoripyörät ovat saaneet virtalukkoähellyksen jälkeen ihan tavalliset pultti/mutterit tai kuusiokolopultit, riippuen asennuksesta.
Ei edes tullut pieneen mieleen tilata jotain typeriä murtopultteja.

Jos joku haluaa nähdä niin paljon vaivaa, että ruuvaa virtalukon (M6 kuusiokolo) parkkipaikalla irti ja varastaa moottoripyörän, niin menkööt.
Yleensä ne virtalukon pultit ei ole ihan siinä ekana tarjolla...
Tämäkin vielä! ! !

@

• Death to Stock
« Vastaus #4 : Elokuu 09, 2020, 06:59:00 ap »
Jos joku haluaa nähdä niin paljon vaivaa, että ruuvaa virtalukon (M6 kuusiokolo) parkkipaikalla irti ja varastaa moottoripyörän, niin menkööt.
Yleensä ne virtalukon pultit ei ole ihan siinä ekana tarjolla...

Miten varastaminen onnistuu ruuvaamalla virtalukon pultit irti? Jos virtalukon saa irti yläkolmiosta, niin mitä se hyödyttää varasta? Virtalukko kun on integroitu ajonestoon (ja ECU:un). Johtosarjat on reititetty hankalasti ja saa purkaa paljon että saa edes liittimet irti. Jos taas pyörä nostetaan kyytiin, niin katkopultit menettävät merkityksensä, koska ne saa kuitenkin auki. Uusi virtalukko, ajonesto ja ECU, niin pyörä on ajokunnossa.

Kyllä tuntuu huomattavasti järkevämmältä nuo tavalliset pultit, jotka saa auki lenkkiavaimella. Ei niidenkään irrottaminen kovin nopeasti käy, esim. yläkolmiota on nostettava ensin ylöspäin. Kuitenkin jatkossa huoltohommat helpottuvat suuresti kun etupään pystyy purkamaan helpommin.

millegt

« Vastaus #5 : Elokuu 09, 2020, 11:23:53 ap »
toi tulee automailmasta jos saat virtalukon irti niin samalla on rattilukko auki, usein itse sähköosan saa irti helpomminkin jos se on erillinen osa niin kun usein on

tosin momentti millä ne pultit katkeaa on pieni että niitä olen autoista irrottanu ihan pistepuikolla ja vasaralla kun on pitänyt lukko irrottaa esim lukkosepälle vientiä varten

Breeze

« Vastaus #6 : Elokuu 09, 2020, 11:48:35 ap »
toi tulee automailmasta jos saat virtalukon irti niin samalla on rattilukko auki, usein itse sähköosan saa irti helpomminkin jos se on erillinen osa niin kun usein on

Juuri näin.
Avaimella käytettävällä osalla käännetään varsinaista katkaisijaa (virtalukon pohjaa).
Osat on melko helposti erotettavissa toisistaan, kun monesti virtalukon pohjan voi ostaa erikseen.
Tämäkin vielä! ! !

Pekka

« Vastaus #7 : Elokuu 09, 2020, 14:11:25 ip »
Ei kun rosmo kiertää avaimenreikään peltiruuvin näköisen työkalun ja nyppäisee lukkopesän liukuvasaralla ulos.
Avaa ohjauslukon ja kytkee virrat lukkopesän tilan pohjalta ruuvimeisselillä ja ajaa pois.
Aikaa menee n 7sekuntia. Jos ajonestoa ei ole.
Katkopultit on alun perin tosiaan tarkoitettu vaikeuttamaan ajoneuvon luvatonta käyttöä. Niitä on joskus valvottu ihan katsastuksessa.

Mutta miksi ihmeessä maksatte kaskoa jos kuitenkin maksatte itse korjauskulut? Liikennevakuutuksen kyseessä ollessa kannattaa maksaa vahinko itse
jos bonusmenetys on suurempi.
Kaskosta bonukset eivät ymmärtääkseni mene?
Sohc van Helmi.

@

• Death to Stock
« Vastaus #8 : Elokuu 09, 2020, 17:29:08 ip »
Mutta miksi ihmeessä maksatte kaskoa jos kuitenkin maksatte itse korjauskulut?

Koska pyörä on vielä suhteellisen uusi ja kovassa käytössä. Riskit pienillä sorateillä ovat eri luokkaa mälläämiseen ja autoihin tai eläimiin törmäämisessä. Jatkuvasti on läheltä piti tilanteita. Viikko sitten pusikosta lensi kurki pyörän editse eikä vauhtia saanut hidastettua tippaakaan.  ???  Kasko on myös yllättävän halpa, mulla liikennevakuutuksen kanssa jotain 450 euroa/v.

Syy miksi ryhdyin itse korjaamaan virtalukkoa oli että en halunnut kaikkia osia vaihdettavan pyörään turhanpäiten, koska virtalukko oli suhteellisen helppo ja halpa korjata ja on nyt kuin uusi. Merkkihuollossa eivät toimi näin, vaan laittavat kaikki uusiksi. Ihan järjetöntä hommaa mielestäni. Purin talvella muutenkin pyörää koska tein sähkökytkentöjä ja huoltoja. Samallahan tuo meni. "Säästin" lisäksi 160 euroa, koska omavastuuu olisi ollut 200 euroa :)

Pekka

« Vastaus #9 : Elokuu 09, 2020, 18:35:45 ip »
Mutta miksi ihmeessä maksatte kaskoa jos kuitenkin maksatte itse korjauskulut?

"Säästin" lisäksi 160 euroa, koska omavastuuu olisi ollut 200 euroa :)

Säästö on ymmärrettävä selitys.
Sohc van Helmi.

motomatti

« Vastaus #10 : Elokuu 09, 2020, 21:58:40 ip »
Samoin. Pikkukolhut menevät omasta pussista koska on omavastuuosuus kuitenkin.
Toinen asia on se että pyörä pitää viedä jonnekin korjattavaksi ja sen aikaa joutuu olemaan ilman omaa pyörää. Kiire ei ole ollut vakuutuskorjauksissa se ykkösasia.

Pekka

« Vastaus #11 : Elokuu 09, 2020, 22:46:38 ip »
Siksi on hyvä olla varapyöriä.
Sohc van Helmi.

@

• Death to Stock
« Vastaus #12 : Elokuu 10, 2020, 07:40:05 ap »
Siksi on hyvä olla varapyöriä.

Totta. Oma varapyöräni ollut tosin projektivaiheessa vuodesta 2003 :)  Sen jälkeen se ei ole ollut edes käynnissä. Ensi talvena on vakaa aikomus saada Guzzi nippuun kun työskentelytilat ovat nyt hulppeat Helsingistä poismuuton ansiosta.

motomatti

« Vastaus #13 : Elokuu 10, 2020, 09:19:47 ap »
Toki varapyörä(-iä) pitää olla. Mutta ei se ole sama asia. Enemmän pyöräni ovat joko kausipyöriä tai sitten tiettyä tarkoitusta varten. Mutta toki ihan hätätilassa niitä kaikkia voi käyttää.