Kirjoittaja Aihe: Jännitteensäätimen asennus  (Luettu 4115 kertaa)

Wäinö

  • Viestejä: 211
Jännitteensäätimen asennus
« : Kesäkuu 17, 2020, 22:37:24 ip »
Tilanne: lataaminen loppui. Lataussulake oli palanut ihan kuplille. Vaihdoin sulakkeen. Käynti ok, mutta ei lataa pyörä käynnissä.

Akku on ok, mittauksen mukaan voimaa tulee myös laturista tasaajaan, mutta ei enää tasaajasta eteenpäin. Johdot hyvin kärsineen näköisiä.

Huomenna tulee tällainen, joka maahantuojan mukaan sopii vuoden 2001 California Special Sportiin (myös saman vuoden EV ja Jackal).

(Muokattu pois toimimaton linkki)

Vanha roikkuu vielä näkyvissä, koska vetelin liittimet esiin mittaamista varten, mutta uuden kytkemisen pitää mennä oikein. Vanhat liittimet kaikki mustia ja paskaisia. Uuden laittamista odotan jännityksellä.

Mitä pitää ottaa huomioon?



« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 19, 2020, 17:34:00 ip kirjoittanut Wäinö »

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Jännitteensäätimen asennus
« Vastaus #1 : Kesäkuu 18, 2020, 12:30:16 ip »
Puhdista ja tarkasta ne liittimet ja johtimet. Vaihda uusiin, jos ovat vähänkään kärventyneet. Jos säädin on oikeaa mallia, täytyy kaikille johtimille (5) löytyä vastine. Keltaiset 2 tulevat generaattorilta. Punainen (puna valkoinen) menee sulakkeelle ja siitä akkuun. Valkoinen menee mittaripaneeliin latauksen merkkivalolle. Musta on tärkeä, se tuo referenssijännitteen, joka määrää latausjännitteen ja se tulee jostain insinöörin suunnittelemasta paikasta + jännitteestä, joka katkeaa kun avaimesta virta käännetään pois. Maadoitus tulee runkoon kiinnityksen kautta. (En tiedä, mutta arvaan, että se maadoitus on aiheuttanut säätimen palamisen katkettuaan. Silloin, nimittäin säädin joutuu hallitsemattoman jännitteen tilaan ja sen jännite voi kasvaa yli 100 V:iin.) Maadoitus on tehty niin, että säätimen alumiinin ja pyörän rungon teräksen välissä on erikoismetalliprikat kiinnityspulteilla. Siis ei pultin kannan alla vaan alumiinin ja teräksen välissä. Ruostumaton teräs käy paremman puutteessa. Myös kiinnityspulttien on oltava ruostumatonta terästä. On tietenkin huolehdittava, että alumiinista on siitä kohdasta hiottu musta eloksointi pois ja teräksestä myös maali ja lika poistettu. Ne metallipinnat on parasta voidella paksulti vaseliinilla. Jos maadoitus ei ole tehty oikein tulee sama vahinko toistumaan, koska alumiini ja teräs muodostavat galvaanisen parin ja alumiiniin kasvaa alumiinioksidikerros, joka on hyvä eriste, ja maadoitus katkeaa.

Jos siis kyseessä on tämä (aika kallis) osa (linkki edellä ei toiminut):

https://www.moto-hame.fi/jnnitteensdin-ducati-98moto-guzzi-style-p-8109.html



PS. Jos kyseisessä pyörämallissa ei ole latauksen merkkivaloa olisi parempi säädinmalli tämä:

https://www.moto-hame.fi/ducati-74984899910981198-jnnitteensdin-p-25081.html

Ja miksikö parempi, no kun siinä ei maadoistus tule alumiinikuoresta vaan kuparijohtimilla pyörän johtosarjaan.
Sentire la forza!
Terv: Timo

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: Jännitteensäätimen asennus
« Vastaus #2 : Kesäkuu 18, 2020, 17:39:42 ip »
Kiitos. Erittäin selkeä vastaus. Liittimet sopivat yksi yhteen ja ovat ihan samat. Kaikki on puhdistettu ja liitokset varmistettu. Maajohto on nyt metallin ja alumiinin välissä. Siinä pultissa on paksu teräsprikka. Kone käy ja kukkuu, latauksen merkkivalo sammuu nätisti käynnistettäessä. Yleismittari vain on nyt harmillisesti sökö. Olisin tarkistanut latausjännitteen vielä.

Oli se kallis, mutta ulkomailta ei olisi ehtinyt juhannukseksi.

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: Jännitteensäätimen asennus
« Vastaus #3 : Kesäkuu 18, 2020, 21:39:11 ip »
Hain Motonetistä mittarin. Akun jännite 12,60 moottori sammutettuna. Tyhjäkäynnillä 12,61-12,64 ja kierroksia tasaisesti lisäämällä nousee portaattomasti ja tavoittaa 13,5 noin 5000 kierroksen paikkeilla. Ainakin jollain lailla elossa uudella säätimellä.

Vaihdan vielä akun puolelta kaikki vanhat ruosteiset lenkit uusiin ja pistän vaseliinia.

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Jännitteensäätimen asennus
« Vastaus #4 : Kesäkuu 19, 2020, 12:35:30 ip »
Hain Motonetistä mittarin. Akun jännite 12,60 moottori sammutettuna. Tyhjäkäynnillä 12,61-12,64 ja kierroksia tasaisesti lisäämällä nousee portaattomasti ja tavoittaa 13,5 noin 5000 kierroksen paikkeilla. Ainakin jollain lailla elossa uudella säätimellä.

Vaihdan vielä akun puolelta kaikki vanhat ruosteiset lenkit uusiin ja pistän vaseliinia.


