Kirjoittaja Aihe: floridan käynti ongelma  (Luettu 38393 kertaa)

dieselflosse

  • Viestejä: 88
floridan käynti ongelma
« Vastaus #30 : Huhtikuu 27, 2007, 00:48:42 ap »
Huomenta!

Tulipa sitten eilen heitettyä ensimmäinen varsinainen ajorupeama (n. 100km) tuolla pikkuitaliaanolla. Ajokäytös on mahtavaa, ainakin verrattuna aikaisempaan hondaenskaan. 

Lenkki sujui muutoin hyvin, mutta edelleenkään tuohon tyhjäkäyntiin ei oikein voi luottaa. Pääsipä tuo peli sammumaan yksissä liikennevaloissa, eikä hän suostunut enää startin avulla tulille, vaikka kuinka sahasin. Onneksi valojen jälkeen alkoi myötäle, johon pyörän tuuppasin (onneksi tuo on kevyt tuupata). Mäkilähdöllä tuo hörähti heti.  Eli pientä säätöä vielä kaivataan.

Moto Italian rompetoimituksen mukana oli lappu, jossa oli kaasarin räjäytyskuva. Siitä oli rengastettu tyhjäkäyntisuutin ja laitettu maininta, jotta suuremmaksi vaihtaminen saattaa auttaa. Onko kokemuksia?

Vai onko hyviä vinkkejä, miten tuo pitää lämpimänä käynnistää? Missä asennossa kaasu yms. ?

Muista eilisen havainnoista voipi sitten lukea toisesta topicista....
Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, kustomkieroutunut

dieselflosse

  • Viestejä: 88
floridan käynti ongelma
« Vastaus #31 : Toukokuu 18, 2007, 03:15:28 ap »
dieselflosse kirjoitti:
Lainaus
Moto Italian rompetoimituksen mukana oli lappu, jossa oli kaasarin räjäytyskuva. Siitä oli rengastettu tyhjäkäyntisuutin ja laitettu maininta, jotta suuremmaksi vaihtaminen saattaa auttaa. Onko kokemuksia?

Vai onko hyviä vinkkejä, miten tuo pitää lämpimänä käynnistää? Missä asennossa kaasu yms. ?

Muista eilisen havainnoista voipi sitten lukea toisesta topicista....

Terve!

Keskustelu Moto Italian huoltokaverin kanssa toi sen tiedon, että V35:sen ominaisuutena on tuo huono tyhjäkäynti. Tämä johtuu mm. siitä, että kansi venttiileineen on lainattu V65:sta ja moottorin tilavuuden ollessa pieni, tyhjäkäynnillä ei oikein saada aikaan kunnon virtauksia noin isoista reijistä.

Vastailenpa noihin kysymyksiin itse, eilisten uusien kokemuksieni kanssa.

Ongelmaa helpottaa hieman tuo suuttimien kasvattaminen. Minun tapauksessani joku edellisistä omistajista oli ruuvannut V50:n suuttimet tuonne kaasareihin. Nuo ovat muutaman pykälän originaaleja pienemmät, mikä vain pahentaa tilannetta.

Vaihtelinpa siis suuttimet 38:sta 45:een (orkkkis 42) ja tilanne paranikin huomattavasti, joskaan ei kokonaan poistunut. Tyhjäkäynti oli säädettävä likipitäen 1500 kierrokseen, jotta varmasti pysyisi käynnissä (viittaa tuon yllä mainitun virtausjutun paikkansa pitävyyteen). Merkittävä parannus tuli myös siihen, ettei peli sammu, kun kääntää kaasua tyhjäkäynnin pudotessa hetkellisesti alle säädetyn (siis kaasun livautus, jottei sammuisi).

Hieman jäin pohtimaan sitä, että kovimmat kierrokset saa ilmaruuvin ollessa kokonaan kiinni. Ilmeisesti virtaus ei kokonaan lopu tuollakaan säädöllä... Ja isommat suuttimet turvaavat sopan saannin.

Tehdessäni testejä huomasin tuosta kuumakäynnistyksestä, jottei kaasuun saa koskea ennen kunnon lupausta ja silloinkin varovasti. Ja vieteri on piiitkä, joten akussa on syytä olla potkua.

