Kirjoittaja Aihe: mistähän johtuu  (Luettu 4473 kertaa)

GaliNat

  • Viestejä: 28
mistähän johtuu
« : Toukokuu 31, 2020, 14:53:20 ip »
gali 3 rupes temppuilemaan. toimii normaalisti sataankahteenkympiin 130 niin rupee katkomaan menoa.kun vauhti putoo 120 toimii taas normaalisti.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: mistähän johtuu
« Vastaus #1 : Toukokuu 31, 2020, 15:28:39 ip »
Monta vaihtoehtoa. Oletan että kaasutinversio. California Kolmosta sai myös digitaalikoneella loppuvaiheessa.

Aloitetaan helpoimmista:
- ilman saanti
- polttoaineen saanti
- katkojan kärjet
- keskipakosäädin jumissa

Ilman saanti koskee sekä ilmanpuhdistinta että polttoainetankin ilman saantia. Jälkimmäistä en niinkään epäilisi jos vaiva on jatkuva.

Polttoaineen saannin voi tutkia lähtien bensiinihanan (Vain yksi hana tässä mallissa.) esisuodattimen puhtaudesta jatkaen kaasuttimien karkeasuodattimiin. Hanan kumitiiviste on joskus kenkkuillut. Jos hanan purkaa on ensin merkittävä kunkin osan asento että osaa koota hanan oikein. Muutoin nupin asento ei osu on - off -välille.

Virranjakaja jossa on keskipakosäädin ja kärjet. Niiden kunto ja oikea toiminta pitää tarkistaa.

Jatketaan sitten, jos vika vielä ilmenee tarkastuksien jälkeen, muista aiheista.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: mistähän johtuu
« Vastaus #2 : Toukokuu 31, 2020, 15:29:13 ip »
Katkooko terävästi (sähkö)
Katkooko pehmeästi (polttoaine)

Minulla oli 20-vuotta vanha ruisku Cagiva Ducatin moottorilla ja siinä oli PA-syöttö osittain tukossa tankin puolella ja hyytyi satasen jälkeen ja isolla vaihteella kiihdyttäessä.
Ykkösellä sai vetää rajoittamalla ilman oireita.
Tämäkin vielä! ! !

GaliNat

  • Viestejä: 28
Vs: mistähän johtuu
« Vastaus #3 : Toukokuu 31, 2020, 17:54:59 ip »
katkoo terävästi,ruiskupeli muuten toimii normaalisti se nopeus 130 silloin tulee ne katkokset  olipa vaihde 3 4 5 kierrokset ottaa kukisematta tappiin

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: mistähän johtuu
« Vastaus #4 : Toukokuu 31, 2020, 21:21:08 ip »
Siis ruiskupeli.
Kampiakselin asentoanturi tulee ensimmäisenä epäillyksi. Niitä taisi tässä mallissa olla kaksi. Toinen on öljynpaineanturin vieressä ja jos on se toinenkin niin se löytyy vauhtipyörän kotelon kyljestä oikealta.

Varoiksi vielä mainitsen että onhan ECUn elastinen kiinnitys kunnossa, onhan? Samoin sen maadoitusjohto. Resonanssi voi tehdä tepposiaan jos maadoitus on vialla.

Kun tarkennat asiaa niin katsotaan taas lisää.

GaliNat

  • Viestejä: 28
Vs: mistähän johtuu
« Vastaus #5 : Kesäkuu 01, 2020, 15:52:32 ip »
katsoin ecun liitokset molemmissa pinniliitoksissa epämääräistä töhnää millähän aineella niitä voisi puhdistaa.jos onni myötä niin halpa remppa toivotaan .

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: mistähän johtuu
« Vastaus #6 : Kesäkuu 01, 2020, 16:43:57 ip »
Pinnit puhtaiksi: https://m.motonet.fi/fi/tuote/606084/CRC-Precision-Cleaner-PRO-Elektroniikan-puhdistusspray-250-ml
Tällä lähtee myös, lisäksi suoja-aine : https://m.motonet.fi/fi/tuote/606066/CRC-Oxide-Clean--Protect-PRO-Kontaktipuhdistaja-200-ml
Jos tarvitsee mekaanista työstöä niin pieni maalisuti josta lyhennät noin kolmanneksen karvojen mittaa.
Naaraspuoleiset ovat hieman hankalampia putsata mutta pitäisi samoilla keinoilla onnistua. Vain työläämpää.

Tarkista myös maajohto. Jos se on poikki niin yleensä liittimen juuresta. Johtimien kuoret voivat olla ehyet mutta langat sisältä poikki ja joskus hapettuneetkin.

Vilkaise myös onko ECUn peltikansi kunnolla paikoillaan ja sauma tiivis. Itselläni kannen liimaus oli murentunut ja vettä oli päässyt ECUn sisään. http://www.motomatti.fi/2018/10/v10-centauro-ecun-kunnostusta.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: mistähän johtuu
« Vastaus #7 : Kesäkuu 01, 2020, 21:21:19 ip »
Naaraspuolen liitin onnistuu reilulla kleanerilla ja hammastikulla. Puinen ei vahingoita liitinmateriaaleja. Työläs, mutta tehtävissä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: mistähän johtuu
« Vastaus #8 : Kesäkuu 01, 2020, 22:41:44 ip »
Paineilmastakin on apua. Lähtee töhnä umpiperästäkin. Paineilmaa saa pullossakin mutta se ei ole yhtä tehokasta.

