Kirjoittaja Aihe: Moottoripyöräkuume.  (Luettu 50234 kertaa)

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Moottoripyöräkuume.
« : Elokuu 20, 2019, 11:36:23 ap »
On taas se aika vuodesta, että kuume pitäisi taltuttaa ostamalla moottoripyörä tai törsäämällä rahaa johonkin muuhun, että ei ole varaa ostaa moottoripyörää.
Tallista löytyy matkaenduro 900 kuutioinen Cagiva Gran Canyon, sitten siellä pienempiä katupyöriä ja enska.

Tarve olisi sellaiselle matkapyörälle, joka toimi "ykköspyöränä", eli pitkät matkat yms.
Kaiken lisäksi sellainen, että ei aina tarvitse korjata.
Cagiva Gran Canyon piti olla sellainen, mutta siinä tunteet ja halpa hinta sumensi järjen äänen...Ei ole viimeinen kerta... ;D
Yksi varteenotettava vaihtoehto on  Honda Deauville 700, Pan Europan pikkuveli, kardaani ja kunnon katteet.

Kuitenkin tunne puske aina pintaan ja Italialainen se pitäisi olla.
Ei Ducati, koska niitä on jo 1,5 kappaletta.
Moto Guzzi ja pieni custom-henkisyys kiinnostaisi.
Mutta onko se Jackal, Stone, Nevada ja näkyy Yksi Norgekin mahtuvan budjettiin.
Teho ei ole ratkaiseva tekijä, mutta laukut, kate, kardaani ja pienehkö kilometrimäärä on.
Budjetti yltää 6000€uroon saakka.
Siinä olisi lista Moto Guzzin osalta: https://www.nettimoto.com/moto-guzzi/moottoripyora?pfrom=3000&pto=6000&show_search=1&mileageTo=70000

Pari henkilökohtaista poimintaa:
Moto Guzzi 750 Nevada Classic 2007 ajettu 2650km 6000€ ei laukkuja tai katetta, mutta kilometrilukema
https://www.nettimoto.com/moto-guzzi/750-nevada-classic/2429511

Moto Guzzi California EV 2003 39500km 4400€ kunnon katteen ja laukut
https://www.nettimoto.com/moto-guzzi/california/2313659

Moto Guzzi California 2008 20605km 5700€, mutta ilmoituksessa 1200cm, joten pieni epäselvyys mallissa. Laukut, pleksi ja alhainen mittarilukema.
https://www.nettimoto.com/moto-guzzi/california/2446792

Moto Guzzi California Stone 54477km 2004 3800€. Laukut ja hinta, mutta ei katteita.
https://www.nettimoto.com/moto-guzzi/california/2444335?fbclid=IwAR0t8bDluNhHCYvAwjA-L9IiL9LIyDk3O3QMkPCYzMY9uxJnF0exQO9YmUk

Ja se Norge 2007 65000km 5300€ Laukut, katteet ja 1200cc moottori, mutta matkaenduro...
https://www.nettimoto.com/moto-guzzi/norge/2443590

EDIT:
Se kilpaileva ehdotus unohtui.
Honda NT 700V Deauville 2007 24500km 5950€
https://www.nettimoto.com/honda/nt/2397082
« Viimeksi muokattu: Elokuu 20, 2019, 14:01:55 ip kirjoittanut Breeze »
Tämäkin vielä! ! !

klassikko

  • Viestejä: 199
Vs: Moottoripyöräkuume.
« Vastaus #1 : Elokuu 20, 2019, 14:39:34 ip »
Mukavan positiivinen ongelma.. ;) kannattaa sijoittaa rahat motukkaan ennenkuin menee mihinkään turhuuteen!

Ainakin jos valintasi kohdistuu Deuvilleihin niin kehoitan ehdottomasti käydä ajamassa motarilla rekkojen seassa niin  näet miten käyttäytyy..
 Muutamaa käytettyä 650 stä ajaneena yllätyin kun molemmat olivat ihan hyviä ajaa normi ja jopa vauhdikkaassa ajossa mutta olivat  moottoritiellä rekkoja ohittaessa (sallituilla nopeuksilla!) sellaisia leijoja ja suoraansanoen hengenvaarallisia etten suosittele..
(toki nuo molemmat olivat käytettyjä n. 60t km ajettuja mutta huollettuja eikä havaittavissa mitään erityistä väljää tms..)

