Kirjoittaja Aihe: Ajokauden avaus 2020  (Luettu 42192 kertaa)

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #105 : Toukokuu 02, 2020, 19:00:43 ip »
Olisihan noita kalastusvehkeitä autotallin ylähyllyssä. En ole niitä pyörään suunnitellut laittavani. Hupikalastus tapahtuu yleensä Mökillä.
Ei liene arvokasta hankkia kelvollinen teleskooppivapa mp-kuljetukseen. Muut tarpeet kyllä kulkevat helposti.
Valtakunnallinen lupakin pitäisi tälle vuodelle hankkia. Sekä paikallisia lupia.
'

Avokelalle sopivat teleskoopit ovat neljänkympin nurkilla.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #106 : Toukokuu 02, 2020, 19:08:32 ip »
Myhimpään tien erikoisuus on että yllätyksiä ja korkeuseroja riittää, koska tie kulkee kohtisuoraan jääkauden muovaamaa maisemaa kohti. Tie kääntyilee miten sattuu ja tietä on vaikea oppia ulkoa, vaikka olen ajanut sen kymmenisen kertaa. Aina meinaa lähteä pyörä lapasesta :) Kesällä on aika vaarallinen kun liikennettä on joskus aika paljon.

Marjoniementie on minulla ajamatta. Pohdinnassa on ollut kun olen ajellut Vesimehmaalta Kalkkiselle menevää mutkatietä. Viimeksi viikko takaperin.

Kun mittarissa alkaa olla 500K kilometriä, niin alkaa olla aika koluttuja nämä eteläisen Suomen tiet, varsinkin kun tavoitteena on aina ollut vältellä poliiseja pääteitä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #107 : Toukokuu 02, 2020, 20:49:23 ip »
Tänään ajelin Jyväskylän soraränniä, mutta ei oikein lähtenyt. Takaiskarit pitää vihdoin ottaa pöydälle ja huoltaa. Muistuu taas mieleen, mitä niihin tein. On omatekoiset Marzzochit. Täytyy kirjoittaa tällä kertaa shimmipakan koostumus ylös.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #108 : Toukokuu 02, 2020, 21:28:24 ip »
Tänään ajelin Jyväskylän soraränniä, mutta ei oikein lähtenyt. Takaiskarit pitää vihdoin ottaa pöydälle ja huoltaa. Muistuu taas mieleen, mitä niihin tein. On omatekoiset Marzzochit. Täytyy kirjoittaa tällä kertaa shimmipakan koostumus ylös.

Marzzochit olivat aikamoista kuraa -80-luvulla. Olivat toki aivan toista luokkaa kuin japsien orgisiskarit, joihin niitä vaihdettiin mutta stefat eivät kestäneet pakkasta. Vieläkin on kammo niitä kohtaan. :)



motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #109 : Toukokuu 02, 2020, 21:45:14 ip »
80-luvun lopulla mulla oli 750NTX reilun kolme vuotta. Ajoin kesät talvet ja pyörä oli yöt pihassa lumihangessa pakkasen armoilla. Toki siinä oli haitarikumit paikoillaan ja vielä oikein päin asennettuna: rei'itys alapäässä.
Keulahuoltoja tein ja joskus keulaöljyn sekaan päässyt vesi jäätyneenä teki keulasta vetelän. Mutta en muista siihen tehneeni tiivisteiden vaihtoa. Ei ainakaan kovin aktiivisesti. Ajossa keula lämpeni ja jää suli.

