Sähköasioista perillä olevat voivat, tai tietänevät, kertoa miksi sähkö lyö läpi, tai lyö läpi asiallisen näköisestä kaapelista tai tulpanhatusta.
Oma teoriani on se että, joissain tapauksissa, korkea sytytysjännite purkautuu väärää reittiä eikä kipinä pääse ikinä palotilaan asti.
Helppoin vika on kosteus. Se voi johdattaa sähköä vaikka kumikaapelin märkää ulkopintaa pitkin. Piakkoin syntyy reitille "johdin" joka toimii ilman kosteuttakin tai sen kanssa. Sähkö siis oikaisee eikä pääse koskaan palotilaan asti.
Näitä häiriöitä etsitään usein syystä: joko tulpan vastus tai tulpanhatun vastus, huono kosketus, kytkennässä puutteita, tms, saa korkeajännitteen, joita näissä laitteissa on riittämiin, useita kymmeniätuhansia voltteja, loikkaamaan sieltä missä reitti on helpoin. Ei se sähkön syy ole mutta kostea ilmanala, joka muodostaa likaantuneen johtimen pintaan johtavan kerroksen lian myötä on kovin tyypillistä. Hyvä sähkö ja huono tai likainen johdin saattaa aiheuttaa jopa 10 mm:n kipinän väärään paikkaan ja samalla johtimen pintaan syntyy paloalue joka useimpien kumien ja muovien kanssa muodostaa hiiltä. Hiili on hyvä johdin. Hyvässä ja pahassa. Pahimmissa tapauksissa sytytysjärjestelmä vioittuu pysyvästi.
Kymmenientuhansien volttien korkeajännite karkaa helposti ja tekee reittejä sinne missä se on helpointa.
Edellämaintuista syistä johtuen pitää käyttää oikean vastuksen ja oikean lämpöarvon tulppia, hattuja ja tulpanjohtoja. Monesti olen ruuvannut pois tulpan joka ei ole ole sopiva sytytysjärjestemän vaatimuksiin. Syy on usein kauppiaan: hänellä kun ei ole speksien mukaista tulppaa myydä niin hän myy lähinnä sopivan. Vaiva tulee sitten joskus jos tulee.
Niillä kaikilla tulpan numeroilla ja kirjaimilla on merkityksensä. Osa merkeistä kertoo tulpan fyysisestä rakenteesta mutta tärkeimmät ovat sähköisen yhteensopivuuden vuoksi. Väärän kierteen erottaa mutta sähköpuolen ominaisuudet vaativat tietoa. Siksi se tulpan tyyppitieto on tärkeä.