Kirjoittaja Aihe: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat  (Luettu 24578 kertaa)

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #15 : Syyskuu 20, 2019, 17:55:22 ip »
Kannattaa lukea: http://www.guzziriders.org/lm-breather-box-valve-fix_topic2432_page1.html

Ehjä öljyneroitin varmistaa toimivan huohotuksen. Boksi ja sen sisällä oleva jousiventtiili on myöhemmissä malleissa korvattu kuulaventtiilillä - molempia ei tule käytää yhtä aikaa.

T,
Jukka

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #16 : Syyskuu 20, 2019, 19:14:50 ip »
Tuosta kuulaventtiilistä: Monesta pyörästä se on puuttunut. Kun huohotinletkua, joka on usein tehty heikosta materiaalista ja ryhtyy vuotamaan kovetuttuaan, se vaihdetaan ja huohotinputkesta irrotettaessa kuulaventtiili, rakenteestaan johtuen, nousee pois paikoiltaan letkun mukana ja heitetään roskikseen. Sitten laitetaan uusi letku ja ihmetellään miksi kone vuotaa öljyä. Tämä siis Tonti-runkoisissa ja lähinnä matka- ja custom-malleissa.

GT850 - T-mallit - ja jotkin muut matkaversiot ja muutamat sportitkin käyttivät hieman erilaisempaa huohotinkoteloa. Periaate on kuitenkin sama: kampikammioon pitää saada mahdollisimman alhainen paine, mieluimmin lievä alipaine, että koneen teho pysyy hyvänä ja öljyt sisällä.

Merkittävin syy ulospäin huohotukseen on moottorin väljyys. Puristuspaine karkaa mäntien ohi ja kampikammion ylipaine kasvaa. Se lisää öljyn kulutusta ja lopulta aiheuttaa öljyvuodon sekä koneen karstoittumisen. Myös venttiilit ja venttiilinohjurit kärsivät tästä. Isolohkoisissa kun ei ole ollut lainkaan venttilinohjurien tiivisteitä. Mikä sinällään on erinomainen asia. Nykyään on mutta rakennekin on eri kuten päästömääräyksetkin.

Isolohkomoottori on todella kiitollinen remontoitava eikä siihen paljon aikaa kulu. Aina ei tarvitse edes nostaa rungosta pois.


MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #17 : Syyskuu 20, 2019, 19:31:48 ip »

Kytkin kasassa... varakeskityskappale löytyi ja moottori pystyyn ja kun on ollut pitkät pultit niin  sujui kun seminologilta astutus :D
Vaihdoin uudet jouset ja oli n. 2 mm pitemmät. Nähtävästi on jousien ulompi vastakappale ollut väärässä asennossa kun jousien kuvat on 20 mm sivussa kuopista .
VL:n kytkintangon kytkimenpuoleinen kumitiiviste on nähtävästi puuttunut  . .
Tässähän taidot kertyy ja välillä foorumilta taas neuvoja katsomaan :D
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #18 : Syyskuu 20, 2019, 20:23:17 ip »
Siinä painelevyssä on ajoitusmerkki vauhtipyörän suhteen niin ei mene jouset vikakohtaan. Jos menee on kytkin kovin ikävä käyttää. Jaa, mistäkö tiedän kysyn kuin TimoEV. Tosin Timolla ei ole kytkin mennyt vinksalleen. Aina tulee oppia kun tarttuu aiheeseen. Nuorempana luulin tietäväni moottoripyöristä kaiken tarpeellisen. Olihan luettu kaikki testit ja vähän remonttioppaitakin. Sittemmin olen huomannut että syventävää oppia tulee joka päivä kun, vain ja ainoastaan, Guzzien ja Benellien kanssa puuhaa. Lisäksi pitää, säälistä, häärätä amerikkalaisten pyörien kanssa joissa on omat koukeronsa. Japanilaisiin en koske enää pitkällä tikullakaan sillä se on loppumaton vaurioiden suo. Malleja on niin paljon....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #19 : Syyskuu 20, 2019, 23:38:06 ip »
Ei tarvi olla edes moottoria. Pelkästään niin yksinkertaisesta laitteesta, kuin polkupyörästä löytyy opittavaa koko ajan..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #20 : Syyskuu 20, 2019, 23:41:55 ip »
Ps. VL huohottimen tarkastin.  Luotimainen osa tuli ulos ja sisällä pohjassa on jokin liikkuva osa. Onko sillä muuta tehtävää vaihteessa ?
Vaihteiston huohotin kyseessä? Huohotus on ilmeisesti rakennettu samaan reikään, startin taakse, missä on myös vaihteen valitsinrummun
lukitustappi? Jos näin, olihan huohottimen ja lukitustapin välissä jousi.

