Kirjoittaja Aihe: California pihassa  (Luettu 5048 kertaa)

TomKa

  • Viestejä: 19
California pihassa
« : Kesäkuu 21, 2020, 09:08:18 ap »
Muistui mieleen vanha Leevi&Leavingsin biisi Pohjois-Karjala, kun palailin pyöränhakureissulta eilen:
”Lähden Pohjois-Karjalaan - vaihdan Trumpan California-Guzziin....”

Kyseinen Cali III oli Nettimoton halvin ja pieniä epäilyksen poikasia oli mielessä. Täysin toimiva Tiikeri oli ollut minulla nyt neljättä kesää. Korkea pyörä vanhenevalle miehelle ei kuitenkaan ihan ollut enää se paras vaihtoehto, vaikka Trumpan triple onkin pommin varma laite. Kilsoja siinä oli jo 107tkm eikä mitään isompaa vaivaa ollut ilmennyt.

Nyt siis hyppy tuntemattomaan Guzzin kanssa, vaikka olinkin ajanut Moto-Italian Cali II vaihtopyörällä reilut parikymmentä vuotta sitten. Ja tämä kolmen tolpan Cali olisi siis uusi tuttavuus.

Perillä Pohjois-Karjalassa tein pienen ajolenkin pyörällä. Ulkoisesta patinasta ja muutellusta varustelusta huolimatta pyörä tuntui ajossa terveeltä. Se jäi erityisesti mieleen miten mukavasti tällainen ”customi” taipui mutkiin ja otti tien epätasaisuudet vastaan. Vaihteensiirtoon tottuminen vaatii rauhallisia liikkeitä. Ajoasento muuten hyvä, mutta ohjaustanko tuntuu olevan liikaa ”sylissä”. Alkuvaikutelma siis hyvin positiivinen.

Kaupat syntyivät ja kotimatka alkoi. Ja heti ”syvään päähän” eli hiljaista pikkutietä kohti Kiteetä, ilman työkaluja ja ilman alkuperäistä mittaristoa ei ollut ihan varmaa tuleeko kaikki tarpeellinen tieto ilmi. Bensan määrän arviointi perustui vanhaan kunnon kuulohavaintoon. Öljynpaineen valo sentään sammui koneen käydessä!  Nopeusmittari (sähköinen) ei ilmaissut mitään tietoa eikö ajokilometreistäkään ollut varmaa tietoa.

Pyörä on tullut Suomeen v.1989 Moto-Italian kautta ja ollut toista kymmentä vuotta yhdellä omistajalla. Minua edeltänyt omistaja ei ollut ajanut pyörällä kuin pari sataa kilometriä. Sitä edellisellä omistajalla pyörä oli ollut satunnaisessa käytössä useita vuosia, mutta öljyhuolto ainakin tehty viimeksi tänä keväänä. Luotin tähän ilmoitukseen, muutakaan todistetta ei ollut. Huotokirjalla lienee heitettu vesieläintä. Alkuperäinen lontoonkielinen omistajan käsikirja löytyi sivulaukun sisältä. Ihan kiva.

Kotimatka sujui mukavasti leppoisaa vauhtia ajellen. Ohjaustangon asento ja kahvankumit, tai siis paremminkin solukumiset tupet alkoivat vaivata. Liian ohutta tuppia kun piti puristaa, jotta kaasun sai pysymään tasaisena ja liukkaaksi kiillottunut solukumi pahenti tilannetta. Kämmeneen tuli vesirakkula tästä jumpasta!  Heti maanantaina annan puukkohoitoa vanhoille tupille ja uudet hommattava jostakin.

Pyörään oli asennettu jälkeenpäin jenkkityyliset lisävalot ajovalon molemmin puolin. Toinen näistä lisävaloista ( kumpikaan ei toiminut, koska johdot olivat poikki) rämisi ikävästi tietyllä kierrosalueella ja muistutti venttiilikoneiston ääntä huonossa mielessä. Ehdin jo pelästyä, että keinuvivutko siellä räplättää.

Takajarru tuntuu ”puiselta”, lieneekö vivuston jäykkyyttä vai ominaisuus? Eipä minun Laverdoissakaan takajarru ole ollut kummoinen, mutta Guzzin integroidut jarrut on eri juttu. Etujarru kyllä tuntui olevan kunnossa.  Kytkin ottaa kiinni tasaisesti, ja tuntuu normaalilta eikä ravista tms.

Kotona huomasin Givin valmistaman laukkutelineen toisen puolen laukun kiinnityskappaleesta puuttuvan puolet. Hyvä etten kuormannut mitään painavaa sinne.

