Kirjoittaja Aihe: Navigaattori?  (Luettu 29150 kertaa)

klassikko

  • Viestejä: 199
Vs: Navigaattori?
« Vastaus #45 : Marraskuu 14, 2019, 08:33:32 ap »
Mulle tuo Google Maps on riittänyt kotimaassa ja ulkomaillakin kaupunkisuhailussa.
Jos kohde kovasti jännittää, niin mapsiinkin voi etukäteen ladata alueen kartan ja vaikka tehdä reitin valmiiksi. Ei mene prosessoritehoa ja aikaa laskentaan matkan päällä. Ei tarvi sitten kuin gps-signaalin. Latailin esim Frankfurtin ja Berliinin alueet etukäteen puhelimeen. Hyvin toimi.

Mapsi tai herewego tms.
Muistakaa tosiaankin ladata pitkiin reissuihin kartat valmiiksi. Niin tein kesällä itsekkin että laitoin oletetun reitin maiden kartat valmiiksi ja käytin navia offline tilassa jolloin ei ainakaan kulu dataa yli paketin.

Heh.. Olin ajatellut käyttäväni Italian menomatkaan viikon.. No kun vanha Laverda on niin nopea matkapyörä  ;D ja vapaus maistui niin olin jo hetkessä Sloveniassa.
 
Poikkeampa tuttuja moikkaamassa Kroatiassa kun se on tuossa kivenheiton päässä... No mikäs tässä kun ei tämä laske matkaa.. Hetki ihmettelyä.. Kroatia laittamatta etukäteen kännyyn..En ollut enää hotellin wifin alueella.. Data päälle.. lataus olisi kestänyt kauan.. kauan.. Stop. Soitto muutenvaan suomeen kaverille.. Ai jaa.. No hyvä kun kerroit! Eli ne Kroatian tutut olikin juuri käymässä suomessa. Eli suoraan kohti Breganzea!

Joissain kohdin reissua kun navi oli ihan sekaisin niin kokeilin että osaako paremmin kun on data päällä. Jossain tapauksessa kun ei lähtenyt muuten toimimaan niin jäi muistikuva (tai liekkö sattumaa, signaali tms.) mutta ihan kuin olisi toiminut paremmin?

Kännyistä puheenollen Tsekissä puhelin kysyi wifin kautta käyttäessä päivitystä.. laitoin päälle.. No sitten se käynnisti itsensä uudelleen ja halusi kaikki pinnit ja pukit!!! Huh..Onneksi olin ne ottanut paperilapulle.. MUTTA jostain syystä eipä mennyt kuin Strömsöössä. . Pian oli Viimeinen yritys! Meni lopulta oikein! HUH! Kerkesin jo ajatella että kun olen itsekseni määrittelemättömällä "freedom-reisulla" niin jos tämä nyt tähän tilttaa niin kotosuomessa saatta joku ihmetellä.. ELI ainakin itsekseen maailmalla reissatessa Pukit ja Pinnit mukaan!

"klassikkona" olin ottanut muutamat tärkeimmät puhelinnumerot mukaan paperille kirjoitettuna.  Eli kyllä sitä olisi pärjätty.. En pyörissä tahi puhelimissa luota haavoittuvaan nykytekniikkaan. (kun ei lähde tallia kauemmas niin voi sitä äimistellä ja kiroilla nykyDucatin koodeja ja valoja..)  

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Navigaattori?
« Vastaus #46 : Marraskuu 14, 2019, 11:28:49 ap »
Lainaus
"klassikkona" olin ottanut muutamat tärkeimmät puhelinnumerot mukaan paperille kirjoitettuna.  Eli kyllä sitä olisi pärjätty.. En pyörissä tahi puhelimissa luota haavoittuvaan nykytekniikkaan. (kun ei lähde tallia kauemmas niin voi sitä äimistellä ja kiroilla nykyDucatin koodeja ja valoja..) 

Ulkoistettu muisti pitää olla.
Itsellä yksi suht tuore pyörä joka muistaa joka kerta virrat päälle laittaessä kysyä koodia. Kysyy näköjään aina vaikka en mitään koodia ole laittanut. Koodiksi riittää, ainakin kotimaan matkailussa, että on virta-avain taskussa.

