Jos kerran tarvitsee vuodon takia irrottaa koppa niin tarkista sen tiivistepinnan suoruus tason päällä tarkistusväriä hyödyntäen. Väripastaa laitetaan erinomaisen ohuelti tasolle (Yleensä kivitasolle mutta suora lasilevykin on riittävän suora kyseiseen tarkistukseen eikä pääse joustamaan.)
Jos väripastaa tarttuu koko tiivistepinnan alalle samanlaisesti niin tiivistepinta on suora. Jos taas tarttuu epämääräisesti niin tiivistepinnan voi hioa suoraksi. Kiinnitetään tarkastustasoon hiomapaperiarkki ja hiotaan mahdolliset epätasaisuudet pois. Toinen vaihtoehto on hankkia uusi koppa.
Yleisin syy venttiilikopan tiivistyksen pettämiseen on liikakiristys tai liian paksu tiiviste tai epäpuhdas tiivistepinta. Kootessa tiivisteen kanssa ei saa olla jäämiä vanhasta tiivisteestä tai tiivisteliimasta.
Liikakiristys tapahtuu todella helposti jos ei ole ns. näppituntumaa. Jos ei ole kyvyistään varma niin voi hankkia edullisen momenttiavaimen ja katsoa kiristysmomentit korjaamokäsikirjasta.
Liika kireys voi myös nostaa kannen puolella olevia kierteitä ylös. Silloin on jo murtuma lähellä. Ensiavuksi voi oikaista sylinterikannen venttiilikoneiston tiivistepinnan ja jos kierteisiin ei voi enää luottaa kannattaa laittaa kierteisiin Helicoil-insertit. Sen jälkeen voi käyttää suurempaakin kiristysmomenttia vaikka ei tarvitsekaan.
Tiivisteen käytöstä: Tiiviste liimataan venttiilikoppaan eli tiivisteen yläpintaan, siihen jossa on tekstiä, levitetään kauttaaltaan tiivisteliimaa, ei siis silikonia, ja sylinterikannen puolelle levitetään, samoin kuin tiivisteen alapintaan, tavallista vaseliinia, joka saa pursuta pois, toisin kuin tiivisteliima, venttiilikoppaa kiristäessä. Tämän jälkeen samaa tiivistettä voi käyttää useita kertoja. Se ei liimaamisen vuoksi pullahda pois ja jokakertaisen vaseliinikäsittelyn vuoksi ei tartu kannen puolelle.
On myös muita syitä tiivisteen pullahtamiseen tai vuotamiseen. Tyypillinen on huohotusjärjestelmän tukkeutuminen. Voi olla tyytyväinen jos vain venttiilikopan tiiviste vuotaa kun tyypillinen seuraus on kampiakselin takapään huulitiivisteen pullahtaminen paikoiltaan. Sen korjaaminen kestää useamman tunnin. Huohotuksen tukkeutuminen ei ole erityisen harvinaista.
Kaupan tiivisteitä on montaa lajia. Ainakin yksi alkuperäismalli on ollut jossain määrin ongelmallinen. Tosin niitä ei yleensä ole edes asennettu oikein.
Motonet, Biltema, ym myyvät hyvälaatuista tiivistepaperia josta voi leikata (tai naputella) tiivisteen varsinkin jos sopivaa ei ole saatavilla tai on kiire eikä ehdi tiivistetilausta odottelemaan viikkoa.
Itse ole käyttänyt ohutta Centauro-merkkistä venttiilikopantiivistettä Californioissa ja muissakin malleissa joita minulla on ollut. Vähittäismyyntihinta Stormilla noin 6 euroa kappaleelta. On siinä ja siinä kannattaako itse naputella arkista tiivistettä irti.