Eilen selvisi todennäköinen syy pari kertaa tapahtuneelle kytkimen öljyyntymiselle. Tai ainakin pidän sitä nyt todennäköisenä syynä aiempiinkin kertoihin, vaikka oletin öljyn tulleen moottorin puolelta. Kytkin alkoi luistaa kun kiihdytin moottoritien rampista suoraan rekan ohi. Pysähdyin seuraavalle levikkeelle ja öljy kärysi H-pöntön päällä. Tipahteli jatkuvasti. Olin ajanut koko päivän ongelmitta, jotain 500km pikkuteitä, ja tulossa Kotka-Loviisa-Porvoo-reittiä, missä ajelin moottoritietä aika reipasta tahtia kun rajoitus on 120. En juuri mitään ylinopeutta ajanut, mutta 120-130 kuitenkin. Yleensä ei tule ajettua moottoritietä mutta nyt oli ilta pitkällä ja Nokialle takaisin matka. Tässäkään vaiheessa ei ollut ongelmia, mutta Porvoon kohdalla syttyi bensavalo, ja navigaattorin reitillä ei ollut sopivalla paikalla (oma moka) huoltoasemaa, ja navigaattorin reitti vienytkään Hyvinkään ABC:lle missä olin suunnitellut tankkaavani. Laitoin siis uuden suuntiman, ja kirottua mutta onnekasta, meno hyytyi kilometrin ennen asemaa. Kallistelin pyörää tien sivussa että saisi loputkin bensat tankista, aika kyljelleen, ja pyörän käynnistyttyä kun oikein rajusti pujottelin työntöohjauksella sain tien sivussa ajettua epämääräisesti niin että pumppu imi bensaa tankista. Rampista ylös ja vapaalla Teboilin pihaan alamäkeen loppumatka.
Ongelmat huomasin tämän jälkeen, ja vähän toivoisin että tuossa olisi kuuma laatikkoöljy päässyt jotenkin hölskymään ja vuotamaan jotain ylivuotokanavia pitkin, jos siellä sellaisia on. Ajoin ensin Linnatuulen parkkipaikalle ja laitoin yhden paidan päälle kun ilma viileni. Pyörä kävi tyhjäkäyntiä sen aikaa, enkä mitään huomannut. Mutta siitä moottoritielle palatessa kytkin luisti, ja Tiiriön ABC:lla öljyä valui vaihdelaatikon ja moottorinlohkon välistä. Loppumatkan tarkistelin moottoriöljyn mittatikkua huolestuneena, mutta vaikka öljyä tuli ulos läikkä jokaisella pysähdyksellä ei öljyn pinta tippunut. Öljyä tuli kuitenkin sen verran että takajarru ei pitänyt, pakoputket öljyssä, takalokari öljyssä, sivulaukut öljyssä.
Äsken sitten tarkastin että laatikossa oli vajetta. 2-3 desiä meni ennen kuin tuli tarkastuspropusta. Pitää nyt katsoa kun täytin että vuotaako paikallaan ulos, vai pysyykö öljyt sisällä. Laatikon huohotusputki ainakin on avoin, eikä öljy ole vuotanut mistään ulkoapäin havaittavasta paikasta. Onkos kellään vastaavia kokemuksia? Vähän nää on enteilly sellaista että täytyy laatikko irrottaa.
Edit: Jos öljyä pääsisi ns. kertapulpahduksella kytkimelle reippaasti, kestäisi sen myös valua sieltä pois vaikka sinne ei lisää pääsisikään.
Edit 2: Aika varovaisesti sai ajaa kun takarengaskin oli enemmän tai vähemmän öljyssä.