Kirjoittaja Aihe: Grison jousituksen säätöä  (Luettu 2578 kertaa)

Pulmu

  • Viestejä: 222
Grison jousituksen säätöä
« : Kesäkuu 17, 2020, 22:30:42 ip »
Tästä ihan vaan virikkeeksi jos jollakulla muullakin on jäänyt jousituksen säädöt jostain syystä kokeilematta ;)

Kun tuon oman Grison ostin niin tehtaan säädöissä oli ja niihin jäi minullakin moneksi vuodeksi. Jotenkin totuin jo ajatukseen että sportissa nyt vaan pitää olla kova jousitus ja tehtaan asetukset on varmaan paras kompromissi.
Tässä päivänä muutamana hieman internetistä tietoa ja huomasin että eihän tässä mitään kummallista ole ja aina pääsee takaisin jos tuntuu että menee metsään eli ruuvari käteen ja säätämään :) Kun tuo kyyti niin kovalta tuntui niin löysäsin edestä hieman jousien esijännitystä ja sekä kompressiota että paluuvaimennusta vähemmäksi sekä eestä että takaa. Pari päivää ajelin ruuvimeisseli tankkilaukussa ja tein hienosäätöä.
Aivan uskomaton ero entiseen. Ei mikään erityisen pehmeä vieläkään ja ratapäiville varmaan hieman liian löysä mutta päivittäiseen ajoon tää uusi on todella paljon parempi. Ei iske routapatit niin pahasti käsille kuin ennen, pikku kuopat ottaa todella siististi ja kaikin puolin mukavampi kyyti.

Tosi pöntöltä tuntuu nyt ettei missään vaiheessa vuosien mittaan älynnyt tällaista pikku hommaa kokeilla vaan oppia ikä kaikki ::)
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Grison jousituksen säätöä
« Vastaus #1 : Kesäkuu 17, 2020, 22:32:19 ip »
Niitä säätöjä pitäisi muutenkin käytellä eri suuntiin aika ajoin. Tuppaavat jumittamaan, jos ei pyörittele.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: Grison jousituksen säätöä
« Vastaus #2 : Kesäkuu 17, 2020, 22:59:45 ip »
Omasta ruuvasin sagit yms kohdilleen heti kun pyörä tuli, ja nyt sitten keväällä tein hienosäätöjä samalla kun huolsin keulan. Jännä vaan kun maailmalla lähes kaikki valittavat, että on jo tehtaalta lähtiessä vähän lepsu tuo alusta. Toki kuskin painosta kiinni, itsellä maksimi lentoonlähtömassa aatamin asussa se plusmiinus 95kg, tuohon ajokamat ja mahdollisesti laukkua ym, niin en panisi pahakseni vaikka alustan saisi jäykemmäksikin.
Lähinnä itse olen hakenut hyvää tuntumaa etutelareiden korkeudella, nyt keväällä itseasiassa hieman nostin keulaa eli laskin teleskooppeja, vähän keulakulma loiveni ja nyt ei ole ihan niin herkkä kaarteissa.

Pitää ensi talvena huollattaa iskari, siinähän tuon takapään saisi samalla shimmattua itselle hyväksi, ainakin silloin jos vähän tymäkämmän jousen vaihtaa, mutta pitää katsoa ensin mihin vakiojousi kykenee. Keulaan jousia en ole edes vilkuillut, kai niitä maailman turuilta ja toreilta löytyisi.

Jani

Pulmu

  • Viestejä: 222
Vs: Grison jousituksen säätöä
« Vastaus #3 : Kesäkuu 18, 2020, 10:22:34 ap »
Omasta ruuvasin sagit yms kohdilleen heti kun pyörä tuli, ja nyt sitten keväällä tein hienosäätöjä samalla kun huolsin keulan. Jännä vaan kun maailmalla lähes kaikki valittavat, että on jo tehtaalta lähtiessä vähän lepsu tuo alusta. Toki kuskin painosta kiinni, itsellä maksimi lentoonlähtömassa aatamin asussa se plusmiinus 95kg, tuohon ajokamat ja mahdollisesti laukkua ym, niin en panisi pahakseni vaikka alustan saisi jäykemmäksikin.