Samaan aikaan oli myös 650TT joka oli ketterä pyörä ja kulkuakin oli paremmin kuin isoveljessään. Kun NTX vaihtui 906 Pasoon jäi TT talvipyöräksi. Sillä 25 km työmatkaa kuljin säällä kuin säällä. Ulkoa pakkasesta käynnistelin. Yhden talven siinä oli Velorex kumppanina.
Ei kauhesti tarvitse miettiä jos pitäisi noista kahdesta endurosta valita on TT parempi. Molemmissa on yksi paha puute: liian lyhyt takahaarukka ja liian jyrkässä kulmassa. Eräässä vaiheessa mietin koneen kääntämistä rungossa niin että vaihteisto olisi alempana. Rungon muutostyö vain tuntui liian isolta jobilta kun pyörä oli aktiivikäytössä. Varma peli kuitenkin ja keulassa kirkkaan oranssit haitarit.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 06, 2020, 23:43:54 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #110 : Toukokuu 02, 2020, 22:21:39 ip »
Marzzochit olivat aikamoista kuraa -80-luvulla. Olivat toki aivan toista luokkaa kuin japsien orgisiskarit, joihin niitä vaihdettiin mutta stefat eivät kestäneet pakkasta. Vieläkin on kammo niitä kohtaan. :)

Näitä pystyy onneksi tänä päivänä parantamaan. Talvet pakkasessa säilössä, muttei yleensä ajossa pakkasella. Suurin ongelma noissa näkyy nykyään olevan stefojen kestävyys. Nämä iskarit ovat saaneet aika monen kesän edestä kyytiä radalla. Eli ihan on reippaassa käytössä olleet..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #111 : Toukokuu 06, 2020, 18:43:57 ip »

Savon reunallakin pieniä teitä on katu vehkeille nyt ajokunnossa - tosin meiltä vielä joutuu kiertämään pien päälle puolet pidemmän hiekkatien kautta. Normi reitillä on naapurin energia puutyöt vielä vaiheessa eli muutama sata metriä vielä paksussa löysässä ravassa - valinta kysymys, meinaan tämä asuinpaikka.

JZR:llä tänään kahdestaan toista sataa km:ä - huomenna LM 1:llä.

T,
Jukka

Piippu

  • Viestejä: 82
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #112 : Toukokuu 06, 2020, 19:23:06 ip »
V11 Le"Mans eilen tulille 260km ja tänään 100km.

italosound

  • Viestejä: 59
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #113 : Toukokuu 07, 2020, 20:11:39 ip »
Moi
LM2 oli eilen ensimmäistä kertaa vuosien varastoinnin jälkeen ajossa. Tuntui toimivan kohtuullisen hyvin, pientä säätöä vielä vaatii. On se melko pieni pyörä Laverdojen jälkeen, polvet sai koukistaa tosissaan että sai jalat tapeille. V2 vääntää kivasti, kaupunkiajo melko vaivatonta ja keveys on plussaa. Perän niiaus hauska ominaisuus pienempää polkiessa, pitänee hiukan kiristää jousia. Rantatunnelissa piti tietysti käydä kokeilemassa Lafranconien soundia.
Kaasuvaijerit on uudet ja nivelet, vaijerit sekä luistit rasvattu ja herkistelty, mutta reumainen ranne ei tykännyt jousien vasteesta. Onko hyviä ideoita? Ajattelin rakentaa 1/2  vaijerisysteemin ja väliin keventimen. Alkuperäinen systeemi ei vaikuta säätöjen pysyvyyden kannalta oikein hyvältä.
MN

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #114 : Toukokuu 07, 2020, 21:39:07 ip »
Tein pari iltaa ahkerasti suunnittelu- ja koneistustyötä ja sain aikaan pakko-ohjatun unelmankevyen kaasukahvan. Kaasuttimiin tuli muutama lisäosa mutta ei mitään erikoista rakennetta. Alumiini romikselta ja pienosat Biltemasta ja motonetista. Akselointi on kuulalaakeroitu. Kaunis ratkaisu ei ole.
http://www.motomatti.fi/2015/03/saaksjarvi-trike-kaasukahvan-kevennys.html

Tänään viimeksi ajelin noilla kaasuttimilla joten ovat toimineet kelvollisesti jo muutaman vuoden. Niin sanottu uutuudenkankeus on poissa.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #115 : Toukokuu 08, 2020, 00:53:24 ap »
Lainaus
Onko hyviä ideoita? Ajattelin rakentaa 1/2  vaijerisysteemin ja väliin keventimen.
Ideoita löytyy alla olevista linkeistä, mutta valmiina ei taida enään saada?
www.guzzitek.org/catalogues_tarifs/MotoSpezial_Catalog20090714.pdf s.13-
www.guzzitek.org/catalogues_tarifs/MotoSpezial200803.pdf s.19-
www.guzzitek.org/catalogues_tarifs/MotoSpezial2006.pdf s.19(18)-

Ei omaa kokemusta, koska aina on kahdella vaijerilla menty. Pysyy yllättävän hyvin säädöissään kunhan vaijerit jonkin ajan käytön jälkeen asettuvat aloilleen - jäykkä joka tapauksessa.
Kaasukahvassa voi käyttää kitkaa apuna, niin ei tarvi koko ajan puristaa - minulla kaasu pitää mennä pois otetta löysäämällä.

T,
Jukka

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #116 : Toukokuu 08, 2020, 08:52:40 ap »
Näin asia vaihtuu ajokauden avauksesta akkuun ...Matti: Mikä on tuo Sääksjärvi Triken jutussa mainitsemasi Biltema kalsiumakku (nro) ? Cali II tarvitsee uuden akun. Ajattelin että kokeilen jotain muuta kuin 28-30 Ah järkälettä, joita siihen on tullut aina 5-6 vuoden välein ostettua. Pienempi pysyisi paremmin vähemmällä ajolla latauksessa, kun on kaksi pyörää ajossa ?


motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #117 : Toukokuu 08, 2020, 10:32:20 ap »
Nuo kalsiumakut eivät enää ole Bilteman valikoimissa. Olivat ylihyviä eli ovat kaikki kolme hankkimaani kestäneet yli viisi vuotta moitteitta. Vanhin lähentelee jo kahdeksatta käyttövuotta ja on California Adamantin akkuna tällä kaudella.

Myös Bilteman "sinisistä" on hyviä kokemuksia. Huonoin akunkesto on ollut Eurogloben suhteen. Riippumatta siitä mikä on ollut latausjärjestelmän tyyppi. Guzzilla kun on ollut useita eri latausjärjestelmiä. Tehokkaimpia ovat ne joissa on erillinen autotyypin laturi hihnavedolla. Kampiakselin päässä pyörivät laturit tarvitsevat kierroksia ajossa että virtaa syntyisi riittävästi ja nopeasti. Kampiakselilatureita on ainakin yleisesti olleet Bosch, Ducati ja Saprisa.

18Ah vaikuttaa riittävältä akkuteholta 850 - 1100cc koneisiin ja täyttyy nopeasti uudelleen eli akku ei kärsi pitkiä aikoja vajauksesta.
Suoravetoisen Bosch-startin kanssa voi ilmetä hankaluuutta jos pieni akku ei ole täynnä mutta Valeon ja muiden alennusvaihdestarttien suhteen pikkuakku on hyvä sijoitus.

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #118 : Toukokuu 08, 2020, 12:14:32 ip »
Quotassa oli Saksasta tuotaessa uusi 13 Ah Unibat ja startti on kai alennusvaihteella. Pyörittää iloisesti. En ole Caliin kokeillut.
Bosch on ollut aina perso virralle ja akun lähetessä loppuaan käynnistysrituaalit (kylmänä) on suoritettava huolella. Lähtee tulille, jos pari kertaa heittää yli. Täytyy kai hommata Biltemasta joku joka vain laatikkoon mahtuu. Ei akun kesto hinnasta näy välttämättä kiinni olevan. Kallein on ollut lyhytikäisin.
ps. edellisessä autossa MB b akku oli 10 v jo täyttänyt kun ennen talvea sitten akun vaihdoin. Toimi vielä ja starttailin sillä vielä vuoden tallin lattialla seisomisen jälkeen naapurin auton käyntiin. Ok tämä akuista tämä otsikon alla

italosound

  • Viestejä: 59
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #119 : Toukokuu 08, 2020, 13:18:48 ip »
Moi, ja kiitos vinkeistä. Matin sovellukseen ei työkalut riitä, mutta linkeistä sai hyviä vinkkejä ja pärjää ilman jyrsintä.
Ostin juuri biltemasta 20 Ah harrikka-akun jossa on starttivirraksi ilmoitettu 350 A. Hyvin tuntuu lm sillä pyörivän.
MN