Kirjoittaja Aihe: guzzin kardaanin mitat?  (Luettu 3771 kertaa)

averel

  • Viestejä: 10
guzzin kardaanin mitat?
« : Joulukuu 27, 2019, 23:16:52 ip »
tervehdys, vähän aihetta hipoen ja jopa siitä poiketen...

tässä aikojen saatossa olen pähkäillyt rakennella traktoriini kytkimestä riippumattoman hydrauliikan, korvaamaan tuon alkuperäisen ns. kytkimen takana olevan pumpun, jatkuvasti pyörivällä; kansan keskuudessa nokkapumppuna tunnetulla järjestelmällä.

mieleeni kumpusi ajatus guzzin kardaanin käyttämisestä voiman siirtoon kampiakselin ja hydraulipumpun välillä. itsellä kun ei ole kuin muistikuvia ja mutu tuntumia ko. komponenteistä guzziini tekemien huoltojen pohjalta. ja tämän takia kun en viitsisi omaa pyörää ruveta purkaa...

niinpä nyt kysynkin, onkohan kellään mitta tietoa kardaani kepin pituudesta ja suurimmasta halkaisijasta niin tietäisin että riittääkö tuossa pituus akseli kehdon ohi ja mahtuuko tuo kardaani akselin keinutapin läpi. ja varsinkin jos tuo kardaanin "holkki" on hitsattavaa materiaalia olisi siitä helppo tehdä "koplinki" pumppuun ja "kytkentä laippa" kampiakselin päähän.


ja tietysti, jos vain kellään on heittää ideoita tai kokemusta fordson dextan nokkapumpun sovittamisesta otan ne kiitoksella vastaan.
125000 kilometriä sisäänajoa...

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: guzzin kardaanin mitat?
« Vastaus #1 : Joulukuu 28, 2019, 08:58:01 ap »
tervehdys, vähän aihetta hipoen ja jopa siitä poiketen...
 kardaanin "holkki" on hitsattavaa materiaalia olisi siitä helppo tehdä "koplinki" pumppuun ja "kytkentä laippa" kampiakselin päähän.
Edellisestä voisi päätellä että, olet tekemässä varsin joustamattoman voimansiirron moottorin ja pumpun väliin. Äkkiseltään mitaten
Guzzin "keppi"+2Xholkki on 25 cm pitkä. Jos kiinnitykseen tulee valmistusvaiheessa jotain suuntavirhettä, rakennelma ei kestä käyttöä.
Holkkien ulkohalkaisija on 25mm ja akselin halkaisija poorin päältä 20mm. Poorien väliltä halkaisija 16mm.
Dextasta ei ole kokemusta mutta Valmettiin laitettiin vastaavaan paikkaan tällainen kompensoimaan asennusvirheitä.
http://www.konaflex.fi/wp-content/uploads/Juboflex-kytkimet.pdf
Tuskin kannattaa ainakaan ostaa Guzzin osia tuohon tarkoitukseen. Jos niitä lojuu tallin nurkissa ylimääräisiä, ehkä sitten.

Sohc van Helmi.

Aapo

  • Viestejä: 716

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: guzzin kardaanin mitat?
« Vastaus #3 : Joulukuu 28, 2019, 13:37:34 ip »
Omavalmisteinen kohteeni on ehkä hieman enemmän tarkoitettu hoitamaan sekä sysäyksiä kiertosuunnassa että ottamaan vastaan vetolinjan pituusmuutoksia koska voimalinjan alkupää on kiinteä ja loppupää on kiinnitetty "elävästi". Taka- akselilla on useita "vapaussuuntia": se kiertyy pysty- sekä vaaka-akselinsa sunteen sekä liikkuu ylös-alassuunnissa. Siksi nuo monet nivelet. http://www.motomatti.fi/2013/10/saaksjarvi-trike-kardaaniakseli.html
Kyseessä Ladan kardaanin takanivel. Itse lisäsin siihen vielä valmistamani silmälaakeroinnin.

