Kirjoittaja Aihe: Lisää havaittavuutta  (Luettu 3627 kertaa)

ArtoVJ

  • Viestejä: 15
Lisää havaittavuutta
« : Huhtikuu 19, 2020, 18:03:49 ip »
Halusin ihan turvallisuuden vuoksi California Customiini lisää havaittavuutta nimenomaan LED-valojen muodossa. Päädyin "rosvohinnasta" huolimatta hankkimaan Guzzin omat, jotka tosin lienee suunniteltu ensijaisesti MGX-21:lle ja Audacelle. Mutta sopivat mielestäni tyyliilisesti jo "valmistus lopetettu" California Customiinkin hyvin. Toimivat tosin vain yhdessä ajovalojen kanssa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Lisää havaittavuutta
« Vastaus #1 : Huhtikuu 19, 2020, 19:49:46 ip »
Näin tänää vastavat enduro-Bemarissa. Näkyi muuten kauas. Sai vähän jopa katsomaan uudestaan, kun ihmetytti etäisyyden päästä, että missä vehkeessä on valot alhaalla ja yksi ylhäällä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ArtoVJ

  • Viestejä: 15
Vs: Lisää havaittavuutta
« Vastaus #2 : Huhtikuu 19, 2020, 20:03:21 ip »
Joo, aika alhaalla toki ovat, mutta hyvä kuulla että näkyvät kauas; se olikin yksi syy hankintaan.
Ja sorry jos kuvat näkyvät muillakin toinen poikittain ja toinen ylösalaisin (kuten minulla); en saanut käännettyä yrityksestä huolimatta...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Lisää havaittavuutta
« Vastaus #3 : Huhtikuu 19, 2020, 20:10:13 ip »
Jos nuo valot on australian mallia.  ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Lisää havaittavuutta
« Vastaus #4 : Huhtikuu 19, 2020, 23:55:51 ip »
Vaikka 1400 Calissa onkin tuota otsapinta-alaa varsin runsaasti kuten muitakin mittoja tulkitsin myös että ei edestä päin oikein näy. Tilailin silloiselta maahantuojalta lisävalosettiä jossa on kaksi lisävaloa. Ilmeisestikin lisäpitkät.
Peruin tilauksen kun se kesti ja toteutin itse homman. Tein telineen neljälle rakenteellisesti samanlaiselle valaisimelle. Kaksi lisäpitkää ja niiden alle, mutta ylemmäs kuin kaatumaraudat, laitoin "sumuvalot".

Ei niissä valoteho ole kovin suuri, led.-polttimoilla, mutta suuntaavat valoa eteenpäin. Palavat sekä erillisestä kytkimestä että päiväajovalojen kanssa yhdessä. Pitkät niiden yläpuolella vilkahtavat tarvittaessa pitken valojen vilautuskytkimestä. Lisäpitkissä on tehoa yli lain salliman mutta enpä niitä juuri tarvitse kuin vilautteluun. Pimeällä en juurikaan aja.

En sitten tiedä antaako lisävalojen päällä olo tunteen tasolla turvaa vai onko se realistista. Kuitenkin kaverit kertoivat että hyvin näkyy. Myös takana on iso led-toiminen sumuvalo joka toimii erikseen omasta kytkimestään.
http://www.motomatti.fi/2017/02/california-1400-lisapitkat-ja-sumuvalot.html

1400 Calin suhteen ei liene sitä vaivaa kuin oli ilmeisesti juuri tuontyyppisistä valoista Stelvion sekä BMW:n matkaendurojen suhteen: jalustat katkeilivat. Cali 1400 kun ei juurikaan tärise.

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Lisää havaittavuutta
« Vastaus #5 : Huhtikuu 20, 2020, 10:48:11 ap »
Mikähän oli rosvohinta ? Satasia varmaan. Vastaavia sumuvaloina markkinoitavia minäkin etsiskelin talvella. Mp -näyttelyssä oli TT:ssä (guzzi gatalogosta kaivettuna Faretti Suplementari -led) ko. valot, mutta en hintaa tai saatavuutta selvittänyt. Wunderlich merkkisiä olisi löytynyt muistaakseni 400 euron hintaan Bemariin tarkoitettuna. Päädyin lopulta tilaamaan briteistä eBay:stä auxiliary fog light -led valosarjan johtoineen ja releineen vajaan 80 euron hintaan. Kiinasta lopulta tulivat reilun parin kuukauden päästä. Ihan pätevän näköiset Quotassa. Saa nähdä pysyvätkö paremmin kyydissä kuin saksalaisen asentamat, jotka oli paljon heppoisemmn näköiset ja tippuivatkin sitten johtojensa varaan roikkumaan varsin pian. On noissa kalliimmissa se etu, että ovat lailliset hyväksymismerkinnöillä. Yhdestäkään GS bemarista en ole toisin hyväksyttyjä valoja vielä löytänyt, vaikka kaikissahan niissä sellaiset on.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Lisää havaittavuutta
« Vastaus #6 : Huhtikuu 20, 2020, 11:37:52 ap »
Itsekin katselin sellaiset linssit lisävaloihin joissa on vaaditut hyväksymismerkinnät. Heijastimet, kotelointi ja polttimot ovatkin sitten ihan muuta. Säästyy kinaamiselta ja mahdollisilta sakoilta kun on osoittaa että on hyväksynnät. Neljälle lisävaloille tuli hintaa noin satanen. Kiinnitykset, muut asennukset ja sähkötyöt tein itse.

