Kirjoittaja Aihe: Cali III kone täys bensaa  (Luettu 3988 kertaa)

TomKa

  • Viestejä: 19
Cali III kone täys bensaa
« : Heinäkuu 12, 2020, 17:58:38 ip »
Oli tarkoitus lähteä ajelulle. Pyörä oli seissyt ajamatta noin viikon. Käynnistys aluksi vaivalloista, ajattelin akun olevan huonossa latingissa.
Kone lähti käymään mutta putkista näytti tulevan kuin usvaa ja bensa haisi.

Sitten jostakin tankin alta ryöpsähti bensaa koneen päälle, sitä oli joka paikassa. Sammutin koneen.
Kurkistin tankin alle. Hana ja letkut aivan kuivia. Mitä hemmettiä?
Siitä päättelin bensan tulleen huohotusputkista.
No, tankki pois ja ihmettelyä. Bensaa kaikkialla mutta se ei todellakaan ole tullut tankin letkujen liittimistä.
Lisäksi tankki tuntui huomattavan vajaalta.
Ilmanputsarin kotelon alta lähti yksi letku irti, se mikä menee kotelon pohjasta maahan.  Näytti kuin se olisi irronnut sulamalla.
Kun mietin mihin ilmanputsarilla on yhteys, alkoi asia valjeta. Otin öljyn mittatikun pois ja täyttöreijästä alkoi tulla öljyä tai peremminkin bensaa. Kampikammio siis täynnä öljy-bensaseosta. Ei ihme että oli käynnistynyt vaivalloisesti. Oliko sitten palotiloissa ollut bensaa? En usko koska kaikki bensa oli mennyt ilmanputsarin kotelosta koneeseen suoraan. Olisiko näin käynyt?
Nyt sitten ensimmäiseksi kone valutettava tyhjäksi öljybensasta.
Ihmeellistä, kun hana oli ollut kiinni eikä tankin irri ollessa hana vuoda tippaakaan??? Aika outoa.

Laitan lisää tietoa kun homma etenee.  
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 12, 2020, 20:20:02 ip kirjoittanut TomKa »
Italialaisia jo vuodesta 1983

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Cali III kone täys bensaa
« Vastaus #1 : Heinäkuu 12, 2020, 18:38:16 ip »
Tankin läpi menee putki täyttöaukon kauluksesta pohjaan ja siitä ulos ja edelleen kumiletkulla tarkoituksella olla sadevesi/ylitäyttöviemäri. Jos se tankin sisältä irtoaa tai puhkeaa bensiinipinnan alapuolelta siitä tietysti lorottaa. Sen kyllä pitäisi mennä vaihdelaatikon takaa maahan, mutta voihan olla, että joku on keksinyt laittaa sen ilmanputsarin koteloon ajatuksella, että moottori sen bensan/veden sieltä höyrynä syö. Tämmönen skenaario juolahti vaan mieleen kun eihän muita bensan reittejä ole, jos hana on pitänyt.
Sentire la forza!
Terv: Timo

TomKa

  • Viestejä: 19
Vs: Cali III kone täys bensaa
« Vastaus #2 : Heinäkuu 12, 2020, 20:16:05 ip »
Tässä mun pyörässä ei näytä olevan tuollaista ylivuotoletkua. Tankin pohjassa on vain bensahanan liitäntä sekä bensan varoitusvalon liitin. Ei mitään muuta.

No homma siis eteni seuraavasti:
-laskin bensalla blandatun öljyn pois ja laitoin koneeseen uutta öljyä.
-huohotusjärjestelmän letku koneenpäällä olevasta huohottimesta, missä on se kuulaventtiili, oli murtunut yläpäästä missä se liittyy ylärunkoputkeen. Siitä se bensaöljyseos turskahti ulos. Letku oli kiinni enää noin neljäsosalla eli 3/4-osaa oli murtunut poikki. Lyhensin letkun molemmista päistä. Uusittavaksi se menee kuitenkin koska letku on täynnä pieniä murtumia.

Käynnistin koneen Eikä mitään erikoista tapahtunut. Kone kävi ihan hyvin. Laitoin tankin paikoilleen ja käytin lisää. Vain bensainen höyry nousi koneen päältä kun roiskunut öljy alkoi kuivaa. Kuivailin rätillä ja ruuvarilla pienet koloset koneen päältä.

