Kirjoittaja Aihe: Ei mene aina putkeen huollossakaan.  (Luettu 6360 kertaa)

Jari83

Ei mene aina putkeen huollossakaan.
« : Toukokuu 10, 2020, 23:35:30 ip »
Rupesin tässä auringonpaisteen motivoimana irrottelemaan öljypohjaa ensi kertaa Californiasta toiveissa suodattimen vaihto.
Arvelin eka pultin kanssa puoli tuntia taisteltuani, että tästä tulee vielä kova savotta.
No näin kaksi päivää myöhemmin yksi pultti vieläkin kiinni olen edelleen samaa mieltä.

Pyörää on viimeksi käytetty suodattimenvaihdossa eräässä nimeltämainitsettomassa Oululaisessa isossa mp-liikkeessä.

Mikähän se vimma on vetää nuo pultit hampaat irvessä tuommoiseen maksimimomenttiin ilman mitään ainetta mikä estäisi kiinnijuuttumisen??!
Lisäksi pari kuusikoloa oli nuljattu melkein pyöreäksi eikö tuommoisiakaan voisi samalla uusia, kun ollaan alettu tekemään.?

No projekti jatkuu huomenna vapaitten kunniaksi.
Otan tuosta työvoiton sen olen päättänyt.

motomatti

Vs: Ei mene aina putkeen huollossakaan.
« Vastaus #1 : Toukokuu 10, 2020, 23:48:42 ip »
Kunhan olet saanut öljypohjan irti niin nähdään kuinka hyvin suodatin on kiristetty.

Noista kiinnitysruuveista öljypohjan kehältä ja keskeltäkin: jos kanta on pilalla eli nuljaantunut se saattaa kannattaa porata (kuusiokoloruuvin kanta) 6 mm:n poralla tai tavalliset kuusiokannat hioa pois. Näin saa öljypohjan pois ja jää paljon pulttia näkyviin mihin tarttua.

Omallekin kohdalle on tuommoinen öljypohja osunut: http://www.motomatti.fi/2015/07/california-adamant-moottorioljynvaihto.html
Pyörä oli, myyjän mukaan, huollettu aina merkkiliikkeessä.

Jari83

« Vastaus #2 : Toukokuu 11, 2020, 00:20:02 ap »
Luinkin Motomatti tuon sinun blogikirjoituksen jo aiemmin, kun nuitten pulttien kanssa tappelin.

Olen muutenkin saanut paljon oleellista tietoa blogistasi ja
myös täältä foorumista.
Kiitos siitä sinulle ja kaikille täällä kirjoitteleville.

motomatti

« Vastaus #3 : Toukokuu 11, 2020, 10:22:04 ap »
Kiitos!
Bloggerissa on tilasto joka ei kerro kuka on käynyt ja millä asialla.
Näen statiikasta vain kävijämäärän, kävijän sijainnin maan tarkkuudella ja käynnin pituuden.
Tyypillinen yhden käynnin pituus on 1 - 3 minuuttia. Ilmeisesti nopeasti omaksuttavaa tietoa olen blogiini laittanut.

Jatkuva vaatimus on ollut jo useita vuosia että laittaisin liikkuvaa kuvaa tekemisistäni. Blogger ei ole siihen paras alusta. Lisäksi elävä, kuvallinen informaatio vaatii katsojalta paljon enemmän teknistä osaamista kuin säntillinen tekstin ja valokuvan tulkitseminen. Olen oppinut paljon siitä mihin asioihin blogissani kävijä kiinnittää huomiota. Se on osaltaan ohjannut kuvieni informaatiosisältöä. Ei saa olla samassa kuvassa kuin yksi asia kerrallaan. Sen katsojat voivat ymmärtää oikein ilman pitkiä selityksiä. Tekniikan ammattilaiset tai kehittyneet harrastajat ovat sitten eri asia. Mutta heitä on kävijöistä prosentuaalisesti kovin vähän.

Yhden tekstikappaleen pituus ei saa, mielellään, olla viittä riviä pidempi. Nykylukija loikkaa sellaisen kohdan yli "liian rasittavana". Tämä on selvinnyt siitä että juuri selittämääni asiaa kysytään uudelleen. Tätä tapahtuu myös täällä Foorumilla.
Myös lukutaito tai luetun ymmärtäminen vaikuttaa monella olevan heikko. Olen miettinyt että pitäiskö sivulauseista ja retoriikasta luopua kokonaan kun kirjoittaa tekniikasta. Lyhyitä viiden sanan virkkeitä vain peräkkäin.

jjp

« Vastaus #4 : Toukokuu 11, 2020, 16:20:26 ip »
Pyörää on viimeksi käytetty suodattimenvaihdossa eräässä nimeltämainitsettomassa Oululaisessa isossa mp-liikkeessä.

