Kirjoittaja Aihe: Jackalin vaihdelaatikko pukkasi öljyt kytkimelle  (Luettu 5980 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jackalin vaihdelaatikko pukkasi öljyt kytkimelle
« Vastaus #15 : Heinäkuu 27, 2020, 10:11:04 ap »
Serkun v8-projektissa uusi takastefa alkoi vuotamaan samantien ja vieläpä matalahkoilla öljynpaineilla. Kone uudelleen levälleen ja sormella sekä kynnellä kokeiltuna virheetön kampiakselin kaula sitten hiottiin. Myös öljynkierrolle tehtiin tehostavia toimenpiteitä, eli öljynpainetta nostettiin ja tuottoa lisättiin. Kone kasaan ja ei vuoda enää. Se on joskus pienestä kiinni.
Aina tuota huulen paikkaa ei valitettavasti voi säätää, mutta pinnan hionta yleensä riittää yksissään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Jackalin vaihdelaatikko pukkasi öljyt kytkimelle
« Vastaus #16 : Heinäkuu 27, 2020, 10:38:26 ap »
Lainaus
Aina tuota huulen paikkaa ei valitettavasti voi säätää, mutta pinnan hionta yleensä riittää yksissään.

Joo, aina ei voi. Riippuu käytetystä ratkaisutavasta.

Isolohkon tapauksessa useimpia kohtia voi hieman "hakea". Millimetrin kymmenesosat ovat riittävä siirto.
Ne joita on hankalampi täten "säätää" ovat vaihteiston takapään stefa ja perävaihteen pikkustefa. Oikeastaan kampiakselin etupään tiivisteen sijaintia on suoranaisesti vaikea säätää jos ei ole mahdollista laittaa paksumpaa (/ohuempaa) paperitiivistettä sekä shimmata kampiakselin päittäisvälys erikseen.

Mitä ohuempi akseli sitä helpompi on hiontatapahtuma.
Vaikka kampiakseli pyörii molemmista päistään samaa vauhtia on eri päiden pyörimä matka eri. Pienempiläpimittainen etupään stefan huuli selviää siis vähemmällä. Tätä jotkut ovat ihmetelleet miksi aina takapäässä on vuoto mutta edessä ei. Vääjäämättä se vuoto sinne eteenkin tulee mutta siihen voi mennä aikaa.

Vaihdelaatikon etupään tiivisteen työ on myös helpompi, kampiakselin takatiivisteeseen verrattuna, vaikka se pyöriikin aina käydessä kun kytkinkahva ei ole puristettuna pohjaan. Tässä jutussa toteutui yleisin vaihdelaatikon öljyvuodon syy: laakerivika.

Vaihdelaatikon kardaaninpuoleisessa päässä on samanlainen laakeri kuin kampiakselillakin. Olisi suositeltavaa vaihtaa se myös jos on kyse samanlaisesta muovihäkkirakenteesta.

Vaihteiston takapään huulitiivisteen vuoto ei näy helposti ulospäin.
Jos se vuotaa niin vuotava öljy valuu hiljalleen perävaihteeseen. Kyseinen vaiva näkyy siten ulospäin että perävaihde alkaa vuotaa tai perän öljynvaihdon yhteydessä ihmetellään miksi öljyä oli perässä enemmän kuin laitettaessa.
Vaihteiston suunnasta asia ei selviä kuin tarkistamalla onko öljyä tarkistus/täyttötulpan aukon alareunaan silloin kun pyörä on keskituella.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Jackalin vaihdelaatikko pukkasi öljyt kytkimelle
« Vastaus #17 : Heinäkuu 29, 2020, 16:43:55 ip »
Pyörä käytössä taas. Muuten pelaa hienosti mutta vapaalle on nyt aika hankala saada. Varsinkin paikoillaan. Eli jos ei saa vauhdista sopivalla välikaasulla niin paikoillaan ei oikein poljin liiku, tai sitten hyppää heti vapaan yli jos koettaa. kone sammuksissa ei mitään ongelmaa. Voikohan se tuosta asettua vielä?

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Jackalin vaihdelaatikko pukkasi öljyt kytkimelle
« Vastaus #18 : Heinäkuu 29, 2020, 18:11:04 ip »
Hmmmm. Voisiko olla mahdollista, että uuden kokoonpanon jäljiltä siirtorummun shimmaus on hitusen tahkea jos siellä ei ole just samat shimmilevyt vastakkain? Silloin rummun pyöräytys vaatii hiukan enemmän momenttia ja se menee silloin herkästi vauhdilla vapaan yli. Minun veikkaukseni on, että lutviutuu käytössä, mutta esim. RSV saattaisi alentaa kitkaa heti kun sitä on öljyn seassa. Ei saisi arvailla, mutta mukava tuota on hiukan pohtia.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Jackalin vaihdelaatikko pukkasi öljyt kytkimelle
« Vastaus #19 : Heinäkuu 29, 2020, 19:22:13 ip »
Veikkaisin vaihteiden toiminnan tahmaisuuden uusien kytkinlevyjen ominaisuudeksi. Vaiva katoaa hiljokseen kun levyt asettuvat. Kytkin ei siis irrota täydellisesti.
Kytkintä voi säätää ulkoisesti aluksi. Vaihteiston takana on kytkimen työntötangon välyksen säätöruuvi painelaakerin takana paininvivun saranatapin liki. Väliaikaisesti voi säätää kytkin irrottamaan hieman aikaisemmin kunhan jättää kuitenkin hieman välystä painelaakeriin ettei se pyöri koko ajan. Sitä se ei kestä pitkään.

(Siellä on toinenkin säätö liki mutta siihen ei pidä kajota.)

Asiaa voimme tutkia huomenna jos poikkeat Kerholle illansuussa.

RVS ei oikein toimi egonin ehdottamalla tavalla. RVS vaatii merkittävän kuumuuden tarttuakseen. Pelkkä öljyn lämpö ei siihen riitä.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Jackalin vaihdelaatikko pukkasi öljyt kytkimelle
« Vastaus #20 : Heinäkuu 29, 2020, 20:19:33 ip »
Tarkennetaan nyt kun on kilometrejä vähän takana, että kun lähtee liikkeelle niin vapaa löytyy hyvin, laatikkoöljyn ilmeisesti lämmettyä alkaa hankaloitumaan.

Asiaa voimme tutkia huomenna jos poikkeat Kerholle illansuussa.
Voi olla että viimeisinä lomapäivinä keksin jonkun reissunkin, muuten voidaan ihmetellä.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Jackalin vaihdelaatikko pukkasi öljyt kytkimelle
« Vastaus #21 : Heinäkuu 30, 2020, 21:38:40 ip »
Nyt on koeponnistettu kaksi päällä Taipalsaareen, huomenna Ponutaipale. Eiköhän se kotiinkin tuo.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Jackalin vaihdelaatikko pukkasi öljyt kytkimelle
« Vastaus #22 : Heinäkuu 30, 2020, 22:45:58 ip »
Nähdään Ponussa mutta ei puhuta paljoa pyöristä.
Eikä ainakaan säädetä.