Ilmeisesti mitään katastrofia ei tapahtunut, mitä nyt tuli tehtyä koneen sisäinen tehopesu.
Vaihdan öljyt kunhan olen päässyt ajamaan pyörällä pienen lenkin. Lisäksi laitan kaksi lisähanaa, yhden kummankin kaasarin tuloletkuun.
Syy vuotoon on mielestäni edelleen kaasareissa, jotka laskevat bensan läpi. Vaikka hanan jättäisi auki niin ei bensan silti pitäisi valua ilmanputsariin.
Missään edellisessä pyörässä näin ei ole koskaan käynyt jos kohokammion venttiili on kunnossa.
Italialaisia jo vuodesta 1983

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Cali III kone täys bensaa
« Vastaus #3 : Heinäkuu 13, 2020, 08:09:00 ap »
Mun toisessa kulkineessa yhden kaasarin neulaventtiili oli viallinen ja joko jumitti tai muuten päästi bensan pinnan välillä liian korkealle. Ei sitä ajossa huomannut, kulki ihan normaalisti. Eka oire oli pyörän seisoessa koneen alle vuotanut öljy. Silloin huomasin öljyn pinnan olevan ihan liian korkealla, ja kun öljy ei lisäänny itsestään, niin arvasin bensaa olevan seassa. Tulppien väristä näki mistä kaasarista vikaa hakea, ja homma korjaantui neulaventtiilin vaihdolla.
Vielä yksi GT, kiitos.

TomKa

  • Viestejä: 19
Vs: Cali III kone täys bensaa
« Vastaus #4 : Heinäkuu 13, 2020, 08:48:41 ap »
Täytyy tilata nuo uudet osat kaasareihin, alkaa jo rasittaa tuo bensan kanssa puljaaminen. Ylimääräisen hanan lisääminenkään ei poista tuota kaasariongelmaa, tokihan kaasarit pitää olla kunnossa. Ennen sitä ei kovin kauas viitsi ajella, kun kahvitauon jälkeen saattaa pyörän alla olla taas pieni öljylähde.
Italialaisia jo vuodesta 1983

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Cali III kone täys bensaa
« Vastaus #5 : Heinäkuu 13, 2020, 11:05:23 ap »
Taitaa siellä kuitenkin jompi kumpi hanoista vuotaa.

Itse en sulje hanoja koskaan ja vain kerran tuo on tullut harmiksi. Silloin olin liikkeellä GT 850:llä ja sattuneesta syystä jouduin kotoa lähtiessä laittamaan tankkiin bensiiniä ruohonleikkurin kanisterista, jonka roskattomuudesta ei aina voi olla sata prosenttisen varma. Ajelin sitten Ylöjärvelle veteraaniralliin ja jätin pyörän hiukan sivummalle parkkiin. Myöhemmin päivällä muuan kaveri tuli sanomaan, että 850 tiputtaa bensaa ja kun tutkin tilannetta niin siellähän oli öljytilassakin bensaa oikein reippaasti. Minun tulkintani oli, että tuo ruohonleikkurin kanisteri ripotti jotain moskaa pyörän tankkiin kaupantekijäisiksi ja toisen kaasarin uimuri sai sellaisen neulaventtiiliin ajon aikana. 

Jos uimureiden venttiilit pitävät, niin hanojen vuotamista ei voi tietää, koska bensiiniä ei noppase mistään.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali III kone täys bensaa
« Vastaus #6 : Heinäkuu 13, 2020, 12:00:46 ip »
California Kolmosessa, ainakin alunperin, on vain yksi "kauko-ohjattu" eli vaijerilla toimiva bensiinihana. Käyttövipu "hellannuppi" on oikeassa sivupaneelissa.
Hana on vanhemmiten ongelmallinen sillä se vaikuttaa toimivan normaalisti mutta kykenee tuottamaan, rakenteestaan johtuen, sisäisen bensiinivuodon. Vuoto ei siis näy ulospäin. Asentoja on vain kaksi: auki ja kiinni. Ei siis varatankkiasentoa lainkaan. Siksi on herkkätoiminen kulloisenkin polttoainemäärän ilmaiseva merkkivalo.

