Kirjoittaja Aihe: Startti naksuu, pumppu ei pyöri  (Luettu 7345 kertaa)

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Startti naksuu, pumppu ei pyöri
« : Toukokuu 26, 2020, 20:39:25 ip »
Olinpa äsken Quotalla liikkeellä. Pysäytin tienvarteen kuselle, mutta eipä startannut, naks, naks. Tuli siihen sitten raavaita motoristeja ja työntämällä käyntiin. 50 km kotiin parkit päällä. Kotona mittailin, että akusssa tuntui olevan jännitettä. Kokeilin kuitenkin Cali II:n uudella akulla; sama tulos naksuu vaan, mutta .... bensapumppukaan ei hurahda. Miten ihmeessä pääsin sitten kotiin ?? Tien varressa en tosin kiinnittänyt huomiota pumppuun, mutta kai sen on toimia pitänyt. Sulakkeet näyttää ehjiltä. Muuta en ole katsonut, enkä paljon osaakaan, jos nyt startti ei ole sökö. Sormi menee suuhun. ECU on 15M. Hyvät neuvot taas tarpeen.
ps. taisi olla vastavaa vaivaa tuossa olempanakin

Onneksi on vanha palvelija Cali joka kyllä kulkee. Kärjet ja bensa painovoimalla. Jotenkin tuntuu, että menee aikaa ennenkuin Quota kulkee ...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
« Vastaus #1 : Toukokuu 26, 2020, 21:34:56 ip »
Palaako kaikki valot? Takavalo jne? Mulla Cali teki samalla lailla ja vikana oli vapaavalon liitin lootan kyljessä. Sen kun käytti auki, puhdisti ja kytki takaisin, niin homma rokkasi taas. Oire oli mm takavalon palamattomuus ja juuri tuon vapaavalon mykkänä oleminen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
« Vastaus #2 : Toukokuu 27, 2020, 08:10:05 ap »
Kaikki valot toimii ja kaikki merkkivalot palaa. Näyttää lisäksi siltä, että startti edes naksahtaa vain tappokatkaisin päällä. Ajoasennossa ei tapahdu mitään !. En edes muista missä asennossa se on ajaessa ja mitä tapahtui jos yritti startata tappokatkain päällä. Symbolitkin on kuluneet. Ohjekirjaa nyt tutkiessani näyttää tosiaan siltä, että tappokatkaisin ajoasennossa startti on nyt mykkä.

Tuolla tienpäällä kun ei käyntiin lähtenyt, tarkistin ensiksi akun kaapelit. Miinus oli vähän löysällä ja luulin että kiristämisen jälkeen olisi ok, mutta ei. Akun vajautta silloin ajattelin. Voiko tuo mahdollinen huono maa tuhota jotain ? Varmaan jo, kaikki on mahdollista.

Edelleen ihmettelen miten lähti työntämällä sitten käyntiin ja toi kotiin. Tuo kahden ison miehen työntöstartti oli se viimeinen keino ennen hinausautoa. Tallin eteen pysäyttäessäni 50 km ajon jälkeen sama homma. On kokeiltu siis toisella akullakin

Tuo startin kuonto kai nyt kuitenkin pitää ensin tarkistaa. Sellainen pienen näköinen lelu. Liekö vaihtokelpoinen vanhan Boschin kanssa ?
Ei kai sitten jää muuta kuin tuo kuuluisa ECU, josta en mitään tiedä.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
« Vastaus #3 : Toukokuu 27, 2020, 08:49:45 ap »
Quotan ECU:sta en tiedä, mutta jos Brevassa menee akku heikkoon happeen, se tekee juuri noin, naksahtaa mutta ei starttaa. ECU huomaa, että kun solenidi vetää, käväiseen jännite liian matalalla eikä ECU anna lupaa startata vajaalla jännitteellä. Harvoin akku menee kesken ajon vajaaksi, mutta kaikki on mahdollista mikä ei ole täysin mahdotonta. Jos kokeilet antaa apuvirtaa, siihen ei riitä laihat kaapelit joissa on pellistä tehdyt pihdit. Pitää olla hyvät kaapelit ja hyvät kontaktit. Tuo on tullut itse kokeiltua.

Kannattaa käyttää velä akun piuhat irti ja putsata pinnat hyvin ennen uudelleenkiinnitystä. Hyppyjohto -startilla pitäisi kyllä pyörähtää jos akku ja startti on kunnossa.  

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
« Vastaus #4 : Toukokuu 27, 2020, 09:58:59 ap »
Vaikuttaa että Quotan sähköt poikkeavat hieman "valtalinjasta"? Karkea metsämiesten peli..?

Lainaus
Mitä tapahtui jos yritti startata tappokatkaisin päällä
Silloin ei voi käydä (+ sammuu jos käy), eikä starttaa.  Sähkö kulkee järjestyksessä: virtalukko-tappokytkin-starttipainike ja ecu rele -starttirele.

Lainaus
En edes muista missä asennossa se on ajaessa
Toivottavasti ohjekirjassa on kuva mistä ilmenee oikea asento jos merkit ovat kuluneet pois.  Ja lisäksi releen "ecu" pitäisi naksua tappokytkimen mukaan myös.
Omassa taitaa bensapumppu hurahtaa aina kun tuo rele vetää ("vapauttaa" tappokytkimen asentoon "saa käydä" virta päällä).

Lainaus
lähti työntämällä sitten käyntiin
Silloinhan vian piti olla ainakin sillä hetkellä pelkästään startissa? Jos tappokytkin ei päästä sähköä läpi tai ecu rele ei vedä: ei käy.

Lainaus
tuo kuuluisa ECU
Siteeraan vapaasti Motomattia: "Ecu ei ole koskaan rikki".  Tosiaan, 15M ecu ei sotkeennu mitenkään itse starttimoottorin käyntiin.  Vasta kun startti pyörittää, ecu tulee mukaan (kipinää ja bensaa).

Tarkistettavaa: 19/starttirele, 20/startti, 41/ruiskutus -rele ja 43/ecu -rele.


V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
« Vastaus #5 : Toukokuu 27, 2020, 10:11:16 ap »
Niin jos kävis relekannat läpi, putsaus, heilutus ja asennus. Näissä on joillain ollut ongelmaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
« Vastaus #6 : Toukokuu 27, 2020, 10:25:34 ap »
Bensapumppu hyrähtää hetken, kun laitetaan virrat.
Jatkossa se tarvii pyörimisintiedon moottorilta ja kun prätkää työnnetään käyntiin, niin bensapumppu toimii.

Mahtasko Quota kulkea 50 kilometriä ilman bensapumppua?
Tämäkin vielä! ! !

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
« Vastaus #7 : Toukokuu 27, 2020, 10:34:50 ap »
Vasemman sivukopan alla on niitä releitä, sieltä pitäisi nakse kuulua kun tappokatkaisijaa liikuttaa. Käytä ne releet irti ja vaihtele niiden paikkoja tai uusi suosista kaikki. Niitä on motonetissä jne muutamalla eurolla kappale.

edit:

Tein vielä pikatestin. Kahden takimmaisen releen poisto mykistää bensapumpun. Tuo mihin sormi osoittaa, sein irroitus mykistää startin.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
« Vastaus #8 : Toukokuu 27, 2020, 10:54:52 ap »
Kiitos kaikille vastaajille. Jatkan näillä vinkeillä illalla.
Ikkala: onkohan nuo releet ihan Motonet kamaa ? SD:llä näkyy maksavan kympin kappale

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
« Vastaus #9 : Toukokuu 27, 2020, 11:02:18 ap »
https://www.motonet.fi/fi/haku?q=mikrorele   noita 5-napaisia ne taisi olla kaikki mitä quotassa on.

Koititko muuten startata suoraan startin(solenoidin) perseestä? Näet onko se startti itessään ehjä. Ja naputella kevyesti sitä kylkeen jos ei mitään tapahdu.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
« Vastaus #10 : Toukokuu 27, 2020, 11:23:10 ap »
Kurtsi viittasi pieneen starttiin.
Silloin, suurella todennäköisyydellä, on kyse Valeosta tai sen halpiskopiosta joka on laitettu korvaamaan Valeota.
Startiksi voi vaihtaa uudemman tyypin kestomagneetti-Boschin mutta ei sitä vanhaa suoravetoista voi suositella koska se vaatii suuremman käynnistysvirran.

Tyyppi on ns. alennusvaihdestartti joka pienestä koostaan huolimatta jaksaa vääntää 1200cc koneenkin käyntiin.
Perinteinen suoraveto-Bosch vaatii suuren starttausvirran ja sopiikin siksi vanhempaan 850 - 1000cc kalustoon. Valeo kuuluu moderninpaan polveen starttien joukossa vain kahden hiiliharjan ja kestomagneettiensa vuoksi. Siinä siis ei ole kenttäkäämejä. Valmistuskustannus vanhaan Boschiin verrattuna murto-osa.

Valeossa on tyyppivikoja vanhemmiten.

Alennusvaihteen voitelun kuivuminen ja likaantuminen syö sen voimia. Melko usein on alennusvaihteen ja moottorin eristävä välilevy irronnut. Pahimmillaan se on kiilautunut ankkurin ja magneettien väliin ja ankkuri ei siis pyöri.
Alennusvaihde on helppo purkaa, pestä ja koota.

Varsinkin, jos käyttää heikkotehoista akkua tai käynnistysvirta on alhainen tai startti vanha on todennäköistä että solenoidin kärjet ovat karstoittuneet. Solenoidi siis vetää mutta virtaa ei kulje tarpeeksi tai lainkaan.
Solenoidilla on kaksi duunia: kytkeä käynnistysvirta ohjausvirran avulla (Litteä Abiko-tyyppinen liitin.) ja siirtää startin ratas vauhtipyörän hammaskehälle. Solenoidi ei ole purettavaa mallia vaan prässätty nippuun. Purkaminen ja kokoonpano vaatii erikoistyökaluja. Solenoidin saatavuutta erikseen en tiedä. Mutta voi kannattaa kysyä mallin kanssa ja startin tyyppitietojen mukaan.

Startin takapäässä on hiiliharjat. Aksiaalista tyyppiä. Ne voivat olla kuluneet lyhyiksi ja niitä painava yksi jousi ei enää riitä vaan syntyy kipinöintiä ja karstoittumista. Kollektori jos on mustunut se kertoo huonosta hiilien kosketuksesta. Kollektori voi olla myös kulunut. Lievissä tapauksissa sen voi sorvata suoraksi ja asentaa uudet hiiliharjat. Hiilien päissä on pienet eristinlevyt. Ne hukkuvat helposti mutta ovat ehdottoman tarpeelliset. Korjaussarja ei sisällä niitä.

Valeon takapään purkaminen ja kokoaminen on tehtävä varovasti: bakeliittinen eristekehä jonka varassa muunmuassa hiilet ja jousi ovat, vaatii hellää käsittelyä. Ainakin mennävuosina oli Motonetissä näitä osia tarjolla korjaussarjana.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
« Vastaus #11 : Toukokuu 27, 2020, 15:04:29 ip »
Purin toissa päivänä bikkuBrevan Valeo startin ja hieman olin yllättynyt.

Startteja on tehty 100 vuotta ja sen pystyy näköjään tekemään noinkin erikoisesti.

Pystyhiilet, herkästi särkyvä bakeliittinen eristekehä ja alennusvaihde.

Startti oli hyvässä kunnossa (n. 60 000km ajettu), joten puhdistus, helojen voitelu ja hiilien vaihto riitti.
Hiilet oli yllättävän vähän kuluneet, siis alle 10% ja kollektorista tuli kiiltävä, kun vähän pyyhkäisi karhunkielellä ja meisselillä rapsutteli välit puhtaaksi.
Alennusvaihde näytti minusta prässätyltä, joten ajattelin tuhojen minimoimiseksi jättää sen purkamatta.
Mitä sitä välilevyä hiukan kokeilin, niin se oli kyllä tukevasti kiinni
Vähän ruikin vaseliinia sinne alennusvaihteen sekaan ja pyörittelin samalla.

Hiilisarjan mukana tuli myös ne pienen pienet eristelevyt (Stein-Dinseltä tilattu)

Jostain syystä starttiin ei saanut järkevästi tilattua heloja, mutta ne oli riittävän tiekat ja sen takia uskalsin ottaa riskin ja vain voidella ne.



Nyt on huollettu ja koekäytetty startti odottelemassa hyllyssä asennusta.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
« Vastaus #12 : Toukokuu 27, 2020, 21:30:05 ip »
Breezen menettely todennäköisesti jatkoi startin ikää muutaman vuoden.

Puhalsitko paineilmalla hiilipölyt ankkurista ja kestomagneeteista pois? Se kun on alennusvaihteen turmelija ajan kanssa. Muodostaa aika jämäkän puuron vaseliinin kanssa.

Se alennusvaihteen peltilevy lähtee keskireiästä nyppäämällä irti. Peltilevyn pokkauksen reunoissa on pienet "nokat" joiden varassa se on kiinni muovisessa alennusvaihteessa. Valitettavasti se voi irrota itsekseenkin. Olen noita nokkia kärkipihdillä hieman tehostanut niin kiinni ovat pysyneet.

Startin takakansi on hieman ongelmallinen. Sinne kertyy vettä johtimien läpiviennin kautta eikä se pääse pois.
Viimeaikaisissa Valeoissa onkin reikä takakannen alimmassa kohdassa. Vanhempiin sen voi tehdä jos vesivaivoja ilmenee. 1,5 mm riittää. Kerran oli hiilien jousi syöpynyt poikki ja siksi ei toiminut. Monissa samaa oiretta. Erityisesti Quotaa vaivasi.

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
« Vastaus #13 : Toukokuu 27, 2020, 21:30:26 ip »
Juurisyy on löytynyt. Valeo startti on tuhannen päreinä. Kestomagneetit on irronneet ja kiilautuneet ankkurin ja rungon väliin. Totaalisen jumissa. Se menee kokonaan uusiksi. SD 250 euroa

Mutta muuten mysteeri syvenee. Onko totaalinen oikosulkuvirta isommalla akulla tuhonnut jotain ?  Bensapumppu ei edelleenkään hurahda ja kokeilin jopa Cali II:n starttia, mutta en viitsinyt paria kertaa enempää pyöräyttää. Akku on siis kunnossa

Seuraavaksi vaihdan varmaan kaikki releet (ja sulakkeet) ja mittailla tuleeko releille virtaa. Virtalukko ? Jääkö sitten enää muuta kuin ECU ?

Ja voitko Sami (Ikkala) tarkistaa missä asennossa on tappokytkin startti/ajoasennossa. Oikealle vai vasemmalla ? Nyt kutkee virran startille vain kytkin vasemmalla ja mielestäni tämä on se tappoasento vai muistanko väärin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
« Vastaus #14 : Toukokuu 27, 2020, 21:38:53 ip »
Pitäisi palaa sulake ennen muita komponentteja. Jos siis on annettu virtaa napojen kautta.
Tai voihan tuo hitsata releenkin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.