Kirjoittaja Aihe: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat  (Luettu 24569 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #30 : Syyskuu 22, 2019, 03:20:42 ap »
Parhautta.

Hovihankkijani TopOsa Tampereelta, tai siis heidän di-insinöörinsä ei ymmärrä miksi tilaan kalliin Cortecon kun heillä vastaava tiiviste maksaa vain murto-osan. Sanottakoon niin että kustannus on pikkurahaa siinä vaiheessa jos kytkintilassa voisi olla öljyä sopimattoman tiivisteen vuoksi. Mutta en ole kokeillut...

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #31 : Syyskuu 22, 2019, 15:03:05 ip »

Kammenkaulan sakkatila ? . Ei kyllä minkäänlaista havaintoa. Missähän se sijaitsee ?
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #32 : Syyskuu 22, 2019, 17:07:09 ip »
Kammenkaulan sakkatila tarkoittaa todennäköisesti kiertokangen onttoa tappia, johon tilaan kertyy vähitelleen kiintoainesta, jonka keskipakovoima on erottanut öljystä. Kammen trapiksikin tuota kutsutaan.

Jos trappia ei puhdista ajoissa, tukkeentuvat kirtokangen laakereille voiteluöljyä johtavat kanavat siinä määrin, että seurauksena pystyy olemaan ns. täystuho.

Trapin tyhjennys tehtaan manuskan mukaan vaatii kampiakselin irrotuksen ja uuden tulpan hankkimisen trapin päähän. Tosin tunntaan sellaisiakin tapauksia, että trappi on tyennetty liotushoidolla kiertokankien voitelukanavien kautta jolloin koko moottoria ei tarvi purkaa. Kietokankien laakereiden avaaminen riittää.

Uudemmissa maleisa, joissa on suodattimet, on tuon trapin täyttyminen puolilleen peräti harvinaista. 

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #33 : Syyskuu 22, 2019, 17:16:50 ip »
Kammenkaulan sakkatila ? . Ei kyllä minkäänlaista havaintoa. Missähän se sijaitsee ?
EGon näköjään kerkesikin. Mutta ei kertaus varmaan haittaa...

Kuten termi kuuluu niin kammen-, tai tässä tapauksessa, kampienkaulan sisällä.
Kampiakselin sisällä on tyhjä tila jossa kiertää paineellinen voiteluöljy. GT850:ssä ja sen edeltäjissä se on ainoa öljynsuodatin. Öljynvaihtohan on kolmen tonnin välein ja kammenkaulan keskipakoperiaatteella toimivan passiivisuodattimen tyhjennysväli on 50.000 - 100.000 kilometrin välein. Kammenkaulan tulppa on sen etuosassa. Aukeaa kuusikoloavaimella ja sen lukitus on tehty pistepuikolla. Jos vain mahdollista lukitusta kannattaa hieman purkaa ennen avausta. Sinne kertynyt sakka on varsin tiivistä ainetta.

Suosittelen asentamaan ainakin sivuvirtasuodattimen öljynsuodatukseen. Päävirtaankin sen voi rakentaa. Samalla öljynvaihtovälin voi nostaa 5000 kilometriin. Toki nykyöljyt ovat aivan eri tavaraa kuin silloin 60-luvulla kun tämän pyörän voitelua on ajateltu.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #34 : Syyskuu 22, 2019, 17:51:19 ip »

Egon on oikeassa ...vaatii koko kampiakselin irroituksen.  Tulppaa ei edes näe pohjan kautta.
En lähde siihen. Ajomäärät "kunnostuksen " jälkeen on nimelliset.
Mitenkähän ns. pesuöljy tähän kävisi ??

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #35 : Syyskuu 22, 2019, 18:08:18 ip »

Egon on oikeassa ...vaatii koko kampiakselin irroituksen.  Tulppaa ei edes näe pohjan kautta.
En lähde siihen. Ajomäärät "kunnostuksen " jälkeen on nimelliset.
Mitenkähän ns. pesuöljy tähän kävisi ??
Mr