Nämä testit tuli tehtyä laboratorio-olosuhteissa, kun on perä irroitettuna. Perä on tällä hetkellä Lempäälässä Rautapyörässä tutkittavana/säädettävänä/tiivisteiden vaihdossa. Oli sen verran klappia laakereissa eikä oma ulosvetäjäni olisi mahtunut kiskomaan siellä kopan pohjalla olevaa laakeriakaan ulos...

Terveisin

Tero

  

 

 

 

 
Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, kustomkieroutunut

dieselflosse

  • Viestejä: 88
floridan käynti ongelma
« Vastaus #32 : Toukokuu 21, 2007, 02:26:03 ap »
dieselflosse kirjoitti:
Lainaus
Keskustelu Moto Italian huoltokaverin kanssa toi sen tiedon, että V35:sen ominaisuutena on tuo huono tyhjäkäynti. Tämä johtuu mm. siitä, että kansi venttiileineen on lainattu V65:sta ja moottorin tilavuuden ollessa pieni, tyhjäkäynnillä ei oikein saada aikaan kunnon virtauksia noin isoista reijistä.


 

Täytyypä taasen kommentoida itse. Korjaamokirjasta luntattuna tuo yllä selitetty ei pidä kutiansa. V50:ssä ja 65:ssa on sama kansi... Onko V50:sessäkin ominaisuutena huono tyhjäkäynti? Vai mitä Moto Italian kaveri oikein muisteli?

Jos tuon 35:n ongelmana on liian heikko huuhtelu, niin se korjaantunee putkittamalla sylinterit mahdollisimman isoille männille sopiviksi. Kuinkakohan isot tuonne saisi istutettua? :vau:

 
Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, kustomkieroutunut

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
floridan käynti ongelma
« Vastaus #33 : Toukokuu 21, 2007, 03:22:27 ap »
Ulkomuistista tarkasteltuna, ei pidä paikkaansa tuo kansijuttu. V65:ssa on isommat venttiilit, kuin V35:ssä. Kyllä sen pitää toimia. Voihan olla, että käynnin epämääräisyys on Pienimmän etuoikeus, mutta se johtuu jostain muusta. Ehkäpä virtaus on sitten muutenkin päin peetä ja mitoitettu ihan pieleen. Niillä tehoilla, mitä 350cc:stä irtoaa, ei saa mitään syytä epäillä kanavia liiallisesta virtauksesta. Pitäisi kyllä ainakin ylärekisterissä näkyä jyrkkää tehon nousua ja alakierroksilla heikkoa vetoa.

Lohkoon mahtuu putket 80 millisille männille. On nimittäin sama lohko, samoilla rei'illä 750 kuutioon asti. Putken ulkohalkaisija vain vaihtuu kuutioiden porauksen edellyttävällä tavalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

dieselflosse

  • Viestejä: 88
floridan käynti ongelma
« Vastaus #34 : Toukokuu 21, 2007, 05:09:45 ap »
TunturiTT kirjoitti:
Lainaus
Ulkomuistista tarkasteltuna, ei pidä paikkaansa tuo kansijuttu. V65:ssa on isommat venttiilit, kuin V35:ssä. Kyllä sen pitää toimia. Voihan olla, että käynnin epämääräisyys on Pienimmän etuoikeus, mutta se johtuu jostain muusta. Ehkäpä virtaus on sitten muutenkin päin peetä ja mitoitettu ihan pieleen. Niillä tehoilla, mitä 350cc:stä irtoaa, ei saa mitään syytä epäillä kanavia liiallisesta virtauksesta. Pitäisi kyllä ainakin ylärekisterissä näkyä jyrkkää tehon nousua ja alakierroksilla heikkoa vetoa.

Lohkoon mahtuu putket 80 millisille männille. On nimittäin sama lohko, samoilla rei'illä 750 kuutioon asti. Putken ulkohalkaisija vain vaihtuu kuutioiden porauksen edellyttävällä tavalla.

Juu, sitä ajoin takaa, että 35:ssa on omat venttiilit, mutta 50 ja 65:ssa keskenään samat. Näin sanoo korjaamokirja, jonka sain hankituksi.

