Kirjoittaja Aihe: Asfaltti-ihottuma ja kipsiä  (Luettu 8334 kertaa)

MarkkuEVP

• Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Asfaltti-ihottuma ja kipsiä
« : Elokuu 07, 2020, 10:36:06 ap »

Hei
Eka reissulla sattui onnettomuus Jackalilla. Vastaantuleva auto kääntyi eteeni niin läheltä ettei jarrutusjälkeäkään varmaan syntynyt. Pikkasen sain käännettyä keskemmälle ja kulma autoon hieman loiveni. Lonkka ja oikea jalka joutiuvat koville. Kuvia oikeasta jalasta facen puolella
Suomalainen asfatti on karheaa...tärmäyksen ja lennon jälkeen 20 -30 metriä liukumista kuivalla asfaltilla. Housujen materiaali 600DN kesti kohtuullisesti ja suojat pysyivät oikeilla kohdilla. Lonkkapehmuste ja polvisuojat kestivät. Huomiovärinen IXS takki oli lujilla. Sisävuoria ei ollut ja sisäkalvo suli polttaen pitkähiaisen puseron kiinni ihoon. Kenkinä Sievin maiharit kestivät, mutta jäivät pahasti auton ja pyörän väliin. Nilkka aika paha, kun kovikkeita ei ole nivelen kohdilla. Erikoista ettei niskoille ja kypärälle ei pahemmin sattunut. Pleksissä tietenkin naarmuja.
 Kipsissä ollaan nyt ainakin 6 viikkoa ja ajovarusteiden materiaaleja olen tutkinut. Kengät kyllä vaihtuvat suojatuimpiin jos ajot jatkuu.

Markku R

Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

TunturiTT

Vs: Asfaltti-ihottuma ja kipsiä
« Vastaus #1 : Elokuu 07, 2020, 10:54:38 ap »
Ai perhana!! Tuliko siis murtumavaurioita tuohon nilkkaan?

Itse heitin Kemorassa kuukausi sitten kuperkeikkaa asfaltilla 80:n vauhdista. Liu'uin hetken myös asfaltilla ja pyörin muutaman kerran pituusakselin ympäri. Otin vain kipeää pohkeeseen, olkavarteen ja ilmeisesti mursin kylkiluun rinnasta. Nahat vähän saivat uskottavuutta, mutta esim kypärässä ei jälkeäkään. Pääsin todella vähällä!
Varusteet hoitivat hommansa kohdallani.

Paranemisia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MarkkuEVP

« Vastaus #2 : Elokuu 07, 2020, 11:37:02 ap »

Nilkassa on paljon murtumia sekä kaikki varpaat. Eivät pystyneet liian pienien palojen takia mitenkään tukemaan . Lihakset ja jänteet ompelivat kyllä kohdileen.
Ps. millaisia ajosaappaita käytät ja pystyykö nillä kävelemaan pienia matkoja ?

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

« Vastaus #3 : Elokuu 07, 2020, 11:50:17 ap »
Moottoripyöräilijöitä on aina kahdenlaisia: niitä jotka eivät ole vielä kaatuneet tai kolaroineet ja sitten ne jotka ovat.
En osaa sanoa kumpiako on enemmän.

Muutaman kerran itsekin kaatunut ja kolaroinut. Kolareihin olen ollut syytön. Muutaman kerran syy on ollut autoilijassa ja pari kertaa hirvieläimessä joka pimeässä poukkaa tielle.

Yleensä olen tullut liki entiselleen parissa viikossa eli toimintakyky on jo kohtuullinen. Kerran on käynyt niin että tuli vamma loppuelämäksi.

Joillakin tutuilla kaatuminen tai kolaroiminen on lopettanut moottoripyöräilyn kerrasta.

Luuni ovat vielä tässä iässä joustavat. Syytä en tiedä. Luuni eivät ole katkenneet tai murtuneet kahta alinta selkänikamaa lukuun ottamatta mutta muutoin on ollut kokovartalomustelma pari kertaa. Selkä hajosi työtapaturmassa.

Onnettomuuden jälkeen olen pyrkinyt pyörän päälle uudelleen mahdollisimman nopeasti ettei synny pelkotilaa ajamisen suhteen.

En usko varsinaisesti parantumiseen koska vanhasta ei uutta saa...

Pikaista ennalleentuloa MarkkuEVP:lle!
« Viimeksi muokattu: Elokuu 09, 2020, 21:53:44 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

« Vastaus #4 : Elokuu 07, 2020, 12:47:33 ip »

Nilkassa on paljon murtumia sekä kaikki varpaat. Eivät pystyneet liian pienien palojen takia mitenkään tukemaan . Lihakset ja jänteet ompelivat kyllä kohdileen.
Ps. millaisia ajosaappaita käytät ja pystyykö nillä kävelemaan pienia matkoja ?

