Kirjoittaja Aihe: Ajokauden avaus 2020  (Luettu 42177 kertaa)

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #30 : Maaliskuu 28, 2020, 18:35:32 ip »
Eilen kun ajattelin heittää T5:sen kanssa vähän pidemmän lenkin ja samalla Proitaliassa käydä Gruppon hallituskavereita tapaamassa. Mutta  juuri Piikkiön keskustan kohdalla kun naama oli naurussa korviin saakka, tapahtui jotain joka hyydytti hymyn, nimittäin latauksen merkkuvalo alkoi loistaa kirkkaana . No olinhan menossa kohti Guzzien korjaamoa, ei siis hätää, ja sinne se jäi Markon hoiviin.   :(
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #31 : Maaliskuu 28, 2020, 20:28:33 ip »
Aika yllättävää T5:sen suhteen. Siinähän on Boschin sähköt. Toki siinäkin voi, huoltamattomana, käydä niin että laturin hiilet pääsevät lyhyiksi. Joskus, harvoin, on tasasuuntaimen yksi diodi kärähtänyt. Sekin hoituu osavaihdolla. Tosin yhden diodin (1/4) vika ei välttämättä näy merkkivalossa. Muita vikoja, johdinliitosten palamisen ohella, ei tule mieleen. Nimimerkillä "puolet pyöristä Boschin sähköillä".

Mutta hyvä kun näin esi-alkukaudesta niin tulee kuntoon hyvissä ajoin.
Kerrotko missä oli vaivaa kunhan Marko asian selvittää.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #32 : Maaliskuu 28, 2020, 21:26:58 ip »
Minusta se Bosch on hieman epävarma laite, siinä on paljon liikkuvia osia, joita moottori käydessään täristää.
Omasta Boschista eivät hiilet ole koskaan ehtineet kulua loppuun, tyypillinen vaurio on ollut hiilen johdon katkeaminen.
Toinen heikko kohta on ankkurin käämi. Senkin moottori ravistaa ajan kanssa poikki.
Sohc van Helmi.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #33 : Maaliskuu 28, 2020, 21:50:48 ip »
Kaikista omistamistani Guzzeista on laturin ankkuri sanonut sopimuksensa irti. Kaikissa Boschin laturi. Muuten varsin luotettavia latauksen suhteen.

Paavo

  • Viestejä: 97
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #34 : Huhtikuu 05, 2020, 16:58:43 ip »
Vihdoinkin sain haettua mopotin talvisäilöstä, kaikki tuntui toimivan. Kaksi Vintagea, mies ja mopotti, nauttivat täysin elossaolostaan. ;D

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #35 : Huhtikuu 05, 2020, 18:36:59 ip »
Täälä Seinäjoen seudulla taitaa olla talven lumiennätys vasta nyt. Vaan ei se Quotaa haittaa, on aika epeli menemään vähän huonommallakin pinnalla kun on vaan tarpeeksi karheat renkaat alla. On kyllä parasta moporintamalla mitä mulla on tullut vastaan pitkään aikaan.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #36 : Huhtikuu 05, 2020, 18:56:07 ip »
Täälä Seinäjoen seudulla taitaa olla talven lumiennätys vasta nyt.
Naureskelinkin tossa viime viikolla joku aamu töihin lähtiessä, että taisi olla koko talven kylmin aamu.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #37 : Huhtikuu 06, 2020, 13:12:10 ip »
Moi, T5:sen latausongelma selvisi, tasasuuntaajan maadoitusjohtimen liitin irtipoikki aivan juuresta. Kylläpä on hyvä että on tuollainen Proitalia aivan tässä nurkilla   ;D
Titaniumin kuski

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #38 : Huhtikuu 06, 2020, 19:31:49 ip »
Ite kävin tänään Jackalilla vähän muuallakin koeajolla kuin hallin ympäri. Huomasin vain lähtiessä että talven aikana oli tullut muutama tippa öljyä pyörän alle, ja ikäväkseni huomasin että se tuli kytkinkopan kolosta, vaikka ensin ehdin toivoa josko vain öljypropun välistä. Pyörän ostaessani siinä oli hetken kytkimen luisto-ongelmaa, mutta luulin että liittyi ihan muuhun, kun se sitten asettui. Silloin en kyllä huomannut öljyäkään, mutta en varmaan osannut katsoakaan. No, pyörän lämmettyä alkoi kytkin taas luistamaan --> takaisin. Kai se on sitten kampuran takapään stefa. Olisihan tässä ollut koko talvi aikaa tehdä sille jotain kun olisi huomannut ajoissa. Kai tässä vielä mahdollisuudet on että vähän ajelemalla stefa asettuisi paikoilleen, ja menisi vaikka vielä tämän ajokauden. Yhtään ei huvittaisi nyt alkaa tekemään sille mitään. Tai itse ylipäätään tuota hommaa.

Jouko S

  • Viestejä: 868
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #39 : Huhtikuu 06, 2020, 20:45:12 ip »
Oletkos tarkastanut, ettei ole liikaa öljyä moottorissa. Se tulee ulos myös sieltä pienestä kotelon kolosta ja saattaa myös kytkinlevyille mennessään aiheuttaa kytkimen luistamisen.
Jouko

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #40 : Huhtikuu 06, 2020, 21:12:17 ip »
Kokemukseni mukaan kytkintilaan voi vuotaa melkolaillakin öljyä ennen kuin se pääsee levyille. Vauhtipyörään ja kytkinkeskiöön on tehty kanavisto joka vie öljyn pois niin ettei sitä joudu levyille. Jopa silloinkin kun kytkimen työntötangon tiivisteet vuotavat.
Kampiakselin takapään tiivisteen vuoto pysyy vauhtipyörän etupuolella ja tahrii lähinnä kytkimen koteloa. Samoin jos öljyä vuotaa vaihteiston kytkinakselin huulitiivisteestä.

Kytkimen luisto, näkemykseni mukaan, johtuu useinkin kytkinlevyjen kuluneisuudesta, kitkapintojen lasittumisesta, vauhtipyörän kytkinhammastuksen sekä keskiöhammastuksen kuluneisuudesta pykälille tai että vain yksi kytkinlevy toimii. Yllättävän pitkään olen nähnyt ajettavan vain yhden kytkilevyn voimin.

Mutta asia on sinänsä aivan yhdentekevä mikä vika kytkimessä on. Avattavahan se on. Eikä se kummoinen homma ole. Perusasennusta. Pyöränostin ja sen yläpuolella talja tai muu nostoväline niin homma sujuu varsin mukavasti.


Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #41 : Huhtikuu 07, 2020, 01:38:58 ap »
Itseasiassa ylitäyttö ei tullut mieleeni, laitoin kyllä mielestäni oikeaoppisen määrän öljyä ohjekirjan mukaan. Ja tikunkin mukaan. Mutta öljythän siihen tuli vaihdettua viimeisenä operaationa syksyllä, niinkuin ennenkin.  Ja luultavasti pyörään oli vaihdettu öljyt silloinkin kun sen ostin. Pitää vähän tutkailla vielä ennen isompia peliliikkeitä. Kytkin ei luistanut heti, vaan vasta hetken ajeltuani, ja öljyn ilmeisesti päädyttyä kytkimelle. Jos ylitäytöstä on kyse niin vuodonhan pitäisi loppua kun öljyä vähän poistaa. Vaan kytkimeltä se ei heti poistu. Montaa tippaa ei kyllä lattialle ilmestynyt ajon jälkeen.
Tällä hetkellä koetan noudattaa noita ohjeita sosiaalisten kontaktien suhteen, joten melkeen täytyisi oma tila olla että saisi rauhassa tehdä jotain isompaa remonttia. No, kesällä ehkä terassikatoksessa, saa kuormaliinalla nostettua.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #42 : Huhtikuu 07, 2020, 11:16:50 ap »
Mielenkiinnolla odotan tulevia havaintoja.

Mutta aivan ensitöikseni tarkistaisin toimiiko kampikammion huohotus. Jos se ei toimi niin öljy tulee jostain pois. Huohotusjärjestelmän pitää tuottaa kampikammioon alipaineen.

Harvinaisempia vikoja ovat huohotusjärjestelmän vuoto vauhtipyörätilaan. Nokka-akselin porauksen tulpan vuotaminen tai kahden alimman takalaakerin pesän kiinnityspultin kierteiden kautta vuoto.

Ihan varoiksi vilkaisisin ilmanpuhdistimen puhtaalle puolelle onko sinne puhaltunut öljyä.
Jos siellä on öljyä niin on sitä suurella todennäköisyydellä muissakin paikoissa. Tarkoittaa tukosta huohotusjärjestelmässä. Tiedän että viime vuonna vaihdoit huohotusletkuja mutta se olikin viime vuonna.

Jos kampikammioon saa hyvän alipaineen aikaiseksi niin vuodon todennäköisyys pienenee.

Paineen muodostumisen määrää voi tutkailla ottamalla öljytikun pois, laittamalla aukkoon reilun puoli metriä pitkän läpinäkyvän letkun. Jos rupeaa puhaltamaan ilmaa ja öljyä voimallisesti voi päätellä huohotuksen ominaisuuksia. Peukalolla letkua tukkimalla  voi havainnoida paineen muodostusta.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #43 : Huhtikuu 07, 2020, 12:00:45 ip »
Pitääpä tosiaan tutkia asiaa. Talviseisonnan aikana tuo vaiva näyttäisi ilmaantuneen, mutta öljyä oli tihkunut jo ennen käynnistystä.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #44 : Huhtikuu 07, 2020, 17:36:28 ip »
No niin, tämä päivä olikin vähän lupaavampi, vaikka ensimmäiset sadepisarat tulivatkin välittömästi kun sain pyörän kerholta pihalle. Hain sen kotiin että voin tutkia rauhassa, ja ainakaan Ylöjärvi-Nokia välillä ei kytkin luistanut. Ajoaika ja matka oli siis vähän vähäisempi kuin eilen. Kotiin päästessä ei tippunut öljyä terassille. Jätin puhtaan pahvin pyörän alle että näkee onko tiputellut. Öljyn määrä oli kyllä tikun ylärajan alapuolella, mutta ohjekirjan "dipstick plug should be screwed up completely" onkin vähän epäselvä. Mittasin siis niin että tikkua en pyörittänyt kierteelle, ja ohjekirjan 3 litraa muistelisin määräksi aika tarkkaan. Saa nähädä selviääkö. Toissa talvenahan tässä tuli huohotusventtiili puhdistettua ja letkuja puhalleltua ja vaihdeltua. Mutta jostainhan sinne kytkimelle varmasti on öljyä päässyt.