Mielestäni molemmat ratkaisut mitä tuossa aiemmin on esitetty voimansiirroksi ovat soveltuvia hydraulipumpun pyörittämiseen. Tuo rättinivelratkaisu on silloin hyvä jos syntyy iskumaista kuormitusta ja/tai asennussuuntaa ei saada tarkaksi.

Pelkästään nivelakselikäyttö riittää kunhan noudattaa nivelakselille sallittuja kulmia ja asennus on nivelten asentojen suhteen symmetrinen. Kuitenkin näkee epäsymmetriaa asennuksissa ja silti vaikuttavat kestäviltä. Epäsymmetrisessä asennuksessa kulmanopeus muuttuu, symmetrisessa ei.

Jos kulmaa/kulmia ei ole tai se on hyvin pieni käy niveleksi yksinomaan akselikytkin. Kyseisellä haulla tulee vastaan tämmöisiä: https://www.google.com/search?client=ubuntu&hs=H2X&channel=fs&biw=1373&bih=748&tbm=isch&sa=1&ei=xTkHXr6wCdLorgSmopTIDg&q=Akselikytkin&oq=Akselikytkin&gs_l=img.12..0l3j0i5i30j0i24.96303.102680..104821...0.0..0.131.2405.2j20......0....1..gws-wiz-img.......0i10i24.U8jVQC-cjfM&ved=0ahUKEwj-poKKnNjmAhVStIsKHSYRBekQ4dUDCAY#imgrc=_

Hyvin tehty akselointi kyllä kestää. Tasainen kuormitus on tärkeää mutta epätasaisen, esim paineiskuja tuottavan laitteen, kytkentään tarvitaan jotain joustoa kuten tuolla laittamassani linkissäni esitän triken kardaaniksi. Toistakymmentä tuhatta kilometriä on kestänyt. Ja kestänee vielä pitkään.

Olisi myös hyvä jos käytettävä ja käyttävä osapuoli olisi samaa rakennetta. (Kiinni samassa, jäykässä runkorakenteessa.) Mutta jos ei ole niin tarvitaan varsin tavanomainen nivelakseli kuten Aapon laittama linkki näyttää. Niitä on useita kokoja. Liitäntäosia voi vielä tarvita.

Fordson Dexta on hyvä traktori. Mutta taitaa olla jo melko iäkäs. Menestystä ikätoverilleni! https://fi.wikipedia.org/wiki/Fordson_Dexta

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: guzzin kardaanin mitat?
« Vastaus #4 : Joulukuu 28, 2019, 14:26:42 ip »
Tuolla IKH:n nivelakselille on jostain syystä sallittu vain max 1000 1/min. Wikipedian mukaan Dexta kiertää tuplasti jos koko hevosvoimalauma
päästetään valloilleen.
Poistuukohan se paikoiltaan tuossa tilanteessa jos suoraan kampiakselin pyörittämäksi joutuu?
Sohc van Helmi.

averel

  • Viestejä: 10
Vs: guzzin kardaanin mitat?
« Vastaus #5 : Joulukuu 28, 2019, 14:49:12 ip »
suuri kiitos tiedoista ja vinkeistä.

guzzin keppi vois olla sovellettavissa, mutta tosiaan jonkinlainen jousto akselikytkimen muodossa täytyisi soveltaa.

dextassa  melko ahdas tuo aukko mistä pitäisi kaikki nuo diesel orit saada mahtumaan. (samasta reijästä tosi traktori ukko kun pujottaa veivin ja pyöräyttää männät heilumaan ;) )

ei kun mietintämyssy syvemmälle päähän.
125000 kilometriä sisäänajoa...

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: guzzin kardaanin mitat?
« Vastaus #6 : Joulukuu 28, 2019, 16:00:56 ip »
Entä hihnakäyttö sivulle päin?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: guzzin kardaanin mitat?
« Vastaus #7 : Joulukuu 28, 2019, 16:53:38 ip »
Yritän, lähes epätoivoisesti, muistella miten tehtiin tavallisesta traktorista hydraulinen kaivinkone. Niissä oli noita "nokan jatkeita" eli akselilla totutettuja isohkoja hydraulipumppuja telineessä runkoa eteenpäin jatkettuna. Samalla jatkorunko paransi traktorikaivurin painonjakautumaa. Hydrauliöljysäiliö oli pumpun yläpuolella ja moottorin nestejäähdytyssyyläri sen edessä. Joskus myös hydrauliöljyn jäähdytin. Nuoruudessani niitä rakenneltiin useammassakin maatalossa.

Aapon esittämä hihnakäyttö on varsin käyttökelpoinen ratkaisu mutta pitää muistaa että kovin pieniläpimittaiset moniurahihnapyörät eivät välitä voimaa. Isommilla taas hihnanopeus nousee suureksi. Ennen oli kiilahihnavetoja. Tarvitaan monta kiilahihnaa rinnakkain. Jos niistä yksi "poikii" niin kaikki vaihdetaan. https://docplayer.fi/5133936-Kiilahihnakayton-suunnitteluopas.html#show_full_text
Esimerkkejä: https://mycourses.aalto.fi/pluginfile.php/614415/mod_resource/content/2/L1_hihnat.pdf

Hammashihnat ja moniurahihnat lienevät myös mahdollisia jos voimaa halutaan siirtää poikkisuunnassa.
https://www.konaflex.fi/wp-content/uploads/Optibelt-teollisuushihnat.pdf
Ainakin moniurahihnat ovat varsin edullisia. Niiden mitoittaminen on paljon kriittisempää kuin hammashihnojen. Toisaalta moniurahihna kestää oikein mitoitettuna varsin hyvin. Kannattaa katsella tarkoin valmistajien suosituksia.

averel

  • Viestejä: 10
Vs: guzzin kardaanin mitat?
« Vastaus #8 : Joulukuu 28, 2019, 21:49:02 ip »
Ehtoota

remmivetonenpumppukin on ollut kyllä mielessä, eikä ideana hylätty, ja hankinkin jo tuollaisen leikkuupuimurissa käytetyn pumppu yksikon varusteineen mutta sen sijoittaminen järkevästi aiheuttaa tikkuja kynsien alle, kun paikka mihin tuo pumppu sopisi on melko korkealla öljypinnan yläpuolella. tästä johtuvat ongelmat tunnetaan esim.valmet 33d:ssä.

kiitän keskustelusta. tämähän taisi olla moottoripyörä aiheinen foorumi. ;)
125000 kilometriä sisäänajoa...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: guzzin kardaanin mitat?
« Vastaus #9 : Joulukuu 28, 2019, 23:30:03 ip »
Itselläni on 33d ja siinä on yhä yläpuolinen pumppu. Vaikka on ensimmäistä vuosimallia. Toimii kyllä, kun öljy on puhdasta, imuputki ehjä ja antaa koneen pyörittää öljyjä käynnistyksen jälkeen hetken aikaa, enne kuin lähdetään repimään. Ongelmaksi tuollaisen tekemiseen jäljestä päin voi tulla sopivan pumpun löytäminen. Etupään laakeroinnin tulee kestää hihnan aiheuttama sivuttaiskuorma. Halvat tarvikepumput tarvitsevat tukilaakerin avuksi. Äkkiseltään veikkaisin keulapumpun mahtuvan kyllä Dextaankin. Valmettiin tuo on tehty monasti nostamalla syyläriä aavistuksen ja sovittamalla pumppu keulalle, osin jopa syylärin alle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: guzzin kardaanin mitat?
« Vastaus #10 : Joulukuu 28, 2019, 23:32:59 ip »
Niin ja pieniä kytkimiä löytyy tuollaiseen kohteeseen helposti. Esim pieni sakarakytkin kumitähdellä siellä välissä on aika passeli noille voimille ja nopeuksille. Näitä voi ryhtyä metsästämään vaikka Etolan tai SKS:n kautta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.