Kirjoittaja Aihe: Jackalin vaihdelaatikko pukkasi öljyt kytkimelle  (Luettu 5964 kertaa)

Henko

  • Viestejä: 340
Jackalin vaihdelaatikko pukkasi öljyt kytkimelle
« : Heinäkuu 13, 2020, 13:18:28 ip »
Eilen selvisi todennäköinen syy pari kertaa tapahtuneelle kytkimen öljyyntymiselle. Tai ainakin pidän sitä nyt todennäköisenä syynä aiempiinkin kertoihin, vaikka oletin öljyn tulleen moottorin puolelta. Kytkin alkoi luistaa kun kiihdytin moottoritien rampista suoraan rekan ohi. Pysähdyin seuraavalle levikkeelle ja öljy kärysi H-pöntön päällä. Tipahteli jatkuvasti. Olin ajanut koko päivän ongelmitta, jotain 500km pikkuteitä, ja tulossa Kotka-Loviisa-Porvoo-reittiä, missä ajelin moottoritietä aika reipasta tahtia kun rajoitus on 120. En juuri mitään ylinopeutta ajanut, mutta 120-130 kuitenkin. Yleensä ei tule ajettua moottoritietä mutta nyt oli ilta pitkällä ja Nokialle takaisin matka. Tässäkään vaiheessa ei ollut ongelmia, mutta Porvoon kohdalla syttyi bensavalo, ja navigaattorin reitillä ei ollut sopivalla paikalla (oma moka) huoltoasemaa, ja navigaattorin reitti vienytkään Hyvinkään ABC:lle missä olin suunnitellut tankkaavani. Laitoin siis uuden suuntiman, ja kirottua mutta onnekasta, meno hyytyi kilometrin ennen asemaa. Kallistelin pyörää tien sivussa että saisi loputkin bensat tankista, aika kyljelleen, ja pyörän käynnistyttyä kun oikein rajusti pujottelin työntöohjauksella sain tien sivussa ajettua epämääräisesti niin että pumppu imi bensaa tankista. Rampista ylös ja vapaalla Teboilin pihaan alamäkeen loppumatka.
       Ongelmat huomasin tämän jälkeen, ja vähän toivoisin että tuossa olisi kuuma laatikkoöljy päässyt jotenkin hölskymään ja vuotamaan jotain ylivuotokanavia pitkin, jos siellä sellaisia on. Ajoin ensin Linnatuulen parkkipaikalle ja laitoin yhden paidan päälle kun ilma viileni. Pyörä kävi tyhjäkäyntiä sen aikaa, enkä mitään huomannut. Mutta siitä moottoritielle palatessa kytkin luisti, ja Tiiriön ABC:lla öljyä valui vaihdelaatikon ja moottorinlohkon välistä. Loppumatkan tarkistelin moottoriöljyn mittatikkua huolestuneena, mutta vaikka öljyä tuli ulos läikkä jokaisella pysähdyksellä ei öljyn pinta tippunut. Öljyä tuli kuitenkin sen verran että takajarru ei pitänyt, pakoputket öljyssä, takalokari öljyssä, sivulaukut öljyssä.
      Äsken sitten tarkastin että laatikossa oli vajetta. 2-3 desiä meni ennen kuin tuli tarkastuspropusta. Pitää nyt katsoa kun täytin että vuotaako paikallaan ulos, vai pysyykö öljyt sisällä. Laatikon huohotusputki ainakin on avoin, eikä öljy ole vuotanut mistään ulkoapäin havaittavasta paikasta. Onkos kellään vastaavia kokemuksia? Vähän nää on enteilly sellaista että täytyy laatikko irrottaa.

