Kirjoittaja Aihe: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat  (Luettu 24560 kertaa)

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« : Syyskuu 19, 2019, 11:54:40 ap »
Pientä huoltoa.... moottorin sain 850 GT:stä ihan itse irti vaikka tuntuu että saisin suuntautua keveimpiin tässäkin suhteessa. Nostaa vielä jaksoin juuri ja juuri nostimen päälle.
Kardaanin nivel oli öljyinen, ( huulitiiviste oletettavasti vuotaa ) mutta yhdessä havaitsin nivelen laakerin ulkokoolissa välystä. Varmaan laakeri pyörähtänyt pesässään.
Harmittaa jos pitää uusi nivel hommata tuon takia. Onko niin hyvää lukitetta että muutaman kympin välyksen saisi pitämään?  Tai voiko koneistaa ? Silmukka on kyllä kohtalaisen ohut.

mr
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 19, 2019, 15:16:18 ip kirjoittanut MarkkuEVP »
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #1 : Syyskuu 19, 2019, 15:22:11 ip »

Eli nyt vaihdelaatikko ja kytkin irti. Mistähän tämäkin vuotaa...tai kaikkialta. Moottorinpuoleinen tiiviste näyttää ainakin kuivahkolta ja samoin vaihdelaatikon puoli. Kuitenkin öljyä riittää joka paikkaan.

 Lisäksi pieni klappi kytkimen pyörästä käänettynä... olisikohan yhden hampaan verran... onkohan normaalia ?

Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #2 : Syyskuu 19, 2019, 15:34:26 ip »
Ilmeisesti moottoriöljyä? Ettei tulis tuosta huohottimen lähdön tiivisteestä. Takalaakeri/-tiiviste näyttää liimatun lohkoon?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #3 : Syyskuu 19, 2019, 15:48:32 ip »
Hajun ja värin perusteella moottoriöljyä. VL:ssä on punaista. Silikonia on käytetty tässä laiteessa sangen runsaasti ... huonolla menestyksellä. Olen korvannut normaaleilla paperitiivisteillä ja kaikki ovat sen jälkeen pitäneet . Tämä on toivottavasti viimeinen taisto öljyvuodoissa.  Tässä erikoinen "huohotin ...
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #4 : Syyskuu 19, 2019, 15:52:18 ip »

Ja tässä nivelen silmä
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #5 : Syyskuu 19, 2019, 16:03:46 ip »
Stefan pystyy vaihtamaan isommasti purkamatta, mutta muista hoonata vanhan stefan jättämä peilikirkas rengas kammen kaulalla himmeäksi. Se onnistuu kyllä vaika tonnisella vesihiomapaperilla kun käytät jotain ohutkärkistä työkalua apuna.

Samaten onnistuu vaihdelaatikon puolen stefan vaihto kun taistelee ensin kytkimen napakappaleen irti. Itte olen joskus tehnyt työkalun sitä varten putkesta rälläköimällä, mutta se ei taida olla minulla tallessa enää.

Locktitellä on kyllä aika koviakin laakerilukitteita. Kun pääsen naamat vastakkain tuoteen edustajan kanssa niin sanovat kyllä tavallisesti painavan sanansa. Itte suhtaudun hartseihin varauksella, mutta tuossa paikassa pintapaineet eivät ole ihan mahdottomia, joten kyllä siinä varmaan kannattaa laakerilukitetta kokeilla.

Pieni klappi kytkimen pyörästä käännettynä saattaa olla merkki katkenneesta vääntövärähtelijän vaimennusjousesta laatikon sisällä. Viistohampaisessa laatikossa ei välttämättä tunnu paljon klappia vaikka kokonainen hammas puuttuisi välistä. Katkenneen hampaan teoriaan en itte usko prosenttiakaan.  

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #6 : Syyskuu 19, 2019, 16:08:37 ip »


Pieni klappi kytkimen pyörästä käännettynä saattaa olla merkki katkenneesta vääntövärähtelijän vaimennusjousesta laatikon sisällä. Viistohampaisessa laatikossa ei välttämättä tunnu paljon klappia vaikka kokonainen hammas puuttuisi välistä. Katkenneen hampaan teoriaan en itte usko prosenttiakaan.  
[/quote]

Selvennän hieman... kytkimestä kääntämällä on noin kolmen millin klappi moottorin puolella. Onko se normaalia välystä vai onko laakerit väljät. Tuskin kukaan muistaa kokeilleensa ...vai muistaako ?

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #7 : Syyskuu 19, 2019, 20:23:20 ip »
Eli nyt vaihdelaatikko ja kytkin irti. Mistähän tämäkin vuotaa...tai kaikkialta. Moottorinpuoleinen tiiviste näyttää ainakin kuivahkolta ja samoin vaihdelaatikon puoli. Kuitenkin öljyä riittää joka paikkaan.
 Lisäksi pieni klappi kytkimen pyörästä käänettynä... olisikohan yhden hampaan verran... onkohan normaalia ?