Mr

Mulla on käytössä Gaernen aika jäykät saappaat. Näillä kyllä kävelee vähän matkaa, nilkka ja pohja tietenkin aika jäykät. Mutta esim eilen KymiRingillä oli jalassa viitisen tuntia putkeen. Vähän on kapea lestiltään tuo kärki ja heinäkuun kaatuminen painoi vasemman sliderin pellin sisäänpäin mutkalle, niin vähän kapeni entisestään.
Mutta nuo on mulla aina ajaessa. Vähemmällä en lähde liikkeelle. Crossissa/endurossa sitten siihen soveltuvat vastaavat.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

@

• Death to Stock
« Vastaus #5 : Elokuu 07, 2020, 20:52:20 ip »
Onpas ikävä juttu. Tuo nilkkojen suojaaminen on ensiarvoisen tärkeää. Opin itse tuon entisessä Jugoslaviassa, jossa vedin lipat kurvissa hiekan vuoksi. Tennari ei paljon nilkkaa suojannut ja sairaalakeikka siitä tuli. En viitsi kertoa kaikkia yksityiskohtia, sillä touhu oli täysin kaoottista. Kuin ihmeen kaupalla päästiin Saksaan, jossa nilkka oli koripallon kokoinen ja täynnä mätää. Oli siinä ajamista, ei paljon maisemat kiinnostanut.

Nykyisin käytän aina kunnon buutseja:

https://kauppa.mimoto.fi/product/235089/gianni-falco-avantour-evo-vedenpitava-ajosaapas-musta?variation_id=50763&gclid=EAIaIQobChMIi7u-_9OJ6wIVCtOyCh3-Dw-oEAQYBCABEgJN6fD_BwE

Hajakenttä

« Vastaus #6 : Elokuu 07, 2020, 21:47:59 ip »
Mitä enemmän suojauksia, sitä vaikeampi on varustetta, mitä tahansa, käyttää muuhun vapaa-aikaan, varsinkaan kävelemiseen. Kompromissi takoittaa suojausluokan hunontamista mukavuuden vuoksi. Ranskalaisessa sairaalassa kohtelias vanhempi santarmi kuulusteli ja nosteli niitä rikkileikattuja varusteitani, joissa ensihoitajan saksetkin katkesivat, ja sanoi, ettei ole koskaan nähnyt niin hyviä suojauksia. Ihan vakio tavaraa ne silti täällä ovat. Sattumalta oli rankkasteessa kastunut kesämalliset ajokäsineet ja olin pukenut kuivat talvikäsineet kun tiesin kohta nousevani vuoristoon, ja niissä oli paljon panssarointia. Jos niin ei olisi sattunut, nyt ei olisi enää sormia vasemmassa kädessä. Meni vain sormiluu ja tuli pari sijoiltaanmenoa.

Menikö siis varpaat nyt lopullisesti?

Tarkista vakuutusehdoista vammautumisen korvaukset. Minulla meni ulosajossa muutama luu, yksi sormiluu ja olkaluun sirpalemurtuma, jotka leikattiin, ja paranin lähes kokonaan. Sain silti kivusta ja särystä 2000 €. Helpotti kummasti uuden reissun suunnittelua. On se sanoinkuvaamattoman v......ainen tunne ku hyvä retki loppuu noin ja sairaalaan viedään paareilla ja ne p....nan kattolamput vilahtelevat silmien yli. Helpotti kummasti kun 2v myöhemmin ajoin samaan paikkaan, pysäytin ja kerran kosketin kengänkärjellä asvalttia ja jatkoin siitä mihin reissu katkesi.

Hyvää paranemista  ;)

Sentire la forza!
Terv: Timo

MarkkuEVP

« Vastaus #7 : Elokuu 08, 2020, 16:39:50 ip »

Pari varvasta liikkuu ja muut seuran vuoksi. Pitää varoa ettei keppien kanssa kolhi enemmän. Maanantaina hakaset poistetaan ja uusi kipsi. Minulla ei ollut kuin liikennevakuutus ja löytyi toimeentulovakuutus....ja näyttää että pitäisi kuolla tai saada invaliteetti että korvauksia saisi. Vastapuolen vakuutuksista kait riippuu . käsittelyt kaikki eri koheisiin. Pyörä, ajokamppeet ja sitten kait sairaskulut jostain.??

Mr

Breeze

« Vastaus #8 : Elokuu 08, 2020, 22:32:51 ip »

Pari varvasta liikkuu ja muut seuran vuoksi. Pitää varoa ettei keppien kanssa kolhi enemmän. Maanantaina hakaset poistetaan ja uusi kipsi. Minulla ei ollut kuin liikennevakuutus ja löytyi toimeentulovakuutus....ja näyttää että pitäisi kuolla tai saada invaliteetti että korvauksia saisi. Vastapuolen vakuutuksista kait riippuu . käsittelyt kaikki eri koheisiin. Pyörä, ajokamppeet ja sitten kait sairaskulut jostain.??

