Kirjoittaja Aihe: Breva 1100 käyntiongelmaa  (Luettu 10598 kertaa)

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Breva 1100 käyntiongelmaa
« Vastaus #15 : Kesäkuu 17, 2020, 23:43:46 ip »
Itse itselleni vastaten. Venttiilit säädetty toistamiseen, moottorin asentoanturi otettu irti ja päällisin puolin todettu ehjäksi. Putsaus ja paikalleen. Polttoaineen suodatin irrotettu pumpusta, näytti aikas puhtaalta, annoin vähän paineilmaa silti.

Pyörä ei meinaa pysyä tyhjäkäynnillä käynnissä, 0n "tukehtua" kun tarjoaa kaasua, joten pitää pitää kierrokset hieman alle 2000rpm kokoajan liikennevaloissa. Kun pääsee liikkeelle kiihtyy ja kulkee tasakaasulla kuten ennenkin, heti kun kaasua höllää alkaa paukutus putkessa, pamahtelee välillä oikein kunnolla, naapurit tykkää :)

Pyörän mittariston ecu-erroreissa koodi 54, fuel sensoriin viittaa(?)

Tulpat on kärjestä ihan harmaanvalkeat, eli laihalla kulkee? Ulkomaan foorumeita selannut ja ongelman syitä on yhtä paljon kuin vastauksia: Lambda-anturi antaa vika-arvoja, askelmoottori likainen, puola, sytystulpan hattu etc etc.

Palataan palstalle jos vika selviää joku päivä. Ajaahan tuolla isoa tietä mutta taajamissa ei kehtaa kurvailla paukutuksen takia.

 


Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Breva 1100 käyntiongelmaa
« Vastaus #16 : Kesäkuu 18, 2020, 10:27:32 ap »
Lainaus
laihalla kulkee
Muistan lukeneeni äskettäin että kaikilla Marellin ecuilla on "kylmäkäynnistysosio" (Start Enrichment Map) aina samantyyppisesti.  4000 kampiakselin ensimmäistä kierrosta rikastetaan lämpötilan mukaan.  Jos siis ensimmäiset n.500 metriä kylmänä käynnistyksen jälkeen heti liikkeelle lähtiessä menee aina kakistelematta, sekin viittaa siihen että laihalle menee kylmäkäynnistyksen jälkeen.
V11 - it defines you.

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Breva 1100 käyntiongelmaa
« Vastaus #17 : Kesäkuu 18, 2020, 10:32:18 ap »
Lainaus
laihalla kulkee
Muistan lukeneeni äskettäin että kaikilla Marellin ecuilla on "kylmäkäynnistysosio" (Start Enrichment Map) aina samantyyppisesti.  4000 kampiakselin ensimmäistä kierrosta rikastetaan lämpötilan mukaan.  Jos siis ensimmäiset n.500 metriä kylmänä käynnistyksen jälkeen heti liikkeelle lähtiessä menee aina kakistelematta, sekin viittaa siihen että laihalle menee kylmäkäynnistyksen jälkeen.

Ei kun ne ensimetrit menee aina kakistelleen, oli kylmä tai kuuma kone. Kun saa pyörään enempi kierroksia ja vauhtia, toimii normaalisti, tai ainakin niin kuten se on aina toiminut. Eli tyhjäkäyntiä ja kierrosten putoaminen esim. risteykseen tultaessa tuovat haasteen, jos ei anna kaasua, sammuu risteykseen, pitää varautua ja pitää kierrokset n. 2000rmp tai hiukka alle.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Breva 1100 käyntiongelmaa
« Vastaus #18 : Kesäkuu 18, 2020, 10:38:10 ap »
Lainaus
ensimetrit menee aina kakistelleen, oli kylmä tai kuuma
???
Lainaus
moottorin asentoanturi otettu irti ja päällisin puolin todettu ehjäksi
Voisin kuvitella että jos kylmänä, jolloin on rikastus päällä, myös pätkii, vika olisi sittenkin tuossa asento-/kierosnopeus -anturissa? Mittasitko vastuksen tuon edellisen sivun ohjeen mukaan (650 Ohmia pinnien 1 ja 2 välillä)?
Kun olis jossain toinen anturi millä voisi kokeilla...  Tietty se häiriöilmoitus kertoo lambdaviasta mutta kylmänä ei lambdan pitäisi olla ollenkaan käytössä, vaan päin vastoin rikastus...
V11 - it defines you.