Jos pinnit tai niiden naarasvastakappeleet ovat syöpyneet pahasti niin pinneistä sen näkee heti mutta naaraspuolelta ei. Silloin voi naarasliittimen tiukkuutta verrata käyttämällä esimerkiksi superseal-liittimen yhtä liitinpinniä testaamiseen onko jokin liittimistä löystynyt.

GaliNat

  • Viestejä: 28
Vs: mistähän johtuu
« Vastaus #9 : Kesäkuu 12, 2020, 16:35:31 ip »
noniin nyt täysi hiljaisuus. toimi kaikkien pusauksien jälkeen OK,parisataan km kotio pyörä talliin eilen meinasi heitäälenkin jäi meinaamiseen pensapumppu toimii starttaa tulpat kuivat. voisiko olla se asento tunnistin kumminkin?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: mistähän johtuu
« Vastaus #10 : Kesäkuu 12, 2020, 22:44:04 ip »
Voihan se asentotunnistinkin olla. Voi olla vielä sitä edellistäkin vikaa.

Asentotunnistimet ovat hieman hankalia mitata sillä kylmänä ne toimivat mutta vioituttuaan eivät lämpimänä toimikaan. On siis kiinni moottorin lämpötilasta tai anturin käämin sisäisestä vastuksesta.
Niitä on kaksi: toinen edessä vasemmalla öljynpainevalon anturin vieressä ja toinen oikealla alhaalla vauhtipyörän kupeessa. Osa ei ole erityisen kallis. Uutta asentaessa pitää muistaa mitata anturin oikea välys ettei osu mittauskohteeseensa.

Pyörässäsi on merkkivalo jonka päällekytkennän jälkeen se kertoo missä mahdollisesti on vikaa.
Toinen tapa on tutkia GuzziDiagilla tietokoeavusteisesti millaiset vikailmoitukset ovat.

Tässä vikatutkimukseen alkeita: http://www.motomatti.fi/2017/03/guzzien-obd-vikakoodeja.html

GaliNat

  • Viestejä: 28
Vs: mistähän johtuu
« Vastaus #11 : Kesäkuu 13, 2020, 10:53:54 ap »
mittasin yleismittarilla se vasemman puoleisen näytti nollaa. kyllä kait se on sitten pimee.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: mistähän johtuu
« Vastaus #12 : Kesäkuu 13, 2020, 11:04:08 ap »
Ilmeisesti teit vastusmittauksen johtimien välille ja siis totesit että anturin käämi ei läpäise sähköä.
Otapa varovasti anturi ylös pesästään ja tutki. Usein viallinen anturi on turvoksissa tai siinä on pieni halkeama.

Ne anturin kiinnityksen alla olevat shimmilevyt ovat etäisyyden säätöön. Asennusjärjestys on että ensin anturiin laitetaan o-rengas ja sen jälkeen tarpeellinen määrä shimmejä mittauksen perusteella asennusohjeen mukaan. Shimmejä voi tehdä tiivistekartongista jos alkuperäisiä ei ole riittävästi tai ovat vioittuneet.

Jossain toisessa keskustelussa hiljattain oli kuva korvaavasta osasta ja hintakin kohtuullinen.

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: mistähän johtuu
« Vastaus #13 : Kesäkuu 13, 2020, 18:53:10 ip »
mittasin yleismittarilla se vasemman puoleisen näytti nollaa. kyllä kait se on sitten pimee.

Nollaa näyttäessään yleismittari (vastusalueella) tarkoittaa oikosulkua. Oikestaan mittari näyttää oikosulussakin omien mittajohtojensa vastusta, joka on sekin muutaman ohmin kymmenyksen verran. Se selviää kun kytkee mittajohdot yhteen sellaisenaan. Katkoksessa mittari näyttää yleensä OL. Se selviää kun mittapäät ovat avoimena koskematta mihinkään, tässä tapauksessa n. 2000 ohm alueella.

En löydä huoltomanuaalia tuohon malliin, mutta tuskin se sensori paljoa eroaa V7:n vastaavasta, jonka vastus on 650 ohm +/- 15% (käytä n. 2 kohm mitta-aluetta), ainakin toiminta on täsmälleen sama. Tässä on 3 johdinta: 1 ja 2 ovat signaali (0,5 V – 5 V sekin on mitattavissa jos moottori käy) ja 3 on staattinen suojaus ja kytkeytyy maahan johtosarajan puolella; sensorin puolella se on OL, mutta muitakin malleja on (korjatkoon kuka tietää). Tämäkin on magneettinen anturi, siis käämi ja pieni magneetti sisällä. Kuten edellä jo sanottiin: magneetti kerää metallimurua ja signaali heikkenee.

Anturilla on liitin ja sekin voi olla vikasyy.
Sentire la forza!
Terv: Timo

GaliNat

  • Viestejä: 28
Vs: mistähän johtuu
« Vastaus #14 : Kesäkuu 14, 2020, 14:11:43 ip »
kiitokset neuvoista osa motonetistä nro 10-9097 jonkun fiiatin mitoiltaan täysin identinen gali käy ja kukkuu.i