Lepojännite on aika hyvä ja tyhjäkäynnillä ei kunnon latausta tällä mallilla tulekaan, mutta eihän ilmajäähyä paljoa tyhjäkäytetä. Latausjännite ajokierroksilla saisi olla hiukan korkeampi, n. 14 – 15 V, ylärajalla jos ajettaisiin myös talvella. Uskallan epäillä, että jossain liitoksessa on edelleen ylimenovastusta muutama milliohmi, pahin on se sulakerasia, myös regun maadoituksen kautta kulkee koko latausvirran paluutie.Tähän viittaa sekin kun jännite nousee kierrosten kasvaessa, sen kuuluu nousta heti 2500 – 3000 kohdalla hyviin lukemiin ja pysyä siinä. Pitää kuitenkin muistaa, että se jännite ei ole puhdasta tasavirtaa ja mittausteknisesti on vaikea saada tarkka arvo. Paras mittaustulos tulee kun akku on ajon jälkeen seissyt levossa viileässä tunnin ja sitten mitataan seisovalla koneella puhdas tasajännite (12,9 V). Sekin on muisttava, että nuo jännitteiden ohjearvot ovat tarkoitettu mitattavaksi 20°c lämpötilassa ja lämpötilan vaikutus niihin on -0,022 V/°c (huomaa -etumerkki). Jos siis on kesähelle ja aurinko on paistanut siihen mittauspaikalle saattaa akun elektrolyytin läpötila olla 40°c ja ohjearvo olisi siten 0,4 V matalampi, siis 13,6 – 14,6 V, eikä sitä säädä mikään regulaattorin lämpökpmpensointi vaan ihan lyijyakun oma kemia.

Jos latausjännitettä ei muuten saa nousemaan säädyllisiin lukemiin niin tuo regulaattori on siitä erikoinen, että sille on säätökeino, se musta johdin. Ensin kuitenkin pitää olla kaikki ylimenovastus putsattu pois.
Sentire la forza!
Terv: Timo

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: Jännitteensäätimen asennus
« Vastaus #5 : Kesäkuu 19, 2020, 14:43:11 ip »
Hain Motonetistä mittarin. Akun jännite 12,60 moottori sammutettuna. Tyhjäkäynnillä 12,61-12,64 ja kierroksia tasaisesti lisäämällä nousee portaattomasti ja tavoittaa 13,5 noin 5000 kierroksen paikkeilla. Ainakin jollain lailla elossa uudella säätimellä.

Vaihdan vielä akun puolelta kaikki vanhat ruosteiset lenkit uusiin ja pistän vaseliinia.


Lepojännite on aika hyvä ja tyhjäkäynnillä ei kunnon latausta tällä mallilla tulekaan, mutta eihän ilmajäähyä paljoa tyhjäkäytetä. Latausjännite ajokierroksilla saisi olla hiukan korkeampi, n. 14 – 15 V, ylärajalla jos ajettaisiin myös talvella. Uskallan epäillä, että jossain liitoksessa on edelleen ylimenovastusta muutama milliohmi, pahin on se sulakerasia, myös regun maadoituksen kautta kulkee koko latausvirran paluutie.Tähän viittaa sekin kun jännite nousee kierrosten kasvaessa, sen kuuluu nousta heti 2500 – 3000 kohdalla hyviin lukemiin ja pysyä siinä. Pitää kuitenkin muistaa, että se jännite ei ole puhdasta tasavirtaa ja mittausteknisesti on vaikea saada tarkka arvo. Paras mittaustulos tulee kun akku on ajon jälkeen seissyt levossa viileässä tunnin ja sitten mitataan seisovalla koneella puhdas tasajännite (12,9 V). Sekin on muisttava, että nuo jännitteiden ohjearvot ovat tarkoitettu mitattavaksi 20°c lämpötilassa ja lämpötilan vaikutus niihin on -0,022 V/°c (huomaa -etumerkki). Jos siis on kesähelle ja aurinko on paistanut siihen mittauspaikalle saattaa akun elektrolyytin läpötila olla 40°c ja ohjearvo olisi siten 0,4 V matalampi, siis 13,6 – 14,6 V, eikä sitä säädä mikään regulaattorin lämpökpmpensointi vaan ihan lyijyakun oma kemia.

Jos latausjännitettä ei muuten saa nousemaan säädyllisiin lukemiin niin tuo regulaattori on siitä erikoinen, että sille on säätökeino, se musta johdin. Ensin kuitenkin pitää olla kaikki ylimenovastus putsattu pois.

Jatkoin puhdistustöitä akun puolen päässä. Vaihdoin samalla muutkin sulakkeet uusiin. Tein pienen lenkin Sipoossa. Käy ja kukkuu hyvin.

Annoin koneen levätä tallilla tunnin ja tein uudet mittaukset. Akun lepojännite ajon jälkeen oli 12,84. Käynnistin. Lataus nousi myös herkemmin ja aikaisemmin.

Havaitsin jo eilen illalla taasen akun päässä, että yhdestä plusnapaan menevästä johtimesta oli suojaavaa kumia pudonnut ties koska pois ja se osa vartta oli huolestuttavan lähellä akkukotelon vieressä olevaa paksua pultinpäätä (runko). Se akkuhan on aika iso, 12 V 30A, ja täyttää koteloa hyvin. Navat ovat lähellä sivua. Kaikki lenkit on nyt puhtaita, painettu hyvin kiinni ja laitettu uudelleen niin, että tulevat siististi akkuun ja askarruttanut johto suojattu huolellisesti uudelleen.

Näistä tärkeistä tiedoista suuri kiitos sinulle. Uskon, että tässä matkustusturvallisuus ja energian kulku siistiytyi ja helpottui. Tsekkaan kuitenkin vielä sulakerasian liitännät. Enempään en taida tällä haavaa pystyä.