Kirjoittaja Aihe: Kesällä Romaniaan  (Luettu 26258 kertaa)

hannujussi

Kesällä Romaniaan
« : Tammikuu 09, 2020, 09:17:41 ap »
Onkohan kenelläkään kokemusta Romaniasta ja sen tiestöstä, paikoista jotka täytyy nähdä jne? Tarkoitus olisi ajella Baltian kautta etelään ja sitten länsipuolta ylös traveen ja laivalla kotimaahan.  netistä on löytynyt erilaisia videoita ainakin Transfagarasa reitistä Karpaattie ylitse, näyttää hienolta ja mainostetaan maailman kauneimmaksi tieksi. Ajankohta meillä olisi kesäkuun toinen viikko jolloin ko. reitinkin pitäisi olla jo auki. Jos olet kulkenut seuduilla niin laitappas vinkkejä eri kohteista, kiitoksia.

Pekka

Vs: Kesällä Romaniaan
« Vastaus #1 : Tammikuu 17, 2020, 19:28:10 ip »
Olen ajellut Romaniassa vuonna 2008 joten voin uskoa asioiden sielläkin jo muuttuneen. Silloin olivat tiet paikoin huonoja mutta
aivan uuttakin oli jo jonkin verran saatu valmiiksi. Luulisin jos kotimaan nykyinen tiestö ei aiheuta ongelmia, Romanian EU:n piikkiin rakennetut tiet
kyllä kelpaavat. Päätiet ovat varmaankin paremmassa kunnossa kuin Suomessa ikinä.
Silloinen ajoreitti kulki mennen tullen länsireunaa pitkin. Paikannimiä mitä on jäänyt mieleen, Oradea, Satu Mare, Targu Jiu, Craiova, Timisoara…
Mitään erityistä en osaa noista sanoa. No, varsinkin taajamissa asfaltin pintaan oli liiskaantunut joukoittain kulkukoiria. Hotelliyön ajaksi pyörä
lukittiin samaan häkkiin hotellin pitäjän koirien kanssa.
Parhaiten on jäänyt mieleen Tonavan ylitys Calafat-Vidin Bulgariaan. Käytössä oli hinaajan työntämät kaksi vaijereilla yhteen surrattua proomua.
Pääsin ekana kyytiin sitten proomut ajettiin täyteen kuorma-autoja ja rekkoja. Ylitys kesti jonkun tovin.
Nykyään tuolla välillä näkyy olevan silta.
Sohc van Helmi.

Sippe

Vs: Kesällä Romaniaan
« Vastaus #2 : Huhtikuu 19, 2020, 11:08:59 ap »
https://www.peterpanbike.fi/201706-transfagarasan/?rq=201706

https://www.peterpanbike.fi/201806-tsernobyl/?rq=201806%20tsern

Pari reissua olen vetänyt tuolla päin. Romania hieno paikka ja varsinkin tuo pohjoisen vuoristo on upea. Transfagarasanion olen ajanut pari kertaa. Jos mustanmeren rannalle eksyt niin elä nyt ainakaan sunny beatchille mene. Hirvee turisti rysä.