Äänenvaimentimet on vaihdettu toisen mallisiin ”yleisvaimentimiin” eikä niiden kiinnitys ole mennyt ihan putkeen, löysää on pakoputken liitoksessa ja vaimentimen takakiinnityksessä. Askartelua siis riittää.
Olen pyörään kuitenkin tyytyväinen, vaikka tämä III tuntuukin ”muovisemmalta” kuin II, jollaisella olin ajanut.
Mekaaninen kunto ja ajettavuus on tärkeämpää kuin ”optiikka”.

Toinen vaihtoehto olisi ollut museorekisteröity nätti Cali II, mutta jostain syystä halusin tämän kolmosen, koska haluan tehdä mieleisiäni muutoksia eikä alkuperäisyys ole tässä tarkoituskaan. Sellainen maksaa tässä vaiheessa kuitenkin liikaa kun pitäisi hankkia täydellinen mittaristo, äänenvaimentimet, jne.  Matkustajan penkin verhoilukin on kesinyt. Onneksi se on erillinen kuskin penkin lisäosa. Kuskin penkki on sekin irtokappale, lukko on hajonnut. Moniavainjärjestelmästä hauska havainto: virta-avain on samanlainen kuin Solifer asuntovaunun ovessa, italialainen valmistaja tehnyt molemmat.

Ohjauslukkoon ei löytynyt käypäistä avainta, mutta tankinkorkin lukko toimii samalla avaimella kuin penkin lukko, joka siis ei toimi.

Kokonaisajomäärä pyörällä lienee noin 100tkm. Takalokkarissa on tarra vuodelta 2006, jolloin ajokilometrit kuitenkin alle 20tkm. Jossain vaiheessa on tie pyörälle kuitenkin maistunut.

Tämä on siis toinen Guzzini, ensimmäinen oli 125 Stornello. Se on edelleen työkaverillani tallessa kesämökin tuvassa. Ennen tätä Cali III:sta minulla on ollut useita Laverdoja sekä Aprilioita ja Ducatejakin pari sekä Triumph Tiger Steamer ja kurapyöränä Aprilia ja Beta. Nyt kun metsään ei uskalla enää mennä pyörällä niin pitää nautiskella ajelusta asfaltilla.
Italialaisia jo vuodesta 1983

TomKa

  • Viestejä: 19
Vs: California pihassa
« Vastaus #1 : Kesäkuu 22, 2020, 10:09:58 ap »
Eilinen meni rattoisasti Guzzin parissa puuhaillessa, piti perehtyä tekniikkaan ja pyörän kuntoon.

Muutama havainto heti, jotka vaativat toimia. Sivulaukun telineen toisen puolen laukunkiinnike valukappale oli murtunut. Siispä poistin laukut ja niiden kiinnikkeet. Matkustajan satula oli myös huono pinnaltaan, joten otin sen myös pois. Samalla poistin koko tavarateline/kauhukahvasysteemin, koska matkustajaa ei nyt voisi kuljettaa mukana.  Pyörä alkoi muistuttaa bobberia, mikä näyttikin hyvältä. Ainoastaan ruma muovinen takavalo lokasuojan päässä häiritsee silmää, sen tilalle etsin jonkun vanhantyylisen CEV-merkkisen. Vilkut olisi myös tarkoitus vaihtaa vanhemman näköisiin metallisiin vilkkuihin, jos vain sopivat löytyy.

Pyörän sähköissä on paljon selvittämistä. Virtalukko ei liene alkuperäinen, varmaan hajonnut ja koko merkkivalopaneeli on poistettu samoin kuin molemmat alkuperäiset mittarit.  Alkuperäiset on etsinnässä. Tällähetkellä pyörässä ei toimi kuin vapaavaihteen ja öljynpaineen merkkivalot.

Äänenvaimentimien kiinnitys oli löysällä ja ne kiristämällä loppui räminä änkkäreistä.  Samalla pohdin keskituen poistamista turhana, koska sen käyttö vaatii kunnon nostokahvaa ja takakaatumaraudatkin kun tuli poistettua niin sellaista ei ole. Keskituki on muutenkin epäonnistunut rakenteeltaan, käytössä raskas ja kapeana ei tue pyörää riittävästi hiukankaan kaltevalla tai epätasaisella alustalla. Sivutuki on helppokäyttöinen ja riittävä tarkoitukseensa.  Minulla on varikkopukki, jolla voi nostaa pyörän takapään ilmaan tarvittaessa.

Ihmettelin bensan hajua pyörän ympärillä. Selvisi, että bensaa vuotaa jostakin, mutta ei selvää, että mistä. Otin vasemman kohokammion pohjan irti, mutta kohon venttiili näyttäisi toimivan, joten kaasutin ei tulvi.  Bensa tulee jotenkin ilmanputsarin kotelon pohjaa pitkin kun pyörä on sivutuella. Kurkistin tankin alle, mutta bensaletkut siellä on aivan kuivia, samoin liitokset haarakappaleesta kaasareihin asti. Kummallista....no nyt vuoto näytti loppuneen. Tarkastelen tilannetta uudelleen, jos alkaa oireilemaan.

