Kirjoittaja Aihe: Ikiliikkuja?  (Luettu 12470 kertaa)

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Ikiliikkuja?
« Vastaus #15 : Tammikuu 09, 2020, 13:27:36 ip »
<snip>
Kaverini kollega oli ostanut Opel Amperan, joka on sähköauto, mutta lataa tarvittaessa 1.4 litraisella bensamoottorilla akkuja. Oli tankannut ensimmäisen kerran omaan piikkiin bensaa 4000 kilometrin käytön jälkeen.

Opel Ampera on plug-in hybridi, ajomatka akuilla 40-80 km eli kyllä sillä lähiliikenteessä pärjäilee. Kenen piikkiin mahtaa muuten tankata?

Saksasta saa kuulemma edullisesti käytettynä, on niitä tuotu.
Emeritus-guzzisti

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Ikiliikkuja?
« Vastaus #16 : Tammikuu 09, 2020, 15:08:05 ip »
nettiautossa oli jonkun vuoden vanha volvo plug in hybridi myynnissä noin 10t euroo oli belgiasta tuotu ja arvo täällä pitäisi kait olla 20t euroo

oli kuitenkin akut loppu ja on ilmeisesti koodattu niin (ainakin euroopassa) että ei lähe diesel käymään jos akut on moro siksi tuo hinta, akkupaketti ilmoituksen mukaan 8t euroo

on se tietty jos auton saa ilman autoveroa ja käyttömaksukin on alhainen ja ei toimi sähköllä niin jos meinaa ajaa pelkällä naftalla niin pitäsikö verot muuttaa nafta autolle ja kantaa autovero jälkikäteen ?

jos saa elää niin mielenkiintoista nähdä mihin tämä kaikki johtaa

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Ikiliikkuja?
« Vastaus #17 : Tammikuu 09, 2020, 17:17:53 ip »
nettiautossa oli jonkun vuoden vanha volvo plug in hybridi myynnissä noin 10t euroo oli belgiasta tuotu ja arvo täällä pitäisi kait olla 20t euroo

oli kuitenkin akut loppu ja on ilmeisesti koodattu niin (ainakin euroopassa) että ei lähe diesel käymään jos akut on moro siksi tuo hinta, akkupaketti ilmoituksen mukaan 8t euroo

on se tietty jos auton saa ilman autoveroa ja käyttömaksukin on alhainen ja ei toimi sähköllä niin jos meinaa ajaa pelkällä naftalla niin pitäsikö verot muuttaa nafta autolle ja kantaa autovero jälkikäteen ?

jos saa elää niin mielenkiintoista nähdä mihin tämä kaikki johtaa

Vahvistui, että auto oli tosiaan tuotu Hollannista. Volvon Hollannin tietokannasta löytyi edelleen tieto siitä, että eristevika oli ollut tiedossa jo vuotta aiemmin ja siitä oli lähtenyt korjauskehotus omistajalle (kuka se sitten silloin olikaan).

– Kun selvitimme Hollannin huoltohistoriaa, niin sieltä näkyy, että eristevika on havaittu autossa jo vuotta aiemmin. Eli vika on ollut jo silloin, mutta näyttäisi siltä, että eristeviasta ei ole välitetty, vaan auton on saatettu ajokuntoon ja myyty Suomeen, kertoo Volvo Cars Finlandin tiedotuspäällikkö Mia Pelttari.

– Tässä on ilmeisesti ohitettu korjauskehotus, eikä sitä ole ostajan tietoon saatettu.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/5b63000b-f82b-46c8-b85f-fd0c581a79b8
Tämäkin vielä! ! !

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Ikiliikkuja?
« Vastaus #18 : Tammikuu 09, 2020, 17:39:07 ip »
Veli millegt toi esiin yhden tärkeän seikan: Käytetyn markkinat ja akkupaketin vaihto. Ei taida vielä olla kenenkään tiedossa akkupaketin todellinen kesto, uuden hinta ja vaihtotyön hinta. Kyseessä kun ei ole B***man halpisakku".
Miten hinnoitellaan käytetty sähköauto, kun sitä vaihdossa tarjotaan?
Miten määritetään käytetyn akkupaketin kapasiteetin loppuarvo?

