No niin, tämä päivä olikin vähän lupaavampi, vaikka ensimmäiset sadepisarat tulivatkin välittömästi kun sain pyörän kerholta pihalle. Hain sen kotiin että voin tutkia rauhassa, ja ainakaan Ylöjärvi-Nokia välillä ei kytkin luistanut. Ajoaika ja matka oli siis vähän vähäisempi kuin eilen. Kotiin päästessä ei tippunut öljyä terassille. Jätin puhtaan pahvin pyörän alle että näkee onko tiputellut. Öljyn määrä oli kyllä tikun ylärajan alapuolella, mutta ohjekirjan "dipstick plug should be screwed up completely" onkin vähän epäselvä. Mittasin siis niin että tikkua en pyörittänyt kierteelle, ja ohjekirjan 3 litraa muistelisin määräksi aika tarkkaan. Saa nähädä selviääkö. Toissa talvenahan tässä tuli huohotusventtiili puhdistettua ja letkuja puhalleltua ja vaihdeltua. Mutta jostainhan sinne kytkimelle varmasti on öljyä päässyt.
Itsekin tulin sisälle pitämään sadetta.
Tuo öljytikkuasia on sun pyörässäsi niin että tikku pyöritetään pohjaan ja sitten näkee missä viivassa öljytaso on. Lisäksi pyörä pitää olla tarkasti pystyssä. Jos katsoo kiertämättä niin öljytaso on liian korkealla.
Vasta uudemmissa malleissa, joissa on muoviset öljytikut, toimitaan niin että tikku kierretään ulos, kuivataan ja kastetaan kiertämättä ja katsotaan kastuiko tikku.
Koleilepa laskea em mittaustapaa toimittaen niin että öljy on vain hieman yli alarajan. Vieläkö puskee ulos ja mistä.
Toisaalta, jos jokin huohotuskanava on ollut tukossa niin se on voinut ajon aikana aueta itsekseen. Ihan tyypillisiä kevätkokemuksia kun on vielä viileä. Omissa pyörissä maksimiööljynlämpö näillä keleillä on ollut 40 asteen tietämissä. Se ei edistä röörien avautumista.
Tukoksen muodostumisteoria: syksy, kylmää ja kosteaa, ajellaan pikkukierroksilla ja kone käy alhaisella kierrosluvulla niin öljylimaa alkaa esiintymään. Hyvässä ja lämpimässä talvisäilytyksessä öljymuhju kovettuu ja tukkii kanavia. Kun otetaan ajoon niin öljyä voi tulla kampikammiosta ulos mistä pääsee. Usein se pukkaa törkyä ilmanputsariin. Näkyykö niillä main koneen päällä öljynoroja?
Se että talvisäilytyksen aikana on tiputellut on kummallista sillä öljytilassa öljy on niin alhaalla että se ei yllä mihinkään tiivisteeseen ö-pohjan tiivistettä ja pohjaproppua lukuun ottamatta. Mahdoitko tehdä käynnistyksiä talvisäilytyksen lopulla ennen ajoon ottoa?