Californioiden rungot ja keulat ohjauskulmiltaan eivät ihan suoraan sovellu kevyesti ajettavien sporttien joukkoon. Ulkonäön saa kyllä kohdalleen kahvilakulkimeen kun käyttää sporttimallien ulkoisia osia tai tarvikeosia.
Eli siis eikö kaikki â€tonti†rungot ole samanlaisia?
Mitoituseroja on niin paljon ettei kannata luetella. Korjaamokirjoista ja muista teknisistä selvityksistä löytyy kunkin malliversion rakennemuodot ja paljon muutakin.
Keuloja on myös valikoima erilaisia joita on isoon Tonti-runkoon asennettu. Keulojen kiinnitysosia eli ylä- ja alkolmioita on monilla mitoituksilla. Akselivälejä on erilaisia. On siis mahdollista koota eri mallien osista varsin laajasti eri tyyppisiä rakenteita.
Tässä on linkki jossa on alkuperäiseksi väitetyn rungon piirustukset.
https://caferacergarage.eu/2018/08/10/the-story-of-moto-guzzi-le-mans/On toki mahdollista tehdä muullakin mitoituksella kevyesti ja vakaasti ajettava runko. Siihen kun vaikuttaa keulan malli sekä mitoitus ja takahaarukan mitoitus. Myös painopisteen sijainnilla on vaikutuksensa.
Se että jos tekee vain vauhdikkaan näköisen pyörän ei paljoa tarvita. Aika harva kykenee katsomalla sanomaan onko jokin hyvä ajaa vai ei.
Mänttäläisellä JLMeccanicalla on paljon tietoa millainen hyvä runko on.
Olen sieltä tarvittaessa hakenut tietoa.
http://jlmeccanica.blogspot.com/