Ymmärrän kyllä sen että on olemassa vaara siitä, paikkakunnasta riippuen, että mopovaras on liikkeellä. Tuskin ryöstäjän listalla on kovin korkealla varastaa California 1400.
Mutta ne näkyvillä olevat apulaitteet sen sijaan voivat kadota. Sivulaukkujen lukot, ylipäätään, ovat usein hentoisia ja pehmeissä muovikansissa kiinni. Niiden sisältöä on joskus joku himoinnut. Suurin tappio on se että lukitus on rikottu. En ole juuri välittänyt sen jälkeen lukita. Sivulaukkujen sisäkassit on useimmiten kannettu jo muualle lukkojen taa. Kuten mökkiin tai hotellihuoneeseen.

Italiassa, Triesten hyvässä kaupungissa, sidoin Quotaa kettingillä Via di Basovizzalla valurautakaiteeseen. Paikallinen ohikulkija jäi sitä ihmettelememään ja kysyi mitä ihmettä teen. Kerroin että varkaitten varalta vain. Hän nauroi hersyvästi ja sanoi että ei Italiassa kukaan Guzzia varasta. En sen koommin sitten sitonut eikä sen kolmen kuukauden aikana sitä varastettu.

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Navigaattori?
« Vastaus #47 : Marraskuu 14, 2019, 15:24:03 ip »
Jos ostaa käytetyn navigaattorin täytyy vaatia mukaan myös sarjanumero käyttäjätunnus ja tunnussana, jotta voi käyttää päivityssovellusta ja rekisteröidä laitteen uudelleen omalle nimelle. Toimitus on hiukan erilainen eri merkeillä. Edellinen käyttäjä voi myös tehdä rekisteröinnin valmiiksi ennen laitteen lähettämistä uudelle käyttäjälle, jos ei kauppaa tehdä nokitusten. Käyttäjätunnus ja tunnussana on sitten sovittava esim. puhelimessa. Rekisteröinnissä tarvitaan myös sarjanumero. Se on myyntipakkauksessa ja pienessä tarrassa laitteessa kiinni, vesitiiviissä laiteessa esim. muistikortin kumiluukun alla. Joissakin laitteissa sarjanumero on löydettävissä laitteen asetusvalikossa. Jos sarjanumero on hukassa ei saa ostaa sellaista laitetta.

Kun navia päivitetään se tehdään valmistajan siihen tarkoitukseen tekemällä sovelluksella, eikä sitä saa toimimaan ilman niitä tunnuksia ja rekisteröitymistä.

Kun päivityssovellus on tietokoneessa riittää, kun yhdistää navin ja tietokoneen USB-kaapelilla. Sovellus käynnistyy itse ja laite yhdistää itsensä nettiin ja tutkii saatavilla olevat päivitykset. Ne vaan sitten hyväksytään ja pannaan valumaan. Aikaa on varattava useita tunteja, joten kannatta tehdä se yöaikaan, vaikka ei olekaan suositeltavaa jättää vanhaa tavaraa sähköihin kytketyksi valvomatta, tulipaloriskin takia. Uusimmat navit päivittävät itsensä kuten matkapuhelin, WiFi:n yli ilman ulkoisia tietokoneita.

Matkapuhelin käy satelliittipaikantimeksi ihan hyvin. Sen paikannin ei kuluta sähköä/akkua erityisen paljoa. Ylivoimaisesti eniten puhelimen akkua kuluttaa näytön valo. Siksi kannattaa moottoripyöräkäyttöön rakentaa jonkinlainen USB-virtalähde, vaikkapa johonkin etupaneeliin, jotta tankkilaukkuun saa puhelimelle jatkuvan latauksen. Puhelimen turhat sovellukset, joita ei käytä, kannataa muutenkin poistaa. Jos niitä ei saa pois, ne voi pakkosammuttaa. Aika vanhankin puhelimen akun on kyllä ritettävä viikko yhdellä latauksella, muuten on jossain matoja.

Euroopan matkalla pidän nykyisin mukana myös varapuhelinta prepaid liittymällä varustettuna ja puhelinnumeroilla täytettynä. Viisastuin kun olin sairaalassa Ranskassa ja vain tuurilla oli ainoa puhelin säilynyt ehjänä ulosajossa. Se osoittautui todella tärkeäksi kapineeksi.

Joitakin navi malleja on jo niin vanhoja, että niihin ei saa päivityksiä. Ne muuttuvat käyttökelvottomiksi viimeistään kun seuraava karkaussekunti otetaan käyttöön. Samasta syystä navi lakkaa tilapäisesti toimimasta kun se on pitkään käyttämättä ja karkaussekunti sattuu tulemaan sillävälin voimaan. Tällöin tarvitaan päivitys. Uusimmat mallit osaavat myös huomioida karkaussekunnin jos uudelleenkäynnistys tehdään samassa paikassa kuin viimeinen sammutus. Asiassa auttaa myös alkuarvojen uudelleen asetus. Se tehdään reset napilla, jota painetaan 1 mm kellosepän ruuvitaltalla reijästä, joka on vesitiiviissä laitteessa piellä ruuvilla suljettuna USB-liittimen vieressä kumiluukun alla. Sitten koko laite on kuin kaupan hyllystä otettu ja asettelu on tehtävä alusta asti.

Karkaussekunti otettiin käyttöön viimeksi viime Uuden Vuoden yönä klo 00.00 UTC. Ihan joka vuosi sitä ei käytetä. Karkaussekunti johtuu siitä, että Tellus hidastaa pyörimisliikettään, ja jätättää kelloistamme vajaan sekunnin vuodessa. Luulisi, että sekunti ei tee suurta virhettä, mutta satelliittien avulla paikannus tapahtuu kuten ne olisivat majakoita, joilla on tunnetut paikat. Sekunnissa tuo paikka muuttuu jo 1400 metriä, siis eri paikkaan, jota navi olettaa. Kuten majakan valokoodi, satelliittikin lähettää oman tunnuksensa, mutta niihin ei mitata suuntia, kuten merellä valomajakoihin, vaan etäisyydet siten, että satellliitti lähettää myös aikamerkin atomikellostansa. Kun signaali tavoittaa navin voidaan sanoa, kauanko se on viipynyt matkalla. Se taas vastaa etäisyyttä. Kun etäisyyksiä on saatavilla vähintään kolmeen satelliittiin saadaan laskutomituksella oma paikka. Tähän periaatteeseen perustuu myös tahallinen häirintä, tekemällä ylimääräinen väärä "satelliitti". Usein kuulee sanottavan, että satelliitti paikantaa sen navigaattorin. Niin ei siis ole, eikä navi lähetä mitään (paitsi puhelin/WiFi-verkkoon), eikä satelliitti tiedä navigaattorin olemassaolosta mitään.

Onneksi häirintää tapahtuu aika harvoin ja useimmiten sotatoimialueilla, joilla se on välttämätön taistelutoimi. Terrorismin takia kuitenkin on vain ajan kysymys, milloin sitä on käytettävä syvässä rauhantilassakin. Siksi ei saa koskaan täysin luottaa sen paikannustietoon. Niin sanotaan myös käyttöohjeessa (mutta kukapa niitä lukee). Paikannukseen tarvitaa tietysti myös radiosignaali sieltä ylhäältä. Se on mikroaaltoalueella ja läpäisee huomosti esteitä. Se katkeaa tunneleissa ja parkkihalleissa ja usein myös peltikaton alla, jos ei ole isoja ikkunoita. Vähintään 3 satelliittia navin ymmärtämässä järjestelmässä täytyy olla horisontin yläpuolella ja ilman esteitä vastaanotettavissa. Aina se vaatimus ei toteudu.

Usen kuulee käytettävä satelliitipaikannuksen synonyyminä sanaa GPS-paikannus. Se on vain osa totuutta. GPS oli ensimmäinen Pentagonin käyttöönottama ja edelleen hallitsema pommikoneiden ohjausjärjestelmä. Se on saanut monia seuraajia:

GNSS = satelliittipaikannus yleensä
GPS – Yhdysvallat
GLONASS – Venäjä
Parus – Venäjä (sotilaallinen)
Galileo – EU
Beidou – Kiina
QZSS – Japani
GAGAN – Intia

Käyttämällä useita paikannusjärjestelmiä yhdessä päästään parempaan tarkkuuteen. Vaikka järjestelmät ovatkin eri valtioden hallitsemia, satelliitit kiertävät radoillansa Telluksen ympäri (toisin kuin geostationääriset TV-satelliitit) ja ovat siten globaaleja järjestelmiä. Kiina tiettävästi sammuttaa kuitenkin satelliitin signaalin silloin kun se on poissa Kiinan haluamalta alueelta. Näin voivat periaattessa tehdä kaikki muutkin satelliittien ohjauskeskukset, ilman varoitusta. Siksi on periaatteessa virhe rakentaa mitään järjestelmää perustumaan yksistään satelliitipaikannukseen.
Sentire la forza!
Terv: Timo

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Navigaattori?
« Vastaus #48 : Marraskuu 14, 2019, 17:20:12 ip »
Kalliit moto-laitteet ovat varmasti parempia, mutta harmitkin (varkaat, rikkoutuminen jne.) silloin suuremmat.
Wifin kautta ajantasalla pysyvä perusmalli ( https://www.power.fi/product/p-885493/ ) vaikuttaa helpolta.
Kaapelilla tietokoneeseen kytkeminen ja päivittäminen on tosiaan verkkaista (1-2 tuntia karttoineen) puuhaa.
Ja kun omaa nopeutta pitää tulevaisuudessa vahtia hartaammin uusien video-kamera-tolppien lisääntyessä,
niin lienee myös plussaa, että päivityksiä on helposti saatavilla ja niitä tekee riittävän usein.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Navigaattori?
« Vastaus #49 : Marraskuu 14, 2019, 18:17:24 ip »
Hommasin pari vuotta sitten Garmin DriveSmart™ 51n ja oon käyttänyt sitä tietty autossa ja myös Guzzissa Motonetin (vedenpitävillä) kiinnitysvermeillä. Päivitys onnistuu sisäisen Wifin vuoksi ilman ulkoisia apulaitteita. Mietin hankinnan aikoina jonniin verran motoversiota, mutta ne oli hinnoiltaan niin suolaisia, että päädyin nykyiseen. Ei oo ollu ongelmia käytön eikä päivitysten suhteen.
mosa

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Navigaattori?
« Vastaus #50 : Marraskuu 14, 2019, 19:49:51 ip »
<snip>
Kun navia päivitetään se tehdään valmistajan siihen tarkoitukseen tekemällä sovelluksella, eikä sitä saa toimimaan ilman niitä tunnuksia ja rekisteröitymistä.
<snip>
Joitakin navi malleja on jo niin vanhoja, että niihin ei saa päivityksiä. Ne muuttuvat käyttökelvottomiksi viimeistään kun seuraava karkaussekunti otetaan käyttöön. Samasta syystä navi lakkaa tilapäisesti toimimasta kun se on pitkään käyttämättä ja karkaussekunti sattuu tulemaan sillävälin voimaan.
<snip>

Tuo mainitsemani TomTom One on niin vanha, että siihen ei enää saa päivityksiä eikä tietokoneessa oleva TomTomin ohjelma reagoi siihen.
Laitteeni oli noin 2 vuotta käyttämättä, mutta pari viikkoa sitten kokeilin ja se toimii normaalisti.
Ilmeisesti se on niin vanha, että noita mainittuja hienouksia siinä ei ole.

Ainakin edellisessä puhelimessani (Windows) Here-kartat kuluttivat niin paljon akkua, että kovin pitkään ei voinut navigoida eikä autolaturia ollut. Nykyisellä Android-puhelimella en ole juurikaan kokeillut, mutta autolaturia ei ole edelleenkään.
Emeritus-guzzisti

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: Navigaattori?
« Vastaus #51 : Marraskuu 14, 2019, 21:55:52 ip »
Pariin vanhaan garminiin ja yhteen uutena ostettuun ilman karttoja (paitsi basic map), olen asentanut open street mapseja ja open fiets mapseja kun en ole viitsinyt vähiä varojani tuhlata garminin karttoihin. Asentuivat ihan kopioimalla karttatiedostot suoraan laitteen sd-kortille ja valitsemalla valikosta mitä karttaa laite käyttää.

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Navigaattori?
« Vastaus #52 : Marraskuu 15, 2019, 08:47:38 ap »
Pariin vanhaan garminiin ja yhteen uutena ostettuun ilman karttoja (paitsi basic map), olen asentanut open street mapseja ja open fiets mapseja kun en ole viitsinyt vähiä varojani tuhlata garminin karttoihin. Asentuivat ihan kopioimalla karttatiedostot suoraan laitteen sd-kortille ja valitsemalla valikosta mitä karttaa laite käyttää.

