Eli nyt vaihdelaatikko ja kytkin irti. Mistähän tämäkin vuotaa...tai kaikkialta. Moottorinpuoleinen tiiviste näyttää ainakin kuivahkolta ja samoin vaihdelaatikon puoli. Kuitenkin öljyä riittää joka paikkaan.
Lisäksi pieni klappi kytkimen pyörästä käänettynä... olisikohan yhden hampaan verran... onkohan normaalia ?
Koska moottorin puolella on mahdollisia vuotokohtia useita, tekisin seuraavanlaisen operaation.
Moottori "neneälleen" pystyyn, vauhtipyörän tila vettä täyteen, lohkosta kaikki mahdolliset reiät ja läpiviennit yhtä lukuun ottamatta umpeen.
Siitä avonaisesta puhalletaan paineilmaa varovaisesti kampikammioon. Ei saa laittaa paljoa painetta joten puhallus pistoolia ei pidä kytkeä kiinteästi
mihinkään kampikammion liitokseen. Koeponnistusta helpottaa jos käytössä on paineenalennin.
Yhden baarin voi painetta laittaa.
Näin olen joutunut tekemään, silloin vuotokohdaksi paljastui nokka-akselin takakansi.
Mitähän "hampaansuuruista" välystä tarkoitat? Jos pyöritit vauhtipyörästä kampiakselia, riippuuko välys siitä missä asennossa kampiakseli ja männät ovat?
Jos männät olivat liki ylhäällä, en olisi kovin huolissani jos itse vauhtipyörä on kiinni. Tällöin välys tulee moottorin laakereista. Jos laakereita haluaa
tarkastella, kiertokankien laakerit pystyy vaihtamaan alakautta öljypohjan irrotuksen jälkeen, moottoria sen enempää purkamatta.
Samalla on mahdollista puhdistaa kammenkaulan sakkatila. Pitää vain varoa ettei se mönjä joudu runkolaakereilta tuleviin öljykanaviin.
En edes yrittäisi korjata kardaanin ristikoa jos kupin pesä on kulunut niin väljäksi, että välystä on kymmenesoamillejä. Uutta tai muuten ehjää peliin.
Liimauta voi kokeilla jos kuppi pyörii mutta välystä ei tunnu.
Laakerilukitteet eivät yleensä kovetu jos välystä on yli 0.1mm ja pinta on noin kapea.