90% ajoistani tapahtuu päiväajovaloilla. Vasta loppukesästä voi tulla tilanteita että tarvitsee näkemiseen muutakin kuin päiväajovaloja. Näkyminen on sitten se miksi lisävaloja on. Aika moni motoristi ajaa päivälläkin pitkät päällä. Itse en yleensä käytä pitkiä kuin vilauksen verran jos pitää tehdä tiettäväksi olemassaolonsa.

ArtoVJ

  • Viestejä: 15
Vs: Lisää havaittavuutta
« Vastaus #7 : Huhtikuu 20, 2020, 20:07:04 ip »
Se "rosvohinta" oli siis tosiaan rosvohinta eli e-bayn kautta rahteineen hiukan yli 500 €; kokonaisuus sisälsi siis sekä valot että kiinnikesarjan kaikkine johtoineen ja katkasijoineen... Olin kyllä katsellut että monia tarvikesarjoja tosiaan saisi parilla sadalla ja halvemmallakin, mutta tuli nyt panostetta ja maksettua Lapin eikun Italian lisää. Vai liekö nuokin Kiinassa valmistettu, pitää tarkistaa.

Motomatilla näyttää kyllä olevan "riittävä" valoarsenaali, että havaittavuus on huipussa kun käyttää niitä sopivasti. Se pitkien vilkautus on hyvä tapa. Jokainen lienee myös kokenut tilanteen jossa vaikkapa peltoaukean kohdalla jostakin sivutieltä kohti päätietä tulee auto melkoisella vauhdilla juuri törmäyskursisilla, siinä lyhyen hetken ehtii ihmetellä että näkiköhän tuo minut kun tuommoista vauhtia pitää kohti risteystä. Jarruttaa sitten yleensä vasta viime tingassa...

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Lisää havaittavuutta
« Vastaus #8 : Huhtikuu 20, 2020, 22:38:31 ip »
Viime metrillä jarruttaminen on yleistynyt vaikka olisi tulossa kolmion takaa. Samoin moottoritiellä vasenta kaistaa ajava kääntyykin aivan nokan edestä kaistojen yli liittymään. Koen sen jonkinlaiseksi uhoamiseksi. Muutenkin on yleistynyt moottoritieltä poistumistavaksi aivan viime hetkellä vaikka olisi ollut kaista vapaa jo monta sataa metriä. On aika paljon kokemusta kun asun moottoriteiden 3, 9 ja 12 risteyksen lähellä. Lähes joka päivä on siis moottoritieajoa itselläkin. Kauppareissun voi sentään tehdä paikallisteitä myöden.

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Lisää havaittavuutta
« Vastaus #9 : Huhtikuu 21, 2020, 07:22:04 ap »
Jutiinsa tuota tempoilua on jonkivverran sattunu kohalle.
Henk. koht. yritän olla provosoitumatta ja säilyttää ajokäyttäytymisen järkevänä omalta osaltani.
Iliman kirosanoja en aina seleviä. Kasvun paikka molemmin puolin visiiriä.
Ennuste eliniästä tempoilussa hilikusti pienenee, joten oma asiallinen ajokäytös ei ainakaan riskilevinneisyyttä kasvata.
Yritän laskea ainaki yhteen ennen ku reagoin opastavasti muita kohtaan.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Lisää havaittavuutta
« Vastaus #10 : Huhtikuu 21, 2020, 10:58:58 ap »
On mulla tullu kiveniskemä auton tuulilasiin just sen takia että joku ohittaa motarilla ja sitten heti edestä vaihtaa kaistaa, vaikka ei olisi mitään syytä kun ei ole liittymiäkään lähellä. Ja useamminkin toki jotain lentänyt tuulilasiin niissä tilanteissa. Kyllähän se vituttaa. Kypärään ei oo vielä lentänyt mitään.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Lisää havaittavuutta
« Vastaus #11 : Huhtikuu 21, 2020, 11:24:51 ap »
Nykyiseen autoon olen teettänyt kaksi kertaa kiveniskemäkorjauksen ja kerran tuulilasivaihdon. Kaksi kolmesta tapauksesta moottoritievaurioita.
Pyörän pleksiin on tullut iskemä muutaman kerran siinä se ei niin haittaa. Vanhemman mallisesta pleksistä sen voi hioa pois mutta Cali 1400:sen pleksi on kerrostettua ja hionta ei onnistu ollenkaan hyvin.
Hionnasta jää lisäksi optinen virhe. Tosin, eihän siitä pleksistä läpi katsella, tai en ainakaan minä.

Tuosta pleksin koosta: oli sateinen kokoontumisajoreissu porukalla. Mukaan tuli erään kerhon uusi jäsen. Hieman lyhytkasvuinen. Ajettiin normaalissa ajomuodossa porukalla. Sattui sadekeli ja eräällä tieosuudella tämä uusi kaveri ajoi tien laitaan. Viittoi muille että jatkakaa vaan. Perille päästiin ja tämä uusikin sitten aikanaan saapui.

Pysähtymisen syynä oli että hän pysähtyi vesistön kohdalla pesemään pleksiä koska ei nähnyt hyvin eteenpäin.