Tuossa mun Garminissa on ilmaiset kartta- ym. päivitykset.
mosa

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Navigaattori?
« Vastaus #53 : Helmikuu 26, 2020, 14:49:06 ip »
No niinhän tässä piti käydä. Mun Garminin 2n vuoden takuu meni umpuoli vuotta sitten ja viime viikolla apparaatin tunnit tuli täyteen. Pimeni kertalaakista. Muistui mieleen, kun toimistolle hankittiin ensimmäinen (IBMn) läppäri 90-luvun alkupuolella. Kuukausi takuuajan umpeuduttua tuli vika, jonka korjaus olisi maksanut enemmän kuin uusi läppäri. Kaiken huipuksi naapuritoimisto hommas samanlaisen läppärin hieman meidän jälkeen ja sillekin kävi sama juttu. Mutta onhan näistä "etukäteen ohjelmoiduista" laitevioista ollut meedioissa juttuja. Vastaavasti se ikivanha (> 100 v) hehkulamppu jossain uudella mantereella kuulemma hehkuu edelleenkin eli joskus on laatuakin osattu tehdä.
mosa

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Navigaattori?
« Vastaus #54 : Helmikuu 26, 2020, 17:29:43 ip »
Naisväen enimmäkseen käyttämä sukka/sukkahousulaatu on sellainen että sen pitääkin silmikoitua auki. Aiheesta oli oikein tv-ohjelmakin mennävuosina. Laadun teko kun käy kalliiksi.
Samaa linjaa näyttelevät myös nykyiset asunnon valaisuun käytetyt led-valaisimet: takuuvikoja ei juuri ilmene mutta sen jälkeen...

Ledejä on myös ajoneuvoissa. Tiedättehän, lähinnä saksalaisperäisissä nelipyöräisissä, olevat suuntavalot takapäässä. Vilkku on "liukuva" ja osoittaa hienosti suunnan johon kuljettaja arvelee kääntävänsä. Kun siihen tulee tyhjä väli, kuten olen nähnyt, informaatio on edelleenkin kunnossa mutta ajoneuvon haltija/omistaja ei tykkää kun suuntavalo pätkii. Ongelma on siinä että koko takavalo pitää vaihtaa. Ennen oli helppo vaihtaa vain yksi alle euron hintainen hehkulamppu. Edistystä? 

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Navigaattori?
« Vastaus #55 : Helmikuu 26, 2020, 17:38:22 ip »
Navigaattorista sen verran että itsellä on kaksi. Vanhempi, käytettynä ostettu, maksoi 30€. Ei päivitysmahdollisuutta. Pohjoismaiden kartat. Useimmiten silläkin osaa perille. GPS-riippuvainen.

Kakkonen on Tomtom. GPS ja Glonass käytössä. Satasen peli. Ollut nyt pari kesää moottoripyöräkäytössä. Täynnä täysin tarpeettomia toimintoja. Perustoiminnolla näyttää missä mennään ja se riittää minulle. En siis laita, yleensä, mitään tavoitetta vaan olen ns. kartalla jolloin voin päättää itse ajoreitistä. On ikävä olla laitteen komennettavana. Perille olen osannut, enimmäkseen.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Navigaattori?
« Vastaus #56 : Helmikuu 26, 2020, 17:39:19 ip »
No niinhän tässä piti käydä. Mun Garminin 2n vuoden takuu meni umpuoli vuotta sitten ja viime viikolla apparaatin tunnit tuli täyteen. Pimeni kertalaakista.

Ota ainakin akku irti ja odota puoli minuuttia ennen kuin laitat takaisin. Vanha Garmin-kikka.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Navigaattori?
« Vastaus #57 : Helmikuu 26, 2020, 20:10:58 ip »
Mites tämmöinen, suuntaa-antava reittiosoitin?
Beeline Moto
Smart navigation for motorcycles, made simple
https://beeline.co/pages/beeline-moto
Tämäkin vielä! ! !

jjp

  • Viestejä: 201
Vs: Navigaattori?
« Vastaus #58 : Helmikuu 26, 2020, 21:42:38 ip »
"Takuuajan päättyminen ei merkitse sitä, että yrityksen vastuu virheestä samalla päättyisi. Jos takuuta ei ole tai se on kulunut umpeen, myyjä vastaa virheestä kuluttajansuojalain virhevastuuta koskevien säännösten perusteella, eikä tätä vastuuta voi rajoittaa takuun ehdoilla."

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/takuu-ja-virhevastuu/
Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Navigaattori?
« Vastaus #59 : Helmikuu 26, 2020, 22:03:05 ip »
Jep. Tuo myös ohjeistaa odotettavaan käyttöikään. Takuun loppuminen tällä viikolla ei tarkoita, että kampe saa hajota ensi viikolla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.