Kirjoittaja Aihe: Breva 750 takapyörän laakerin stefa  (Luettu 3315 kertaa)

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Breva 750 takapyörän laakerin stefa
« : Huhtikuu 01, 2020, 08:57:26 ap »
Terve, käytin talvisäilössä olevan tuttavan pikku-Brevan takarenkaan irti huomatakseni että pyöränlaakerit ovat aika rouhean oloiset, sormella pyöritellessä tuntuu selvää nykimistä. Mutta sepä ei haittaa, laakerit ovat standardikokoiset ja helposti saatavilla. Toista laakeria on "suojaamassa" stefa joka oli sekin parhaat päivänsä nähnyt. Alkuperäinen varaosanumero tiivisteelle on AP8125326, mutta sitä ei enää tehdä. Eipä sekään haittaa, taitaa standardikokoinen olla tuokin.

Lähinnä kysymys kuuluu, onko tuon tiivisteen pois jättämisestä jotain haittaa, tai kannattaako se edelleen asentaa? Meinaan koska esim. Stein Dinsen varaosaluettelossa ei ole kuvattu koko stefaa, kun taas MSP:n osaluettelossa se on kuvattu (osanro 14). Muuten samat laakerit ym. läpi vuosimallien kirjon 2003-2009. Taidan kallistua sen puoleen, että jätän tuon pois, ellei raadilta tule painavaa perustetta sen säilyttämiseen.

Pyörällä mittarissa 23tkm ja ollut erittäin vähällä käytöllä viimeiset vuodet ja pyöränlaakerit vaihtokunnossa, tuskin ajamalla ovat menneet pilalle. Olisiko edellinen omistaja pessyt pyörää painepesurilla, tai sitten vesi on muuten päässyt tekemään tepposiaan. Ehkä tuo tiiviste vain pahentaa tilannetta, kun se alkaa vuotamaan kuitenkin ennemmin tai myöhemmin, ja pitää veden sisäpuolella jossa se saa ihan rauhassa tehdä tuhojaan, vaikka itse pyöränlaakeritkin ovat suojattuja.

Jani

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 750 takapyörän laakerin stefa
« Vastaus #1 : Huhtikuu 01, 2020, 10:06:34 ap »
Tuossa paikassa huulitiivisteen tehtävä on pitää voiteluaine sisäpuolella, ei niinkään vettä ulkopuolella, varsinkin jos sitä voimalla suihkutetaan. Huulitiiviste suojaa kyseisessä paikassa myös akselia, väliholkkia ja navan sisäpuolta hapettumiselta.

Monessa pyörämallissa on vain suojatut ja kestovoidellut laakerit sinällään. Monissa Guzzeissakin.
Kalliimmissa malleissa on huulitiivisteet niissä laakereissa jotka olisivat muutoin "ulkoilmalle" alttiit.

Tavallisen suojatun laakerin tiiviste ei ole vesitiivis varsinkin jos käytetään voimakasta vesisuihkua saati painepesuria. Myös pesun jälkeen seisomaan jäänyt pyörä voi ruostuttaa laakerinsa. Ajaminen pesun jälkeen kuivaa sellaiset laakerit kuten pyöränlaakerit. Takahaarukan, ohjauksen ja jousitusvivuston laakerit eivät kuulu näihin. Niiden kohdalla pitää malttaa pestessä.

Standardikokoiset laakerit ovat nykyään edullisia. Samoin huulitiivisteet. Löytynee marketin tai tiivisteliikkeen hyllystä.
Kun kerran kohde on auki niin suosittelisin voitelemaan kevyesti kaikki metallipinnat hapettumaa vastaan kevyesti, laittamaan uuden huulitiivisteen ja ajamaan auringonlaskua kohden.

