Kirjoittaja Aihe: Kytkimen säätö, isolohko  (Luettu 3262 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Kytkimen säätö, isolohko
« : Syyskuu 03, 2019, 14:51:42 ip »
Muistustukaas kun oikosulkua latvassa.
Pikkuruuvista laatikon päästähän tiukkuutta rukataan, mutta kumpaas suuntaan se kiristyy?

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Kytkimen säätö, isolohko
« Vastaus #1 : Syyskuu 03, 2019, 19:45:43 ip »
No, kokeilemallahan tuo tietysti selviää.
Oletan että normaali kiristyssuunta myötäpäivää kiristää myös kytkintä.
Sikäli jännä että aiemmin oli hieman liian tarraava muutaman ajokauden ja löysäsin tartuntaa.
Parani hieman ja sitten "korjasi itseään" myös jotenkin paremmaksi ja pari kautta meni neutraalisti.
Nyt luistaa hieman ja pikku kiristyskokeilua.
Voi tietysti olla kyllä kytkinremontin paikkaakin edessä, ajettu n 130tkm, aika uutena vaihdettu 2-levyiseksi mielestäni..

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kytkimen säätö, isolohko
« Vastaus #2 : Syyskuu 03, 2019, 22:19:32 ip »
Jos kytkin pyrkii luistamaan kuormituksen alla niin pitäisi kiertää ruuvia vastapäivään. Jos ei vaikuta niin levyt on loppu. Kyseinen asia on siten etten usko ennen kuin näen. Luistavaa vanhaa ja ehyttä Guzzin kaksilevykytkintä en ole vielä tavannut mikäli säädöt ovat oikein. Levyt kestävät kuormitusta yllättävän hyvin ja rakenne on joustava.

Jos taas on niin että toisen levyn pinnat ovat irronneet liimauksestaan tai niittauksestaan on menty vielä pitkän matkaa. Jopa siten että toisen kytkinlevyn keskiö on irronnut. Yksilevyisessä se olisi pysäyttänyt matkanteon siihen paikkaan.
http://www.motomatti.fi/2013/05/guzzin-isolohkoisen-kaksilevyisen.html

Siihen asti ei kannata jättää kytkinremontin tekoa. Viimeistään 200.000 km kohdalla kannattaisi vilkaista ja vaihtaa kuluneet kohdat. Kas kun kytkimen herkät paikat ovat muualla kuin kytkinlevyjen kestossa. Rata-ajajat ovat erikseen.
Tämä malli ei ole itselläni pettänyt kertaakaan. Tosin muita en ole alkuperäisten tilalle laittanutkaan: https://www.stein-dinse.biz/product_info.php?products_id=1084
Ainoa harmi on että ottaa hieman äkäisesti kiinni koska levyn rakenne ei ole joustava. Mutta siihenkin oppii ja liikkeellelähtö on reippaampi.


GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Kytkimen säätö, isolohko
« Vastaus #3 : Syyskuu 04, 2019, 02:04:52 ap »
No, tätä just tarkoitin..
Vastapäivään siis, jotenkin just sen takia kysyin.
Ettei pyörän elle täytyis moneen kertaan ryömiä nyt kun laiskottaa ja höpöltä vaikuttaa kaikki ns tekeminen.
Viikon lapissa poluttomilla tuli välillä mieleen miten tallattuja baanoja ihmiset käy, mekaanisesti tietysti osuvaa jos laitteita.
Vapaa kaikesta on vain umpihanki on Hellaakosken runoutta.
Ainakin poluista välillä..

Ihan kartalla kyllä pyörän kanssa, hyvissä väleissä ollaan,.
Saanut öljyä ehkä levyt, vaihdelaatikosta, stefa?
Väliaikainen kiristys kauden ehkä loppuun, tutkiahan tuo täytyy.
Aika persoonia Guzzit on, ei aina se mikä tuntuu olevan ongelma ole sitä.
Lupaan tutustua pyörääni myös kytkimen osalta.
Kiristys on nyt kuitenkin ensimmäinen vähäksi aikaa mielessä ja jos ei lunnaita tule, niin en kytkintä tappamassa ole.
Hyviä ehdotuksia edullisesta keskityskalujen suhteen?





motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kytkimen säätö, isolohko
« Vastaus #4 : Syyskuu 04, 2019, 13:47:40 ip »
Rauhallisesti toimien kytkimen vaihtaa parissa päivässä. Öljypohjan alle pukki, samoin vaihteiston. Rungon liitokset avataan. Taljalla nostetaan runko pois yltä. Sen ohessa pitää läppärungotkin irrottaa mutta pysyvät kutenkin yhdessä, ei siis erikseen tarvitse. Johtoja ja vaijereita pitää irrotella sekä tietysti takahaarukkakin. Samalla selviää haarukan laakeroinnin kunto ja ristinivelen sekä sen kannatinlaakerin tila. Kun runko on sen verran nostettu että vaihdelaatikon voi irrottaa siinä ei isompia kuvioita ole kun jo vauhtipyörä näkyy.