Taannoin vertasin kahden samanlaisen auton ostoa:
Bensa jaappanialainen, ~21´000€ ja samanlainen akkuautona ~27´000€. Molemmilla ajetaan saman verran ja 5 v:n kuluttua vaihtamaan. Jospa arvoksi määritetään puolet ostohinnasta, siis 14´000 vs. 10´000. Akkuauto voi vaatia uudet akut, ehkä 6´000€.
Onko vaihtoarvo molemmissa sama? Ei varmasti ole, sillä uusi omistaja ei maksa autosta ja akuista 20´000 ? Suostuuko omistaja kauppaan, jossa s-auto määritetään 10´000€ arvoiseksi, mutta akkujen uusimisen takia siitä maksetaankin vain 4´000€?

Ei tää asia vielä ihan helpoksi ole taputeltu.
Minulle sanotaan tässä kohtaa, että akkuteknologia kehittyy kko ajan. Kyllä, mutta kehittyy se muukin teknologia bensa / dieselautoissa. Kaasuauto saattaisi olla ratkaisu, jos tankkauspisteitä saadaan äkkiä+paljon lisää. Takavuosina oli niitä nestekaasujuttuja, mutta siitä tuli lopulta rangaistava juttu - ainakin veromielessä...

No - onneksi tällä ikää ei tarvitse pitkään murehtia minkälaisella biokaasulla auto voisi kulkea, kun oman biokaasun "tuotantolaitteiden" elinkaari on jo laskevalla osalla.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ikiliikkuja?
« Vastaus #19 : Tammikuu 09, 2020, 19:48:38 ip »
<snip>
Kaverini kollega oli ostanut Opel Amperan, joka on sähköauto, mutta lataa tarvittaessa 1.4 litraisella bensamoottorilla akkuja. Oli tankannut ensimmäisen kerran omaan piikkiin bensaa 4000 kilometrin käytön jälkeen.

Opel Ampera on plug-in hybridi, ajomatka akuilla 40-80 km eli kyllä sillä lähiliikenteessä pärjäilee. Kenen piikkiin mahtaa muuten tankata?

Saksasta saa kuulemma edullisesti käytettynä, on niitä tuotu.

Sähköä molemmissa päissä, töissä ja kotona.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ikiliikkuja?
« Vastaus #20 : Tammikuu 09, 2020, 19:54:27 ip »
Veli millegt toi esiin yhden tärkeän seikan: Käytetyn markkinat ja akkupaketin vaihto. Ei taida vielä olla kenenkään tiedossa akkupaketin todellinen kesto, uuden hinta ja vaihtotyön hinta. Kyseessä kun ei ole B***man halpisakku".
Miten hinnoitellaan käytetty sähköauto, kun sitä vaihdossa tarjotaan?
Miten määritetään käytetyn akkupaketin kapasiteetin loppuarvo?

Miten paljon pääsee ja miten paljon maksaa?

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/taksiyrittaja-ari-ajoi-teslalla-toiseksi-eniten-maailmassa-744-000-km-tallaisia-ongelmia-sahkoautoon-on-ilmestynyt-ei-ole-syyta-vaihtaa/a0e1c5d8-3dbe-4914-80f0-db193654354b

Toki on muistettava, että hybriditkin ovat autoja, eli ei ne nekään huoltovapaita ole. Moottoriöljyä ei tarvi vaihtaa, mutta alustan osat kuluvat siinä missä muidenkin. Tutulla korjaamolla on hyvä käsitys aiheesta. Amerikkalaisessa merkissä vaihdetaan alle puslia ja tukivarsi siinä missä volkkariinkin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Ikiliikkuja?
« Vastaus #21 : Tammikuu 09, 2020, 21:49:37 ip »
<snip>
Toki on muistettava, että hybriditkin ovat autoja, eli ei ne nekään huoltovapaita ole. Moottoriöljyä ei tarvi vaihtaa, mutta alustan osat kuluvat siinä missä muidenkin. Tutulla korjaamolla on hyvä käsitys aiheesta. Amerikkalaisessa merkissä vaihdetaan alle puslia ja tukivarsi siinä missä volkkariinkin.

Kyllä tarvii hybridin öljyt ja tulpat vaihtaa, tosin iridiumtulppien vaihtoväli on 100.000 km - just vaihdettiin emännän Hondaan 8 tulppaa - 300€.
Akkujen takuu on 8 vuotta ja/tai 100.000 km - molemmat tulivat kesällä täyteen. No, toistaiseksi ei ole muita osia tarvinnut kuin nuo tulpat ja jotain jarrupaloja eli vuosihuollolla ollaan pärjätty.
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ikiliikkuja?
« Vastaus #22 : Tammikuu 09, 2020, 22:02:20 ip »
Lähinnä tarkoitin noita enemmän sähköisiä. Mutta markkinoinnissa käytetään mielikuvaa liki huoltovapaasta ajopelistä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Ikiliikkuja?
« Vastaus #23 : Tammikuu 17, 2020, 19:27:55 ip »
En oikein jaksa ymmärtää: miksi kuljetetaan mukana agrikaattia aataminaikuisella lämpövoimakonella pelkkänä varavirtalähteenä? Sittenkään vaikka se polttoaineineen painaa varmaankin vähemmän kuin saman energiasisällön akkujen lisäys. Minusta autolla ajaminen on muutenkin niin tylsää, että en aja autolla edes lähikaupunkiin, alle sata kilometriä. Bussilla menen, mutta bussiasemalle autolla. Joskus käyn kyllä moottoripyörällä kaupunkiasioilla, mutta sitä ei lasketa.

Ikiliikkujaa ei tule, mutta lähemmäksi kuin mäntämoottorilla päästään polttokennolla.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/cd5bc50d-51e1-4ae6-864f-3ca65d6655fe?ref=ampparit:4282

Olisipa soma kun voisi tehdä omaa vetyä aurinkosähköllä ja pumpata pulloon. Kuka suunnittelisi sellaisen laitteiston?

Omaa sähköä voi jo tehdä. Jos ei sitä myy niin ei tarvitse veroakaan maksaa. On se aika kenkkua kun sähköstä pitää maksaa veroa kumpaankin suuntaan, ostaessa ja myydessä.

Kun kieltolaki poistaa öljytuotteet liikenteestä ja lämmityksestä on polttoaineverot, pari miljardia, kerättävä toisella tavalla. Sähköauto kulkee sen verran hyvällä hyötysuhteella, että siitä ei kohtuu verotuksella saada aukkoa täyteen.

Sähköauto kyllä tulee korvaamaan nämä lämpövoimakoneet. Se vaan on niin paljon parempi auto. Aika pian sen osoittavat asiakkaat rahapussillaan ja varsinkin mukavuudenhalullaan.

Meidän taloyhtiö siirtyy maalämpöön ihan kohta, kunhan van löydetään urakoitsija. Kun se on tehty remontoidaan meidän parkkipaikka. Sovitetaan ruudut niin, että lumiaura pääsee putsaamaan sen kertatönäsyllä. Nyt se on kamala sokkelo. Samalla tehdään uudet lämmitys/lataustolpat vetämällä uudet, paksummat kaapelit,( jotka on muutenkin uusittava kun ovat käyttömaadoitettuja, eli nollattuja, eivät suojamaadoitettuja,) jokaisen asunnon omasta ryhmätaulusta/mittarista. Saavat sitten asukkaat niistä ladata tai lämmittää vaikka 24/7 kun maksavat itse.

Sentire la forza!
Terv: Timo

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Ikiliikkuja?
« Vastaus #24 : Tammikuu 17, 2020, 19:49:07 ip »
Olisipa soma kun voisi tehdä omaa vetyä aurinkosähköllä ja pumpata pulloon. Kuka suunnittelisi sellaisen laitteiston?
Pulloon pumppaaminen vielä onnistuisi kunhan se ei ole jonkun ajoneuvon polttoainesäiliö. Verottaja pitää kyllä huolen ettei tule
liian halvaksi.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ikiliikkuja?
« Vastaus #25 : Tammikuu 17, 2020, 21:27:46 ip »
Olen saanut työn puolesta seurata, miten kaasua saatetaan psineiseen tilaan esim juuri ajoneuvoon tankkaamista varten. Se ottaa niin paljon energiaa, että ei ihan pienestä syystä kannata siihen hommaan ryhtyä. Kaasun saattaminen nesteytettyyn tilaan olisi energiatehokkuuden kannalta paras vaihtoehto. Isommassa mittakaavassa sellaisen toteuttaminen on aika arvokasta. Tällainen kaasun tankkaus, mitä asemilla tällä hetkellä tehdään on vähän välimallin hommaa. Jotta tankkausajat saataisiin järkeviksi, pitäisi aseman kaasuvaraston tilavuuden kasvaa huomattavasti nykyisestä. Biokaasu sinällään on kyllä järkevä polttoaine. Se vain pitäisi saada nesteenä tankkiin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Ikiliikkuja?
« Vastaus #26 : Tammikuu 24, 2020, 08:30:16 ap »
Kaasun saattaminen nesteytettyyn tilaan olisi energiatehokkuuden kannalta paras vaihtoehto. Isommassa mittakaavassa sellaisen toteuttaminen on aika arvokasta. Tällainen kaasun tankkaus, mitä asemilla tällä hetkellä tehdään on vähän välimallin hommaa. Jotta tankkausajat saataisiin järkeviksi, pitäisi aseman kaasuvaraston tilavuuden kasvaa huomattavasti nykyisestä. Biokaasu sinällään on kyllä järkevä polttoaine. Se vain pitäisi saada nesteenä tankkiin.

Nesteytetyn kaasun käyttö on voimakkaassa kasvussa:

https://www.gasum.com/ajassa/energia--teollisuus/2018/viisi-faktaa-tornion-lng-terminaalista/

https://yle.fi/uutiset/18-62658

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Ikiliikkuja?
« Vastaus #27 : Tammikuu 24, 2020, 10:48:22 ap »
En oikein jaksa ymmärtää: miksi kuljetetaan mukana agrikaattia aataminaikuisella lämpövoimakonella pelkkänä varavirtalähteenä?
<snip>

Pakko se on tuo mäntämoottori olla, kun ei ole sitä töpseliä latausta varten - eikä tule. Vanha taloyhtiö, jolla ei ole yhtään autopaikkaa, mihin sen töpselin voisi laittaa.
Emeritus-guzzisti

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Ikiliikkuja?
« Vastaus #28 : Tammikuu 24, 2020, 11:08:15 ap »
Kaasun saattaminen nesteytettyyn tilaan olisi energiatehokkuuden kannalta paras vaihtoehto. Isommassa mittakaavassa sellaisen toteuttaminen on aika arvokasta. Tällainen kaasun tankkaus, mitä asemilla tällä hetkellä tehdään on vähän välimallin hommaa. Jotta tankkausajat saataisiin järkeviksi, pitäisi aseman kaasuvaraston tilavuuden kasvaa huomattavasti nykyisestä. Biokaasu sinällään on kyllä järkevä polttoaine. Se vain pitäisi saada nesteenä tankkiin.

Nesteytetyn kaasun käyttö on voimakkaassa kasvussa:

https://www.gasum.com/ajassa/energia--teollisuus/2018/viisi-faktaa-tornion-lng-terminaalista/

https://yle.fi/uutiset/18-62658

Kaasuautoja valmistavat enää vain Volkswagen Group ja Fiatin (sekä Chryslerin) FCA-konserni.
Suomeksi sanottuna tämä tarkoittaa sitä, että uusina kuluttajalle ovat tarjolla kaasukäyttöisinä siis Audi, Seat, Skoda ja Volkswagen -merkit – sekä teoriassa myös Fiat ja Lancia.

https://www.is.fi/autot/art-2000006380853.html

Ja uusia etanoliautoja (bi-fuel) ei valmista kukaan.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Ikiliikkuja?
« Vastaus #29 : Tammikuu 24, 2020, 11:44:52 ap »
Bi-fuel/flex-fuel, tms asennussarjoja asennetaan vanhoihin autoihin ja ei mikään estä että uuteenkin.
https://eflexfuel.fi/asennuspisteet

Alan keskusteluista päätellen tuo muutaman satasen muutostyö on ollut monelle pettymys sillä auton polttoaineen kulutus on noussut. Toki se nousee kun on "petäjäistä" osa polttoaineesta eli energiatiheys alhaisempi.

Kahta pyörää olen yrittänyt muuttaa etanolilla käyväksi. Toinen valmiin asennussarja avulla ja toinen johon sunnittelin tekniikan itse. Jälkimmäinen onnistui ja toimi. Valitettavasti niinä aikoina oli etanolin jakelupisteitä harvassa joten reissut oli suunniteltava tarkasti tai ajettava bensiinillä.

Otan tuo etanolipyörän käyttöön jälleen. Katsotaan mikä on tilanne nyt kun pyörässä on myös ahdin. Hyötysuhteen pitäisi olla parempi.