Ristiriitainen asia.
Jos alkaa liottelemaan piintynyttä sakkaa tarvittaisiin suodatin ettei "pesuöljyä" tarvitse vaihtaa yhtenään. Lisäksi suuresti epäilen että kaulan sisälle piintynyt sakka liukenisi juuri lainkaan sillä niin tiukkaa kamaa se on. Suosittelen mekaanista puhdistusta tai ottaa riski siitä että sakka ei tuki ajan mittaan voitelukanavia. Lähimmät vaurioalueet ovat molemman kampiakselin laakerit ja varsinkin kiertokangen laakerit jotka ovat etulinjassa voitelun suhteen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #36 : Syyskuu 22, 2019, 21:19:16 ip »
Muun merkkisistä vehkeistä olen tuota kivettymää poistanut ja se vastaa aika lailla kiinni palanutta hiilikarstaa moottorin sisältä. Ei todellakaan irtoa öljyllä pesemällä. Ja mieluummin kaivaa sen pois ennenkuin lähtee liikkeelle omiaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #37 : Syyskuu 23, 2019, 09:36:02 ap »
Kourutaltta ja pulloharja sekä liuotinpesuaine toimivat kammenkaulan puhdistamisessa. Kierokankien alapäät kannattaa avata ennen pesua. Samalla näkee kiertokankien laakereiden kunnon. Ne ovat myös helppo vaihtaa saman tein. Kustannuksia laakeriliuskoista tulee noin 50€.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #38 : Syyskuu 23, 2019, 13:27:54 ip »
On tullut oman 850:n trappi puhdistettua liuotushoidolla. Markku EVP:n kirjastossa lienee edelleen vaaleanpunakantinen opus maailmankirjallisuutta, jossa mm. tuo operaatio on selostettu. Alkaa sivulta 24.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #39 : Syyskuu 23, 2019, 13:45:48 ip »
Purkaminen saa riittää. Takapyörä ja swingikin on irti. En luota omiin taitoihin että purkaisin moottorin.  Vaihdelaatikon korvakkeen vein hitsaukseen ja saan parin viikon päästä. Ab Öja Alu-Tank Oy motoristi isäntä tekee varmaan hyvää jälkeä  :D
Oli muuten iso alumiinia työstävä ja hitsaava firma. Jäi monttu auki kun painelin halliin.
 Takaisin ajellessa ostin Pekka P:ltä vaihdelaatikon rungon jossa viottuneet sisuskalut. Osa on käyttökelpoista.... jos sattuisi tarvitsemaan. Niin ja selvisi sen VL :n huohottimen "luodin" asema vaihderummullakin .

Mr

ps.  tai tuota Egonin konstia voisi kokeilla :D
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #40 : Syyskuu 23, 2019, 19:41:49 ip »
Eipä siinä purkamisessa ole kauheasti työtä.
Itse en ole voinut elää moottorin kanssa jossa saattaa olla skkaan ja metallia öljynkierrossa.
Tässä paljon uudempi moottorimalli jossa on normaali öljynsuodatus patruunasuodattimella. Mutta melkoinen mössö sieltäkin kampiakselin sisältä löytyi. Samalla havainto kiertokangenlaakereista.
http://www.motomatti.fi/2015/10/purkupyoran-purkua-kampiakseli-ja.html

Aikanaan avasin oman GT:ni kampiakselin keskipakopuhdistimen. Luulin ensin että se sisäreikä onkin ihan eri muotoinen mutta kun ryhdyin "piikkaamaan" sinne kertynyttä jätöstä sitä tulikin varsin paljon ja kanava osoittautui pyöreäksi.

Olen myös nähdyt kiertokankien kiinnileikanneet laakerit ja syynä oli jo melko tukkeutunut kampiakselin öljykanava. Lika ei enää jäänyt sinne vaan pääsi paineellisen öljyn mukana laakeripinnoille. Se olikin jo kallimpi remontti. Myös kampiakselin petilaakerit ovat vaarassa. Yleensäkin kohteet joissa öljy kiertää lian kera.

Saman homman olen tehnyt kaikkiin käsieni kautta kulkeneille moottoreille.

repa

  • Viestejä: 29
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #41 : Syyskuu 26, 2019, 20:39:22 ip »
Seiskapuolikkaassa Laverdassa on samantyyppinen systeemi, kampiakselin limpuissa on tila johon epäpuhtaudet kertyvät. Ja kun se on täynnä niin kiertokankien voitelu lakkaa ja täystuho on valmis. Niin, tässäkään ei ole öljynsuodatinta.
Muutaman akselin olen kaivanut puhtaaksi kuonasta ja se on ollut todella tiukasti kiinni ja sitä on ollut paljon, joten en usko todellakaan mihinkään liuotus menetelmään ongelman hoitamisessa.
Vähän meni väärään merkkiin mutta ongelma on sama, kiitos ja anteeksi.
Vain 19 vuotta guzzilla.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #42 : Syyskuu 27, 2019, 11:13:17 ap »
Liuotushoitooon ei tarvitse uskoa eikä olla uskomatta. Minä uskon, koska en ole suinkaan ainoa, joka Guzzin trapin on puhdistanut voitelureikien kautta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #43 : Syyskuu 27, 2019, 13:18:45 ip »
Tarkoittanee kampiakseli paikallaan liuottamista?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #44 : Syyskuu 27, 2019, 13:33:37 ip »

No niin... avasin nokkaketjukotelon. Eli hammaspyörät on vaihdettu ketjuun. Se "klappi" tuleekin täältä. Säätö on lopussa jos ei poista metallia säätäjän päästä ( kiinni seinässä.)
 Muutenkin miten tässätapauksessa kireys pitäisi olla ?
Kuva näyttää kääntyvän tänne laitettaessa kyljeleen...
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää