Kirjoittaja Aihe: Norgen ABS valonsyttyminen ja tehojen häviäminen  (Luettu 5929 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Norgen ABS valonsyttyminen ja tehojen häviäminen
« Vastaus #15 : Huhtikuu 18, 2019, 23:07:49 ip »
Googlailin nopeasti, niin tavallinen erillinen säädin tuossa on. Eli sinne tulee laturilta pari korkeamman jännitteen keltaista narua.
Hyvä että tuli kuntoon pienellä. Tosiaan varasulake taskuun ensi alkuun.

Sitten se näköjään poikkeaa hieman nykyratkaisusta jonka tunnen. Jäi se puoli 1100 Brevan osalta tutkimatta sillä ainoa huolto laturin suhteen koski hihnan vaihtoa. Ei se katkennut mutta ajattelin vaihtaa aikoinaan. Tosin en Brevassa missään erillistä tasasuuntaajaa tai säädintä nähnyt. En myöskään 1400:ssa. Tavallinen automallin laturi josta lähtee tasavirtaa yhdestä johtimesta suoraan käyttöön ja toisesta tasavirtaa akkuun ja tupakansytytinliittimeen. Runko maattaa. Tasasuuntaus tapahtuu laturin sisällä olevassa kilkkeessä josta ulospäin näkyy jäähdytysrivoitus. Itselläni ei ole kytkentäkaaviota laturin sisäisistä kytkennöistä.

Tässä 1100 Brevan kytkennät: http://www.guzzitek.org/schemas_electriques/gb/1100/breva_1100/Breva1100_2005_01.gif

Löysin myös 2V-Norgen kaavion. Melko identtinen: http://www.guzzitek.org/schemas_electriques/gb/1200/norge_1200/Norge1200_ABS_2008.gif

8V Norge: http://www.guzzitek.org/schemas_electriques/gb/1200/norge_1200/Norge1200GT8V_WiringDiagram.pdf

Tässä 1400 vuosimallista -14 johonkin saakka: http://www.guzzitek.org/schemas_electriques/gb/1400/California1400_2014_FromM200036_WiringDiagram.pdf

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Norgen ABS valonsyttyminen ja tehojen häviäminen
« Vastaus #16 : Huhtikuu 23, 2019, 09:28:52 ap »
Pistipä silmään tuollainen laite https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/mittarit-gps-ja-kamerat/muut-mittarit/mittarit/jmp-battery-monitor-2-bluetooth-akkuvahti/

Ei välttämättä paskempi idea jännitteen seuraamiseen, tosin ajon aikana harva viitsii puhelinta pitää esillä. Saa toki kiinni navigaattoritelineeseen. Kyllähän tämä ilmeisesti tallentaakin tietoa, mutta olisi hyvä jos ottaisi lokia myös kierrosluvusta että voisi tehdä johtopäätöksiä. Tosin laite itsessään saattaa aiheuttaa latauksen tarvetta jos lähettää jatkuvasti Bluetoothia.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Norgen ABS valonsyttyminen ja tehojen häviäminen
« Vastaus #17 : Huhtikuu 23, 2019, 21:31:11 ip »
Perinteinen volttimittari tai modernimpi ledeillä varustettu näyttö kyllä riittää. Sammuksissa virta päällä näkee akun tilan ja staattisen kuormituksen sillä hetkellä. Moottorin käydessä kertoo paljonko akku saa latausjännitettä.
https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/mittarit-gps-ja-kamerat/koso-mittarit/mittarit/koso-cnc-volttimittari-hopea/

Uudemmissa pyörissä onkin jo vakiona jännitemittari ja muutakin sähköjärjestelmien valvontaa.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Norgen ABS valonsyttyminen ja tehojen häviäminen
« Vastaus #18 : Huhtikuu 24, 2019, 15:23:11 ip »
Lähinnä ajattelin väliaikaisen käytön kannalta helppoa kytkentää tuossa bluetoothlaitteessa. Ei tarvitse johtoja vedellä tai kiinnitellä pahemmin.