Kirjoittaja Aihe: WD40 ja mattamustan puhdistus  (Luettu 4651 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
WD40 ja mattamustan puhdistus
« : Maaliskuu 14, 2020, 23:33:47 ip »
Sain vinkin ryppymaalin puhdistukseen osiin piintyneestä harmaudesta,
Tosin vinkin antaja on vannoutunut H-D -harrastaja.

Käytännössä asia tapahtuu näin: ruiskutetaan mustaan maalipintaan WD40:iä, annetaan vaikuttaa noin 1/2 tuntia ja pestään normaalilla moottoripesuaineella pois.

Kokeilen tätä ensi suvena 1400 GTS:n mattapintoihin.

Maalatuilla, kiiltävillä pinnoilla ei vahaa sisältävistä pesuaineista ole isommin haittaa mutta vaha voi karheilla pinnoilla jättää harmaan pinnan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: WD40 ja mattamustan puhdistus
« Vastaus #1 : Maaliskuu 15, 2020, 00:28:11 ap »
Tuo on aika helppo uskoa, kunhan Wd40:n poistoon käytetään jotain kevyttä rasvaa poistavaa liuotinta. Sellaista, joka ei jätä valkoisia rantujs tai pilaa maalipintaa itsessään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: WD40 ja mattamustan puhdistus
« Vastaus #2 : Maaliskuu 21, 2020, 15:58:19 ip »
Museopyöräni venttiilikoneisto oli vuosia sitten koneistuksessa pienessä kahden työntekijän moottorikoneistamossa Iisalmessa ja sieltä soitti silloin koneistaja, että tuo sylinteri tänne ohimatkallasi, niin puhalletaan sekin kopan kanssa. Asiakaspalvelulle täysi kymppi kokonaisuutena. Tein töitä käskettyä ja katselin lasikuulapuhallusta askeleen päässä tapahtumaa. Puhalluksen jälkeen koneistaja otti toiseen käteensä 200 litran WD40 tynnyristä tulevan letkupistoolin ja lorotteli öljyä aikansa sylinterin ja venttiilikopan ulkopinnoille. Sanoi sen jatkavan pintojen puhtaana pysymistä. Totta puhui. Osista tuli bonuksena tuo WD40 öljyn tuoksu jonkin aikaa.. ;D
WD40 aineita on nykyään monenlaisia, puhdistuksesta voiteluun ja jarruista sähkölaitteisiin, joten kaikki ei käy ilmeisesti kaikkeen, kuten ennen...Mutta ainakin WD40 perus voiteluöljyssä on edelleen se sama ominaistuoksunsa. Lieneekö jotain kehitetty aikoinaan asiakkaan "hurmaamiseksi"... ;)

Jouko

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: WD40 ja mattamustan puhdistus
« Vastaus #3 : Maaliskuu 21, 2020, 16:28:47 ip »
Jep. Kun alumiiniosa ensin puhalletaan esimerkiksi alumiinisilikaatilla auki ja suljetaan lasikuulapuhaltamalla on kaksi tapaa jatkaa pinnan siistiä elämää: tuo WD-käsittely tai etanolikäsittely välittömästi puhalluksen jälkeen. Sen jälkeen osan annetaan kasvattaa kaikessa rauhassa oksidipinnan. Kestää maailmaa vastaan varsin hyvin kunhan ei pestä kovin happamalla tai kovin emäksisellä pesuaineella.

Em. etanolipeittauksella olen pitänyt pyörieni, siis ne joissa on alunperinkin paljas alumiinipinta, alumiinipinnat hohtavina ja tummentumattomina. Tuossa talouden AV-huoneen nurkassa lepää yksi perusteellisesti peruskorjattu ja puleerattu 950cc -kone ottamassa valohoitoa. Tiedä sitten tarvitsenko koko konetta koskaan. Ehkä perikunta keksii sille käyttöä.

Ulkona säilyttäminen voi olla haitaksi alumiinille. Sateet kun voivat olla varsin happamia toisinaan. Silloin tulee koneen ja vaihteiston kylkeen vakiopaikoille mustat rannut mistä sadevesi on kulkenut.

WD-käsittelyä en vielä ole kokeillut Guzzien maalipintaan. Valitattavasti monissa Guzzeissa ollut mattamaali ei ole pysynyt koneen kyljessä kovin pitkään siistinä vaan maali on kuplinut ja irronnut.
Uudemmat mallit, CARC ja 1400 joissa on maalattu alumiinipinta on harmaa maali tai ryppymaali pysynyt kohtuullisesti. Itsellä on -16 -mallinen Cali 1400 ja siinä on maalipinta moottorissa ja vaihteistossa vielä varsin siisti. Pitänee tuota WD40-konstia kokeilla johonkin näkymättömään kohtaan. Sylinterien rivoitus on pahimmin harmaantunut.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 22, 2020, 13:16:45 ip kirjoittanut motomatti »

