Kirjoittaja Aihe: LM2 takapyörän napa  (Luettu 2495 kertaa)

italosound

  • Viestejä: 59
LM2 takapyörän napa
« : Maaliskuu 03, 2020, 18:53:12 ip »
Moi
Kilpi jonka takana on kumivaimentimet on yhtäpuuta keskiholkin kanssa. Holkin lukkorengas lähti kivuttomasti, mutta holkki ei hievahdakkaan. Onko päteviä neuvoja, uskaltaako prässillä painaa?
MN

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LM2 takapyörän napa
« Vastaus #1 : Maaliskuu 03, 2020, 19:37:01 ip »
Ei tuota laakeripesää tarvitse irrottaa mikäli se on kunnossa. Kumivaimentimen laippa lähtee nostamalla pois jos kitkavaimennin on purettu päältä pois ja kumiset kolmiomaiset vaimenninkumit tulevat näkyviin jos laite on kunnossa.

Joskus on käynyt säännöllisen huollon puutteessa että laippa on keskiöstään juuttunut kiinni laakeripesään.
Silloin toimii kaksi- tai kolmitahoinen ulosvetäjä. Ulosvetäjän leuat laitetaan vetourakon laippaa vasten olevaan uraan. Ulosvetäjän kierreosan päähän laitetaan hieman laakerin ulkokehää pienempi pyöreä vaste jonka keskiupotukseen kierreosa keskittyy. Jos ei ole kireä yksilö niin laakerin sisäkehältäkin voi painaa. Kova painaminen voi vaurioittaa laakeria.

Omia touhujani:
http://www.motomatti.fi/2013/06/california-kolmosen-takapyoran-navan.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LM2 takapyörän napa
« Vastaus #2 : Maaliskuu 03, 2020, 23:13:57 ip »
Niin, eikös alkuperäinen kirjoittaja juuri niin laittanut, että ei liiku =jumissa. Ei siis myöskään kierry kumivaimentimia puristaen? Puhdistus ja liuotushoito voivat auttaa vähimmillä vaurioilla. Sitten vasta siirtyy kovempiin konsteihin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

italosound

  • Viestejä: 59
Vs: LM2 takapyörän napa
« Vastaus #3 : Maaliskuu 04, 2020, 11:41:16 ap »
Juurikin niin että vetourakko on juuttunut laakeripesään. Täytyy varmaan jostain keksiä ulosvetäjä jolla ei riko vetourakkoa. Ajattelin että jos holkin painaa läpi pyörästä, niin pakettia on helpompi liotella ja kopistella.
MN

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LM2 takapyörän napa
« Vastaus #4 : Maaliskuu 04, 2020, 13:15:22 ip »
Varottaisin laakeripesäholkin painamista pois pyörän navasta. Se on siellä lämpöliitoksella ja vaatisi irrotuksessa silti voimaa ja voisi kiinnileikkautua navan alumiiniin.

Irroita laippa vain asiallisesti. Ruosteenpoistajaa tai muuta tunkeumaöljyä voi käyttää apuna. Liotus voi ottaa aikaa.
Mutta aina se laippa on irronnut kohtuullisen helposti. Ei ole mitenkään harvinainen vaiva. Lähes kaikissa käytetyissä Guzzeissa joita verstaani kautta vuosikymmenien aikana on kulkenut on enemmän tai vähemmän ruostunut takanavan kumikytkimen keskiö. Se ei ole missään huolto-ohjelmassa vaan tehtäväksi takarenkaan vaihdon yhteydessä jolloin kaikki urat puhdistetaan, niin perävaihteesta kuin pyörännavankin puolelta ja kumikytkin avataan, puhdistetaan ja keskiö voidellaan. Samalla tarkistetaan laakereiden kunto.

Eräässä California Kakkosessa oli todella vanha takarengas. Pyörällä ei ollut paljon ajettu mutta takarengas piti vaihtaa. Se olikin iso työmaa. Taka-akseli oli jumissa laakereihin, väliholkkeihin ja jarrukilpeen. Jouduin käyttämään suurta voimaa mutta harkiten. Kun päivän työskentelyn jälkeen sain takapyörän akselin irti alkoi löytyä todella paljon ruostetta. Ikään kuin kaikki rasva olisi pesty pois ja korvattu suolahapolla. Kaikki osat jumissa toisiinsa. Myös kardaanin takapää oli täynnä ruostetta. Oli hieman pidempi renkaanvaihtorupeama.

Taka-akseli meni vaihtoon, laakerit  ja niiden väliholkki myös sekä kului toinen päivä vielä kardaanin ja vetopuolen ruosteenpoistoon. Sen sijaan perävaihde oli kunnossa.

Kun kyselin niin pyörää oli koko ikänsä säilytetty autokatoksessa pressun alla.

italosound

  • Viestejä: 59
Vs: LM2 takapyörän napa
« Vastaus #5 : Maaliskuu 04, 2020, 19:48:16 ip »
Moi
Kiitos hyvistä vinkeistä. Irtosi liottamalla, rasvaurat oli täynnä ruostetta.
O-rengas oli entinen, onko kenelläkään tietoa o-renkaan mitoista? Guzzin varaosakirja ei valitettavasti kerro osien mittoja, Laverdan kirjat on siltä osin parempia.
,Suojapeltiin on ottanut kiinni pultteihin, onkohan perän läpi menevä spaceri painunut liian syvään vai kuuluuko akselille toinenkin lyhyempi spaceri?
MN

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LM2 takapyörän napa
« Vastaus #6 : Maaliskuu 04, 2020, 22:53:58 ip »
Tuo hankausjälki kahta puolen kertoo että taitaa kyseinen peltilaippa olla taipunut ainakin kahdesta kohtaa. Joko ylivoimainen iskurasitus kumikytkimen toimesta että laippa on taipunut tai kumikytkin on jumiintunut, (Akselin ruostuminen.) Tarkista tason päällä peltilaipan suoruus. Jos on kiero niin sen voi oikaista varovasti. Omasta mielestäni kiinnitysruuveja pitäisi olla kuusi kolmen sijasta. Toinen versio eli lukkorengasmalli on varmenpi.

O-renkaan mitta ei ole kovin tarkka. Se ei kuitenkaan saa jäädä kiristykseen asennuskohdassaan joten sen sisämitta on sama kuin asennuskohteen ulkohalkaisija. Tapauskohtaisesti olen laittanut 2,5 - 3 mm o-renkaan riippuen kitkalevyn kuluneisuudesta. Kitkalevyä pitää käsitellä hellästi. Jos sen pudottaa tai sitä taivuttaa se katkeaa.

On olemassa varaosakirjoja, ainakin osaan malleista, joissa kerrotaan mitatkin. Kaupalliset varaosakirjat eivät kerro mikä on ymmärrettävää.

Jos haluaa uudet pehmoiset sysäyksenvaimenninkumit niin setti maksaa rapiat 15€. Tarvikkeena vielä vähemmän.