Itse tuli joskus käytettyä eräässä oululaisessa huollossa (silloin lähellä laana-ojaa ja rautatietä jossain kellarissa). Käsittääkseni kasvanut sittemmin huomattavasti. Kävi hondasta vesi vähiin. Eipä tullut mieleenkään tarkastaa huollon jäljiltä. Pumppua ja sen semmoista uusittiin sitten kotosalla. Olihan siinä varoitusvalo, mutta kun se mittasi sitten vaan ilman lämpöä...
Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler

TunturiTT

« Vastaus #5 : Toukokuu 11, 2020, 19:07:43 ip »
Mulla ei ole kun yksi kokemus jonkun tekemästä huollosta omalle pyörälle. Sekin on liki 25 vuoden takaa. Sen aikaisen piikin toinen kaasari oli jätetty auki synkronoinnin jälkeen, pari letkuklemmaria oli rikottu ja pari pulttia hukattu. Sen jälkeen päätin tehdä kaiken itse.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Henko

« Vastaus #6 : Toukokuu 11, 2020, 20:01:22 ip »
Tollasessa tapauksessa että pyöräliike on vetäny pultit helvetin tiukalle ois tietenkin hauska nähdä mitä seuraa kun veisi pyörän taas huoltoon samaan paikkaan. Sanoisi vain että irrottakaapa sitten öljypohja kun olette kiristäneetkin. Vaan eihän semmoinen varmaan mihinkään oikeasti johtaisi, ehkä rahanmenoon, ja pyörän rikkomiseen vielä enemmän.

Jari83

« Vastaus #7 : Toukokuu 11, 2020, 20:17:33 ip »
No seuraavalla kerralla suodattimenvaihto onkin helpompi rasti, kun tilalle tulee uudet pultit kuparitahnalla höystettynä ja oikeaan momenttiin laitettuna.

Ainakin äkkiseltään epäilisin irroituksen onnistuvan noilla toimilla huomattavasti jouhevammin.

TunturiTT

« Vastaus #8 : Toukokuu 11, 2020, 20:41:33 ip »
Aivan varmasti. Ne kutosen ruuvit ei tarvi momenttia juuri nimeksikään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

« Vastaus #9 : Toukokuu 11, 2020, 22:20:03 ip »
Lainaus
Mulla ei ole kun yksi kokemus jonkun tekemästä huollosta omalle pyörälle. Sekin on liki 25 vuoden takaa. Sen aikaisen piikin toinen kaasari oli jätetty auki synkronoinnin jälkeen, pari letkuklemmaria oli rikottu ja pari pulttia hukattu. Sen jälkeen päätin tehdä kaiken itse.

Siinä suhteessa meillä on sama "oppi" ja kokemus ja toimintatapa joka on sivistänyt.

Nyt voin jo kertoa kun olin aikoinaan Hondan merkkihuollossa töissä kuinka kustannuksia pienennettiin. Huolto tehtiin paperilla.
Laskukin oli paperilla.
Kysyin päälliköltä miten näin voi toimia. Hän kertoi että Honda on niin hyvä pyörä että kyllä se huoltamattakin kestää. Kieltämättä ja käytetystä pyydetään ja maksetaan ihan hyvä raha. Kateeksi käy.

EJ

« Vastaus #10 : Toukokuu 11, 2020, 23:08:37 ip »

Itse tuli joskus käytettyä eräässä oululaisessa huollossa (silloin lähellä laana-ojaa ja rautatietä jossain kellarissa). Käsittääkseni kasvanut sittemmin huomattavasti. Kävi hondasta vesi vähiin. Eipä tullut mieleenkään tarkastaa huollon jäljiltä. Pumppua ja sen semmoista uusittiin sitten kotosalla. Olihan siinä varoitusvalo, mutta kun se mittasi sitten vaan ilman lämpöä...

Minulla ei ole omaperskohtaista kokemusta kyseisestä ison nimeltämainitsemattoman liikkeen huollosta, mutta jos/kun kyseessä on gutsi tai joku muu italopyörä ja tuo Pohjolan valkea/pasha kaupunni ympäristöineen, niin erinäisille nimeltämainitsemattomille huoltopaikoille on mahdollisesti jatkossa tulossa myös uusi turvallisempi vaihtoehto. Tosin enempi pajapohjalta, eli sitä nimeltämainitsematonta paikkaa pienemmässä mitassa. Mutta mitäpäs sitä perinteinen gutsiukko tai -akka muuta kaipaakaan, kuin asiaanvihkiytyneen pajanpitäjän apua aina joskus. Silloin kun ei huvita, jaksa tai osaa tehdä jotain roplaushommaa itse.

Siis jos kiinnostusta löytyy delegoida niitä italomopojen huolto- ja korjaushommia asiantuntijalle Oulun seudulla, niin ilmiantakaa itsenne, jotta voidaan vähän kartoittaa alustavaa kiinnostuksen määrää lähiseudulla. Juuei, minä en ole se mekaanikko, mutta olen jo beta-testannut kyseistä pajaa onnistuneesti omilla italomopoillani.

Jari83

« Vastaus #11 : Toukokuu 12, 2020, 02:18:42 ap »
Kyllä kiinnostusta löytyy.
Varsinkin isompiin hommiin mihin ei itsellä enään taitotaso/työvälineet riitä olisi hyvä löytää osaava paja.

Oulun seudulla tilanne on ollut aika heikko sen suhteen viime vuodet.

lounliraider

« Vastaus #12 : Toukokuu 12, 2020, 14:47:09 ip »
Osasyy siihen, että noita vanhempia Guzzeja on muutama tallissa, on se, että ajatuskin jonkin huoltoliikkeen armoilla olemisesta kesken ajokauden puistattaa. Viimeinenkin usko loppui, kun käytin aikanaan yhden pyörän ihan nimekkäällä tekijällä, ja valittelin, että kun moottoritievauhdeissa satasen päällä kääntää kahvaa, niin meinaa koko laite sammua. Ko. pyörässä oli vaahtomuovifiltterit alkuperäisen boksin tilalla, ja epäilin niiden toimivuutta, mutta kuulemma "ne nyt vaan vanhat Guzzit on tuollaisia".

Ja hevonveet, kulku normalisoitui kun panin ilmansaantipuolen kuntoon, eikä ole sen koommin tarvinnut vieraalle huoltoon viedä.

motomatti

« Vastaus #13 : Toukokuu 12, 2020, 17:01:18 ip »
Kun tämännäköinen harmaapää menee huoltoon jotakin kyselemään, jos ei ole tuttu paikka tai sattuu uusi henkilö kohdalle, saa eräänlaista alentuvaa palvelua ja asiaa käsitellään kuin ei olisi vastaanottajalla enää vintillä purut kuivia. Joskus on tullut ihan tietoista vedätystä vastaan. On sinänsä hauska oikaista käsitystä. Tietenkin vain sivulauseessa ja ohimennen. Silloin näkee että keskustelun toinen puoli ryhtyy ajattelemaan. Jotkut siihen pystyvätkin.

Mutta vähän tulee asiaa enää merkkiliikkeeseen. Osat saa helpommin kerralla muualta ja huollot teen omatoimisesti. Tietotekniikka-asioissa olen jäljessä nykyajasta. Jotain sentään kuten vianetsintää, vikalogien kuittauksia ja yksinkertaista säätämistä tulee harjoitettua. Turvaan aika-ajoin nimimerkki Camn:in käsityksiin asioista. Hän kun on saksantaitoinen ja on yhteydessä siihen suuntaan Guzzeihin liittyvässä tietotekniikassa.

Vaikka jotain tietäisin niin ei aina mene putkeen. Joskus ovat ajatuksen hajanaiset tai muualla niin tulee helposti perusvirheitä. Väsyneenä, nälkäisenä tai ärtyneenä ei pidä ryhtyä, tai ainakaan jatkaa, mitään vähänkään vaativampaa hommaa. Sen opin jo lentokonehommissa. Henkilökohtainen susitilasto jäi kohtuullisen mittaiseksi.

Jari83

« Vastaus #14 : Toukokuu 13, 2020, 01:40:07 ap »
Öljypohjan viimeinenkin ruuvi antautui, kun porasin siitä kannan pois ja liottelin jämän irti lukkopihtien kera.

Myös suodatin oli vedetty semmoiseen momenttiin etten ole ennen nähnytkään.
No tästä on hyvä jatkaa huoltotoimia taas eteenpäin ja katsella mitä jännää tulee vielä vastaan.