”Vanhan” Calin starttaamattomuutta
Taitaa olla niin että siinä vaiheessa kun tuli katit ja 15RC ecu (MY2003=>), muuttui sähkökuva niin, että myös vaihdepolkimen "vapaavalokytkin" vaikutti starttilupaan. Sitä ennen vaihdepolkimen kytkin usein pelkästään käytti mittariston valoa?
Isolohkoisen vanhemman version viisivaihteisen looran vapaavalon kytkin on sellainen että se kertoo että ollaan likimain vapaalla. Ei siis että ollaan varmasti vapaalla. Myöhemmissä malleissa vapaavalon kytkimen paikka muuttui ja toiminto on eksaktimpi eli silloin kun vihreä vapaavalo palaa on vaihde kokolailla vapaalla. (Sitä vanhempaa vapaavalon kytkintä voi säätää helposti tarkemmaksi.)
Kuusivaihteisessa, joita on parikin mallia eli kulissivaihdesysteemi ja perinteinen rumpuvaihde on vapaan asento vakaampi. Jos vihreä valo palaa, todennäköisesti vaihde on vapaalla.
Pienet erot vaihdepolkimen käytössä ohjaavat vapaavalon kytkintä ja joskus tieto voi olla virheellinen ja ristiriidassa todellisen tilanteen kanssa. Yleensä aktiivinen käyttäjä oppii ajoneuvon tavoille.
Itse suosin vanhaa ohjetta: vaihtaminen tehdään voimakkaasti mutta päättäväisesti. Eli viedään vaihde perille kerta polkaisulla eikä nätisti lipsauttamalla varpaalla. Taitavampi tekee tämän koskematta kytkinkahvaan lainkaan jos ajon aikana pitää kiireesti vaihtaa. Erityisesti endurokäytössä ja radalla tästä on etua.
Hitaalla tai vajaalla kytkimen käytöllä vaihteisto voi "hylkiä" tapahtumaa ja jäädäänkin jonkin välivapaan uhriksi. Nämä vaihteistot eivät ole kuin Ducatin tai MV:n vaihteistojen kaltaisia joissa jo "hipaisu" polkimeen saa vaihteen vaihtumaan saman tein.
Jos ajelee matallilla kierrosluvuilla viisisakaraisen vaihteiston kytkentä hylkii helposti. Riittävän iso ero kierrosluvussa vaihtamisen välissä edistää vaihteiston toimintaa. Eri vaihteiden välillä erot ovat yllättävän pieniä.
Kolmisakaraisen vaihteiston suhteen vaihtaminen ilman "kroninaa" on helpompi. Toisaalta vaihteen tyhjä liike on isompi moottorijarrutuksen ja kiihdytyksen välillä. Tavanomaisen Guzzin kuljettaja käyttää aina viisisakaraista kytkentähampaistoa. Kolmisakaraisia löytyy siviilipyöristä Daytonasta ja alkusarjan Centauroista josta allekirjoittaneella on pitkällinen kokemus. Vanhemmasta 1100 Sportista en ole tietoinen mikä vaihteisto siinä on.