Kirjoittaja Aihe: Renkaat Eldoradoon  (Luettu 4026 kertaa)

kivirta

Renkaat Eldoradoon
« : Kesäkuu 06, 2019, 09:17:05 ap »
Tuli taas opittua ettei kaikki ole siltä mitä näyttää. Dunlopin American Elitet tuli elämänsä ehtoopuolelle 27000 km jälkeen ja alle samankokoiset valkosivu-Metzelerit.  Sama spekka renkaalla.  Renkaan leveys pätee vain kulutuspinnalle ja uusi Metzelerin etukummin runkoleveys (taka on ihan ok) on lähes pari senttiä leveämpi kuin Dunlopin joten alkoi ottamaan kiinni lokasuojan alla olevaan "apurunkoon". Lisäksi kun pyörän ajon jälkeen laittoi sivutuelle ja rengas jäähtyi niin rengas alkoi ottamaan reippaaamin kiinni siitä kohdalta missä siihen sivutuella ollessaan kohdistui sivuttaista vääntöä. Dunlop on jäykempi rungoltaan ja ohjekirjakin sitä suosittelee joten pysytään tästä lähin siinä.

motomatti

Vs: Renkaat Eldoradoon
« Vastaus #1 : Kesäkuu 06, 2019, 12:22:44 ip »
Lainaus
Lisäksi kun pyörän ajon jälkeen laittoi sivutuelle ja rengas jäähtyi niin rengas alkoi ottamaan reippaaamin kiinni siitä kohdalta missä siihen sivutuella ollessaan kohdistui sivuttaista vääntöä.

Ei ihan mennyt minulla perille tuo lause. Avaatko asiaa vielä.

kivirta

« Vastaus #2 : Kesäkuu 07, 2019, 10:02:54 ap »
Anteeksi vaikeaselkoisuus  :) Eli huomasin oudon ilmiön kun testailin tätä renkaan kiinniottamista (luulin syyksi aluksi kiviä lokasuojan välissä ja vääriä rengaspaineita). 
Pyörä on siis sivutuella kallellaan vasemmalle niin renkaan oikea puoli otti sen jälkeen herkemmin kiinni lokasuojan runkoon.
Tämän huomattuani piirsin liidulla jäljen renkaan sivuun oikealle puolelle missä kulutuspinta oli maata vastaan. Testasin liidulla tämän muutamaan kertaan ja aina sama juttu.

Joko liian löysä runko tai rengas oli vaurioitunut tai jotain muuta???. Paistovuosi oli 2015 ja alle laitettiin viime syksynä talvisäilöön laitettaessa. 
BMW vuosinani käytin Metzeleriä paljon  ja huomasin että rengasvalmistajan suosittelemat mallikohtaiset rengaspaineet olivat silloin lähes aina 0.5 bar korkeammat mitä BMW:n suosittelema rengaspaine.  Paineen lisäys (tai vähentäminen) ei auttanut tässä Eldoradon tapauksessa.
Olen yhteydessä Metzeleriin asiasta ja katsotaan mitä vastailevat.

motomatti

« Vastaus #3 : Kesäkuu 09, 2019, 19:51:35 ip »
Omituista.
Se ainakin selvisi että kyseinen rengas ei sovellu tähän kohteeseen.
Tosin hetken luulin että etupyörän pinnat eli puolat ovat löysällä.

kivirta

« Vastaus #4 : Kesäkuu 10, 2019, 09:05:43 ap »
Aivan. Nyt alla Dunlop joka mahtuu pyörimään hyvin eli sillä mennään taas seuraavat 30 tkm.

motomatti

« Vastaus #5 : Kesäkuu 10, 2019, 10:32:45 ap »
Aivan. Nyt alla Dunlop joka mahtuu pyörimään hyvin eli sillä mennään taas seuraavat 30 tkm.

Hyvin nuo Dunlopit tuntuvat kestävän Eldoradon alla. Dunloppeja olivat oman Californiani ensiasennusrenkaat myös mutta rengaskoko hieman eri. Takarenkaita kului suvessa kaksi ja eturenkaita yksi. Kesässä tulee kilometrejä vajaa 10.000 tällä pyörällä. Tuntui tarpeettoman kalliilta lompakon mielestä.