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: Breva 1100 käyntiongelmaa
« Vastaus #19 : Kesäkuu 18, 2020, 10:44:22 ap »
Manuaalin mukaan tuo koodi 54 viittaa mittaripaneelin vikaan. En sitten tarkemmin osaa sanoa, että voiko esim. tuossa tapauksessa mittaristo antaa eculle väärää dataa, ja siitä käyntihäiriöt?

https://archive.guzzitech.com/MGGriso/Manuals/Breva11ServiceMan.pdf

Edit. Näköjään tuossakin on vaihtelua sitten, guzzitech foorumilla joku sanoi, että 1200 Sportin manuaalissa vika 54 olisi just tuo asentoanturi. Jännä jos on eri koodeja CARC-mallien sisällä, kun kai noissa sama ecu on?

Edit2. Näyttää monessa Guzzissa olevan tuo sama anturi, ja toisessa säikeessä oli juttua identtisestä tarvikeanturista Motonetin hyllystä osanrolla 10-9097, myös SEN813 nimellä kannattaa hakea. Jos siis vika olisi tuossa anturissa.

Jani

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Breva 1100 käyntiongelmaa
« Vastaus #20 : Kesäkuu 18, 2020, 11:48:44 ap »
Imuilman lämpötila-anturi? Voi olla myös ulkoilman lämpötila-anturi? Edellinen on ilmanputsarin kotelon seinässä ja jälkimmäinen mittaripanelin piilossa. Kumpikin on helppo irrottaa ja putsata ja mitata yleismittarilla vastus. Vastus muuttuu hiljaa kun pitää lämpimässä kädessä, vastus (pari kiloohmia) pienenee kun lämpötila suurenee. Kaikilla antureilla on tietenkin myös nippu johtimia ja liittimiä.
Sentire la forza!
Terv: Timo

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Breva 1100 käyntiongelmaa
« Vastaus #21 : Kesäkuu 18, 2020, 12:41:54 ip »
Imuilman lämpötila-anturi? Voi olla myös ulkoilman lämpötila-anturi? Edellinen on ilmanputsarin kotelon seinässä ja jälkimmäinen mittaripanelin piilossa. Kumpikin on helppo irrottaa ja putsata ja mitata yleismittarilla vastus. Vastus muuttuu hiljaa kun pitää lämpimässä kädessä, vastus (pari kiloohmia) pienenee kun lämpötila suurenee. Kaikilla antureilla on tietenkin myös nippu johtimia ja liittimiä.

Tuon imuilma-anturin irrotin ja ruiskutin puhdistussprayta, tuo toinen on vielä puhdistamatta.

Valitettavasti sähkömittari on kapistus, joka ei sano meikäläiselle mitään. Omistan niitä parikin mutta on täyttä hepreaa, akun jännitteen osaan mitata kun pyörittää valitsinkytkintä tarpeeksi ja alkaa ilmaantua jotenkin järkeviä lukuja...

Lambda-anturi on ainakin järkyttävän musta ja ihan kuin siinä olis pieni roska kyljessä?  Oiskohan roiskahtanu pakoputken asennustahnaa, en tiedä. Mutta uskaltaako sitä puhdistaa millään, netti täynnä huutomerkein varoituksia että ei saa puhdistaa, ainoastaan vaihtaa.

Alkaa kieltämättä näyttää testerikeikalta paikalliseen Lahden MP-Serviceen, kesäloma lähenee eikä parasta ajoaikaa viittis millään viettää tallissa vikaa arpomassa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 käyntiongelmaa
« Vastaus #22 : Kesäkuu 18, 2020, 14:58:22 ip »
Lambda-anturikauppias aina, ja varmuuden vuoksi, ehdottaa uutta osaa. Se onkin varmin tapa.
Lambdan voi myös puhdistaa. Sitä ei pidä pestä millään aineella. Ei edes bensiinillä.

Otetaan nestekaasu avuksi. Marketista saa, kansankielellä nimeltään "Toho". pienen kaasupolttimen säiliönsä kera.
https://www.puuilo.fi/TOHO-kaasupoltin-1300-kaasupullo

Lämpötilan nosto tapahtuu toholla rauhallisesti ja hitaasti ja vain siihen kupumaiseen tai lieriömäiseen osaan joka on pakokaasuvirrassa. Liekillä lähestyttäessä kohdetta hiljalleen siitä palaa noki pois ja sen muuttuu vaaleaksi. Jatketaan kuumentamista kunnes lambdan kärki on punahehkuinen korkeasta lämpötilasta johtuen. Silloin on todennäköistä että sisäpuoleltakin on noki ja karsta eli hiilijäämät jotka ovat syntyneet liian rikkaan seoksen vaikutuksesta.

Kun moottori ja lambda käy kylmänä seosta säätää vain ruiskutuskartat. Siinä yhteydessä syntyy tämä em menetelmällä poistettava nokikarsta joka estää lambdan oikeanlaisen toiminnan ja sen signaali huutaa silloin vain lisää bensiiniä ja sitähän ECU moottorille silloin tarjoilee.

Toinen tapa on ottaa käyttöön GuzziDiag, tallentaa moottorinohjaus tietokoneelle, avata se TunerPro:n avulla ja klikata lambda on-off asentoon off. On heti listan yläpäässä. Tämän jälkeen moottori käy vain "kartoilla" eli ei tapahdu takaisinkytkentää. Asiasta voi seurata kohonnutta polttoaineen kulutusta mutta pyörällä voi kuitenkin ajaa kunnes katalysaattori tukkeutuu mikäli sellainen on.

Kolmas tapa on käydä kaupassa ostamassa uusi lambda-anturi ja asentaa se.
https://www.biltema.fi/hakusivu/?query=lambda
Hinta on jossain neljänkympin tietämissä. Johdinmäärä ratkaisee.

Noista ECUn vikailmoituskoodeista. Ne ovat pitkälti ihan omiaan. Jos katsoo autopuolen koodeja niin voi mennä metsään. Pitää pysyä ECUn valmistajamerkin omissa koodeissa. http://www.motomatti.fi/2017/03/guzzien-obd-vikakoodeja.html
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 18, 2020, 21:04:26 ip kirjoittanut motomatti »

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Breva 1100 käyntiongelmaa
« Vastaus #23 : Kesäkuu 18, 2020, 15:15:14 ip »
Lainaus
Valitettavasti sähkömittari on kapistus, joka ei sano meikäläiselle mitään. Omistan niitä parikin mutta on täyttä hepreaa, akun jännitteen osaan mitata kun pyörittää valitsinkytkintä tarpeeksi ja alkaa ilmaantua jotenkin järkeviä lukuja...

Ei se mikään lottoarvontakone saa olla. Jäsen Timo EV on kirjoitellut jäsenlehteen hyvät ohjeet mittarin käytöstä, mutta pitäisi siitä maalaisjärjellä ja peruskoulun fysiikalla selvitä.

Mittarissa on kytkin, jossa on alueet tasajännitteelle VDC, vaihtojänniteelle VAC, tasavirralle ADC (ja joskus myös vaihtovirralle VAC) ja vastukselle Ohm, tai omega kirjain Ω. (Voi siinä olla muitakin alueita, kuten taajuus Hz, kapasitanssi uF.) Samoin joka alueen kohdalla on muutama vaihtoehto odotetulle arvolle, yleensä numerolla 2 alkavia: esim 20 V on sopiva alue mitata akkujännitettä ja 20 kohm sopiva alue mitata kierrosanturia (650 ohm) tai lämpötila-antureita (n. 5 kohm). Mittajohtoja on kaksi. Toinen on aina sama ja merkitty common, tai miinus, tai musta, tai sininen liitin, siihen siis toinen mittajohto. Toinen on merkitty yleensä V/Ohm, sekä plussalla ja punainen liitin ja kolmas A, mutta ne voivat olla samassakin, siis V,Ohm,A. Siihen siis se toinen mittajohto. Mittarissa on myös paristo sisällä. Sen kuntoa näyttää yleensä pieni pariston kuva näytössä.

