Ryhdyin pohtimaan virtalukon kiinnitystä yläkolmiopalaan. Pyörä on Tenere mutta myös muissa merkeissä lienee sama tilanne. Viime syksynä virtalukkoa oli yritetty väännellä väkivalloin, joten ajattelin antaa kasko-vakuutuksen hoitaa homman. Kun sitten kuulin mitä kaikkea pyörään joutuu vaihtamaan ja mitä lysti kustantaa jos mielii saada uuden virtalukon, niin päätin tehdä homman itse eli säästää vakuutusyhtiön rahoja.
Lukkoseppä purki virtalukon mutta käytti kiinnityksessä yläkolmioon samoja katkopultteja (!), jotka oli jo katkaistu aikaisemmin kiristämällä. Virtalukon kiinnitys yläkolmioon tuntui huteralta mutta purnaamisestani huolimatta lukkoseppä intti kaiken olevan kunnossa. Koska kysymyksessä oli 40 euron työ, niin en viitsinyt enää kiristää tulehtunutta tilannetta ja luovutin periaatteitteni vastaisesti. Pyörä oli myös kiire saada ajoon.
Viime viikonloppuna Joutsassa huomasin, että virtalukko oli irti yläkolmiosta. Molemmat kiinnityspultit olivat pudonneet. En ollut huomioinut tilannetta, koska olin "korjannut väliaikaisesti" tuon lukkosepän jäljiltä olleen huteran kinnityksen kiilaamalla virtalukon ja reiän väliin puukiilan

Onneksi Joutsassa oli rautakauppa ja katkopulttien kierre oli M8. Parin tunnin ähkimisen jälkeen sain kiinnitettyä virtalukon tavallisilla M8-pulteilla. Virtalukko on nyt hyvin kiinni yläkolmiossa Loctitella varmistettuna mutta miksi se on alunperin kiinnitetty katkopulteilla (pultit katkeavat kiristettäessä, niin ettei niitä voi avata)? Kävin tiedustelemassa asiaa parissa lukkoliikkeessä mutta eivät osanneet sanoa miksi. Jokin turvallisuusnäkökohta lienee kysymyksessä. Toinen vaihtoehto on vittumaisuus, koska pelkän yläkolmion irrottaminen virtalukkoineen ja piuhoineen pyörästä on iso työ. Moni ei viitsi nähdä vaivaa. Mikähän on todellinen syy?