Nyt edessä on poikkeuksellisempi rengas. Painava ja paksukuminen Kenda ristikudosrengas jossa kuviota vain sivuilla. Tarkoitettu nimenomaan isoihin curstomeihin. Laitoin alle viime syksynä. Siltä odotan parempaa suoritusta kuin 10.000 kilometriä. Hinta alle 100€. Itse kampesin vanteelle ja tasapainotin. Mahtuu vaivoin lokasuojan sisään mutta ei ole ottanut kiinni minnekään. https://powersports.kendatire.com/en-us/find-a-tire/motorcyclescooter/street/cataclysm/

Nykyisellä takarenkaalla olen päästellyt jo yli 15.000 kilometriä. Se on pehmeäsivuinen auton vyörengas leveydeltään 205. Hinta 60€. Itse laitoin vanteelle sekä tasapainotin. Ei näy vielä kulumisen merkkejä. Erittäin hyvä pidoltaan. Piti olla vain kokeilu mutta sen tuloksena tulevakin takarengas on samanlainen tai vastaava. Mutta tämä kestää vielä monta vuotta näillä kilometreillä. https://www.rengaskontti.fi/auton-renkaat/6943829502956

Mutta: minulle on kerrottu että auton rengas ei toimi moottoripyörässä eikä se edes sovi mp-vanteelle, siinä ei ole pitoa, vakuutus ei korvaa jos kaatuu ja rengas nousee kulmalleen kaarteessa ja menettää ajo-ominaisuutensa. Muitakin mainintoja olen kuullut. Esimerkkini on siis huono.

Vierailija

« Vastaus #6 : Kesäkuu 10, 2019, 23:23:27 ip »
<snip>
Mutta: minulle on kerrottu että auton rengas ei toimi moottoripyörässä eikä se edes sovi mp-vanteelle, siinä ei ole pitoa, vakuutus ei korvaa jos kaatuu ja rengas nousee kulmalleen kaarteessa ja menettää ajo-ominaisuutensa. Muitakin mainintoja olen kuullut. Esimerkkini on siis huono.

No, juttua piisaa, mutta onko kukaan noista itse kokeillut?
Emeritus-guzzisti

motomatti

« Vastaus #7 : Kesäkuu 10, 2019, 23:31:50 ip »
<snip>

No, juttua piisaa, mutta onko kukaan noista itse kokeillut?

Vastaus hieman yleistäen: ne jotka ovat kokeilleet ajavat auton renkaalla. Ulkomaille Germanian suuntaan lähtiessä on syytä laittaa alkuperäistyyppinen rengastus alle. Siellä ei ymmärretä asiaa lainkaan.

Ohjeeksi, jota ei saa tietenkään noudattaa, niin ei leveämpää kuin on alkuperäisen renkaan leveysmerkintä. Jos on 200 leveä alkuperäinen kumi niin automitoissa 195 on passeli.

Välityssuhteesta ja renkaan muodosta: mp:n ja auton rengasmerkinnät poikkeavat jonkin verran. Auton renkaassa kehämitta on lyhyempi. Omalla kohdalla se oli tavoite: nyt voin käyttää kuutosvaihdetta alhaisemmalla nopeudella. Talous parani. Viitonen ja kuutonen ovat Californiassa niin sanottuja ylivaihteita.
Tässä aiheesta lisää: http://www.motomatti.fi/2016/11/valityssuhteen-laskentataulu.html

Myöhemmin syyskesällä olen lähdössä Norjaan. Sinne menen nykyisellä rengastuksella. Enempi ovat kiinnostuneet että ajetaan rajoituksien mukaan. Eräällä konstaapelilla oli taiteltava pahvinen lammas jonka takaa tutkaili lähellä Vesisaarta pitkän suoran päässä. Pääsi huutonauru kohdalla.

kivirta

« Vastaus #8 : Elokuu 02, 2019, 10:43:33 ap »
Tämä Metzeler Eldoradon eturenkaan tapaus...tämä on viesti Metzeleriltä jonne toimitin claimin kuvineen:  

We haven't released this machine, you can check this yourself by clicking on the link below.

https://www.metzeler.com/de-at/produkte/reifen?segment=&brand-select=moto-guzzi&model-select=&front-size=&rear-size=

If you buys/uses the tyres, you do so at your own risk.

The machine has no tire binding,  tires are all standardized in size.

This means that if the front does not fit, Moto Guzzi has not adhered to the standards for the front fender.

A complaint is therefore not possible.

kivirta

« Vastaus #9 : Elokuu 02, 2019, 10:48:31 ap »
Niin...Metzelerin  kotisivujen rengasselain ei anna Eldoradoon renkaita. Oikeanlainen kooltaan ja merkinnöiltään löytyy kyllä heidän tuotelistoiltaan. Mulukkuja ovat ;)