Tuo tyhjäkäynnin huonous johtuu kuulemma huuhtelun tehottomuudesta matalilla kierroksilla. Tyhjäkäynnillä pieni mäntä ei vain saa imutettua tarpeeksi kakkua pyttyyn, jotta tyhjäkäynti olisi vakaa. Asiaa koitetaan korjata tuota tyhjäkäyntisuutinta kasvattamalla.

Eli, suunnittelusta tuo ongelma juontaa juurensa. Ja minun järkeilylläni isommalla männällä saadaan aikaan enemmän imua.... Tulee siinä tietysti pari muutakin etua samalla, jos iskutilavuus kasvaa. :D

Jos nyt leikitään tuolla ajatuksella männän halkaisijan kasvatuksesta, niin toki haasteitakin tulee vastaan. Miten pienen sylinterin kannen saa istutettua isommalle sylinterille? Millainen tuo kannen ja sylinterin välinen liitospinta on? Jos nyt kaavaillaan 50:sen sylinterin halkaisijaa, niin miten hyvin se istuu 35:n kannen alle?

Mahtaako alakerta sanoa sopimuksensa irti tuollaisessa kiusaamisessa?

Terveisin

Tero

 

 

 

 

 
Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, kustomkieroutunut

  • Vieras
floridan käynti ongelma
« Vastaus #35 : Toukokuu 21, 2007, 14:09:10 ip »
Tervehdys,

 

Jos oikein luin ketjua Dieselfossen pyörä on nimenomaan V35 FLORIDA. Tässä moottorissa on eri iskusuhde kuin vakio V35 malleissa (V35 I-III, custom, imolat ym). Kyseinen moottori on erittäin lyhytiskuinen. Jos muistan oikein myös NTX 350 olisi tätä moottorityyppiä, mutta siitä en mene enää valalle.

T.Omo

  • Vieras
floridan käynti ongelma
« Vastaus #36 : Toukokuu 21, 2007, 14:17:47 ip »
Ja vielä täydennyksenä:

vanhan varaosakatalookini mukaan FLORIDA mallien V35 ja V65 sylinterikannet ovat samat.( Eli myös venttiili koot ovat samat):prof:

Omo

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
floridan käynti ongelma
« Vastaus #37 : Toukokuu 21, 2007, 15:18:35 ip »
Täysin mahdollista, pikkulohkossahan on IIRC ns. Heron-kansi, palotilat ovat männissä.
Emeritus-guzzisti

dieselflosse

  • Viestejä: 88
floridan käynti ongelma
« Vastaus #38 : Toukokuu 22, 2007, 01:21:52 ap »
Omobono kirjoitti:
Lainaus
Ja vielä täydennyksenä:

vanhan varaosakatalookini mukaan FLORIDA mallien V35 ja V65 sylinterikannet ovat samat.( Eli myös venttiili koot ovat samat):prof:

Omo

No tuon perusteella sekä korjaamokirjani (joka ei tunne Floridaa, ainoastaan C:n), että Piikkiön infot ovat oikein. Joten pelissäni olisi matalille kierroksille hieman liian isot venttiilit...

Miltä muuten Floridan pakoputkien päät tulisi näyttää? Kuuluuko perästä näkyvässä peltilätkässä olla reikiä vai kuuluisiko pakokaasujen virrata pienesta raosta peltilätkän ympäriltä? Tajuaako kysymykseni ilman kuvaa?

Meinaan vain, kun tuohon omaani on porailtu kolme suurehkoa reikää ja meteli on sen mukainen... Matalat äänet saisivatkin tulla läpi, mutta kun tulee korkea rätkytyskin :O

 

