Kirjoittaja Aihe: Kiusallinen harmi Californiassa, onko ideoita?  (Luettu 5157 kertaa)

Vaiska

  • Viestejä: 106
Kiusallinen harmi Californiassa, onko ideoita?
« : Elokuu 26, 2019, 11:41:08 ap »
Eli Californian vasemman sylinterin venttiilikopan tiiviste vuotaa. Olen vaihtanut sen useamman kerran ja tiiviste toimii ehkä vuoden päivät, mutta sitten alkaa tihkuttaa öljyä housujen lahkeelle. Oikeassa sylinterissä ei ole samaa ongelmaa. Auttaisiko, jos laittaa kaksi tiivisetttä päällekkäin tai naputtelee paksummasta kartongista uuden tiivisteen? Nämä tähän asti käyttämäni tiivisteet ovat olleet valmiita kaupan tiivisteitä.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kiusallinen harmi Californiassa, onko ideoita?
« Vastaus #1 : Elokuu 26, 2019, 12:17:42 ip »
Jos kerran tarvitsee vuodon takia irrottaa koppa niin tarkista sen tiivistepinnan suoruus tason päällä tarkistusväriä hyödyntäen. Väripastaa laitetaan erinomaisen ohuelti tasolle (Yleensä kivitasolle mutta suora lasilevykin on riittävän suora kyseiseen tarkistukseen eikä pääse joustamaan.)

Jos väripastaa tarttuu koko tiivistepinnan alalle samanlaisesti niin tiivistepinta on suora. Jos taas tarttuu epämääräisesti niin tiivistepinnan voi hioa suoraksi. Kiinnitetään tarkastustasoon hiomapaperiarkki ja hiotaan mahdolliset epätasaisuudet pois. Toinen vaihtoehto on hankkia uusi koppa.

Yleisin syy venttiilikopan tiivistyksen pettämiseen on liikakiristys tai liian paksu tiiviste tai epäpuhdas tiivistepinta. Kootessa tiivisteen kanssa ei saa olla jäämiä vanhasta tiivisteestä tai tiivisteliimasta.

Liikakiristys tapahtuu todella helposti jos ei ole ns. näppituntumaa. Jos ei ole kyvyistään varma niin voi hankkia edullisen momenttiavaimen ja katsoa kiristysmomentit korjaamokäsikirjasta.

Liika kireys voi myös nostaa kannen puolella olevia kierteitä ylös. Silloin on jo murtuma lähellä. Ensiavuksi voi oikaista sylinterikannen venttiilikoneiston tiivistepinnan ja jos kierteisiin ei voi enää luottaa kannattaa laittaa kierteisiin Helicoil-insertit. Sen jälkeen voi käyttää suurempaakin kiristysmomenttia vaikka ei tarvitsekaan.

Tiivisteen käytöstä: Tiiviste liimataan venttiilikoppaan eli tiivisteen yläpintaan, siihen jossa on tekstiä, levitetään kauttaaltaan tiivisteliimaa, ei siis silikonia, ja sylinterikannen puolelle levitetään, samoin kuin tiivisteen alapintaan, tavallista vaseliinia, joka saa pursuta pois, toisin kuin tiivisteliima, venttiilikoppaa kiristäessä. Tämän jälkeen samaa tiivistettä voi käyttää useita kertoja. Se ei liimaamisen vuoksi pullahda pois ja jokakertaisen vaseliinikäsittelyn vuoksi ei tartu kannen puolelle.

On myös muita syitä tiivisteen pullahtamiseen tai vuotamiseen. Tyypillinen on huohotusjärjestelmän tukkeutuminen. Voi olla tyytyväinen jos vain venttiilikopan tiiviste vuotaa kun tyypillinen seuraus on kampiakselin takapään huulitiivisteen pullahtaminen paikoiltaan. Sen korjaaminen kestää useamman tunnin. Huohotuksen tukkeutuminen ei ole erityisen harvinaista.