Jos 20 ohm alueella laittaa mittajohdot, tai oikeastaan mittapäät, yhteen ja mittari näyttää 0, tai lähes 0, esim: 0,1 ohm se tarkoittaa, että mittari on kunnossa ja sillä voidaan nyt mitata vastuksia. Kun mittapäät ovat avoimia, eivät koske mihinkään, mittari näyttää OL (open line) se tarkoittaa, että mitään vastusta ei nyt ole mittapäiden välissä ja vastus on ääretön, tai että arvo on suurempi kuin asettetu mitta-alue 20 ohm ja pitää valita seuraava isompi alue. Kun mittapäät liitetään nyt anturin johtimiin, toinen toiseen ja toinen toiseen, ei väliä kuinka päin, mittari näyttää mittapäiden välissä olevan vastuksen ohmiarvioa, tässä tapauksessa esim: 650 ohm sillä kierrosanturilla (joka voi olla paikallaankin, kunhan liitin on avattuna). Jos arvo on 0,1 ohm tai muuta hyvin pientä on anturi rikki. Sama on tilanne jos mittari näyttää OL tai jotain paljon suurempaa kuin ohjearvo, sittenkin vaikka valitaan suuri mitta-alue, vaikka 2Mohm. Täytyy muistaa kuitenkin avoa lukiessa, että valittu mitta-alue kertoo onko kyseessä ohmit (ohm), kilo-ohmit (kohm) vai megaohmit (Mohm).

Näin siis mitataan voltteja ja ohmeja. Muista aina, että amppeereja A ei mitata näin.
Sentire la forza!
Terv: Timo

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Breva 1100 käyntiongelmaa
« Vastaus #24 : Kesäkuu 22, 2020, 08:04:11 ap »
Jussireissu Lahti-Joensuu-Lahti takana. Ennen matkaan lähtöä laitoin piruuttani tankkiin Liqyi Molyn kaasarien/venttiilien puhdistusaineitta lorauksen. Ensimmäisten paukuttelevien ja kakistelevien 50 metrin jälkeen pyörä alkoi toimia täysin normaalisti eli hienosti veti. En tiedä vaikuttiko aine vai ei.

Juhannusajelut menivät P-Karjalassa myös nappiin, mutta SU kun oli takaisinpaluun aika, alkoi jälleen ylimääräinen paukuttelu ja nykiminen. Huoltoasemalta hieman Masinolia ja sitä liraus tankkiin. Taas tuntui, että olisi ollut vaikutusta eli voiko olla, että tankissa tai bensapumpussa olisi vettä, joka ei vaan suostu haihtumaan? Tankkausaukon vieressä oleva veden poistoreikä on tukossa ja sateella saa tankin korkkia kyllä availla varovasti ja mieluiten paperitollo kädessä valmiina, ettei tankkiin valuisi vettä suuaukosta. Sen aineen kun tietäisi, millä sadevesiaukon ja putken saisi liotettua auki.

Pyörän oma ecu kertoi aiemmin Fuel sensor fault-koodista, sekä mittaristoon liittyvästä koodista, täytyy tarkastaa ne vielä. Ajattelin putsata mittaristoon tulevat liittimet, mutta kaipaisin vinkkiä että miten mittariston saa irti, ilman väkivaltaa ja vääriä keinoja. Korjausoppaasta en löytäny proseduuria tälle toimenpiteelle.

Jotain outoa pyörässä/mittaristossa on, keskikulutus on ollut AINA 5,5-6,0l mittarin mukaan, nyt näyttää 4,5-4,6 vaikka voin sanoa, että sinkki oli paikoin aika kireellä.

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Breva 1100 käyntiongelmaa
« Vastaus #25 : Kesäkuu 22, 2020, 10:50:31 ap »
Tuo vedenpoistoreikä kannattaa toki laittaa kuntoon ensi tilassa - kyllä mukavasti lorahtaa vettä aina kun korkin aukaisee. Olen paineilmalla varovasti puhallellut letkua ja joskus ronkin myös pitkähköllä kapealla nippusiteellä varovasti kun ei meinannut tukos aueta. Noita nyt voi ainakin kokeilla. Voishan sieltä yrittää imaista nykyiset bensat ja mahdolliset vedet pois ja laittaa tuoretta tilalle. Tankin pohjassa on kyllä letkuliitin josta saa myös tyhjennettyä, mutta on hivenen työläs avattava.
Kasi vee ei vee kasi