Tuo Rantasen Pentin Cali 2 on järkyttävän hienossa kunnossa, ajomäärä pieni ja olisi fiksu hankinta monia pyöriä omistavalle koska on helposti museokatsastettavissa.
("parempi kuin Guzzin tehdasmuseossa", ja voi olla ettei sen hinta enää laske.. katselin sitä kun käytiin ostamassa Pentiltä RGS 1000)

MR rek antaa ihan hyvin ajoaikaa. Itse ajoin museo Laverdalla tänä kesänä useita kokoontumisajoja sekä yli 6500 kilometrin euroopanreissun..
Pyörään on tullut kahdessa kaudessa melkein 30 000km, (museokilpiin pyörä meni ekavuoden lopussa joten ihan lain puitteissa.. )

Oikeasti hyvät ja kohtuullisen ajomäärän omaavat (tahi hyvin huolletut paljon ajetutkin) Calit ovat tosi luotettavia ja mukavia matkajuhtia.
kakkos ja kolmos Caleissani oli huonot ohjausiskarit ja sen kyllä huomasi hiemankin kovemmissa eli laittomissa vauhdeissa! Ne eivät onneksi ilman ohjausiskariakaan muuttuneet leijoiksi motarilla rekkojen seassa!!
Calit kun ovat aika mukavia ajaa niin itselläni nousi vauhdit niillä liian lujiksi mutkateillä suhteessa niiden painoon.. joten maltillinen meno hoidetaan nykyään todellakin lätkyttäen eli jokseenkin ajosuorituksesta nauttimatta eli Harleylla ja mutkat italialaisilla tai briteillä.

Tuosta pikkulohkosta en osaa sanoa mitään.

Mukavia pohdintoja. hankihan jotain hienoa kylille!







GMies

  • Viestejä: 310
Vs: Moottoripyöräkuume.
« Vastaus #2 : Elokuu 21, 2019, 14:19:08 ip »
” Teho ei ole ratkaiseva tekijä, mutta laukut, kate, kardaani ja pienehkö kilometrimäärä on.”
 Valikoimassasi on tasan yksi, joka täyttää nämä kriteerit, Norge.
Onhan nuo muutkin Calit erinomaisia matkajuhtia, mutta ei katteilla varustettuja, joten valinta makuasia.  ;)
2002 Atlantic 500
2004 B750

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Moottoripyöräkuume.
« Vastaus #3 : Elokuu 21, 2019, 16:25:13 ip »
Norge ei taida sittenkään olla puhdasverinen "matkaenska" vaan enemmänkin BMW R1200RT vastine?

Tässähän alkaa lämpenemään Norgelle, vaikka customilla lähdettiin liikkeelle.

Käytin palstan "haku-toimintoa" ja eihän siellä montaa ehjää Norgea tullut vastaan... ;D
Mutta niinhän se on joka palstalla.

Lyhyesti, mitä tekniikkaeroja on Norgen 1200 8V ja Californian 1100 4V:n välillä.
Norge tuli markkinoille 2006, joten alkupään mallista kyse ja niissähän on aina vikoja ja puutteita...

En ole intohimoinen HiTec-ihminen ja ajopyörä pitäs olla ajopyörä, koska projektit on erikseen.
Sen takia Hånda on edelleen kisassa mukana.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Moottoripyöräkuume.
« Vastaus #4 : Elokuu 21, 2019, 17:05:15 ip »
Lainaus
Lyhyesti, mitä tekniikkaeroja on Norgen 1200 8V ja Californian 1100 4V:n välillä.
Norge tuli markkinoille 2006, joten alkupään mallista kyse ja niissähän on aina vikoja ja puutteita...

Norge on puhtaasti matkapyörä sporttisilla ominaisuuksilla. Breva 1100 ja 1200 sekä 1200 Sport ovat pääosin samat laitteet osin samoilla moottoreilla kuin Norgemallitkin mutta ilman katteita tai pienellä katteella.

1200 Norgea on kahdella eri moottoriratkaisulla joista 8V-mallista on kaksi pääversiota. Myös pienempitehoinen 2 venttiiliä per sylinteri (Työntötanko-2V) ja modernimpi moottori jossa 4 venttiiliä per sylinteri jossa nokka-akselit kannessa. (8V) Jälkimmäisten alkupää on kovilla venttiilinostimilla ja myöhemmin rullanostajilla. Muutossarjoja lienee saatavissa edelleen.

Työntötanko 2V-moottori tuplasytytyksellä on erittäin varman ja helppohuoltoisen moottorin maineessa. Kyseistä konetta on tehty 850, 1100 ja 1200-kokoluokissa. Loppupään 1100-Californioissa oli samaa tekniikkaa. Siis tuplatulpat ja työntötankomoottori. Erittäin huoleton rakenne. Lisäksi helppohuoltoinen.

8V nokka-akselit kansissa-moottori kärsi lastetaudeista alkuunsa. Merkittävä osa niistä on käynyt rakennemuutoksen läpi joko takaisinkutsun kautta tai omistajansa halusta. Kovilla nostimillakin niitä lienee vielä liikenteessä. Asia kannattaa selvittää ennen aktiota.

Se ajaako Brevalla, Sportilla vai Norgella on lähinnä mukavuuskysymys. Katteet auttavat huonolla säällä.

1400-mallejakin on saatavissa jo käytettynä mutta ei vielä mainittuun hintaan. Niissä ei toistaiseksi ole ilmennyt sellaista vaivaa joka olisi vaatinut toimenpiteitä ennen kuin aivan hiljattain joidenkin malliversioiden jarruongelman takaisinkutsun. Pitäneepä tuo tarkistaa huomenna. Tosin oman pyöräni vuosimallia ei mainita takaisinkutsussa. Mutta varmistun vielä asian suhteen. Tampereen B&BW on tuossa parin kivenheiton päässä. Menen kyselemään sieltä asiasta.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 21, 2019, 20:45:05 ip kirjoittanut motomatti »

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Moottoripyöräkuume.
« Vastaus #5 : Elokuu 21, 2019, 17:32:26 ip »
<snip>
Ainakin jos valintasi kohdistuu Deuvilleihin niin kehoitan ehdottomasti käydä ajamassa motarilla rekkojen seassa niin  näet miten käyttäytyy..
Muutamaa käytettyä 650 stä ajaneena yllätyin kun molemmat olivat ihan hyviä ajaa normi ja jopa vauhdikkaassa ajossa mutta olivat  moottoritiellä rekkoja ohittaessa (sallituilla nopeuksilla!) sellaisia leijoja ja suoraansanoen hengenvaarallisia etten suosittele..
(toki nuo molemmat olivat käytettyjä n. 60t km ajettuja mutta huollettuja eikä havaittavissa mitään erityistä väljää tms..)
<snip>

Itse ajelin kahdella eri Deauvillellä 146025 km, Saksassakin, enkä moista huomannut. Tosin kerrotaan, että 650-kuutioinen isolla Hondan pleksillä olisi herkkä tuulensuunnille ja -puuskille. Myös Hondan iso takalaukku vaikuttaa tuuliherkkyyteen.

650-kuutioisen tyyppivika on bensapumppu, jonkalainen monessakin Hondassa on. 700-kuutioinen on ruiskupeli, joten ko. ongelmaa ei ole. Etupään stefat meni molemmista. Muita vikoja ei ollut (Guzzien vikahistorioista voisi kirjoittaa pitkän jutun).
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Moottoripyöräkuume.
« Vastaus #6 : Elokuu 21, 2019, 20:03:20 ip »
Tuo Deauville on eurooppalainen moottoripyörä sikäli että se on valmistettu Espanjassa. Ainakin alkupään malleissa luki tyyppikilvessä Montesa. Suurin osa osista on, verosyistä, eurooppalaisia, lähinnä italialaisia. Jousitus, jarrut ja sähköt. 
Omalta kannaltani melko yhdentekevä moottoripyörä. Muutamalla kaverilla ollut hetken aikaa mutta vaihtunut joko isompaan matkapyörään, mikä on luonnollista, mutta useimmiten aivan toisen merkkiseen.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Moottoripyöräkuume.
« Vastaus #7 : Elokuu 21, 2019, 20:17:15 ip »
Sehän se Deauvillessä vastustaa, kun se on hajuton, mauton ja huomaamaton.
Toki sitä ei tarvii koko aikaa pitää hyvänä ja se silti vaan kulkee.

Toisaalta, menisikö elämässä paljon huonommin, jos olisi hajuton ja mauton moottoripyörä... Taas tultiin siihen järki vs. tunne-kamppailuun.

Pitäs varmaan käydä custom koeajamassa.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Moottoripyöräkuume.
« Vastaus #8 : Elokuu 21, 2019, 21:01:57 ip »
Jäi tuosta edellisestä viestistäni pois. Pitkään pikkulohkoguzzeilla ajaneena reissua ja muutakin taivalta ja vaurastuttuani en enää kiinnittänyt matkailuajatustakaan pikkulohkon yhteyteen. Tosin ajoin parhaina vuosinani liki 50.000 km/v. Toki 850GT oli hyvä, tavallaan, mutta ikä tuntui siinä eräissä ominaisuuksissa hankalalta.
Moderniin isolohkoon siirryttyäni ei paluuta ole ollut. Toki, tarpeen vaatiessa, on ollut pikkulohkoisia ohessa sillä möyriminen metsäteillä ja maastossa sellaisella sujui kohtuullisen hyvin. Niihin aikoihin ei myöskään ammatillisella tulopuolella ei ollut vajausta.
1000 Quota oli mainio laite. 1100 Quota sitten ei. Centauro V10 oli hauska tiellä ja radalla. Ikä tuli vastaan ja myös terveydelliset ongelmat joten siirryin mp-matkailuun jota sittemmin olen harrastanut useammallakin pyörämerkillä ja eläkkeelle jäätyäni "ekasta tilistä" ostin 1400 Californian. Kokeilin, toki, Bemarin matkamallit ja parin muunkin tunnetun merkin vastaavat mutta Guzzistina, näköjään, jatkan.
Kerholla nuoremmat painostavat H-D:n hankintaan. Voin ostaakin kunhan tulee sellainen malli joka pärjäisi Californialle.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Moottoripyöräkuume.
« Vastaus #9 : Elokuu 21, 2019, 21:46:51 ip »
Tuo Deauville on eurooppalainen moottoripyörä sikäli että se on valmistettu Espanjassa. Ainakin alkupään malleissa luki tyyppikilvessä Montesa. Suurin osa osista on, verosyistä, eurooppalaisia, lähinnä italialaisia. Jousitus, jarrut ja sähköt. 
<snip>

Montesa Honda oli valmistaja, aivan viimeiset tehtiin Italiassa.
Emeritus-guzzisti

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Moottoripyöräkuume.
« Vastaus #10 : Elokuu 21, 2019, 21:54:52 ip »
Sehän se Deauvillessä vastustaa, kun se on hajuton, mauton ja huomaamaton.
Toki sitä ei tarvii koko aikaa pitää hyvänä ja se silti vaan kulkee.
<snip>

Niin se vaan kulkee... kyllästyin California kolmosen vikoihin ja ostin vähän käytetyn Deauvillen. Määräaikaishuolloilla pärjäsin (paitsi se bensapumppu).
650-mallissa 10 hv vähemmän kuin Calissa, mutta painoa sen verran vähemmän, että oli pirteämpi.
700-mallissa 10 hv enemmän, kulku suunnilleen samaa luokkaa 1100 Calien kanssa.
Emeritus-guzzisti

jiiäs

  • Viestejä: 41
Vs: Moottoripyöräkuume.
« Vastaus #11 : Elokuu 21, 2019, 22:29:32 ip »
Sehän se Deauvillessä vastustaa, kun se on hajuton, mauton ja huomaamaton.

Jotkut meistä vain kaipaavat pyörää, jossa on luonnetta. Vaikka olisi teknisesti ylivoimainen (esim. joku bemari), saattaa silti harmittaa jokainen hajuton ja mauton kilometri, vaikka teknisesti olisi pyörään tyytyväinen. Tämä motoilu kun kuitenkin on aika pitkälle intohimoharrastusta.

6000 euron rajauksesi jätti muuten pois tämän yksilön:
https://www.nettimoto.com/moto-guzzi/norge/2376852
Jostain kun kaivaisi muutaman satasen vielä budjetin päälle ja muutaman tinkaisi hinnasta pois...

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Moottoripyöräkuume.
« Vastaus #12 : Elokuu 22, 2019, 00:07:44 ap »
Näkyy oleva 2V-malli eli toimivaa peruskauraa. Ohessa saa laajan vääntöalueen. Moottorinohjaus on kotikonstein räätälöitävissä kuljettajan halujen mukaan.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Moottoripyöräkuume.
« Vastaus #13 : Elokuu 22, 2019, 06:19:19 ap »
Sehän se Deauvillessä vastustaa, kun se on hajuton, mauton ja huomaamaton.

Jotkut meistä vain kaipaavat pyörää, jossa on luonnetta. Vaikka olisi teknisesti ylivoimainen (esim. joku bemari), saattaa silti harmittaa jokainen hajuton ja mauton kilometri, vaikka teknisesti olisi pyörään tyytyväinen. Tämä motoilu kun kuitenkin on aika pitkälle intohimoharrastusta.

6000 euron rajauksesi jätti muuten pois tämän yksilön:
https://www.nettimoto.com/moto-guzzi/norge/2376852
Jostain kun kaivaisi muutaman satasen vielä budjetin päälle ja muutaman tinkaisi hinnasta pois...

Tuo Norge on varmaan ihan onneton, kun sillä on ajettu keskimäärin 1500km / v...
Eikä se ole edes myytävänä.

Budjettiraja on aina sellainen, että vaikka sitä miten siirtää, niin aina on vähän matkan päässä  "helmi" tarjolla.
Tämäkin vielä! ! !

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Moottoripyöräkuume.
« Vastaus #14 : Elokuu 22, 2019, 06:21:42 ap »
Näkyy oleva 2V-malli eli toimivaa peruskauraa. Ohessa saa laajan vääntöalueen. Moottorinohjaus on kotikonstein räätälöitävissä kuljettajan halujen mukaan.

Onko niin, että 2010 tuli 8V-moottori Norgeen.
Tämäkin vielä! ! !