Kirjoittaja Aihe: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat  (Luettu 24606 kertaa)

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #45 : Syyskuu 27, 2019, 19:10:57 ip »
Tulipa senverran tutkittua että otin kiertokangen laakerit irti . Heti kun kaupasta juuri ostettu  ;D . Kaulan reijät puhtoiset ja koukulla kokeilin sisälle ja puhtoiselta tuntui.  
Ketjun vaihdon toiseen joka oli vähemmän kulunut ja kiristintä "modifion" hieman. Mahdollisuus kiristää hieman enemmän tarvittaessa..  Ei pitäsi laittaa kone selällään pyöriä kiinni. Ketjun paikalleenlaitossa kiila tippui öljypumpun akselilta vieressä olevasta reijästä öljypohjan sisälle...taisi olla viides öljypohjan irrotus  ::)

mr
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 27, 2019, 22:12:28 ip kirjoittanut MarkkuEVP »
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #46 : Syyskuu 27, 2019, 19:58:22 ip »
On ollut nähtävästi hyvässä kodissa tai sitten oikeasti hyvin vähän ajettu peli. Omassa GT:ssä oli kai jotain 80 k kun otin kk laakerit auki. Reijät oli lähes ummessa ja laakeriliuskat kehnossa kunnossa. Putsauksen ja uusien laakereiden asennuksen jälkeen ajeltiin kymmenet tuhannet. 

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #47 : Syyskuu 27, 2019, 23:10:20 ip »
Jospa tuo on käynyt enemmän osina, kun on vaihdettu Jakopää ketjulle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #48 : Syyskuu 28, 2019, 15:06:00 ip »
-74 mallin GT 850 oli ketjujakopäällä tehtaalta lähtiessä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #49 : Syyskuu 28, 2019, 19:35:17 ip »
Ok.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #50 : Syyskuu 28, 2019, 19:38:53 ip »
Pitääköhän ketjun olla erityisen tiukalla ?  Luultavasti vaan pitää ettei pääse heilumaan holtittomasti. Ainakaan viime kesänä ei minkäänlaisia ääniä kuulunut
PS. Soittelin muutamalle 850 GT: n omistajille kardaaninivelen osasta.... suurin osa pyöristä on seisonnassa ja jo muutamia vuosia.

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #51 : Syyskuu 30, 2019, 17:24:08 ip »
Ketjun ei tarvitse olla erityisen tiukalla.
Usein on niin että uuden ketjun laiton yhteydessä ketju on varsin löysässä. Siitä voi päätellä että ketjurattaatkin ovat kuluneet. Alkuperäinen laite ei ole ketjunkiristin. Se vain estää että ketju ei "pitkältä sivultaan" roitele pitkin kotelon sisäpintaa. Kiristimiäkin saa. Useaa sorttia jopa.
Sellaisen kun laittaa niin jakoketju vinkuu aikansa aluksi mutta rauhoittuu sopeutuessaan vanhoihin rattaisiin. Paras tulee kun vaihtaa sekä ketjun että rattaat.

Yleensä olen laittanut tämän setin: https://www.stein-dinse.biz/product_info.php?products_id=789
Tarjolla myös tämä: https://www.stein-dinse.biz/product_info.php?products_id=2934
Muilla toimittajilla on myös erilaisia.

Tuo halvin kiristintyyppi kyllä katkeilee ajan mittaan. Matka ei siihen katkea mutta käyntiääni muuttuu. En ole vaivautunut laittamaan kalliimpaa versiota sillä kiristin on niin helppo vaihtaa tarvittaessa. Tuon halvemman kiristimen kohdalla pitää asentajan olla tarkkana ettei jousi jää jakopään kantta kiristäessä kotelon rakoon.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #52 : Lokakuu 01, 2019, 15:37:31 ip »
Niin katkeaa alkuperäinenkin ohjuri kun ketjupyörät ja ketju kuluvat. Seurauksena löystynyt ketju hakkaa ohjurin irtipoikki.
Ei tuolla alkuperäisellä ohjurilla kannattane yrittää ottaa ketjusta löysiä pois. Parempi olisi jos se saisi tukea moottorilohkosta.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #53 : Lokakuu 02, 2019, 00:11:02 ap »
Huhheijaa. Tuotapa ei ole kohdalle osunut vaikka ketju on kalvanut koteloonsa (Jakopään alumiinivaluun.) kunnon "roopit".
Jakoketjun kanssa ei kannata kovin paljon mietiskellä. Monet ovat laittaneet hammaspyörät jakopäähän. Ja sitten vaihtaneet takaisin ketjuun. Race hommiin voi, säädettävyyden suhteen, hammaspyörät olla pätevämmät.

Itselläni on yksi hammaspyöräjakopäällinen kone ja mekkala on melkoinen. Ehkä jako on kohdillaan mutta ääni infernaalinen. Tämmöisen hifistelijän korvaan. Epäilen että kuluminen pahentaa meluavuutta vaan en ole jäänyt ottamaan selvää...
Mitä pienemmät pyörivät massat sitä enemmän resonaatiota.