Toinen "näkymättömän vuodon" aiheuttaja on kaasutinten ylivuotokanavat. (Pienet letkut kaasutinten sisäsivuissa ja niiden kiinnityskohdat.) Jos sellainen menee tukkoon ja hana on auki tai sisäisen vuodon tilassa tulvii kaasutin yli mutta vuotoa ei näy ulospäin. Pyörän asennosta riippuu meneekö tulviva bensiini ilmanputsariin vaiko imuventtiilin suuntaan. Tai molempiin suuntiin. Sivutuella pidetty pyörä on herkempi ylivuodolle.

Itselläni on ollut muutama Cali Kolmonen ja yksi edelleenkin ja ne ovat esittäneet kaikki mahdolliset ja mahdottomaltakin tuntuvat oireet vanhemmiten.

http://www.motomatti.fi/2013/06/dellorto-kaasuttimen-vuodon-korjaus.html

TomKa

  • Viestejä: 19
Vs: Cali III kone täys bensaa
« Vastaus #7 : Heinäkuu 13, 2020, 18:46:02 ip »
Kokeilin käsikäyttöisellä pumpulla ali/ylipaineen vaikutusta niiden ylivuotoletkujen kautta. Alipaine ei aiheuttanut bensan imeytymistä letkuihin mutta ylipaine pukkasi jostain muualta bensaa ulos molemmista kaasareista vuorollaan. Tankin hanan tiiveyttä en vielä tarkastanut alipaineella. En tiedä todistaako tämä mitään tai onko apua vian hakemisessa.
Varmistan toistaiseksi bensan vuotamattomuuden lukkopihdeillä tankista tulevassa letkussa. Silloin ei edes teoriassa bensa pääse vuotamaan mihinkään tankista.

Kävi vielä sellainen hassu tapaus että töihin ajaessa loppui bensa kiertoliittymässä. Bensa-asema olisi ollut ihan vieressä mutta se ei myynyt polttoaineita remontista johtuen. Pakko oli ostaa Puuilosta pienkonebensaa!
Siinä tankatessa kanisterista taivas repesi ja alkoi kaatosade. Jep, olin jo valmiiksi myöhässä töistä. Työpaikan pihassa sade loppui. Niinpä tietysti.
Lukkopihdit bensaletkuun ja ”sorvin ääreen”.

Mielenkiintoinen päivä.
Italialaisia jo vuodesta 1983

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Cali III kone täys bensaa
« Vastaus #8 : Heinäkuu 13, 2020, 19:26:21 ip »
jeah, olisihan se tylsää eläkkeellä sitten kun istuu kiikkustuolissa ja selaa päiväkirjaa ja kaikki sivut olisi tyhjää täynnä

TomKa

  • Viestejä: 19
Vs: Cali III kone täys bensaa
« Vastaus #9 : Heinäkuu 16, 2020, 11:41:51 ap »
Motonetistä lisäbensahana joka tulee letkuun tankin ja kaasarin välille. Kaasarin tiivisteet sitten joskus kun on paremmin aikaa. Uudet 10w40 öljyt koneeseen. Vaihteistoon sekä perään ostin 80w90 GL5 öljyä. Vai olisiko pitänyt olla GL-4? Ja lisäaineella vai ilman? Ohjekirjahan antaa suosituksen jostain lisäaineen lisäyksestä, mutta eihän mitään Agippia täältä saa kaupasta. Kyllä muutkin öljyvalmistajat varmasti tekevät Guzzin perään ja vaihteistoon sopivia öljyjä.  Öljyn vaihdon jälkeen laatikko muuttui hiljaisemmasi ja ehkä notkeammaksi käyttää. Jos sitä lisäainetta tarvitaan niin ainahan sen voi sinne lisätä. Synteettisiä ja mineraaliöljyjä ei muistaakseni voi sekoittaa keskenään vai voiko? Tallissa kun olisi ollut 75W-90 Motulin Synteettstä. Mutta eipä sen lisääminen mitään hyvää olisi tuonut. Mustaa ja sellaista molybdeenin näköistä se vanha öljy oli pois tullessaan.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 16, 2020, 23:45:13 ip kirjoittanut TomKa »
Italialaisia jo vuodesta 1983

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali III kone täys bensaa
« Vastaus #10 : Heinäkuu 17, 2020, 21:54:37 ip »
Sinne vanhan mallin perään olisi keston kannalta hyvä lisätä pyydetty Molykote A-dispersio. Tai vastaava.

TomKa

  • Viestejä: 19
Vs: Cali III kone täys bensaa
« Vastaus #11 : Heinäkuu 22, 2020, 18:01:20 ip »
Päivitystä. Mopo-Sportista kävin hakemassa Dellortojen kohon neulaventtiilit ja tiivistesarjat. Tiivistesarjat oli turha ostos. Pussissa on ylimääräisiä tiivisteitä ja loppujen lopuksi käytin vain yhdet pienet o-renkaat Ja kohokammion pohjan isot o-renkaat. Neulaventtiilien mukana tuli uudet tiivisteet.
Nyt ei pitäisi enää ilmetä bensavuotoa. Sain koneen käymään nättiä tyhjäkäyntiäkin. Kaasarien ja ilmaboxin väliset torvet on kutistuneet eikä ole enää tiiviit. Pitää kokeilla turvottaa niitä petroolissa, ainakin Alfan imutorvet sain pehmeiksi samalla konstilla. Tosin aikaa siihen meni viikko tai pari. Taidan ostaa kaksi K&N kartiosuodatinta ja jättää koko ilmaboxin välistä.
Italialaisia jo vuodesta 1983

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Cali III kone täys bensaa
« Vastaus #12 : Heinäkuu 22, 2020, 20:12:41 ip »
Tiivistesarjat oli turha ostos.

Eikä ollut.
Moottoripyörä haistaa, mitä osia ei ole pakin jalalla odottamassa, niin ne menee rikki... ;D

Uusi tiivistesarja on kuin sateenvarjo.
Kun sateenvarjoa kantaa mukana, niin silloin ei sada.
Tämäkin vielä! ! !

TomKa

  • Viestejä: 19
Vs: Cali III kone täys bensaa
« Vastaus #13 : Heinäkuu 22, 2020, 22:18:01 ip »
Saattaa olla, että jossain vaiheessa tarvii niitä tiivisteitä. Näytti vaan että siinä pussissa on enemmän tiivisteitä kuin mitä tarvitaan yhden kaasarin remppaamiseen. Eniten ihmetytti se muoviritilä joka näyttää ihan tuloliittimen verkolta mutta siinä ei ole verkkoa. Vanha oli hyvän näköinen siis sai jatkaa edelleen hommaansa.
Italialaisia jo vuodesta 1983

TomKa

  • Viestejä: 19
Vs: Cali III kone täys bensaa
« Vastaus #14 : Elokuu 09, 2020, 15:34:45 ip »
Eilen vasta ehdin ajaa kunnon reissun kaasarien rempan ja öljyjen vaihdon jälkeen. Pyörä toimii hienosti ja lähtee lämpimänäkin käyntiin pelkällä startilla ilman kaasuun koskemista.
Säädin ilmaruuvit ihan mutulla ja näytti onnistuneen.

Peräkotelon lämpeämistäkin tarkkailin, mukavan kädenlämpöinen ajon jälkeen. Ulkolämpötila oli eilen noin 26 astetta. Ja laatikko vaihtaa nätisti.

Seuraava muutoskohde on satula ja sarvet. Minulle luonnoton kulma ranteeseen tällä vakiostongalla.
Joku loivasti taivutettu T-stonga voisi olla hyvä. Satula on minulle liian edessä joten joku pitempi malli täytyy hankkia.

Tuli ajettua Kuusankoski-Taavetti-Hamina-Virojoki-Vaalimaa reitti. Paluu motaria pitkin alkoi tuntua istumalihaksissa ja sarvista sai jo pidellä tosissaan kiinni kun oli vastatuulta.
Mutkatieosuus Hamina-Klamila-Virojoki oli mukava kurvailla eikä jalkalaudat raapineet missään kiinni vaikka meinasi jo usko loppua muutamassa mutkassa  ;D

Italialaisia jo vuodesta 1983