Kaupan tiivisteitä on montaa lajia. Ainakin yksi alkuperäismalli on ollut jossain määrin ongelmallinen. Tosin niitä ei yleensä ole edes asennettu oikein.
Motonet, Biltema, ym myyvät hyvälaatuista tiivistepaperia josta voi leikata (tai naputella) tiivisteen varsinkin jos sopivaa ei ole saatavilla tai on kiire eikä ehdi tiivistetilausta odottelemaan viikkoa.

Itse ole käyttänyt ohutta Centauro-merkkistä venttiilikopantiivistettä Californioissa ja muissakin malleissa joita minulla on ollut. Vähittäismyyntihinta Stormilla noin 6 euroa kappaleelta. On siinä ja siinä kannattaako itse naputella arkista tiivistettä irti.

Vaiska

  • Viestejä: 106
Vs: Kiusallinen harmi Californiassa, onko ideoita?
« Vastaus #2 : Elokuu 26, 2019, 12:32:47 ip »
Kiitos Matti taas vastauksesta.
Täytyy tarkastaa tuo suoruus ja tarvittaessa hioa. Uutta ei haluaisi ostaa, kun olen nämä nykyiset kromauttanut.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kiusallinen harmi Californiassa, onko ideoita?
« Vastaus #3 : Elokuu 26, 2019, 15:57:42 ip »
Onhan koppa varmasti ehjä? Ettei kiristyessään avaa esim hiusmurtumaa.
Omiin olen ohuesti laittanut vain kevyesti öljyä kopan puolelle ja kirinyt paikalleen. Liima ei varsin tuonne kuulu.
Tuollaisen M6 ruuvin kiristysmomentti on todella pieni, alumiinissa 8-9Nm on sopiva. Sen kun avaimella kerran kiertää, tajuaa miten vähän se on. Rannemomentilla saa moninkertaisen momentin ja turhaan venyttää kierrettä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vaiska

  • Viestejä: 106
Vs: Kiusallinen harmi Californiassa, onko ideoita?
« Vastaus #4 : Elokuu 26, 2019, 19:22:42 ip »
Olettaisin, että jos siinä olisi hiusmurtuma, niin vuoto alkaisi saman tein. Nyt tiiviste pitää jonkin aikaa ja sitten myöhemmin alkaa vuotamaan. Viimeksi vaihdoin tiivisteen reilu vuosi sitten.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kiusallinen harmi Californiassa, onko ideoita?
« Vastaus #5 : Elokuu 26, 2019, 21:23:19 ip »
Totta tämäkin. Niin luulisi käyvän myös kierolla kopallakin.  ::)
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kiusallinen harmi Californiassa, onko ideoita?
« Vastaus #6 : Elokuu 26, 2019, 22:20:17 ip »
Alumiinin kromaaminen ei ole aivan paras yhdistelmä. Pehmeä ja kova metalli yhdessä jotka lisäksi muodostavat vielä miedon sähköisen parin. 5 - 10 vuoden päästä kromaus ei ole enää kivan näköinen. Lisäksi se on ikävä poistaa. Onnistuu kyllä esim. hiekkapuhaltamalla tai umpinaisilla lasikuulilla.

Alumiiniin paras pinta on kiillotus. Se kestää pitkään vaikka vaatiikin jonkin verran työtä ja vaivaa sekä oikeat aineet.
Toki tuntuu vaivan jälkeen kivalta kun ulkopuolinen osoittaa venttiilikoppia ja kysyy että missä kromautit. On mukava kertoa että pinta on edelleen alumiinia. Lentokonehommissa oli tapana että jos levyseppä töpeksi niin hän sai tehdä jonkin aikaa lentsikan ulkopinnan kiillotusta. Niin kuin opiksi. Vaikka pari viikkoa. Oppi on pysynyt tallessa.