Mielenkiinnosta Otin sytytystulpat irti, melko mukavan tummanruskeat oli molemmat, ei siis ainakaan kone käy laihalla.
Samalla mittasin puristukset, molemmissa pytyissä 90 psi. Normaalia?

Öljyt tarkistin myös, puhtaalta näytti ja ylämerkissä. Näinhän pitääkin, vai?

Kävin Motonetistä ostamassa uudet kahvankumit, 9,90€. Ei paha. Vanhojen poisto Moralla, oli jotain liimaa toisessa, toista ei tarvinnut kuin vähän avata, kätevä apuväline on kumiosien asennusvaahto, irrottaa vanhan kahvan liukkaasti ja auttaa uusien asennuksessa sekä kuivaa itsestään ja muodostaa kitkapinnnan tangon ja kahvan välille.

Paljon on vielä laitettavaa, mm. vaihdevivuston nivelien välysten poistoa ja niitä ”kivoja” sähköhommia.
Ei sitten muuta kuin ajoa. Olen hiomannut, miten vääntävällä Guzzilla ajelu vetää suuta hymyyn ja koska pakoäänetkin on syvän pehmeät niin muutkin tykkää  :)

Jotain kuvia voisi lisäillä jossain vaiheessa...
Italialaisia jo vuodesta 1983

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: California pihassa
« Vastaus #2 : Kesäkuu 23, 2020, 23:09:15 ip »
C3 on parhaimmillaan parhautta. Ihan ajokelpoinen pyörä mutta kuljettajalle ahdas vakiosatulalla.

Lainaus
Samalla pohdin keskituen poistamista turhana koska sen käyttö vaatii kunnon nostokahvaa.

Nostotekniikassa puutteita. Kun käyttää oikeita toimia niin nousee nätisti keskituelle. Se pitkä vipu on vain keskituen alas laskemista varten. Toinen vipu eli keskituen kaaren pää, kun sille laittaa hieman "päkiää" niin nousee massa nätisti tuelle. Meillä rouvakin nostaa vakio-Calin keskituelle.
Laitat oikealla jalalla massasi kaaren päähän niin nousee. Jos ei niin on madalletut takajoustintuet ja tuki ei pysy maassa kun se lasketaan alas.
Tämä on useiden Guzzi-mallien kompastuskohta koska, esim. mp-lehtitoimittajat, ovat repineet kuvelihaksensa yrittäessään väärin uuden pyörän kanssa. Eihän se pitkä vipu edes kestä aikuisen miehen painoa...

Minulla muutama Kolmonen on ollut ja nytkin yksi ihan käyttöpyöränä 1400 GTS:n ohella mutta trike-versiona henkilökohaista ominaisuuksistani johtuen. Toinen varaosina. Kolmas odottaa käyttöönottoa.

Ilmeisesti on puutteita pikkuosista. Jotain on minullakin mutta lähinnä omaa kulutusta varten. Tarkoitus olisi muokata olemassa oleva C3 digitaaliseksi kuten niiden tehdastekoinen loppusarja on. Vanha mylly vaan ei osoita loppumisen merkkejä. Uudempi digimylly on valmiina kammarin nurkassa.

Nuo alkuperäismittarit ovat yleisestä linjasta poikkeavia eli suurempia kuin aiemmat ja uudemmat. Ovat kuitenkin varsin toimivia. Purkamoilta ja Foorumilta tiedustellen.

Bensan vuodosta: Yleensä vuotokohde on bensahana. Se on "kaukosäädettävä" ja kaksitoiminen eli auki tai kiinni. Sen tiivistekumi on vialla jos vuotaa mutta saattaa käytössä turvota pitäväksi. H-D-kauppiaalta kävin viimeksi, mallin mukaan, hankkimassa tiivisteen. Se vaihto ei ole ihan perusasennusta. Pitää huomio olla hanan "ajoituksessa". Etanolibensa turvottaa tiivisteitä. Uusi hana ei ole erityisen arvokas. http://www.motomatti.fi/2020/03/california-adamant-uusi-bensiinihana.html

Suosittelen kiinnittämään huomiota etujarrun  toimintaan. (Vasen levy toimii polkimesta.) Aikaisekseen hienoa tekniikkaa mutta voi olla kärsinyttä. Kunnostettavissa tietyin rajoituksin. Levyjen "kellutusosat" voivat olla entiset.

Jos on alkuperäinen keula vaimentimineen niin se on monipuolinen säädöiltään kunnossa ollessaan. Mutta Pohjois-Euroopassa ei taida olla montaa seppää joka sen korjaa entiselleen mikäli viitsivät tai kerkiävät. Jos teleskooppien yläpäissä ei ole säätönuppeja niin on jälkeenpäin laitettu metritavaraa. Niinkin pärjää.