GT:n alkuperäisessä huohotuspurkissa ei taida olla paikkaa kansista tuleville huohotusletkuille? Eikö GT:ssä niitä alunperi kuulu ollakkaan?
Jukan vinkkaamassa LM:n huohotuspurkissa sellaiset olisi.
MarkkuEVP:n GT:ssä on kansista tulevat letkut melko isot halkaisijaltaan, mitä kuvista voi mittaa arvioida. Huohotus voisi niiden puolesta toimiakin, mutta
kanavat kampikammiosta sylinterikansiin taitavat kuristaa liiaksi.
Muuten kampikammiosta lähtevän huohottimen paikka on kaikissa tuonmallisissa huono. Se on alttiina kampiakselilta lentäville öljyroiskeille.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #21 : Syyskuu 21, 2019, 10:28:04 ap »
En tiedä Le Mansin purkin tilavuutta, mutta myös pikkulohkojen purkissa on kansilähdöt.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #22 : Syyskuu 21, 2019, 10:45:58 ap »
Ps. VL huohottimen tarkastin.  Luotimainen osa tuli ulos ja sisällä pohjassa on jokin liikkuva osa. Onko sillä muuta tehtävää vaihteessa ?






Vaihteiston huohotin kyseessä? Huohotus on ilmeisesti rakennettu samaan reikään, startin taakse, missä on myös vaihteen valitsinrummun
lukitustappi? Jos näin, olihan huohottimen ja lukitustapin välissä jousi.

Oli jousi paikallaan ja luodin mallinen putki luiskahti ulos.  Aukon pohjassa oli jokin liikkuva osa.... ruvimeisselillä asetin jonkinlaisen porauksen kohdalleen ja pistin luodin paikalleen ja jousen . Tiedä häntä onko merkitystä??


GT:n alkuperäisessä huohotuspurkissa ei taida olla paikkaa kansista tuleville huohotusletkuille? Eikö GT:ssä niitä alunperi kuulu ollakkaan?
Jukan vinkkaamassa LM:n huohotuspurkissa sellaiset olisi.
MarkkuEVP:n GT:ssä on kansista tulevat letkut melko isot halkaisijaltaan, mitä kuvista voi mittaa arvioida. Huohotus voisi niiden puolesta toimiakin, mutta
kanavat kampikammiosta sylinterikansiin taitavat kuristaa liiaksi.

Pelannut ainakin 3000 km tänä kesänä... ja suuret ovat eli 12 mm ja yhdistetty t-haaralla lähellä huohotuspurkkia. Jonkinlainen öljylukko kyllä letkujen alakuulokohdissa mahdollinen.

Rumat ovat ja joutaa pois. Tuskin huononee alkuperäiseen verrattuna.... tai mistä sen tietää. Kansien aukkojen hitsaus tai jos rakentaisi peittolevyt jotenkin. Käytetyt olisi kyllä saatavilla n. 180 €

Ja vieläkin olisin kiinnostunut nivelen päätykappaleesta vaikka varanivelen kokoaisin... kaivelkaa jos olette niintä säilyttäneet.
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #23 : Syyskuu 21, 2019, 11:43:29 ap »
Lainaus
Oli jousi paikallaan ja luodin mallinen putki luiskahti ulos.  Aukon pohjassa oli jokin liikkuva osa.... ruvimeisselillä asetin jonkinlaisen porauksen kohdalleen ja pistin luodin paikalleen ja jousen . Tiedä häntä onko merkitystä??
Olin itse hieman hukassa kun keskustelu siirtyikin yllättäen huohottimesta toiseen. Vaihteistossa on myös huohotin. Vanha tyyppi on juuri tuo huohottimen ja vaihteenasentolukituksen yhdistelmä. Kyseinen "luotimainen" on osa joka määrittelee vaihderummun asennon kullekin vaihteelle. Ilman sitä vaihteet toimivat huonosti tai eivät edes pysy päällä.

Sen lähellä on myös vapaavalon kytkin. Musta muoviosa joka on kiinni kahdella ruuvilla. Sitä voi säätää taivuttelemalla sen kieltä. Edellyttää osan irrottamista. On myös varsin tyypillinen vuotokohde vanhassa vaihdelaatikossa.

Uudemmissa viisivaihteisissa huohotin on vaihdelaatikon takakannessa ja vaihdeasennon lukitsin on edelleen siellä "vanhassa" paikassa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #24 : Syyskuu 21, 2019, 12:00:07 ip »
Kardaanin nivelestä GT850 osalta:
Kyseessä on pienempikokoinen nivel mitä on uudemmissa. Rakenteessakin on eroa. Lisäksi sen kannatinlaakeri on eri kokoa kuin myöhemmin. Ehkä muistan väärin mutta laakeri taisi olla sama kuin VW-kuplan pyöränlaakeri. Alkuperäinen laakeri on suojaamaton mutta jos kauppias myy suojatun laakerin niin sekin käy mutta itse ottaisin pölysuojan auki varovasti ja laittaisin vaseliiniä laakeriin ja suojan takaisin. Laakeri on kiinni lukkorenkaalla ja lievällä lämpösovitteella. Jos suojattua laakeria ei löydy niin avoinkin malli aikansa toimii.

