Kirjoittaja Aihe: Telve taas  (Luettu 2021 kertaa)

herrapii

  • Viestejä: 266
  • aika viljo
Telve taas
« : Maaliskuu 30, 2020, 14:49:02 ip »
taaskaan en muista paljonko sinne 06 calin kardaaniin pitikäänn sitä öljyä laittaa

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Telve taas
« Vastaus #1 : Maaliskuu 30, 2020, 14:56:43 ip »
Ei kai kardaaniin kovin paljoa saa menemään, mutta perävaihteeseen saa laittaa 250ml. Tai kunhan tulee tarkistusropusta pihalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Telve taas
« Vastaus #2 : Maaliskuu 30, 2020, 15:23:03 ip »
Missään ohjeistuksessa ei mainita että kardaanitunnelissa tarvittaisiin öljyä. Vetonivel on kestovoideltu.
Toki kardaanitunneli ja kardaani pitää pitää puhtaana ja ruosteettomana. Josku sieltä löytyy vettä ja se ei ole hyväksi. Silloin kannattaa tarkistaa tiivisteiden kunto perävaihteen ja kadaanitunnelin välissä (Vanhoissa malleissa paperitiivisteet, sittemmin o-renkaat.)
Kardaanin nivelen ympärillä olevan paljekumin eheys ja kiinnitys on hyvä tarkistaa. Vanhemmiten kumi kovettuu ja halkeama tulee palkeen uraan tai letkusiteiden viereen.

Koska kardaanitunneliin vilkaisu vaatii perävaihteen irrotuksen niin samalla katsoo toisenkin ruoisteherkän kohteen eli takapyörän navassa pesivän sysäyksenvaimentimen kunnon ja voitelun. Samalla vetourien puhdistus ja voitelu. Väittäisin että jos ei ole hiljattain vilkaistu niin syytä olisi. Normaali huolto-ohjelmassa sitä ei katsota eikä siis voidellakaan. Sen kunnossa oleminen lisää voimasiirron kestävyyttä.

http://www.motomatti.fi/2013/06/cali-kolmosen-ruosteinen-kardaani.html

http://www.motomatti.fi/2018/03/california-ev-2001-kausihuolto.html
Mainittakoon että tämä erittäin siisti pyöräyksilö on käytetty merkkihuollossa koko historiansa ajan.
Vasta nyt tapahtui ensimmäistä kertaa takanavan ja kardaanin huollot.