Jep, noita ulkomaiden foorumeiden kommentteja ihmettelin itsekin. Käytettynä mopon ostin niin ihan varma siitä että orkkisreleet on sisällä ei toki ole, mutta näin oletin kun kaikki säädöt oli muuten tehtaan suosituksen mukaisia. Anyway, mun elopainolla, 85kg, kun seurailin tuota keulan toimintaa ajaessa, niin eipä se juurikaan tien epätasaisuuksissa niiaillut. Tehtaan suosituksissa tuo compression damping on 1,5 ja rebound 1, mulla nyt 2/2. Jousen esijännitys tehtaalta 4-5 viivaa näkyvissä, mulla 5 ja puoli. Tankkilaukulla ja kevyellä takapenkkilaukulla sag edessä 38mm ja takana 37mm. Radalla varmaan on tärkeää saada tien pinnasta informaatiota mutta näin siviiliajossa en joka nyppyä käsille halua. Mut moneen muuhun pyörään verrattuna mun mielestä tää on edelleen aika jämäkkä alusta, ei säätämällä liian pehmeäksi edes saa. Ainakaan toistaiseksi mitään pohjaamisia tai muuta outoa en ole huomannut. Huomenna 700 kilsaa mökille, eiköhän siinä ongelmat selviä jos niitä on :)

Hyvää juhannusta ja turvallisia kilometrejä kaikille!


edit. sag arvot
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 18, 2020, 15:47:29 ip kirjoittanut Pulmu »
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Grison jousituksen säätöä
« Vastaus #4 : Kesäkuu 18, 2020, 14:27:15 ip »
Kun ajoin 1100 Brevalla oli omapainoni noin 135 kg ja Brevan takajousi liian löysä. Ja jos vielä otti 100 kg matkustajan kyytiin varusteineen niin alkuperäinen jousi antautui vallan. Meni ns. lysyyn. Piikkiöstä asiaan apua kyselin ja kolmea perusjousta oli tarjolla. Sekä yksi erikoisjämäkkä. Heippa tilasi sen erikoisjämäkän ja siihen laitoin vielä jatkoksi 10 mm:n holkin.

Jousen esijännityksen pikasäätö ei uutenakaan toiminut. Laitoin senkin kuntoon. Laite on hydraulinen. Hydrauliöljyä oli liian vähän. Öljynvaihdon jälkeen säätövaraa tuli enemmän kuin toinen mokoma lisää.

Vaimenuspuolella riitti säätövaraa ja Alpit sekä Savonmaan kuoppaiset tiet tasaantuivat.

California 1400 Grand Touring Special on toista maata. Siinä on sekä vaimennuksessa että esijännityksessä säätövaraa. Kaasusäiliöiden painetta ei ole tarvinnut lisätä. Pyörän uutena ollessa oma ajopainoni oli yli 140 kg. Lisäksi noin 105 kg kyytiläinen sekä kolme sivu- ja takalaukkua että takalaukun päällä teltta ja muuta isokokoista kuten iso laatikko olutta. Säätöjen jälkeen edelleen ajettavissa helposti ja miellyttävästi. Sillä varustuksella käyty muunmuassa 2019 Norjassa. Mainittakoon että GTS:ssä on eri jousitus kuin, esimerkiksi, 1400 Touringissa.

Rouvasta en sano mitään mutta oma painoni on noista ajoista laskenut. Nyt elopaino alle 80 kg. On tarvinnut tehdä säätöjä jousitukseen aika paljon. Keulaan ohuempi öljy. On mukava huomata että säätövaroja riittää siihenkin suuntaan eikä millään säädöllä ole tulleet raja-arvot vastaan tässä pyörässä. 1100 Brevassa sen sijaan (Epäilen että myös Grisossa, Sportissa ja Norgessa.) tulee rajat vastaan helpommin.

Säädettävää on joka kerran kun lähdemme kahden hengen kuormalla tai lähden vain yksin. Kun kuljettaja on kevyempi niin jo matkatavaroiden paino määrittelee erityisesti takajousituksen/vaimennuksen säätämisen tarvetta.

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Grison jousituksen säätöä
« Vastaus #5 : Kesäkuu 19, 2020, 08:57:12 ap »
Miten tuo Grison takapään keppi irroitetaan, näyttää monessa mielessä ahtaalta paikalta - näin ulkomuistista jo yläpään mutterinkin irroitus? Ei taida olla takapään huoltoa huolto-ohjelmassa ollenkaan, etupään osalta taisi olla 20tkm välein.
Kasi vee ei vee kasi

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: Grison jousituksen säätöä
« Vastaus #6 : Kesäkuu 19, 2020, 09:54:52 ap »
Enpä muista nyt ulkoa, että miten paljon pitää purkaa jos meinaa iskarin vaihtaa, jos ei ole tarvetta käydä muita paikkoja läpi. Itse käytin talvella takahaarukan irti kun tsekkasin sen laakeroinnin, ja putsasin ja voitelin samalla linkuston laakerit. Silloin muistaakseni ainakin iskari oli hyvin hollilla, ja tokkopa tuon vaihtaminen olisi enää siinä vaiheessa tuskaa tuottanut.

Tuossa yksi video iskarin vaihdosta, tosin tuossa tehdään tuota muutakin huoltoa. https://youtu.be/Hi8Lw80TpOo

Jani