Takahaarukan kartiorullalaakerit ovat usein kuluneet loville koska liikerata on pieni. Nekin kannattaa kopistella pois ja laittaa uudet hyvin voideltuina.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #25 : Syyskuu 21, 2019, 13:33:50 ip »

 Taas aherrettu autotallissa. Laakeri kuvassa no 31 otettu irti. Vaati takapyörän ja perävaihteen irtioton kun ei ole ulosvetimiä.  Tiukassa oli.
 Huulitiivisteen vaihto vaihteen perään kardaaniakselille tein ja ongelmasta toiseen. Katkennut kytkimen korvake varmaan pitäisi korjata vaikka se rungosta rakentamani toimi hyvin koko kesän.
Paska sauma kuten kuvasta näkyyy... 
 Alkaa runko olla jo kohtalaisen tyhjä....vielä keulakin pitäisi purkaa kokonaan....   GUZZI... remonttimiehen unelma :D :D

On se kyllä hienoa kun varaosapaketin mukana on löytynyt kaikkea tarpeellista .... paitsi kardaaninivel.

Mr

Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #26 : Syyskuu 21, 2019, 13:52:06 ip »
Kyllä tuohon vaihdelaatikon takakanteen korvakkeen hitsattua saa. Kansi pitää olla irti ja se todennäköisesti esilämmitetään ennen hitsausta. Reiän koneistus sitten kun korvake on hitsattu. Olen saanut hyvin tehtyjä alumiinin ja jaloterästen hitsauksia Norsa Oy:n Repeltä. Aika hommaan kannattaa tiedustella etukäteen niin ei ehkä tarvitse kahta kertaa käydä. Tai miten sen nyt työn alle toimitat. http://norsa.fi/

Lainaus
Laakeri kuvassa no 31 otettu irti. Vaati takapyörän ja perävaihteen irtioton kun ei ole ulosvetimiä.  Tiukassa oli.
Niin ne pyrkivät olemaan ja varsinkin jos on päässyt hieman korroosiota tarttumaan. Se nivelen kumipalje on paljon vartijana.

Missä kunnossa kardaanin takapää on? Uusi holkki voi olla hyvä hankinta lukkorenkaineen. Se pienentää kiertovälystä ja kuluminen hidastuu. Pinionakselin urat ja usein kardaanin takapään urat ovat kuluneet kiertosuunnassaan leveiksi. Pinionakselin uusiminen kun on kallis homma. Tarvitaan myös uusi lautaspyörä sekä muutama tunti välysten säätöä.

Pinionakselin laakeroinnissa ei saa tuntua välystä mihinkään suuntaan. Jos tuntuu niin laakerivälystä säädetään shimmaamalla.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #27 : Syyskuu 21, 2019, 15:29:34 ip »
Tein vesikokeen ja ei moottorin puolella mitään vuotoja ilmennyt. Nätti homma tehdä ! Vaihdoin tiivisteen ja laiton kytkinpyörän paikoilleen. Välys tosiaan on vain yläkuulokohdassa kun vaihtaa suuntaa. ;D
Minkälainen oli vanha kampiakselin tiiviste, entä uusi? Sen ilmeisesti vaihdoit? On sellaisia kokemuksia, että mikätahansa tarviketiiviste ei toimi. Pitäisi olla väriltään ruskea Corteco-merkkinen alkuperäinen.
Sohc van Helmi.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #28 : Syyskuu 21, 2019, 17:34:09 ip »
>>...kysyn kuin TimoEV. Tosin Timolla...<<

Mitähän mää nyt olen tehny / jättänyt tekemättä?

Puhelinkeskustelu:
- Pena naapurista huomenta! Voisittekos ahkeroida kamarissa hiljempaa, kun olin yövuorossa ja yritän nukkua?
- Tuotaa... minä olen keskustassa toimistolla...

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #29 : Syyskuu 21, 2019, 22:43:29 ip »

Minkälainen oli vanha kampiakselin tiiviste, entä uusi? Sen ilmeisesti vaihdoit? On sellaisia kokemuksia, että mikätahansa tarviketiiviste ei toimi. Pitäisi olla väriltään ruskea Corteco-merkkinen alkuperäinen.

[/quote]

Paikalla oli ihan tavallinen. Ostin S&D:lta mainitsemasi Cortecon.
Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää