Joo, Gimpiä piti hieman opiskella Pintan jälkeen. Pintakin on ihan hyvä ja nopea toimiessaan pikkujuttuihin kuten kuvan rajaamiseen mutta en ole saanut sitä toimimaan nykyisessä kokoonpanossa. Käynnistyy kyllä mutta kaatuu tai jumittuu kohta kun on saanut kuvan jo mieleisekseen.
Kuten Hajakenttä mainitsi niin Gimpiä pitää hieman opiskella mutta tuloskin on sitten parempi. Aika surkeistakin kuvista saa suht toimivia kunhan aikansa käyttää eri muokkauksia. Yleensä vain valotuksen ja kontrastin osalta.
Kuvien koosta:
Tapa ilmoittaa jonkin kuvan koko on laaja juttu. Tapoja ja suureita on useampia, olen huomannut. Se aiheuttaa hieman sekaannusta joskus.
Mutta ensimmäiseksi paras tapa kuvan koon suhteen (Enkä tarkoita kuvan fyysistä kokoa tai muotoa vaan sisältöä.) on rajata kuvasta pois epäoleennainen. Usein kuvassa, varsinkin tekniikkaan liittyvissä, on aivan tarpeettomasti taustaa. Piha-aluetta, tallin takaseinää tai kuvan taustalla näkyy jopa tuntomerkkejä siitä mikä on paikan osoite kuten ajoneuvojen rekisterikilpiä taustalla tai itse kohteen kilpi. Tai jokin muu pysyvämpi tuntomerkki. Vorot voivat tykätä sellaisista kuvista.
Kuvaa rajatessa kohteen osalta kuva useinkin puolittuu tai jopa on enää vain muutama prosentti alkuperäisestä kuvasta. Riippuu mitä kuvaa, kuinka kaukaa ja millaisella resoluutiolla. Kamerani kahteen 32 gigaiseen korttiin mahtuu melko monta kuvaa. Taitaa olla tuhansille tilaa kun ei käytä maksimiresoluutiota.
Itse teen näin: otan valokuvat kameralla tai kännykällä ja siirrän kuvat kuvauslaitteesta tietokoneen muistiin kopioimalla ne. Sen jälkeen poistan epäonnistuneet kuvat tietokoneelta ja avaan kuvankäsittelyohjelman. Yleensä riittää pelkkä rajaaminen mutta joskus kuvaa pitää parannella. Niiden toimenpiteiden jälkeen nimeän kuvan niin että löydän sen helposti aihepiirin mukaan. Joskus kun on kuvia useampi samasta kohteesta mutta eri suunnista niin nimestä voi tulla useamman sanalyhenteen mittainen.
Jos joudun laittamaan kuvia esimerkiksi Gruppon keskusteluihin teen kyseistä kuvasta vain matalampiresoluutioisen kuvan. Useimmiten sisältö on täysin katselukelpoista huonontamisen jälkeenkin.
Kuvani ovat .jpg-formaatilla joka sopii useimpiin tarpeisiin.
Kovasti minulta on pyydetty, varsinkin nuorempi motoristisukupolvi, että en niinkään kirjoittaisi vaan tekisin videoita jossa näytetään miten jokin asia tapahtuu. Siis kuvaa ja ääntä. En ole ryhtynyt. Sellaista se nykyaika teettää: ei tunneta teknistä sanastoa eikä osata lukea sisältöä aheesta.
Olen kyllä katsellut useita videoita monesta aiheesta. Niissä tehdään usein oikaisuja ja katsoja jää miettimään että mitäs nyt. Tai käytetään ihan vääriä menetelmiä. Pahimmillaan. Joka tapauksessa lukijalla tai katsojalla netistä oppiminen on omalla vastuulla kuten sen mukaan tekeminenkin. Katsomiseen vain kuluu suhteettoman paljon enemmän aikaa kuin saman asian sisäistämiseen lukemalla, jos siis osaa lukea ja ymmärtää.
Jos joskus teen tekniikkavideon (Sillä välineet on.) niin siihen ei tule ääntä ja alussa ja lopussa lukee Warning: Not for highway use!