Mr

Vakuutusyhtiöllä on kaksi tehtävää.
1. Ottaa rahat
2. Pitää rahat

Valitettavasti.
Tämäkin vielä! ! !

egon

« Vastaus #9 : Elokuu 09, 2020, 13:03:22 ip »
Pari päivää sitten yksi harrastelija -motoristi vakuutteli minulle, että on tutkittu, että pitkät ajovalot päällä ei lisäisi motoristin turvallisuutta, koska ....... ei jäänyt tarkasti mieleen. Lautamiesjärjellä olen kuitenkin liikkeellä aika paljon pitkät päällä silläkin uhalla, että vastaantulijoiden räpsyttelyä esiintyy jonkin verran. Vastaan tulevan auton vasemmalle kääntymisestä syntyvän törmäystilanteen selvittelyssä on kuulemma olennaista, että autoilija ei nähnyt vastaantulevaa moottoripyörää. Ihmisaivot ovat sellainen Rubicin kuutio, ettei niistä ota selvää, mutta on mahdollista, että tavallinen autoilija reagoi automaatilla kahteen vastaantulevaan ajovaloon, mutta ei aina yhteen. Eilen kävi paluumatkalla Hartolasta sellainen, että vastaantulevalla kaistalla, kapealla tiellä oli pysähdyksissä linja-auto hätävilkut päällä.  Tietenkin jatkoin omaa kaistaani pitkin kuten asiaan kuuluu, mutta yllätyksekseni joku akka tunki autollaan bussin takaa samalle kaistalle tosi pienellä marginaalilla. Törmäys oli lähellä. Veikkaan ettei autoilijan aivot ottaneet vastaan signaalia maantien yksisilmäisestä.

En tiedä mikä rooli Markun onnettomuudessa oli tuossa suhteessa, mutta jälki on niin pahaa, että koskaan ei liikaa jankuteta siitä, että motoristin pitää ajaa kuin se kuuluisa näkymätön mies. Sekään ei aina riitä kun meitä on niin monenlaisia ratin takana. Terkkuja Markulle ja pitkää pinnaa.

MarkkuEVP

« Vastaus #10 : Elokuu 09, 2020, 21:25:04 ip »

Ei ainakaan tässä tapauksessa auttanut vaalea kypärä ja neontakki ja kirkkaanpunainen Jackal. Olen tuumaillu aika lailla tapausta. Yksi on että ajoin jonkin matkan päässä vahvasti takaa tummenetun auton jäljessä. Olisikohan ajovalo ollut niin näkymätön ? . Itse kyllä näin vilkuttavan auton joka sitten yllätyksenä lähtikin liikkeelle.  Eli takana tulevan seuraavan autoa ennen hän olisikin kerinnyt sivutielle.  Jotenkin vain jäi tuntuma että oli lukinnut vain kaksi autoa ja siitä menen.  Tuli kyllä vetämään ruumista tieltä ja sanoi ettei nähnyt minua. Pitäisi käydä katsomassa sainko edes jarrutusjälkeä asfalttiin.

Mr

Pekka

« Vastaus #11 : Elokuu 09, 2020, 22:51:15 ip »
Yhdellä ja toisellakin kurssilla kerrottiin liikenteessä tapahtuvan 15 asiaa sekunnissa.
Niistä kuljettaja ehtii havaita viisi.
Kahteen hän ehtii reagoida.
Jotenkin noin se on mennyt tälläkin kertaa?
Tsemppiä ja paranemista.
Sohc van Helmi.

Pekka

« Vastaus #12 : Elokuu 09, 2020, 23:09:29 ip »
Kouvolassa on ns. Tykkimäen risteys, teiden 6 ja 15 risteys. Vaikea paikka, se on paikallisilla tiedossa. Tänä vuotena yksi kuollut moottoripyörän matkustaja, kuljettaja ilmeisesti säilyi hengissä. Yhdestä puutavarayhdistelmästä pudonnut tukkinippu kyydistä. Ammatikseen kuljettavien mukaan tapahtuu viikoittain jotain pienempää hässäkkää, mikä ei pääse otsikoihin. Syynä useimmiten 6-tieltä tielle 15 tuleva ajoneuvo, mikä ajaa kolmion takaa oikealta tulevan eteen.
Risteyksestä huolehtivien viranomaisten mukaan siinä ei ole mitään vikaa.
Kannattaa kuitenkin varoa jos siinä ajelee.

https://www.google.com/maps/dir//Kouvola,+45200+Kouvola/@60.8838684,26.7720079,16z/data=!4m8!4m7!1m0!1m5!1m1!1s0x4691b2bf1eebb36b:0xc25d7c89701cef3c!2m2!1d26.7655184!2d60.8857566
Sohc van Helmi.

MarkkuEVP

« Vastaus #13 : Elokuu 11, 2020, 20:29:49 ip »

Pyörä meni nyt virallisesti lunastukseen. Huomenna saan nähdä kuvia ent. pyörästäni ..

Mr

MarkkuEVP

« Vastaus #14 : Elokuu 22, 2020, 12:11:01 ip »
Tutkintailmoituksen sain käsiini kun pyysin  poliisilta.

Lainaus: Näki moottoripyörän mutta arvioi että kerkiää kääntyä ennen moottoripyörän saapumista ennen risteystä.

Laskiskelin että 60 km/h on 16.6 m/s  eli arviontivirheitä sattuu...