Koska moottorin puolella on mahdollisia vuotokohtia useita, tekisin seuraavanlaisen operaation.
Moottori "neneälleen" pystyyn, vauhtipyörän tila vettä täyteen, lohkosta kaikki mahdolliset reiät ja läpiviennit yhtä lukuun ottamatta umpeen.
Siitä avonaisesta puhalletaan paineilmaa varovaisesti kampikammioon. Ei saa laittaa paljoa painetta joten puhallus pistoolia ei pidä kytkeä kiinteästi
mihinkään kampikammion liitokseen. Koeponnistusta helpottaa jos käytössä on paineenalennin.
Yhden baarin voi painetta laittaa.
Näin olen joutunut tekemään, silloin vuotokohdaksi paljastui nokka-akselin takakansi.

Mitähän "hampaansuuruista" välystä tarkoitat? Jos pyöritit vauhtipyörästä kampiakselia, riippuuko välys siitä missä asennossa kampiakseli ja männät ovat?
Jos männät olivat liki ylhäällä, en olisi kovin huolissani jos itse vauhtipyörä on kiinni. Tällöin välys tulee moottorin laakereista. Jos laakereita haluaa
tarkastella, kiertokankien laakerit pystyy vaihtamaan alakautta öljypohjan irrotuksen jälkeen, moottoria sen enempää purkamatta.
Samalla on mahdollista puhdistaa kammenkaulan sakkatila. Pitää vain varoa ettei se mönjä joudu runkolaakereilta tuleviin öljykanaviin.

En edes yrittäisi korjata kardaanin ristikoa jos kupin pesä on kulunut niin väljäksi, että välystä on kymmenesoamillejä. Uutta tai muuten ehjää peliin.
Liimauta voi kokeilla jos kuppi pyörii mutta välystä ei tunnu.
Laakerilukitteet eivät yleensä kovetu jos välystä on yli 0.1mm ja pinta on noin kapea.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #8 : Syyskuu 19, 2019, 21:19:33 ip »
Tuo "erikoinen" huohotin on vikatikki. Moottori ei huohota jos huohotin ja sen kammio puuttuu. Sen vuoksi kampikammion paine nousee ja öljyä vuotaa aina jostain ulos.

Kun kerran vauhtipyörä on irti niin kampiakselin takatiivisteen vaihto on hyvä tehdä. Sama juttu myös vaihdelaatikkoon. Ilmeisesti myös vaihdelaatikon takapään ulostulon tiiviste falskaa. Sinne myös tiivisteen vaihto. Myös kytkimen työntötangon kartiokumitiivisteet kannattaa vaihtaa. Huulitiivisteiden huulien vastinpinnat pitää hioa.

Kardaanin nivelen vaihtaisin kokonaan uuteen. Tarkista myös kardaanin takapään uraholkki ja sen välykset. Kardaanitunnelin perusteellinen puhdistus ja ruostesuojaus. Kardaanitunneli on perän huohotustila. Siellä oleva lika voi siis päästä perävaihteen pinionlaakerien kiusaksi. Kardaanin nivelen kannatinlaakeri pitää uusia myös.


MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #9 : Syyskuu 20, 2019, 10:12:25 ap »
Lisää tietoja. Tämä huohotinputki oli tulpattu ja varmaan korvattu erikoisella kansista tulevilla putkilla. Ajaako saman asian ?


Pari kuvaa aiheesta.
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #10 : Syyskuu 20, 2019, 11:12:55 ap »
Todennäköisesti ei - kampikammion huohotus puutteellinen.
Kannattaa palauttaa alkuperäiseksi.
Koneen ollessa irti kannattaa tarkistaa / korjata kaikki mahdolliset vuoto kohteet: Laakerin laipan alimmissa pulteissa kierretiiviste/-lukite...
Alimman kuvan öljynerotin - todennäköisesti ruostunut sisältä toimimattomaksi.
Uusi www.stein-dinse.biz/advanced_search_result.php?inc_subcat=1&keywords=14155700&categories_id=

T,
Jukka

Ps. Tarvittaessa ko. osa löytyy tallista.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #11 : Syyskuu 20, 2019, 11:41:46 ap »
Jukan kanssa aivan samalla kannalla huohotuksen suhteen. Laite toimintakuntoon ja letkutus oikein. Venttiilikopista tulevat letkut ovat myös huohotusletkuja. Kahta putkea lukuunottamatta joista tulee kanteen voiteluöljy keinuvivuille painevoiteluna.

Olen kaksi GT:tä entisöinyt ja molemmissa oli vastaavia kikkoja käytetty. Ei siis ollut ymmärretty miten huohotusjärjestelmä toimii.
Huohotuskammio tarvitaan. Sinne tulee kansista kaksi letkua, yksi paksumpi päähuohotusletku lohkosta. (Lyhyt tumppi.) Toinen lyhyt letku on huohotuksen paluuöljykanava.