https://www.motonet.fi/fi/haku?q=akselitiiviste

Kerrotakoon vielä sellainen asia pesemisestä jolla saa laakerit ruosteeseen: suoraan ajosta pesuun jolloin laakerit ovat lämpimiä ja niihin suunnataan vettä, vaikka pienemmälläkin paineella, se jäähdyttää laakerit ja jäähtynyt laakeri vetää vettä sisäänsä ilman sijasta. Ajon jälkeen kahvitauko ja vasta sitten pesuhommiin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 750 takapyörän laakerin stefa
« Vastaus #2 : Huhtikuu 01, 2020, 10:11:28 ap »
Kyllä laittaisin nuo stefat. Antavat lisäsuojaa ihan sadeajossakin. En tiedä miten kaverin Apriliassa oli onnistuttu, mutta siinä oli toisen puolen stefa pois paikoiltaan ostaessa. Akseli olikin sitten ihan oikeasti kiinni laakereissa, suojatuissa sellaisissa. Oli tuurissaan, että lähti sen suuremmitta vaurioitta. Kasatessa putsattu akseli rasvattuna paikalleen, uudet laakerit ja uudet stefat molemmin puolin.
Tuo akseli tulee sitten rasvata kevyesti asennettaessa. Ihan tuon kiinni kasvamisen estämiseksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: Breva 750 takapyörän laakerin stefa
« Vastaus #3 : Huhtikuu 01, 2020, 10:38:57 ap »
Ok, kiitos vastauksista, laitetaan sitten tuo stefa, eipä tuosta haittaakaan ole. Ja siis yksihän tuossa vain on, toisella puolella. Ei kellään satu olemaan muistissa tuon tiivisteen mittoja? Tässä kun töissä olen ja tiiviste tallissa niin en pääse itse mittailemaan, varaosanumerolla en löytänyt kokomerkintöjä.

Jani

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Breva 750 takapyörän laakerin stefa
« Vastaus #4 : Huhtikuu 01, 2020, 11:32:12 ap »
Suojattu laakeri ei tosiaankaan ole vesitiivis. Suljettu tai kumitiivistetty on.
Pyöränlaakereiksi valitsisin aina suljetun eli kumitiivistetyn.


Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: Breva 750 takapyörän laakerin stefa
« Vastaus #5 : Huhtikuu 01, 2020, 11:43:17 ap »
Miksihän tuota ei Dinsen listoilla tai kuvissa edes ole tuota tiivistettä?

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: Breva 750 takapyörän laakerin stefa
« Vastaus #6 : Huhtikuu 01, 2020, 12:58:29 ip »
Minusta tuossa ei tarvita erillistä stefaa, kun nuo Dinsen sivuilta tilattavat laakerit on kumitiivistettyjä. Siksi varmaan jätetty pois tuo toinen tiiviste. Ostaisin kumitiivistetyt pyöränlaakerit ja sillä hyvä.
Jouko

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: Breva 750 takapyörän laakerin stefa
« Vastaus #7 : Huhtikuu 01, 2020, 13:16:33 ip »
Pitää käydä kivijalka-laakerikauppiaalla kysymässä noita laakereita, alkuperäisistä toinen on 6203-2RS1 ja toinen 6303-2RSH. Mutta eikö tuo 2RS tarkoita että ovat jo kumisuojattuja? Alkaa mennä jo käsitteet sekaisin itselläkin. Tuommoiset siinä oli paikoillaan, sillä mietin ja aloitinkin ketjun, että tuoko se ylimääräinen stefa paljon lisäarvoa?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 750 takapyörän laakerin stefa
« Vastaus #8 : Huhtikuu 01, 2020, 13:21:47 ip »
Noissa molemmissa 2RSH ja 2RS1 on kumi-terässuojat molemmin puolin. 2Z on sitten pellit molemmin puolin. Stefa maksaa varmaan vitosen, niin kai sen sinne voi laittaa kun paikkakin on? Silloin ei ole laakerilla niin isoa väliä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: Breva 750 takapyörän laakerin stefa
« Vastaus #9 : Huhtikuu 01, 2020, 13:31:26 ip »
Joo ei se stefa kustannuskysymys olekaan, kun ykköseuroista puhutaan. Nämä on mukavia hommia kun on vakiokokoisia laakereita. Kakkospyörässä eli 640 KTM:ssä esim jousituksen linkussa iskarin alapään laakeri on joku kotarin oma spesiaalikoko, jota ei enää valmisteta ja hinta jos semmoisen sattuu löytämään on about 80 eur. Silti se kestää sen mitä kestää. Pitää siihenkin kehitellä vaihtoehtoinen laakerointi kunhan ehtii, maailmalla ovat koneistaneet linkkua ja laittaneet tilalle sitten vakiokokoisen neulalaakerin tms.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 750 takapyörän laakerin stefa
« Vastaus #10 : Huhtikuu 01, 2020, 14:14:49 ip »
Kuluttajan vaivaksi Honda, vaikka toimivia pyöriä pääosin tekeekin, on hienosti keksinyt varaosa-automaatin eli, esimerkiksi, liki joka laakerissa on ainakin yksi mitta joka poikkeaa standardista ja tapauskohtaisesti juuri se mitta joka aiheuttaisi runsaasti työtä jos osan korvaisi standardiosalla. Kääntöpuolena on se että varaosapalvelu on hyvää ja Hondan laakereista on tullut "uusi standardi" eli rinnakkaistuote.

