Kirjoittaja Aihe: Californian (2006) vitonen pitää ääntä, mistä osat?  (Luettu 2536 kertaa)

Salo

  • Viestejä: 10
Californian (2006) vitonen pitää ääntä, mistä osat?
« : Tammikuu 08, 2020, 22:24:46 ip »
Tuli hankittua pimeiden iltojen ja viikonloppujen iloksi hieman heikossa hapessa oleva 2006 California Classic.
Aluksi pitäisi laittaa vitosrattaat uusiksi. Pyörällä on ajettu hieman yli 80 tkm. En ole aiemmin tutustunut Guzzin tekniikkaan, ohjeita näyttää löytyvän hyvin.
Mites osat, mistä ja mitä kannattaa hankkia. Olen katsellut Stein-Dincen sivuja. Onko laatueroja ottaako sieltä alkuperäisellä osanumerolla olevat vaiko saman osan joka on leimattu -Z (lienee siis korvaava tarvike??).
Entä laatikon akseleiden laakerointi, kannattanee laittaa samalla kaikki uudet laakerit kun laatikko on paloina, vai mitä sanoo kokeneemmat Guzzistit? Entä laatikon kalliit laakerit 92256218, mekein 80 € kappale, vai onko tarvike 92256218-Z todettu hyväksi. Noita -zuluja saisi parin yhden originaalin hinnalla.
Entä kytkin, mitkä osat kannattaa uusia, onko levyjen uusinta riittävä vai pitäisikö uusia jotain muutakin.






motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Californian (2006) vitonen pitää ääntä, mistä osat?
« Vastaus #1 : Tammikuu 09, 2020, 12:23:02 ip »
Aikas aikaisin on alkanut vaihteisto ääntämään. On ollut joko huonot öljyt tai aiemmat kuskit ovat tykänneet ajaa pikkukierroksilla vedättämällä joka syö vaihteistoa sillä voimantuotto on silloin sykkivää. Myös sysäyksenvaimentimien vioittumisilla voi olla osansa asiassa. Niitä on kaksi: takapyörän navassa ja vaihdelaatikon sisällä. Alle kolmen tuhannen kierroksen ei pidä ajaa pitkiä välejä eikä ainakaan vedättää isommilla vaihteilla jos aikoo ajaa pitkään vioitta. Takapyörän napa on helppo tapaus kunnostaa eikä ihmeempiä työkaluja vaadi.

Lainaus
Mites osat, mistä ja mitä kannattaa hankkia. Olen katsellut Stein-Dincen sivuja. Onko laatueroja ottaako sieltä alkuperäisellä osanumerolla olevat vaiko saman osan joka on leimattu -Z (lienee siis korvaava tarvike??).

Asia on juurikin niin. Kyseessä korvaava osa. Alkuperäisiä voi tiedustella esimerkiksi Guzzin maahantuojalta mikäli SD:llä ei ole. Itselläni on käytössä noita "Z" osia. En vain ole vielä niillä saanut ajetuksi edes viittäkymmentätuhatta kilometriä joten en voi valistaa keston suhteen. Vaihteistoihin ja moottoreihin olen tehnyt RVS-käsittelyt. Perävaihteissa Molykote A-dispersiota.

Lainaus
Entä laatikon akseleiden laakerointi, kannattanee laittaa samalla kaikki uudet laakerit kun laatikko on paloina, vai mitä sanoo kokeneemmat Guzzistit? Entä laatikon kalliit laakerit 92256218, mekein 80 € kappale, vai onko tarvike 92256218-Z todettu hyväksi. Noita -zuluja saisi parin yhden originaalin hinnalla.
Toki kannattaa kaikki laakerit vaihtaa kun kerran loora on auki. Olen noita halvempia vaihtoehtoja käyttänyt enkä toistaiseksi ole ihmeempiä häiriöitä ollut. Myös ne hammaspyörien sisällä olevat neulalaakerit kannattaa vaihtaa.

Lainaus
Entä kytkin, mitkä osat kannattaa uusia, onko levyjen uusinta riittävä vai pitäisikö uusia jotain muutakin.
Kytkimen työntötangon painelaakerin kunto kannattaa tarkistaa. Sitä varten ei vaihteistoa tarvitse purkaa. Työntötangon kaksi kartiokumitiivistettä kannattaa vaihtaa myös.
Alkuperäiset kytkinlevyt saattavat revetä keskiöstään irti. Kytkimeen on kertynyt jo noilla kilometreillä jonkin verran kytkinpölyä joka lähtee kun kytkin puretaan. Kytkinjousia ei tarvitse vaihtaa. Metalliset kytkinpinnat kannattta hioa mataksi niin uudet Surfleksin "umpinaiset" levyt asettuvat nopeasti ja kytkintuntuma paranee.

Jos kytkinkeskiössä (Kytkinakselilla oleva uritettu osa.) on kulumaa, kuten joskus on, kannattaa se vaihtaa levyjen vaihdon yhteydessä.
Blogissani on varsin monta vaihteistoa ja kytkintä ja perävaihteita käsittelevää juttua: tässä yksi: http://www.motomatti.fi/2016/05/california-adamant-kytkimen-huolto.html
Vaihteistosta: http://www.motomatti.fi/2015/11/purkupyora-varavaihteisto-on-valmis.html

Perävaihde: http://www.motomatti.fi/2015/01/guzzin-ison-peran-kokoonpano.html
Kardaani: http://www.motomatti.fi/2013/06/cali-kolmosen-ruosteinen-kardaani.html
Kardaanin niveleen kannattaa perehtyä myös.
Takapäästä yleisesti: http://www.motomatti.fi/2018/04/california-ev-2001-kausihuolto_27.html

Lisää juttuja löydät kun käytät sopivia hakusanoja.

Salo

  • Viestejä: 10
Vs: Californian (2006) vitonen pitää ääntä, mistä osat?
« Vastaus #2 : Tammikuu 09, 2020, 19:29:42 ip »
Suuret kiitokset neuvoista. Olen tutustunut jo aiemmin sivuihisi ja todennut sieltä löytyvän paljon asiaa, neuvoja ja apua.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Californian (2006) vitonen pitää ääntä, mistä osat?
« Vastaus #3 : Tammikuu 09, 2020, 22:37:24 ip »
Kiitos!