Pallonivelia vaihdevivustoon löytyy vaikka Biltemasta. Polkimen laakeri ja välivivusto ovat yleisinpiä välyksenaiheuttajia.

Saman ikäisiä varaosapyöriä saattaa olle tarjolla edullisesti. Kannattaa harkita hankkimista jos siltä tuntuu.

TomKa

  • Viestejä: 19
Vs: California pihassa
« Vastaus #3 : Kesäkuu 25, 2020, 23:49:19 ip »
Kiva kun kommentoit hankintaani  :)

Vakiosatula ilmeisesti kyseessä, nyt ”irtomalli” kun lukkosysteemi entinen. No sitä vartenhan on kuski, joka istuu satulan päällä ettei se putoa pois.

Heh, nolona pitää myöntää, että nostotekniikka on tässä väärä, on niin kauan edellisestä Cali koeajosta ettei tuota enää muistanut  :D

Mittareita en kaipaa välttämättä, tämän pyörän kanssa pärjää hyvin ilman kierroslukumittaria ja nopeusmittarin korvasin tilapäisesti kännykkäsovelluksella, kännyn sai magneettikiinnitteiseen tankkilaukkuun. Aika hyvin tuo oma arviokin sattui ainakin 80 vauhtiin ilman nopeudennäyttäjääkin. Merkkivalojen toiminta on vieläkin hieman arvailujen varassa, lataus ja öljynpaine kuitenkin pysyvät sammuksissa ajon aikana.

Bensavuodosta. Hana pitää, ei vuoda tippaakaan.  Tiedän sen, koska otin tankin irti. Juu, hankalaa sen ”kauko-ohjaimen vuoksi. Suoraan sanoen koko idea on aivan sieltä. Mikä vika on perinteisessä hanassa? Muoviset sivukopat on myös aika turhat ja irroitus on mahdollista vain irroittamalla ensin kromatut koristepellit, jotka on alapäästään äänenvaimentimen kanssa saman pultin alla. Jälleen vanha rakenne olisi parempi.
Siitä bensavuodosta vielä siis. Bensa valuu kaasarin ilmanottokurkun kautta ilmanputsarin koteloon. Mutta en ymmärrä miten se on mahdollista kun hana on kiinni pyörän ollessa parkissa ja hana ei vuoda, kokeilin sen toiminnan tankin ollessa irti.  Voiko kiihdytyspumpun ruiskuputken kautta vuotaa bensaa vaikka pumppua ei käytä?
Kun ilman imukurkut oli irti niin ne oli bensasta kosteat ja putsarin kotelon pohjalla myös bensaa.
Kaasarien korjaussarjat pitää hommata. 
Moottori käynnistyy mielestäni normaalisti eikä bensa haise koneen käydessä, kun imuilman mukana bensa kulkeutuu mihin pitääkin eli poltettavaksi sylintereissä. Olen nyt sulkenut bensahanan hetkeä ennen koneen sammuttamista, tämä tuntuu auttavan eikä bensaa ole niin paljoa enää vuotanut.

Etujarru toimii hyvinkuten Brembot aina etujarruna, en juuri käytä takajarrua normaalisti ollenkaan. Pelkällä takajarrlla ei pyörän vauhti juuri hidastu.

Keulakin toimii hienosti, säätönuppien vaikutus on jäänyt epäselväksi, plus/miinusmerkit nupissa ja kuusiokoloruuvi lla lukitus. Toista kokeilin kääntää, mutta pyörii ympäri, joten vaikutusta vaikea arvioida, joten jätin samaan asentoon
Bitubon teksti nupissa onko siis alkuperäinen keula.

Vaihdevivun toiminta parani nivelien voitelulla, kitina on nyt poissa, ykkönen ei aina kytkeydy vaan pomppaa vapaalle, laitan tämän plkimen vivuston piikkiin, vaihteisto toimii äänekkäästi mutta napakasti muuten.

Kytkin tuntuu mukavalta ja ottaa tasaisesti kiinni, säädin pikkuisen löysiä pois, vaijerin alapäässä on ruuvinippa, josta löysäsin ne ylimääräiset pois, kuitenkin varmistin ettei kytkin ”kanna”.

Venttiilien välykset pitää tarkistaa kun ehtii. Jonkin verran naputtaa, mutta ei kai puikkokone ihan äänetön voi ollakaan vai onko välykset mahdollista saada niin pieniksi ettei ylimääräisiä ääniä kuulu?  Omat kokemukset kun on lähinnä Laverdan dohc-koneista, jotka ei nekään ihan äänettömiä olleet. Trumpan triplekin kävi kuin sepelimylly tyhjäkäynnillä.

Tänään tein taas pienen ajolenkin, noin 50km. Ajoltaan pyörä on hyvä, sarvien kahvakulma on mielestäni liian jyrkkä, joku T-tanko tai leveämpi malli, jossa kulma olisi loivempi, toimisi minulle paremmin, nyt ranteet on luonnottomassa kulmassa.
Satula voisi olla hiukan taaempana myös. Näitä säätöjä pitää kokeilla jatkossa.