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Breva 1100 käyntiongelmaa
« Vastaus #26 : Kesäkuu 22, 2020, 10:58:27 ap »
Tuo vedenpoistoreikä kannattaa toki laittaa kuntoon ensi tilassa - kyllä mukavasti lorahtaa vettä aina kun korkin aukaisee. Olen paineilmalla varovasti puhallellut letkua ja joskus ronkin myös pitkähköllä kapealla nippusiteellä varovasti kun ei meinannut tukos aueta. Noita nyt voi ainakin kokeilla. Voishan sieltä yrittää imaista nykyiset bensat ja mahdolliset vedet pois ja laittaa tuoretta tilalle. Tankin pohjassa on kyllä letkuliitin josta saa myös tyhjennettyä, mutta on hivenen työläs avattava.

On koetettu paineilmalla ja vähän ronkkiakin, on niin tukossa kuin tukossa voi olla. :( Näin oli ajatus, tankki tyhjäksi ja kuivatus päälle, luvassa sellaiset helteet, että tallissakin lämpötila nousee hyvin "kuivattaviin" lukemiiin.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Breva 1100 käyntiongelmaa
« Vastaus #27 : Kesäkuu 22, 2020, 12:59:16 ip »
Lainaus
millä sadevesiaukon ja putken saisi liotettua auki
Minulla oli myös täysin ummessa, kuin "valettu" -  kun aikanaan omani ostin (silloin 9v vanha). Ruiskuttelin putkeen jotain, oliko CRC -tapaista ja löysin normaalia kaasu-/kytkinvaijeria hieman paksumpaa ja jäykempää vaijeria, kuitenkin taipuisaa.  Laitoin siitä sopivan pätkän pienen porakoneen päähän ja "pyöritystä/liikuttelua/voitelua sekaan". Vähän kerrassaan meni aina syvempään ja lopulta läpi kovasta kohdasta. Sen jälkeen paineilmalla loput.
V11 - it defines you.

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Breva 1100 käyntiongelmaa
« Vastaus #28 : Kesäkuu 22, 2020, 13:10:42 ip »
Lainaus
millä sadevesiaukon ja putken saisi liotettua auki
Minulla oli myös täysin ummessa, kuin "valettu" -  kun aikanaan omani ostin (silloin 9v vanha). Ruiskuttelin putkeen jotain, oliko CRC -tapaista ja löysin normaalia kaasu-/kytkinvaijeria hieman paksumpaa ja jäykempää vaijeria, kuitenkin taipuisaa.  Laitoin siitä sopivan pätkän pienen porakoneen päähän ja "pyöritystä/liikuttelua/voitelua sekaan". Vähän kerrassaan meni aina syvempään ja lopulta läpi kovasta kohdasta. Sen jälkeen paineilmalla loput.

No nyt tuli konkreettinen neuvo, metodi lähtee testiin!

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Breva 1100 käyntiongelmaa
« Vastaus #29 : Kesäkuu 26, 2020, 21:24:12 ip »
No niin. Guzzidiag asennettu ja yhteys pyörän älyyn saatu. Tein ilmeisesti TPS resetin, (suomeksi sillä taisi olla toinen nimi) ja pyyhin myös ecun/lambdan(?) opitut arvot pois. Useampiakin vikakoodeja löytyi, mutta pyyhin nekin pois koska ajatuksena on, että ne pomppaavat kyllä takaisin jos oikeaa vikaa löytyy.

Kone tulilla ja hups, lähti kuin ajatus käyntiin. Testilenkillä kaasuvaste oli ihan toinen kuin ennen ja moottorijarrutuksissa paukutteli enää hyvin maltillisesti putkeen.

Pysähtyessä kierrokset tippuvat edelleen alle 1000rpm äkkinäisesti mutta pyörä ei sammu vaan kipuaa käymään tyhjäkäyntiä juuri 1000rpm lukemaan. Hieman korkeampihan se saisi kyllä olla. Kaasuläppien balanssissa olisi varmaan myös tsekattavaa, ei tosin liittyne tyhjäkäyntiin.

Mutta komsiikomsaa, pyörä tuntuisi taas pelittävän ja jos ongelmat palaavat, nyt on ainakin Guzzidiag apuna. Seuraavaksi täytyy ottaa reader ja writer käyttöön ja testata avoimemmalle putkelle tarkoitettua karttaa. Kiitos kaikille apua ja vinkkejä tarjonneille!