 
Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, kustomkieroutunut

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
floridan käynti ongelma
« Vastaus #39 : Toukokuu 22, 2007, 01:45:43 ap »
Jos jatkaa tuumailua noin järkipohjalta, luulisi ettei Guzzilla olisi tehty turhaan välimallin porauksella olevia pyttyjä ja niihin mäntiä. Täten tuossa Florida-koneessa olisi siis joko V50:n tai V65:n kanssa yhteneväinen pytty. Jos poraus on siis sama kuin 500 kuutioisessa eli 74 milliä, tulee iskuksi jotain 40 milliä eli 10 mm vähemmän, kuin tavallisessa V35:ssä. Tai ajatusleikkiä jatkaen V65:n porauksella 35 milliä iskua!!! Oli miten oli, iskusuhde on pannulla F1 luokkaa. Ihme jos se soimii mitenkään pienillä kierroksilla niinkin säyseällä nokka-akselilla, mikä noissa on. Puristuksenkin pitäisi olla korkeampi, jotta toimisi järkevästi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

dieselflosse

  • Viestejä: 88
floridan käynti ongelma
« Vastaus #40 : Toukokuu 22, 2007, 03:30:44 ap »
TunturiTT kirjoitti:
Lainaus
Jos jatkaa tuumailua noin järkipohjalta, luulisi ettei Guzzilla olisi tehty turhaan välimallin porauksella olevia pyttyjä ja niihin mäntiä. Täten tuossa Florida-koneessa olisi siis joko V50:n tai V65:n kanssa yhteneväinen pytty. Jos poraus on siis sama kuin 500 kuutioisessa eli 74 milliä, tulee iskuksi jotain 40 milliä eli 10 mm vähemmän, kuin tavallisessa V35:ssä. Tai ajatusleikkiä jatkaen V65:n porauksella 35 milliä iskua!!! Oli miten oli, iskusuhde on pannulla F1 luokkaa. Ihme jos se soimii mitenkään pienillä kierroksilla niinkin säyseällä nokka-akselilla, mikä noissa on. Puristuksenkin pitäisi olla korkeampi, jotta toimisi järkevästi.

Tuossa V35 Floridassa tosiaan näyttaisi olevan nuo 74mm männät ja 40.6mm isku. Tuohon kun ymppää V65:n 80mm männät, saa aikaan n. 400 cc koneen. Käyntiominaisuuksista ei sitten tiedä kukaan, kokeilematta...

 

 

 
Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, kustomkieroutunut

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
floridan käynti ongelma
« Vastaus #41 : Toukokuu 22, 2007, 05:44:16 ap »
Hoi

Lueskelin tuota tyhjäkäyntikeskustelua, omasta kokemuksista ja kokeiluista LM4n kanssa olen kokenut liki kaikki edellä kerrotut "tyhjäkäynti ja käyntiinlähtöongelmat"

Kaikissa kokeiluissa em. ongelmat ovat seurausta tyhjäkäyntiseosruuvin asetuksesta. Tuntuu uskomattomalta, että tonninen kone reagoi pikkuruisen ruuvin neljäsosakierroksen muutokseen niin voimakkaasti kuin tekee.

Omassa LM4:ssä perussäätö on 1,5 kierrosta auki, tästä ei ole vara poiketa juuri kiinni eikä auki kuin 1/4 kierrosta kun edellä kuvattuja ongelmia alkaa ilmetä. Joten oma vinkkini tyhjäkäyntiongelmin on ilmaruuvin oikean säädön etsiminen.

Tietenkin luistien synkronointi ja tyhjäkäyntiruuvien oikea säätö on oleellinen osa säätöä. Ilmavuoto kaasarin ja sylinterin välillä on tietenkin aina ongelmia aiheuttava vika. 

Ja senhän jokainen tietää, että luisteja ei pidä rasvata millään tavoin, luistit ja "pesäreikä" pitää pyyhkiä mahdollisimman puhtaiksi ennen luistin asennusta. 

Janne K

  • Viestejä: 154
floridan käynti ongelma
« Vastaus #42 : Toukokuu 22, 2007, 06:49:09 ap »
Lainaus käyttäjältä: Kari Sairanen
Ja senhän jokainen tietää, että luisteja ei pidä rasvata millään tavoin, luistit ja "pesäreikä" pitää pyyhkiä mahdollisimman puhtaiksi ennen luistin asennusta. 

Off-Topic. Aloitteleva tumpelo ei tiennyt tuotakaan, vaan suhautin luisteja päittäin vaihtaessani hieman CRC:tä liukasteeksi, josko luistien kuluminen vähenisi.

Kohtuullisen ohuesta koostumuksestaan huolimatta CRC tiivisti luisteja sen verran paremmin, että kaasua löysätessä koneen imu meinasi jumittaa ne ylös. Kevään ekalla ajolenkillä meinasi ajolinjat olla hukassa kun moottorijarrutus ei pelannut niinkuin piti. Tappokatkaisijaa ei sentään onneksi tarvittu. Onpahan tullut tuokin kantapään kautta kokeiltua. :O

dieselflosse

  • Viestejä: 88
floridan käynti ongelma
« Vastaus #43 : Toukokuu 24, 2007, 03:09:09 ap »
Jatketaanpa taasen tätä aihetta uusin havainnoin.

Eli, vaihdettuani nuo 45:n (orkkis 42) tyhjäkäyntisuuttimet, tyhjäkäynti parani sellaiseksi, että sen varaan voi jo luottaa (kunhan säätelee tyhjäkäynnin tuonne 1500:n paikkeille. Seosruuvin asento ja vaikutukset vain hieman mietityttävät.

Korkeimmat tyhjäkäyntikierrokset tulevat, kun ruuvin kääntää kokonaan kiinni. Mitä tuo ruuvi oikeastaan säätää?

Nyt lieveilmiönä kadotin kylmäkäynnistystaitoni. Aiemmin huitaisin ryypyn täysille ja sahasin vain hetken. Nyt tuo konsti ei näytä purevan. Onkohan tuolla tyhjäkäyntiruuvin asennolla vaikutuksia tähän? Vai onkohan satsi nyt, kiitos isomman suuttimen, sen verran rikkaammalla, ettei ryyppyä tarvi tässä Suomen suvessa (10< astetta) ollenkaan?

Lisäksi havaitsin Mäntälästä kotiin ajaessani, jotta peli käy vähän laihalla satasta ajellessa. Yhtään kaasua tuo ei noissa vauhdeissa kestä vaan alkaa bööaamaan. Vaikuttaako tuo seosruuvi tuolla viiden tonnin päällä kuormitettaessakin?

Huippunopeus yksin ajaessa on siis n. 95 km/t. Ajoin meinaan satasen mittarinopeutta sellaisen näyttötaulun ohi ja näyttämä oli 92. Ja oikein kutittamalla mittarinopeuden saa nostetuksi neulan verran yli sataan, muttei yhtään enempää. Tuolloin kierroksia on 6000 (punaraja 9000).

Jos nuo kuormituksen ongelmat eivät liity seosruuveihin, niin lähdenkö nostamaan luistien neuloja vai vaihtamaan pääsuutinta isompaan, jottei soppa lopu kesken parhaan kulun...

Terveisin

Tero

 
Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, kustomkieroutunut

dieselflosse

  • Viestejä: 88
floridan käynti ongelma
« Vastaus #44 : Toukokuu 25, 2007, 03:06:55 ap »
Säätelin hieman eilen illalla ja päädyin asetukseen, jossa seosruuvi on kierroksen verran auki ja tyhjäkäynti 1200-1700 (vaeltaa hieman). Tuossa säädössä, vaelluksesta huolimatta, peli käy tyhjäkäyntiä suhteellisen luotettavasti. Ja nyt kävi ensimmäisen kerran sellainen ihme, että vehjes lähti tulille parilla moottorin pyörähdyksellä kaasuun koskematta :vau:. Tämä siis lämpimällä koneella.

Lenkille en enää illalla viitsinyt lähteä, mutta mielenkiinnolla odottelen, vaikuttaako tuo myös ajon aikaisiin ominaisuuksiin.

nimim. kohta säätäjä-ässä

Ps. Ennenkuin joku neuvoo avaamaan seosruuvia ohjeiden mukaiset 1,5 kierrosta pyydän huomioimaan orkkista suuremman tyhjäkäyntisuuttimen. Tuo vaikuttaa perstuntumani mukaan siten, ettei perusohje päde. 

Sen ohjeen seuraaminen, että käännetään seosruuvia perusasetuksesta niin paljon kiinni, että kierrokset nousevat mahdollisimman suuriksi, edellyttää koko ruuvin kiertämistä kiinni... Ja tuosta taasen seuraa käynnistyvyys ongelmia ja ehkä myös noita booauksia satasen vauhdissa.

 

 

 

 

 

  
Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, kustomkieroutunut