Kuva missä näkyy kampiakselin pää niin siinä näkyy myös nokka-akselin takalaakerin pyöreä tulppa. Lisäksi näkyy paksumpi huohotusputki ja pitempi ja ohuempi putki joka johtaa huohottimen erottaman öljyn öljypinnan alapuolelle öljypohjaan.

Huohotinkammiossa on venttiili jonka pitää toimia. Se näkyy isomman putken läpi. Kun sitä tökkää ohuella ruuvarilla niin sen pitää antaa periksi ja palata takaisin perusasentoonsa kun ei paineta. Venttiiliä aukoo kampikammion paine ja jousi sulkee. Pyörän ohje kertoo että talvisäilytyksen jälkeen on huohotinkammio tarpeellista irrottaa ja huuhdella se bensiinillä puhtaaksi. Tällä estetään vedensekaisen öljyliman huohotusventtiiliä liimaava vaikutus ja kanavat ovat auki. Myös venttiilikoppiin johtavien letkujen aukiolo pitää varmistaa.

Huohotuksen toimimattomuus aiheuttaa vakaviakin öljyvuotoja kuten tiivisteiden irtoamisia tai repeämiä. Erityisesti kampiakselin takalaakerin huulitiiviste irtoaa herkästi.

Yllä olevat ohjeet ovat loop-runkoisen Guzzi-mallin ohjeita. Tonti-runkoisten huohotus on osiltaan hieman erilainen.


MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #12 : Syyskuu 20, 2019, 15:56:21 ip »

Tein vesikokeen ja ei moottorin puolella mitään vuotoja ilmennyt. Nätti homma tehdä ! Vaihdoin tiivisteen ja laiton kytkinpyörän paikoilleen. Välys tosiaan on vain yläkuulokohdassa kun vaihtaa suuntaa. ;D

Taidan postaa ylimääräset  kannen huohotukset putket... tietäis vaan miten paikkaa reijät kansissa. Tulpan irtisaanti isosta putkesta ( o-renkaallinen tulppa ) hieman teetti työtä. Huohotinosa näyttää olevan kunnossa ja pelaa niinkuin ed. keskustelussa on kerrottu.
Mutta kytkinakselin pää ihmetytti... puuttuikohan siitä kumikartiotiiviste.  Loysin siihen sopivan pienen kumin varaosista. Ihmettelen miten se tuossa pysyisi.  Voikohan vuoto olla tuota kautta ?
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #13 : Syyskuu 20, 2019, 15:59:46 ip »
Muuten onko kytkinlevyt laitettava kumminpäin.... Boorit on toiselle puolelle levynlinjasta ulompana.

Ps. VL huohottimen tarkastin.  Luotimainen osa tuli ulos ja sisällä pohjassa on jokin liikkuva osa. Onko sillä muuta tehtävää vaihteessa ?

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kardaaninivel ja kytkin luisto-ongelmat
« Vastaus #14 : Syyskuu 20, 2019, 16:45:31 ip »
Kytkimen työntötangon tiivisteet, kaksi pientä kartiomaista kumia, laitetaan vaihteiston takapään kautta paikoilleen. Asennetaan samalla kun kytkimen työntötanko laitetaan paikalleen. Samalla tulee katsottua kytkimen painelaakerin kunto ja sen painimen O-rengas vaihdettua.

Painelaakeri on kulutusosa. Jos kytkimen vivussa, siellä vaihdelaatikon takana, ei ole tallessa palautinjousta niin se kannattaa laittaa ja kytkin säätää ohjearvoihin niin painelaakeri kestää kauan. Painelaakerin ei ole tarkoitus pyöriä kuin silloin kun kytkin on avattu.

Kytkinlevyt eivät sovi kuin yhdellä tavalla. Näinpäin: http://www.motomatti.fi/2013/05/guzzin-isolohkoisen-kaksilevyisen.html
Löytänet muitakin kuvia ja juttuja jos haet sivuiltani hakusanoilla kytkin, kaksilevyinen kytkin, kytkinkeskiö, ym, ym.

Painelaakeri: http://www.motomatti.fi/2015/11/purkupyora-vaihteiston-laakereita.html

GT850 ei aivan ole osiltaan sama kuin myöhemmät mallit joissa Tonti-runko. Mutta suurelta osin samat ohjeet pätee. Omat juttuni ovat Tonti- ja spine-runkoisista sekä modernimmista malleista.

Luotimaisesta osasta en tiedä mutta siellä huohotuskotelon sisällä on pyöreä venttiililevy joka heiluu jousen varassa sen keskellä olevan reiän läpi kulkevassa puikossa. Sen pitäisi imettäessä olla kiinni eikä saa isommin vuotaa.
Se on myös ollut syynä moneen kansiremonttiin siksi että sen pitämää ääntä on luultu viaksi. Vedättäessä ylämäkeen se pyrkii kilkattamaan terävällä äänellä.