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: WD40 ja mattamustan puhdistus
« Vastaus #4 : Maaliskuu 21, 2020, 20:33:50 ip »
Jos alumiinipinnan käsittelyyn käytetty WD40 on aitoa ja täyttä tavaraa, sillä on alumiinipinnan syöpymistä ja yleensäkin
korroosiolta suojaavaa vaikutusta. WD40 on alun perin kehitetty mannertenvälisten ohjusten alumiinipinnan ja polttoainetankkien suojaamiseen
syöpymiseltä. Niissä kun ei ainevahvuudet ole kummoiset ja jonkinlaista säilyvyyttä siilossa olon aikana vaaditaan.
https://en.wikipedia.org/wiki/WD-40
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: WD40 ja mattamustan puhdistus
« Vastaus #5 : Maaliskuu 21, 2020, 20:39:58 ip »
Muistelin sen olevan ohjainkorttien kosteuden poistoon. Mutta mennee näinkin. Toimii myös alumiinia hiottaessa, työkalun puhtaana pysymiseen. Eli ennen hiontaa hiomavälineeseen vahaa tai WD40:ä, niin ei mene niin pahasti tukkoon.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: WD40 ja mattamustan puhdistus
« Vastaus #6 : Maaliskuu 21, 2020, 21:14:56 ip »
Sanoovat viisaammat, että alukansia kairatessa terä pitää välillä uittaa Sinolissa...
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: WD40 ja mattamustan puhdistus
« Vastaus #7 : Maaliskuu 21, 2020, 23:56:17 ip »
Sanoovat viisaammat, että alukansia kairatessa terä pitää välillä uittaa Sinolissa...

Allekirjoitan Breezen maininnan.
Alumiinia on montaa sorttia. Mutta mitä pehmeämpää, sitä vähemmän seostettua, tarvitaan sinolia työstöön sitä enemmän. Mutta kyllä luja kuustonninenkin alumiini tykkää väkevästä viinasta. Sitä liukkaammin leikkaa mitä enemmän viinaa.

Metallin leikkaaminen tuottaa lämpöä. Mitä alhaisempi lämpötila, tietyissä rajoissa, auttaa leikkautumisessa. Osan kuumetessa se laajenee ja samalla muuttu sitkaammaksi. Esimerkiksi laadukas teräs haurastuu jo -25 asteessa jolloin esimerkiksi metsä- ja maansiirtotyöt vähenevät. Toki öljyt ja tiivisteetkin ovat kovilla.

Miettikääpä alumiinisten lentokoneiden normaaleita lentokorkeuksia jossa ne lentävät pakkasen puolella 30 - 60 asteen lämpötiloissa useita tunteja kerrallaan ja maassa saattaa olla +30 astetta. Erinomainen materiaali on alu.

Alkoholin ja öljyn ero leikkausnesteenä tulee myös ilmi siinä pitääkö työstetylle palikalle tehdä pintakäsittelyä. Rasvainen pinnote ei suosi maalaamalla tai eloksoimalla tehtävää pinnoitetta ilman liuotuskäsittelyä. Huokoisissa valukappaleissa vielä vähemmän. Siksi alkoholipohjainen "voiteluaine" vesiliukoituutensa tai haihtuvuutensa vuoksi on hyväksi. Alkoholilla peseminen ei aina riitä vaan tarvitaan tehokkaampia toimia. Jos on denaturoitua spriitä voi siinä olla harmillisia aineita.

Alumiiniä on montaa seossorttia: tässä perustietoa aineesta: https://www.totalmateria.com/page.aspx?ID=AluminumGrades&LN=FI

Osa alumiineistä ovat voimakkaasi oksidoituvia. Jotkin herkkiä emäksille. Käytännössä, koneistustarkoituksessa, olen suosinut 6000-sarjan tuotteita. Lisäksi myös 2000 - 4000 settiä satunnaisesti tarpeeseen. Valualu erikseen.

Pitää muistaa että valualumiinit ovat oma lajinsa. Moto Guzzi-moottoripyörissä on käytetty nerokkaasti eri valualumiineja eri kohteissa.
Tässä lyhyesti perustietoa valamisesta alumiinistä ja muista tarpeellisista aineista: https://svy.info/wp-content/uploads/2015/04/Valuttuotteiden_suunnitteluopas.pdf

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: WD40 ja mattamustan puhdistus
« Vastaus #8 : Maaliskuu 22, 2020, 00:57:57 ap »
Sanoovat viisaammat, että alukansia kairatessa terä pitää välillä uittaa Sinolissa...

Lähinnä sitten kun on valmista, niin sitten Sinol. Mutta nuo varokeinot on siihen, että terä pysyy auki. Koneistaessa sen huomaa, kun terä tai hiomapaperi on tukossa. Helpompi kun etukäteen täyttää paperin tai terän jollain muulla kuin alumiinilla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.