Edit: Jos öljyä pääsisi ns. kertapulpahduksella kytkimelle reippaasti, kestäisi sen myös valua sieltä pois vaikka sinne ei lisää pääsisikään.
Edit 2: Aika varovaisesti sai ajaa kun takarengaskin oli enemmän tai vähemmän öljyssä.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Jackalin vaihdelaatikko pukkasi öljyt kytkimelle
« Vastaus #1 : Heinäkuu 13, 2020, 13:51:31 ip »
Ja nyt tässä täytön jälkeen todettua: lootaöljy vuotaa ulos sitä mukaa kun täyttää.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Jackalin vaihdelaatikko pukkasi öljyt kytkimelle
« Vastaus #2 : Heinäkuu 13, 2020, 20:51:46 ip »
Melko selvät oireet: kytkinakselin kaksirivinen urakuulalaakeri on tiensä päässä.
Ei ole aivan yleistä mutta jossain vaiheessa laittoivat tehtaalla kuulahäkin muovista.
Toki tapauksia on että metallihäkkinenkin laakeri poikii samalla tavoin.

Oli sitten vuodon syy mikä tahansa niin laatikon irrotus on edessä. Tarvitaan pyöränostin ja talja kattoon. Tai ainakin se talja. Runkoa pitää nostaa takapäästä. Se on minimiedellytys vaihteiston irrotukselle. Yleensä kyllä nostetaan koko runko vek ja läppärungot siinä samalla.

Noita kaksirivisiä urakuulalaakereita on kaksi samanlaista ja ovat ihan peruslaakerikamaa eli löytyy melkein mistä vain. Muutkin laakerit ovat peruslaakereita lukuun ottamatta muutamaa neulalaakeria. Tiivisteita sen sijaan tarvitaan muutamia koteloon, kytkinakselille ja muihin kohteisiin. Jos tarkka haluaa olla.

Todennäköisesti laatikko tulee kuntoon vaihtamalla tuon yhdenkin laakerin mutta kun on auki niin sellainen yleiskatsaus on syytä tehdä onko muuallekin tarvetta.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 14, 2020, 11:42:36 ap kirjoittanut motomatti »

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Jackalin vaihdelaatikko pukkasi öljyt kytkimelle
« Vastaus #3 : Heinäkuu 14, 2020, 10:54:35 ap »
Omassa Millessä on sattunut, että tuo laakeri sylki muovisen kuulanpitimen sirpaleen stefasta läpi ja öljyä alkoi vuotaa suorastaan norona.

Kyllä siellä öljy tulee todennäköisesti stefan ohi mutta se ei välttämättä tarkoita että laakeri on väljä. Joskus vaan stefalle tulee sellainen mieli että se alkaa vuotaa. Aika usein se on kai seurausta laakerivauriosta.

Millen loota alkoi vuotaa keväällä ja siitä oli sivuakselin etupäässä oleva vasenkätisellä kierteellä varustettu mutteri lähtenyt avautumaan ja painoi sitten laakeripesän takaseinän irti kun mutteri oli tarpeeksi kiertynyt. Pani pikkasen hengästymään kun olin tuon mutterin itse kiristänyt ja varmistanut kun loota oli joskus auki. Mutta niin sitä sattuu ja tapahtuu kun ei ole tarpeeksi huolellinen. En alkanut korjaamaan hitsaamalla vaan putsasin paikat ja pistin Sikafleksin väliin. Sinne mahtuu L-muotoinen teräslätkä painamaan kantta ja on se nyt siinä toistaiseksi öljyt pitänyt sisällä. Mutteriin laiton ruuvilukitteen sen lyöntivarmistuksen kaveriksi.   

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Jackalin vaihdelaatikko pukkasi öljyt kytkimelle
« Vastaus #4 : Heinäkuu 14, 2020, 14:57:14 ip »
Lähti tuo Egonin mainitsema mutteri pyörimään ihan Luigin jäljiltäkin reilun 200 tuhannen jälkeen Cali II:ssa. Tyhjäkäynnillä alkoi kuulua kolahduksia kun kai kytkentäsakarat pyrkivät kytkemään vaihteen päälle omia aikojaan. Mutteri oli jo jättänyt jäljen laakeripesän takaseinään ja kohta olisi pullauttanut sen ulos kuten Egon kuvasi. Samalla vaihtuivat kaikki laakerit ja tiivisteet ja vitosen rattaatkin.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Jackalin vaihdelaatikko pukkasi öljyt kytkimelle
« Vastaus #5 : Heinäkuu 14, 2020, 15:15:16 ip »
Juu tässä oli tosiaan jotain oiretta aiemmin ja heti keväällä myös, mutta toivoin että olisi kestänyt ajokauden loppuun. Nyt se laatikon irrottaminen on seuraavaksi edessä. Pitää vaihtaa KTM:ään vähäksi aikaa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Jackalin vaihdelaatikko pukkasi öljyt kytkimelle
« Vastaus #6 : Heinäkuu 15, 2020, 13:56:56 ip »
Lähti tuo Egonin mainitsema mutteri pyörimään ihan Luigin jäljiltäkin reilun 200 tuhannen jälkeen Cali II:ssa. Tyhjäkäynnillä alkoi kuulua kolahduksia kun kai kytkentäsakarat pyrkivät kytkemään vaihteen päälle omia aikojaan. Mutteri oli jo jättänyt jäljen laakeripesän takaseinään ja kohta olisi pullauttanut sen ulos kuten Egon kuvasi. Samalla vaihtuivat kaikki laakerit ja tiivisteet ja vitosen rattaatkin.
Muutaman runsaasti ajetun isolohkon viisivaihteisen purkaneena ja koonneena olen yhdestä laatikosta löytänyt samaisen mutterin löysänä ja löytyi myös jälki laatikon päädyssä laakeripesän pohjalla eräässä toisessa vaihteistossa. Kummalisinta oli se että mutterin lievettä, jolla mutteri lukitaan pyörimättömäksi, ei ollut lukittu eli varmistus on jäänyt tekemättä. Mutta varmistetutkin ovat alkaneet pyöriä auki myös.

Olen pessyt asetonilla mutterin, akselin pään ja sen kierteen sekä laittanut kierrelukitetta laatua "hard" jenkoihin, kiristänyt ja varmistanut taivuttamalla lievettä akselinpään uraan.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Jackalin vaihdelaatikko pukkasi öljyt kytkimelle
« Vastaus #7 : Heinäkuu 15, 2020, 14:14:30 ip »
Nyt on tarjottu kahta vuotosyytä eli kytkinakselin tiivisteen vuotoa, johtui se sitten mistä vain ja tuota vaihdeakselin pään mutterin avautumista ja kotelon vaurioitumista. Jälkimmäinen vaiva on eliminoitavissa jo nyt eli kysymällä toimivatko vaihteet normaalisti? Jos ovat toimineet niin jälkimmäinen epäily on turha.

Kytkinakselissa on useita vuodon paikkoja akselin huulitiivisteen lisäksi: kytkimen työntötangon tiivisteet kovettuneet tai kytkinkeskiön ja akselin välissä olevat o-renkaat katkenneet. Painelaakerin o-renkaan vuoto on ainoa joka vuotaa ulospäin kotelon takapinnasta.
Kaikista näistä kohteista öljy vuotaa eri paikkaan. Työntötangon tiivistevuoto valuu aivan keskelle kytkimen "napaa", kytkinkeskiön tiivisteen vuoto ilmestyy sen sisään ja kytkinakselin huulitiivisteen vuoto valuu kytkinkotelon sisäpintaa pitkin kotelon pohjalle ja sieltä ulos.

Oireista päätellen vuoto on massiivinen koska öljyä on päässyt levyille asti eli öljypinta on päässyt kytkinkotelossa niin korkealle että vauhtipyörän hammaskehä on siihen osunut ja heitellyt öljyä ympäriinsä ja siten sitä on päässyt valumaan myös levyille.

Vauhtipyörän kotelon alapinnassa on suorakaiteen muotoinen aukko josta kytkinkoteloon kertynyt lika ja myös öljy pääsevät ulos. Se kannattaa pitää avoimena. Muutoin pienikin vuoto voi kertyessään kytkinkoteloon aiheuttaa kytkinlevyjen öljyyntymisen.


Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Jackalin vaihdelaatikko pukkasi öljyt kytkimelle
« Vastaus #8 : Heinäkuu 20, 2020, 15:37:34 ip »
Juu Guzzi ulkoistettiin viime torstaina Lempäälän Tekijälle, katsotaan mitä se on syönyt. En kuvitellut viimeistä lomaviikkoani sitä purkavani, kun menoakin on, talvella ois ehkä voinu harkita. Riippuen mitä sieltä löytyy niin sen voi saada syksyllä vielä ajoon, mutta kun se laatikko kerran irti on niin kannattaa harkita ehkä jopa joidenkin rattaiden vaihtoa, tai laakereita tms. Viitonen siinä vähän ulvoo, ei pahasti enkä sitä kyllä käytä kuin moottoritiellä. Kolmonen aavistuksen kans. Mutta rattaiden saatavuudesta tai ajasta mihin niitä saa ei ole tietoa. Pahin skenaario olisi sellainen ettei laatikkoa kannata alkaa korjata, ja silloin voisi harkita pyörän laittamista lihoiksi. Mutta se varmaan vaatisi jo että olisi valu haljennut tai jotain, mikä ei liene todennäköistä kun kytkintuntuma ja vaihteiden kytkeytyminen ja toiminta oli aivan normaalia.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Jackalin vaihdelaatikko pukkasi öljyt kytkimelle
« Vastaus #9 : Heinäkuu 20, 2020, 23:50:57 ip »
Maksaahan ne viitosen rattaat. Kokonaisuutta ajatellen ne kannattaa uusia sillä on kaksi tapaa myydä pyörä: kokonaan tai osa kerrallaan. Jos jälkimmäisen vaivaa ei lasketa ja osista saisi edes kohtuullisesti fyffeä niin suurin osa jäisi myymättä. Ainakaan ripeästi.

Kannattaa, vaivan ja kustannusten kannalta laittaa loora kuntoon ja jatkaa auringonlaskuun tai myydä pyörä pois hyvään hintaan mainittuna vaihteiston korjauksesta.

Itse tekisin niin että laittaisin RVS:n looraan ja ajelisin auringonlaskun tuolle puolelle. Kun oireita tulisi lisää niin joko remontoisin "rakkaan kulkineen" itselle tai asian harrastajalle tai osina. Koneethan näissä kestävät. Rautaan ja alumiinivaluun ei kannata rakastua. Pyrkii tulemaan kalliiksi. Vaan eipä täältä lähtiessä saa edes senttiä mukaansa...

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Jackalin vaihdelaatikko pukkasi öljyt kytkimelle
« Vastaus #10 : Heinäkuu 23, 2020, 12:45:29 ip »
Kyllä kai viitosen ratasparin saa kaupasta ihan järkihintaan. Ulvova viitonen lisää meteliään kilometrien karttuessa tasaisen varmasti, joten kun looda on auki niin vaihto on ihan järkevä temppu. Laakereita kannattaa vaihtaa jos niissä on vikaa. Ei muuten.


Tiedän yhden Guzzin, jossa tuo lohjennut valu on korjattu hitsaamalla. Ei se toimenpiteenä ole iso eikä kallis jos on hitsari lähimailla, mutta siitä en ole varma, että pitääkö laakeripesä käyttää avarruskoneessa jos hitsaaminen vaikka kutistaa sen reikää.  Sitä ei saa selville muuten kuin kokeilemalla jos ei ole vanhaa kokemusta tallella. 

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Jackalin vaihdelaatikko pukkasi öljyt kytkimelle
« Vastaus #11 : Heinäkuu 23, 2020, 15:48:30 ip »
Vanha asentajan viisaus: Kyllä tiukka hyvä on mutta sopivan väljä paras.

Hitsauksessa on hyvä käyttää tarkoitukseen suunniteltua adapteria. Laakeripesän kunnostuksessa hitsaamalla pitää käyttää laakerin mitoilla tehtyä kokoteräksistä tappia niin mahdollinen sulan metallin virtaaminen minimoituu ja alumiinin lämpövenymät tai -kutistumat jäävät vähäisiksi.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Jackalin vaihdelaatikko pukkasi öljyt kytkimelle
« Vastaus #12 : Heinäkuu 24, 2020, 18:11:53 ip »
Rattaiden vaihto ei kuulemma nyt ollut tarpeellista, mutta tosiaan se muovihäkkihän sieltä oli toisesta rivistä päästänyt kuulia ulos, ja stefa rikki vierestä. Onneksi vain toisesta rivistä, olisi voinut aiheuttaa jo jotain enemmän. Kytkinlevyt lasittuneet, uudet tilalle kun ei tarvinnut Tampereen seutua kauempaa hakea. Kampiakselin stefalta tuli pieni noro joten sekin vaihtoon. Samoin kardaanin ristikkonivelen  laakeri takahaarukassa oli huonossa kunnossa, joten vaihtoon.
Edit: pyörällä ajettu reilu 101tkm, joista minä olen ajanut noin neljänneksen. Jos laatikko joskus vielä irtoaa niin saattaisi olla aiheellista uusia vauhtipyörä. Pientä pykälää urissa. Siis vasta hyvin pientä.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 24, 2020, 20:17:18 ip kirjoittanut Henko »

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Jackalin vaihdelaatikko pukkasi öljyt kytkimelle
« Vastaus #13 : Heinäkuu 27, 2020, 09:38:10 ap »
Kampiakselin stefan vaihdosta on ittellä sellainen kokemus, että laitoin uuden vanhan tilalle ja tuo uusi alkoi vuotaa aika pian. Asennus meni sillä pieleen, etten ymmärtänyt hoonata kammen kaulaan kulunutta kiillottunutta kosketusvyöhykettä. Toisella yrittämällä tuo temppu tehtiin ja stefa on ollut palveluksessa lähes parikymmentä vuotta ja pitää edelleen.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Jackalin vaihdelaatikko pukkasi öljyt kytkimelle
« Vastaus #14 : Heinäkuu 27, 2020, 10:02:03 ap »
Kampiakselin stefan vaihdosta on ittellä sellainen kokemus, että laitoin uuden vanhan tilalle ja tuo uusi alkoi vuotaa aika pian. Asennus meni sillä pieleen, etten ymmärtänyt hoonata kammen kaulaan kulunutta kiillottunutta kosketusvyöhykettä. Toisella yrittämällä tuo temppu tehtiin ja stefa on ollut palveluksessa lähes parikymmentä vuotta ja pitää edelleen.

Sama homma on tehtävä mille tahansa akselitiivistykselle joka on huulitiivisteellä.
Kampiakselin takapää mainittiin mutta myös kampiakselin etupää voi vuotaa. Vaihdelaatikossa on kaksi huulitiivistettä, Kaksi muuta ovat o-renkaita.
Perävaihteessa on kaksi huulitiivistettä joille akselin hiominen on tarpeen.

Erikseen ovat eräät neliventtiilimallit joissa jakopäässä on myös muita akseleita.
Pikkulohkoisissa on kaksi ulostulevaa akselia joista yleensä ylempi eli nokka-akselin huulitiiviste vuotaa.

Itse olen käyttänyt tuhannen grainin hiomanauhaa niin että akselitiivisteen kohta on tasaisen harmaa, uraton ja naarmuton. Jos jää aiempi ura näkyviin vielä hyvän hionnan jälkeen kannattaa uusi huulitiiviste laittaa hieman eri kohtaan.
Ennen hiontaa rasva pois hiottavalta alueelta.
Hionnan jälkeen huuhtelu bräkleenillä. Kootessa ohut vaseliini- tai öljykerros pintaan.