Kytkinhommaan tarvitaan pari työkalua: hienokierrepultti aluslevyineen jolla kytkin niputetaan kokoonpanovaiheessa ja yksi kytkinkeskiö jolla suunnataan ja keskitetään kytkinlevyjen hammastukset. Jos ne eivät ole linjassa ei vaihdelaatikon asentamisesta tule mitään.

Blogissani sivutaan useassa kohtaa viisivaihteisen vaihteiston yhteydessä olevaa perinnekytkimen kunnostusta. http://www.motomatti.fi/ ja hakusanaksi vaikka "kytkinkeskiö".

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Kytkimen säätö, isolohko
« Vastaus #5 : Syyskuu 04, 2019, 21:33:15 ip »
Kiittelen ohjeista.
Ainahan noi enskerralla askarruttaa saako oikein kasaan.
Purkaessa pitänyt hyvänä muistilappuna kirjata osat ja järjestys, kuvaaminenkin auttaa ja puhtaalle pöydälle järjestyksessä sitä mukaa kun purkua.
Kytkinkeskiön saanen lainaksi, tosin autopuolelta mutta samaa ja keskelle oletan tekevän.
No, mahdollisuus on viedä kyllä smmattilaisellekin, mutta jos nyt kotikonstein ensin koittaisi.
Jostainhan se on aina aloitettava uusien asioiden  kanssa.
Pyörä ei aikanani ole korjaamoilla käynyt.
Tuuriakin varmaan, mutta opiskelu pyöränsä suhteen ei ole huonosta.


 

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kytkimen säätö, isolohko
« Vastaus #6 : Syyskuu 04, 2019, 22:10:29 ip »
Autopuolella ei vastaavaa rakennetta ole. Vasta myöhemmissä Guzzimalleissa siirryttiin yhteen levyyn ja autotyyppiseen kytkinakseliin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kytkimen säätö, isolohko
« Vastaus #7 : Syyskuu 04, 2019, 23:01:45 ip »
Autopuolella on kyllä vastaava rakenne, tosin yhdellä levyllä. Etuveto volkkareissa kytkimen käyttö akselin läpi on kovasti vastaavanlainen. Kaksilevyisyys ei ole mikään ihmeellinen juttu. Sen voi käytännössä kasailla vaikka tavallisista kytkimen osista. Siis autossa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kytkimen säätö, isolohko
« Vastaus #8 : Syyskuu 05, 2019, 09:36:32 ap »
Lähinnä isoin ero useimpiin autojen kytkimiin on juurikin tuo käyttö läpi akselin mutta tarkoitin merkittävimmällä erolla sitä että kytkinkeskiötä spooreineen ei ole koneistettu suoraan vaihteiston akseliin vaan on erillinen melko suuriläpimittainen osa kytkinkeskiönä joka välittää voiman vaihteiston akselille.

Noin yleisesti ottaen kun pyörä on katkaistu. Jos on pienintäkin havaintoa siitä että kytkintilaan on vuotanut jostain öljyä on hyväksi tarkistaa että mistä. Usein vaivaa on kampiakselin takapään huulitiivisteen tiiveydestä.

Myös kytkinkeskiön vastaava tiiviste vaihteiston puolella voi vuotaa. Harvinaisempia vuotokohteita ovat kytkimen työntötangon tiivisteet ja kytkinkeskiön O-renkaat.

Muita vuotokohtia voivat olla myös huohottimen kanavan paperitiiviste ja kaksi alimmaista kampiakselin takapään laakeripesän kiinnityspulttia. Niiden kierre kun yltää kampikammion öljytilaan asti.

Kannattaa siis ainakin tarkistaa. Vauhtipyörän asento kampiakseliin pitää merkitä ennen vauhtipyörän irrotusta.

Jos kampiakselin takapään tiiviste on vuotanut on se helpoin vaihtaa ottamalla kampiakselin takapään laippa irti. Siihen tarvitaan erillinen ulosvetäjä sekä uusi paperitiiviste. Niin toimien on helppo hioa kampiakselin takapäästä pois vanhan tiivisteen aiheuttama jälki että uusi tiiviste pääsee aloittamaan toimensa neitseelliseltä pinnalta. Tiivisteen asennus tehdään vasta kun laippa on paikoillaan. Siihen tarvitaan asennustyökalu.

Tässä juttua Centauron KK-moottorin vastaavasta paikasta. Siinä ei ole eroa Californian vastaavaan rakenteeseen nähden: http://www.motomatti.fi/2017/07/centauro-v10-kampiakselin-takapaan.html


« Viimeksi muokattu: Syyskuu 05, 2019, 20:34:12 ip kirjoittanut motomatti »