Kuten maitsin jo taannoin, alkuperäisellä ketjunohjurilla on vain periaatteellinen tarkoitus.

Tärkeintä on hankkia uusi ketju ja parhautta myös kulumattomat rattaat. Kone ei kuitenkaan hajoa jos ketju on ehyt vaikka ketjupyörät ovat kuluneet. Mutta eipä ole ajoituskaan ihan paras. Tosin ei kovin pahasti pielessä vaikka luulisi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #54 : Lokakuu 02, 2019, 08:34:43 ap »
Ratasjakopäitä on sueampaa sorttia Guzzissakin. On kokonaan teräksisiä hammaspyöräsarjoja, osa pyöristä alumiinisia, osa suorilla hampailla ja myös olen (kuvia tosin) nähnyt vinohampaisistakin. Suorahampaiset ne mekkalaa pitävät. Sellainen satsi kelpaisi minullekin, siinä äänessä ei minun mielestä ole mitään vikaa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #55 : Lokakuu 02, 2019, 10:52:38 ap »
Minulla on Guzziin kolme vinohampaista hammaspyöräjakopäätä, kaksi kokonaan alumiinisia ja yksi missä kampiakselille tuleva hammaspyörä on terästä.
Jälkimmäisen alumiinipyörät ovat kuluneet täystuhon partaalle. En tiedä kuinka paljon sillä on ajettu.
Täysalumiinsilla on ajettu n.100000km ja ne kalkattavat häiritsevästi.
Jos nyt jollain on unohtunut hyllynreunalle sellainen vähänajettu, alle 50000km alumiininen hammaspyöräjakopää, voisin olla kiinnostunut sellaisen ostamaan.

On se kummallista kun joidenkin tekemät, niin suorahampaiset kuin vinotkin, kalakattavat ja vinkuvat. Juuri jouduin purkamaan jenkin tekemän
moottorin muusta syystä. Siinä on vain suorahampaisia hammaspyöriä jakopäässä ja vaihteistossa. Ei kuulu niistä mitään sivuääniä.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #56 : Lokakuu 02, 2019, 11:37:29 ap »
Käyntivälys ja melu ovat aina yhdessä. Taitaa olla Guzzin käyttämät hammaspyörät evolventti-tyyppisiä. Jos käyntivälystä on hiukankin liikaa on myös ääntä. Vinohampainen hammaspyörä on yleensä hiljaisempi ja hammaskosketus on enemmän liukuva kuin on suorahampaisessa.

On myös muita hammasmuotoja mutta niiden tekeminen on kalliimpaa kuin evolventtihammastuksien. Suorana tai vinona.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #57 : Lokakuu 31, 2019, 18:44:39 ip »

Vaihde on sitten hitsattu. Oli ollut paljon hiushalkeimia eli muutakin korjattiin samalla kuin kytkinvivun korvake. Varsinkin startin ympäristössä. Joutuukohan koko kytkinrungon liitospinnan ainakin tarkistamaan ja mahd. oikaisemaan kotikonstein.
Ammattimies teki hyvät saumat mutta hioin hieman matalammaksi. Startin aukko piti viilailla ja taidan laittaa paperin väliin jos ei ihan suoraksi tullut.  Kytkimen kohdistus on osunut nappiin vaikka alkup. palanen ei häppönen ollut.

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #58 : Marraskuu 15, 2019, 15:23:35 ip »
Laitoin moottorin paikalleen ja sitten vasta laittelen heilurihaarukan. Tuli vain mieleen laitatteko lukitetta kargaaninivelen kiinnitykseen laakeriin suosiolla ?  
 Jos tiukka on niin kannattaako kovin naputella kardaania toisesta päästä?
Nivel noin 0 astetta ja laakeri + 60.

mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #59 : Marraskuu 15, 2019, 16:30:11 ip »
En satarosentilla ymmärtänyt kysymystä, mutta laakerilukitekysymykseen vastaan silti kyllä. Kardaanin naputtelu toisesta päästä ei kuulosta tutulta, mutta mitä olen jokus tukilaakerin vaihtanut, niin pakastimessa olen pitänyt niveltä tunteroisen ja laakerin lämmittänyt levyllä sen verran ettei ihan ilkene paljaalla kämmenellä pidellä. Sitten vaan reippasti laakeri paikalleen ja seegeri kiinni. Laakerin kohdistusta varten olen käyttänyt apuna putkenpätkää ja kopauttanut nivelen päähän sen verran että se on parilla, kolmella iskulla mennyt pohjaan saakka. Karkaistu teräs toista samanlaista vasten kuulostaa kuulalaakerin vierintäratoja ajatellen niin rankalta, että nivelen päässä on ollut iskunvaimentimena lyijylevy.  Kun olen viime vuosina liottanut öljyllä tukilaakeri/nivelpaketin keväällä ennen ajokauden alkua, niin edellisestä laakerinvaihdosta on kyllä pitkä aika. Sama nivel on ollut vuodesta 1998 ja se on edelleen ihan hyvässä tikissä.