Japanin saaret tunnetaan siitä että niiden maaperässä ei ole juurikaan malmeja. Metallit ovat siis tuontitavaraa. Lienee osasyynä siihen että mitoituksessa tingitään aina kun on mahdollista. Lujuuslaskijat ja suunnittelijat ovat kovilla ja materiaalia säästyy.

On muitakin valmistajia jotka välttävät standardoituja palikoita. Ja on niitä epästandardeja Guzzeissakin. Tosin varsin vähän.

Kun jotain tuotetta, joka ei ole määritelty standardilla, saa tarpeeksi markkinoita se joko muuttuu ajan kanssa standardiksi tai korvautuu ajan mittaan standardiosalla.

Lisäksi standardeja on lukuisia. Me siviilit olemme tottuneet saksalaiseen din-standardiin. EU:lla on jokin oma standardointiproggis menossa. Ilmailussa mennään tuumajaolla eli amerikkalaisperäisellä mitoituksella. Markkinoiden laajentuessa amerikkalaisetkin ovat lähteneet tekemään millimittaisia osia sitä myöden kun työstökoneita on uusittu.
Briteillä on ollut useita rinnakkaistandardeja. Nyt taitavat olla taipuneet millimittoihin.
Venäjällä on oma Neuvostoliiton aikainen mutta metripohjainen standardi. Kyllä näitten kanssa on saanut puljata kun on joka suuntaan tarvinnut kamaa kasata.
Ranskalaisten kanssa on vähemmän tullut toimittua. Vain lentokoneasioissa ja silloin käytettiin amerikkaispohjaista mitoitusta mutta muuten lienevät metrisellä pohjalla.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 750 takapyörän laakerin stefa
« Vastaus #11 : Huhtikuu 01, 2020, 14:20:03 ip »
Tässä on akselitiivisteen laskemiseen laskuri: https://www.laakerinetti.com/tiivisteet-stefat-akselitiivisteet-c-127_128.html
Pitää siis tietää akselin (holkin) paksuus, asennusreiän halkaisija ja leveys.
Jos mahdollista laita kaksihuulinen tiiviste jossa ulospäin tulee pienempi huuli ja sisäänpäin varsinainen tiivistehuuli.

Itselläni on näitä tapana uusia kun pyörä vanhenee niin eipä ole tullut laakeririkkoja.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 750 takapyörän laakerin stefa
« Vastaus #12 : Huhtikuu 01, 2020, 14:34:31 ip »
Joo ei se stefa kustannuskysymys olekaan, kun ykköseuroista puhutaan. Nämä on mukavia hommia kun on vakiokokoisia laakereita. Kakkospyörässä eli 640 KTM:ssä esim jousituksen linkussa iskarin alapään laakeri on joku kotarin oma spesiaalikoko, jota ei enää valmisteta ja hinta jos semmoisen sattuu löytämään on about 80 eur. Silti se kestää sen mitä kestää. Pitää siihenkin kehitellä vaihtoehtoinen laakerointi kunhan ehtii, maailmalla ovat koneistaneet linkkua ja laittaneet tilalle sitten vakiokokoisen neulalaakerin tms.

Joo, se on Hondien kanssa myös sama juttu. Tekivät ennen aikaan kiusallaan standardista poikkeavia kokoja. Millin kapeampi, kuin standardi tai ulko- ja sisäkooli eriparia jne. Ja joka laakerilla tietenkin oma hintalappunsa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.