Omissa pyörissäni alumiinipinnat ovat joko kuulapuhallettu "kiinni" tai kiillotettu. Olen nähnyt kiillotetun isolohkon. Nostan hattua hänelle joka sen oli tehnyt mutta ulkonäöllisesti kiiltoa on jo hieman liikaa. Minun makuuni.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Kiusallinen harmi Californiassa, onko ideoita?
« Vastaus #7 : Elokuu 27, 2019, 07:54:08 ap »
Takavuosina oli venakopan tiivisteissä ongelmia Eimericcaa myöten: Vanha vihreä - pehmeähkö ja paksu - tiivistemateriaali oli tehtaan taholta korvattu ohuella. Ja nehän eivät kestäneet. Minä vaihdoin toisen reissun päällä Mäntsälässä ja toisen Ruåtsissa. Muistaakseni Lieksan rallissa yhteen Norgeen tehtiin sama juttu .

Sain vanhanmalliset tiivisteet Guitsilta ja Kapelta - asia hoidettiin hyvin.

Vaiska

  • Viestejä: 106
Vs: Kiusallinen harmi Californiassa, onko ideoita?
« Vastaus #8 : Elokuu 27, 2019, 08:33:52 ap »
Laitoin nyt uuden tiivisteen ja puhdistin pinnat huolella. Edellinen oli ollut tekstipuoli alaspäin, mutten oikein ymmärrä mitä merkitystä sillä on, kun kumpienkin tiivisteenpintojen pitää olla vuotamatta.

Katsotaan kuinka kauan kestää. Käyn katsomassa löytyykö Motonetistä tiivisteet varalle seuraavaa kertaa varten.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kiusallinen harmi Californiassa, onko ideoita?
« Vastaus #9 : Elokuu 27, 2019, 10:05:16 ap »
Se on sellainen yleissääntö että laitetaan tiiviste aina tekstipuoli ylös- tai ulospäin oli se kannentiiviste, venttiilikopan tiiviste tai vaikka männänrengas. Ei jää epäselvää asiasta. Osa tiivisteistä on tehtykin siten että nurinpäinasennus ei toimi vaikka tiiviste menisikin kivuttomasti paikoilleen ja kiristyisi normaalisti.

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Kiusallinen harmi Californiassa, onko ideoita?
« Vastaus #10 : Elokuu 27, 2019, 15:04:41 ip »
SD:llä näyttää olevan kolmea laatua tiivistettä tarjolla 1100:aan. Lieneekö tämä se 'vanha vihreä'?
https://www.stein-dinse.biz/product_info.php?products_id=66019
Vielä yksi GT, kiitos.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Kiusallinen harmi Californiassa, onko ideoita?
« Vastaus #11 : Elokuu 27, 2019, 18:35:19 ip »
..jospa ei vuodakaan tiivisteen välistä? Tarkasta kanteen tuleva öljyletkun kanava. Vaakatasossa oleva kanava(t) on tulpattu porauksen jälkeen umpeen -saattaapi vuotaa sieltäkin. Omasta korjasin kemiallisella metallilla ko. kohdan -huollellinen rasvan poisto!

-KG-

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kiusallinen harmi Californiassa, onko ideoita?
« Vastaus #12 : Elokuu 27, 2019, 19:29:28 ip »
Mulla teki pikkulohko tuota samaa. Siinä on huohotinputket venttiilikopissa. Painettu liitos oli löystynyt ja tihkutti välistä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kiusallinen harmi Californiassa, onko ideoita?
« Vastaus #13 : Elokuu 27, 2019, 22:05:34 ip »
Liki kaikilla saatavilla olevilla tiivisteillä on tullut positiivinen tulos. Venttiilikoppa tai sen vastakappale, jos on suora, ei tarvitse kummoistakaan tiivistettä pitääkseen öljyn sisäpuolella. En ole eri tiivistemerkeillä tai -malleilla älynnyt olevan erityistä eroa. Vuotosyy on yleensä asennusvirhe tai vika rakenteessa tai moottorin toiminnassa.

Vaiska

  • Viestejä: 106
Vs: Kiusallinen harmi Californiassa, onko ideoita?
« Vastaus #14 : Joulukuu 26, 2019, 19:30:42 ip »
Ja on jäänyt kertomatta, että tiivisteen vaihto auttoi tähän vaivaan.