Mietin myös pleksin hankintaa, mutta toisaalta puhtaassa ilmavirrassa kypärä Schubert C3 on erittäin hiljainen.


Italialaisia jo vuodesta 1983

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: California pihassa
« Vastaus #4 : Kesäkuu 26, 2020, 12:22:23 ip »
Lainaus
Etujarru toimii hyvinkuten Brembot aina etujarruna, en juuri käytä takajarrua normaalisti ollenkaan. Pelkällä takajarrlla ei pyörän vauhti juuri hidastu.

Keskustelun edestessä en ole vieläkään varma että onko pyörässäsi integraalijarrut, jotka siinä alunperin ovat, vai onko tehty yleinen muutos siten että jarrupoljin käyttääkin vain pelkkää takajarrua. Tietenkin silloin molemmat etulevyt toimivat jarrukahvasta.

Jarrut saa toimimaan siis erillisjarruinakin asennusmuutosten avulla. Kahvasylinterin teho riittää käyttämään kahtakin jarrusatulaa eli neljää jarrumäntää alkuperäisen yhden satulan sijasta. Tosin takajarrupoljin on muutoksen jälkeen raskaskäyttöisempi.

Jarrulevyt ovat kelluvaa tyyppiä edessä. Niistä pitää tarkistaa että jarrulevyn keskiön ja itse jarrulevyn välissä olevat helat ja niiden lautasjouset ovat kunnossa, ruosteettomat ja levy kulkee suorassa. Jos levy ei kulje suorassa niin jarrumännistä tai jarrupaloista jokin on jumissa tai ei palauta. Näissä sen aikakauden kelluvissa levyissä on ollut huomattava määrä piileviä vikoja joita käyttäjänsä ei ole huomannut. Osia on puuttunut levyistä, mäntiä jumiintunut sekä osat kuluneet vaarallisiksi käyttää. Jarrumäntien pölysuojissa on usein huomautettavaa.

Onko jarrunesteet vaihdettu? Se toimi pitää tehdä muutaman vuoden välein. Jos on alkuperäiset jarruletkut niin ne pitää ehdottomasti vaihtaa uusiin. Suosittelen nykyaikaisempia teflonletkuja. Käytännössä siis niin kutsuttuja teräspunosletkuja. Jos on alkuperäisvaatimusta letkujen ulkonäön suhteen voi letkujen päälle sujuttaa liimakutistesukkaa niin näyttää alkuperäisemmältä. Kelpaa myös museokatsureille tämä ulkonäkömuutos.

Jarrunesteenä voi käyttää DOT3 ja 4 tai DOT5.1 mutta ei DOT5:ttä.

Bensavuoto sinänsä ei ihmetytä. Voi olla vain että kohon neulaventtiili ei sulkeudu täysin tai vuotaa muutoin vain. Onko kohokammion bensapintatasot tarkastettu? Voi se kaukosäädettäväkin hana vuotaa. Sen käyttövaijeri kun kiinnittyy suoraan hanan karaan niin jäykkkyydestään johtuen aiheuttaa hanassa sisäisen vuodon. Vaan ei vuoda kun tankki on irti ja hanan vaijeri roikkuu vapaasti.

Eräs omituinen bensavuoto osui kohdalle. Ei auttanut osavaihdot eikä näennäinen puhdistus ja säätäminenkään.
Kaasuttimissa on kokohokammion huohotusletkut. Jos letkuja ei ole niin on ainakin kohdat joihin letkut kuuluisivat. Kohokammio "hengittää" näiden letkujen kautta ja toimivat samalla ylivuotoletkuina jos kaasutin tulvii johtaen bensiinin pois vaarattomampaan paikkaan vaihteiston alle.
Jos letku tai sen kanava kaasuttimessa on tukossa niin kaasutin tulviin itsensä sisään ja bensiiniä voi valua runsaastikin ilmanputsarin suuntaan. Tilanne on jossain määrin vaarallinen. Höyryt voivat syttyä räjähdysmäisesti käynnistyksen aikana.

TomKa

  • Viestejä: 19
Vs: California pihassa
« Vastaus #5 : Kesäkuu 28, 2020, 19:45:39 ip »
Mielestäni on alkuperäinen integroitu jarrusysteemi. Kyllä sen huomaa kun painaa poljinta voimakkaasti. En tietysti nyt ole vielä ehtinyt tarkemmin katsoa letkujen liitoksia mutta tuntuisi kyllä vaikuttavan myös etujarruun se jalkapoljin.

Laverdassa minulla oli kelluvat etulevyt ja ne helat siinä keskiön ja levyn välissä kilisivät voimakkasti. Lisäksi levyssä oli säteittäistä heittoa. Hitsautin keskiöt kuntoon. Oli ostettava vain uusi helasarja.
Calissa levyt tuntuu tiukoilta, mutta liikkuvat kuten kuuluukin ja nesteet on kirkkaat. Jarruletkut vaihdettu teräspunoksellisiin eikä edes kovin vanhat.

Tuo bensavuoto ilmenee varsinkin jos sulkee bensahanan vasta kun koneen sammuttaa. Jos hanan sulkee ajaessa vaikka minuutti ennen parkkiin tuloa niin en ole huomannut vuotoa.
Tämä ilmeisesti viittaa siihen, että kohon venttiili vuotaa ja koska ylivuotoletkuistavei tule pisaraakaan, ne saattavat siis olla tukossa.

Tankin hana ei mielestäni paikallaankaan ollessaan vuoda, ainakin tankista lähtevät letkut ovat kuivat. Ilmanputsarin kotelossa on bensaa silloin kun vuotoa ilmenee.
Onko hyviä vinkkejä mistä ostaa kaasarien korjaussarjat tai pelkät kohon venttiilit? Ebay tietysti....

Italialaisia jo vuodesta 1983

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: California pihassa
« Vastaus #6 : Kesäkuu 28, 2020, 20:43:07 ip »
Täälta saa liki kaikki mitä tarvitset: https://www.stein-dinse.biz/
Toki muitakin on mutta itse olen ollut tyytyväinen koska olen saanut aina sitä mitä tilasinkin.

Kohta tähän perään tulee muilta muitakin hankintapaikkoja joita voit harkita.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: California pihassa
« Vastaus #7 : Kesäkuu 28, 2020, 21:35:32 ip »
Täälta saa liki kaikki mitä tarvitset: https://www.stein-dinse.biz/
Toki muitakin on mutta itse olen ollut tyytyväinen koska olen saanut aina sitä mitä tilasinkin.

Kohta tähän perään tulee muilta muitakin hankintapaikkoja joita voit harkita.

Stein-Dinse on hyvä, laaja ja luotettava kauppapaikka, mutta...
Pieni hyvän olon tunne on hiipinyt Dinsen touhuun.
Hinnat ei enää ole aivan niin edulliset kuin aikoinaan.

Esim. PikkuBrevan keinuvivut tilasin ihan kotosuomen marmoritiskin nettikaupasta, kun hintaeroa oli Dinseen n. 20€/keinuvipu (yhteensä 80€)

Joten, jos jotain osahintaa on vailla, niin Bike&Boat world vastaa kyllä aika äkkiä savumerkkeihin tai faksiin.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: California pihassa
« Vastaus #8 : Kesäkuu 28, 2020, 23:04:31 ip »
On uusia pyöriä ja uudempia.
California III on siinä mielessä riittävän uusi että siihen saa osia varsin hyvin. Mainittu Pikku Breva on minun mittakaavassani uudempi moottoripyörä ja siihen pitääkin saada vielä maahantuojaltakin palikoita. Mutta tuskin paikallisena varastotavarana enää sen osat. Itselläni on vain kaksi California Kolmosta, kohtuukuntoista Cali Kakkosta zuumailen jos sopiva löytyisi. Kolmoseen en enää saanut osia Heinolta BMW:n yleisosia enempää. Tosin en B&BW:stä ole kysynytkään joten asetelmani ei ole aivan relevantti.

Omistamani V10 Centauro ei ole enää uusi mittakaavassani vaikka on 90-luvun puolivälistä. Toki harvinaisempi kuin C III. Siihen ei enää saa aivan kaikkia osia. Niitä pitää teetättää. Amerikassa saakka. Siellähän se moottori on "syntynyt".

Minut on kouluttanut MotoItalia aikanaan liian vaativaksi. Heiltä sai osia samalle päivälle useimpiin heidän myymiinsä malleihin hieman kauemmaksikin kuin V-Suomen alueelle. Hinnat olivat mielestäni kohtuullisia. Nyt en enää varmasti tiedä maksanko kohtuuhintaa vai saanko halvalla jos en vertaile SD:n ja parin muun toimijan hintoja.
Mielestäni TLM on hinnoitellut minun asiakkuuteni ulos vaikka olen heiltä ostanut kokonaisen pyöränkin sekä aika läjän osia aikanaan.

Storm Motor on mielestäni sopivassa välissä. Sieltä olen saanut Guzziosia varsin helposti. Guzzien malli- ja osalista on heillä aika rajoitettu ja pitää itse tietää mitä tilaa koska heidän luettelonsa eivät tunne moniakaan malleja.
Motonet on parantanut hieman mutta ei ihan rekisterinumeron perusteella löydy kuin suodattimia ja jarruosia. Joitakin kilkkeitä olen löytänyt Helmisen Autoliikkeestä. Ei sielläkään tiedetä mitään Guzzeista vaan ostajan pitää tietää mitä haluaa ja selittää mikä osa se on ja mihin tulee sekä missä Fiat- tai Alfa-mallissa se on. Hieman samaa kuin Motonetissäkin. Asiakas vastaa tilauksen soveliaisuudesta.

Biltemasta löytää joitain yleisosia ja tarvikkeita Guzzeihin mutta yleensä tavara ei kata vaatimustasoani.

Mutta, kumma kyllä, pyöräni pysyvät ajokuosissa vaikka joskus pitää hieman säveltää nuotin viereen jonkin ratkaisun suhteen. Jos osaa ei ole niin se pitää tehdä. Tietenkin käytettävissä olevan tekniikan sanelemissa rajoissa.
Norsa Oy Nurmijärvellä tekee joskus pikku ihmeitä. Siellä on paremmat vehkeet kuin itselläni ja elektroniikan tuntemusta myös. Varmaan muutama tämän lukijakin on saanut sieltä apuja toimintaansa.

Kaasarin osia olen saanut täältä varsin helposti: https://www.moposport.fi/auto/kaasuttimet/muut-varaosat/dellorto-varaosat?gclid=EAIaIQobChMI6tDu0aal6gIVyJAYCh0NkwCLEAAYASAAEgL-__D_BwE
Myös Stormilta saa Lorton osia. Tiedä vaikka tulisivat samasta paikasta. Muista ostaa myös uudet tiivisteet kaasuttimiin.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: California pihassa
« Vastaus #9 : Kesäkuu 29, 2020, 12:35:57 ip »
Varaosia Guzziin:

Tämä oli siitä hyvä (Wendel), että näkee per heti, mikä osa on alkuperäisenä vielä saatavilla ja mitä maksaa Saksan virallisella jälleenmyyjällä.
Hienosti alkuperäiset varaosakuvat käytettävissä. Voi sitten tilata vaikka Suomen edustajalta, jos niikseen tulee.
California lienee siitä kiitollinen "suurten määrien mallina" että vanhempiinkin saa osia mukavasti.

https://wendelmotorraeder.de/moto-guzzi-spare-parts-and-accessories-c-30.html

https://wendelmotorraeder.de/moto-guzzi-spare-parts-and-accessories-california-iii-87-93-ca-c-30_3005_300519.html

Tietää sitten jos ei ole enää saatavilla alkuperäisenä, että sitten pitää katsoa vaikka Stein-Dinsen listoilta heidän kiinasta hankkimiaan "vastaavia".
V11 - it defines you.

TomKa

  • Viestejä: 19
Vs: California pihassa
« Vastaus #10 : Kesäkuu 29, 2020, 14:24:06 ip »
Kiitos vastanneille hyvistä linkeistä ja vinkeistä :)

Pitää nyt vain ajella aina kun on mahdollisuus. Lomat on pidetty ja töiden välissä sitten ajelee.
Tuo bensanvuoto-ongelma ei ilmennyt enää eilisen ajelun aikana tai jälkeen. Varmaankin kohokammioiden ajaminen vajaaksi ennen pysähtymistä sulkemalla bensahana, on siis auttanut vaivaan. Ei ehkä kaikkein paras konsti, mutta tässä tilanteessa toimii.

Tekisi mieli hankkia pieni pleksi eteen mutta ilman pyörteilyn lisääntyminen ja sen myötä kypäränkin melun kasvu ei miellytä. Näinkin pärjää kohtuu vauhdeilla.
Ajelin eilen reitin Kuusankoski-Anjala (Susikosken kahvila)-Kotka-Ruotsinpyhtää-Elimäki-Kuusankoski. Varsinkin Ruotsinpyhtää-Elimäki on mutkaista tietä ja oli ilo havaita miten vakaa ja helppo Cali III:lla oli ajaa.
Mutkiin ei tarvinnut kuin katsoa oikea ajolinja ja pyörä tuntui menevän juuri sinne minne halusikin ilman erityistä ohjausta. Todella hauska mutkatiepyörä. Keula ja Konin taka-iskarit toimivat myös jämäkästi, mutta pomppimatta. Renkaista (Michelin Pilot Activ) päätellen ei oltu lähelläkään renkaan rajoja eikä asti laudat raapineet maata. Nopeusmittauksen puuttuessa en tiedä tarkkaa nopeutta, mutta entisten samalla tieosuudella eri pyörillä ajettujen kokemusten mukaan vauhti oli 70-80 km/h välillä.
Varsinainen mutkatietesti tulee olemaan Hamina-Virojoki kuninkaantien osuus.

Tili hauska muisto mieleen tuosta Mopo-Sportista, kun MP-näyttely oli Espoon Dipolissa. Kaveri osti Laverdaansa kolmen 36mm Dell’Orton patterin osaston tiskiltä muistaakseni hintaan 1200 Suomen markkaa.

Parempi satula on myös ollut hankinnan toivelistalla, mutta en vielä tiedä kannattaisiko säilyttää erilliset satulat kuskille ja matkustajalle. Matkustajaa kun harvemmin on kyydissä. Tyhjän tilan takalokarin päällä voisi täyttä vaikka alkuperäiseen telineeseen matkustajan paikalle kiinnitetyllä matalahkolla toppiboksilla, joka olisi vaihdettavissa suht helposti matkustajan satulaan tarvittaessa.

Nopeusmittarin, siis sen tarvikemallin, toimimattomuuskin selvisi: vanteesta puuttuu se magneetti, josta mittarin anturi lukee nopeuden. Pitää kokeilla kaksipuolisella teipillä laittaa siihen samaan kohtaan pieni magneetti, jos mittari vaikka heräisi henkiin niin ei tarvitsisi uutta ostaa.  Alkuperäisiä kun ei tähän hätään löydä helposti. Ja tankkilaukun läpinäkyvässä taskussa kännykkä ajaa saman asian nopeudenmittauksessa.
Italialaisia jo vuodesta 1983

TomKa

  • Viestejä: 19
Vs: California pihassa
« Vastaus #11 : Kesäkuu 29, 2020, 16:47:29 ip »
Korjaus jarruihin liittyen. Jarrut on muutettu tavallisiksi eli etujarrut toimii jarrukahvasta normaalisti.
Rekisteriotteessa oli lisäksi maininta hyväksymisestä sivuvaunullisenakin. On siis muutoskatsastettu, josta on myös merkintä vuodelta 1998.

Italialaisia jo vuodesta 1983

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: California pihassa
« Vastaus #12 : Kesäkuu 29, 2020, 21:42:09 ip »
Korjaus jarruihin liittyen. Jarrut on muutettu tavallisiksi eli etujarrut toimii jarrukahvasta normaalisti.
Rekisteriotteessa oli lisäksi maininta hyväksymisestä sivuvaunullisenakin. On siis muutoskatsastettu, josta on myös merkintä vuodelta 1998.

Onhan sivuvaunullisuus merkitty vaihtoehtoiseksi muutoskatsastuksessa? Ettei vain pelkästään merkitty hyväksyntää sivuvaunulla varustettuna? Nykyään konstat ovat tähän eroon puuttuneet vaikka taannoin oli päivänselvää että sivuvaunu on vain varuste. Nykyään ei. Asiasta ei ole oikeuden ennakkopäätöstä. Kyse on kahdesta eri ajoneuvoluokasta.

TomKa

  • Viestejä: 19
Vs: California pihassa
« Vastaus #13 : Heinäkuu 05, 2020, 11:24:41 ap »
Traficomista varmistettu ja tämä merkitty pyörän rekisteritietoihin:
VAIHTOEHTOINEN KÄYTTÖ: AJONEUVOLUOKKA L4. VARUSTETTU SIVUVAUNULLA. LEVEYS 195CM.

Tältä osin siis ok. Mikähän vaunu tuossa on ollut. Joku melko kevyt luultavasti, Jawan tai muun pienemmän pyörän vaunu? No itse en sellaista meinaa asentaa enkä minkäänlaista vaunua  :D
Italialaisia jo vuodesta 1983

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: California pihassa
« Vastaus #14 : Heinäkuu 08, 2020, 19:22:35 ip »
Pitkästä aikaa linjoilla.
Tuo vaihtoehtoinen käyttö, vaikka se oli alunperin ihan ok, on muuttunut siten että jos onkin merkitty että sivuvaunullinen mp, on sitten maailman tappiin sivuvaunullinen.
Loistavaa että taannoinen omistaja, haltija tai peräti katsastushenkilö, on merkinnyt asian vaihtoehtoiseksi.
Voit siis tehdä pyörästä koska tahansa sivuvaunuvehkeen tai ajella kaksipyöräisenä.

Poikkeus:
Joillain katsastuskonttoreilla on tehty lainsäädännöllinen "virhe" ja siksi on molemmat vaihtoehdot ovat avoimena. Tämän ikäisen moottoripyörän papereissa se voi olla ihan ok. Jos on tuoreempi kuin heinäkuun loppu/2002, jos nyt oikein muistan, teki mahdottomaksi käyttää vaihtoehtoista ajoneuvoluokkaa. Tosin niistäkin on poikkeuksia. Muunmuassa joidenkin valmistusmaiden oma lainsäädäntö on sallinut vaikka EU:n ei.

Käytännössä asia on niin että tietyn päästöluokan voimaantulon jälkeen on niin että ajoneuvolle ei saa tehdä muutoksia koska muutoksen johdosta päästömäärä ei ole enää sama. Lisäksi on  pientä muuta säätöä mutta ei juuri kosketa meikäläisiä.

Jos haluaa tehdä muutoksia kannattaa aietta kysyä MMAF:n tietäjiltä tai vain katsoa heidän nettisivuiltaan.