dieselflosse kirjoitti: Moto Italian rompetoimituksen mukana oli lappu, jossa oli kaasarin räjäytyskuva. Siitä oli rengastettu tyhjäkäyntisuutin ja laitettu maininta, jotta suuremmaksi vaihtaminen saattaa auttaa. Onko kokemuksia?
Vai onko hyviä vinkkejä, miten tuo pitää lämpimänä käynnistää? Missä asennossa kaasu yms. ?
Muista eilisen havainnoista voipi sitten lukea toisesta topicista....
Terve!
Keskustelu Moto Italian huoltokaverin kanssa toi sen tiedon, että V35:sen ominaisuutena on tuo huono tyhjäkäynti. Tämä johtuu mm. siitä, että kansi venttiileineen on lainattu V65:sta ja moottorin tilavuuden ollessa pieni, tyhjäkäynnillä ei oikein saada aikaan kunnon virtauksia noin isoista reijistä.
Vastailenpa noihin kysymyksiin itse, eilisten uusien kokemuksieni kanssa.
Ongelmaa helpottaa hieman tuo
suuttimien kasvattaminen. Minun tapauksessani joku edellisistä omistajista oli ruuvannut V50:n suuttimet tuonne kaasareihin. Nuo ovat muutaman pykälän originaaleja
pienemmät, mikä vain pahentaa tilannetta.
Vaihtelinpa siis suuttimet 38:sta
45:een (orkkkis 42) ja tilanne paranikin huomattavasti, joskaan ei kokonaan poistunut. Tyhjäkäynti oli säädettävä likipitäen 1500 kierrokseen, jotta varmasti pysyisi käynnissä (viittaa tuon yllä mainitun virtausjutun paikkansa pitävyyteen). Merkittävä parannus tuli myös siihen, ettei peli sammu, kun kääntää kaasua tyhjäkäynnin pudotessa hetkellisesti alle säädetyn (siis kaasun livautus, jottei sammuisi).
Hieman jäin pohtimaan sitä, että kovimmat kierrokset saa ilmaruuvin ollessa kokonaan kiinni. Ilmeisesti virtaus ei kokonaan lopu tuollakaan säädöllä... Ja isommat suuttimet turvaavat sopan saannin.
Tehdessäni testejä huomasin tuosta kuumakäynnistyksestä, jottei kaasuun saa koskea ennen kunnon lupausta ja silloinkin varovasti. Ja vieteri on piiitkä, joten akussa on syytä olla potkua.
Nämä testit tuli tehtyä laboratorio-olosuhteissa, kun on perä irroitettuna. Perä on tällä hetkellä Lempäälässä Rautapyörässä tutkittavana/säädettävänä/tiivisteiden vaihdossa. Oli sen verran klappia laakereissa eikä oma ulosvetäjäni olisi mahtunut kiskomaan siellä kopan pohjalla olevaa laakeriakaan ulos...
Terveisin
Tero