Kirjoittaja Aihe: Kevätmietteitä  (Luettu 4147 kertaa)

Wäinö

Kevätmietteitä
« : Maaliskuu 23, 2019, 13:14:39 ip »
Illalla yritin käydä läpi päässäni, mitä niin sanotusti henkiseltä asennepuolelta minun pitäisi talven jälkeen muistaa, ja kyhäsin tällaisen tekstin itselleni ohjeeksi.

Mutta kyllä kai wanhat härratkin voivat ajatella näitä asioita. Uskon että ajattelevatkin, koska vielä ajelevat.

Juttu on tuossa osoitteessa:

https://kuukka.blogspot.com/2019/03/motoristin-kevainen-asennekurssi.html

Tulipa siinä uusi akku laitettua tilaukseen. Kovasti tässä odotellaan. Lunta on pihassa vielä. Kadut alkavat olla auki. Yöpakkasia on satunnaisesti vielä huhtikuun puoleenväliin. En ota pyörää tallista vielä, mutta käynen tallilta päin vähän kokeilemassa, kun uusi akku on tullut. Moottoriin tulee RVS, joten sisäänajohommiksi menee.

motomatti

Vs: Kevätmietteitä
« Vastaus #1 : Maaliskuu 24, 2019, 00:54:03 ap »
Asiaa.

Vartoilen tielle pääsyä. Odottelen vanhuuttani ehkä tuonne Vapun tietämiin. Ennen (noin 25 vuotta sitten) oli himo taltutettava jo maaliskuussa. Kerhoni nuorilla jäsenillä on jo ajokausi alkanut. Vanha voi vartoilla ja tehdä Kerhon vuoden matkaennätyksen kuten jo noin 30 edellistäkin vuotta olen tehnyt. Mutta selvä asia on että jossain vaiheessa on annattava periksi. Ehkä joku ajaa vielä enemmän vuodessa, joskus.

Olen koittanut, kokemuksen syvällä rintaäänellä kertoa nuoremmilleni, miten ajaa ja toimia. Horiskona pitävät. Samaa vikaa taisi olla itsessäni silloin 70-luvulla. Kenties on tuuri käynyt tai olen luonnonlahjakkuus.

Nähdään kun kohtaillaan!

Olavi

• MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
« Vastaus #2 : Maaliskuu 24, 2019, 08:25:39 ap »
Kerrassaan mainio yhteenveto ja hyvä aiheavaus siitä harrastuksen tärkemmästä osasta eli moottoripyörällä ajamisesta. Kannattaa lukea ajatuksella. Kun itse on tällainen uusmotoristi ja moottoripyöräilyn aikuisella iällä aloittanut, tuli haettua heti harrastuksen alkumetreillä oppi ajamiseen. Lisäksi olen sitä ikäluokkaa, kun mpkortti tuli auton ajokortin mukana. Ennen ensimmäistäkään oma ajoa otin muutaman ajo-opetustunnin autokoulun mp-kouluttajan kanssa. Siinä tuli perusopit. Ennakoivan ajon 2 päiväinen kurssi siihen päälle oli sitten se, joka avasi lopulta silmät sille mitä pitää osata. Pitkälti juuri niitä asioita, joita olit omalle listallesi koonnut. Erityisesti jäi mieleen jarrutusta ja väistöä koskevat koulutussessiot ja se missä katseen pitää olla. Toistoja ja toistoja, niitä tarvitaan. Niin perusasialta kuulostava asia kuin jarrutus ja sen onnistuminen, ei ole läheskään mikään itsestään selvyys. Yhtenä esimerkkinä harjoite, jossa maksiminopeus taisi olla 80 kmh, josta piti saada pyörä pysähtymään mahdollisimman nopeasti. Vasta noin 5 toiston jälkeen alkoi mennä kutakuinkin oikein. Olikohan muutama suoritus noin kymmenestä, joista ei tullut mitään sanomista kouluttajilta. Maantiellä syntyvässä äkkitilanteessa annetaan vain yksi yrityskerta tehdä asiat oikein. Lisäksi lukkiutuvat jarrut toivat siihen oman suolansa, sinistä savun pölähtelyä näytti olevan ilmassa. Näitä oppeja tulee kerrattua mielessä ja harjoiteltua erityisesti moottoriradalla, jossa voi turvallisesti kerrata perusasiota ja lähestyä oman osaamisen sekä pyörän rajoja. Itselleni vasta rataharjoittelu toi ajotekniikkaan varmuutta satojen suoritustoistojen myötä.  Turvallista alkavaa ajokautta porukoille.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 25, 2019, 20:40:16 ip kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Wäinö

« Vastaus #3 : Maaliskuu 24, 2019, 10:22:55 ap »
Vanhan lämmittelijä minäkin olen. Mopopoika 1970-luvulta, ja viimeisiä ajoja ennen tätä vuosituhatta taisi olla Jawan kaato Esson takana vuonna 1980 lauantaiyönä klo 02 tai jotain sellaista. 1980-luvulla ajoin muutaman talven moottorikelkkaa ammatikseni. Sitten oltiin siisteissä sisähommissa ilman pyörää vuosikausia. Ihastuin sitten jäsen Paavon Kustiin, kun hän oli siitä jokunen vuosi sitten luopumassa.

Moto Guzzia on syyttäminen ja kiittäminen.

GuzGuz

« Vastaus #4 : Maaliskuu 25, 2019, 12:51:34 ip »
Kans myöhemmällä iällä varsinaisesti aloittanut pyöräharrastuksen.
Toki mopokokeiluja murkkuiässä ja silloin tällöin joitain isompiakin pyöriä vuosien varrella tuli testattua, kun joku uskalsi lainata, hah.
Ensimmäinen kuitenkin oma m-pyörä tuli ostettua vasta viidenkympin villityksessä, Guzzi kuten kaikki moottoripyöräni on olleet.
Luonne varsinkin nuorempana oli aika riskejäkin ottavaa sorttia.
Onneaan on kiittäminen ettei pahemmin ole tullut telottua pyörien kanssa.
Hieman on vissiin rauhoittunut ja kyllä se vaan on fakta että ei ole niin skarppi kuin aikanaan näin 61v nuoressa iässä.
Risteyksissä katsoo kolmeen kertaan ja ihan ajatuksellakin keskittyy huolellisuuteen.
Mp ajo on tietysti edelleen perstuntumaa, mutta pikku joku ekstratarkkaavaisuus on tullut tavaksi korvaamaan katoavaa terävyyttä ja hyvä niin.
Ensiajoissa keväisin on tosiaan hyvästä tehdä jarrutus/ nopeat väistöt jne kokeiluja ja varmistella huoltojen jäljiltä että kaikki on kunnossa.
Tuon olen ottanut ihan rutiinihommaksi aina tuttu tie ja jarrutuskokeet samassa paikassa, nopeasti se näppituntuma on kyllä vielä tullut tuttuun matkakumppaniin.
Ja sitten käydä vielä mitä huoltoja tuli tehtyä lista läpi pyörään tarkistaen kiinnitykset jne.
Toissavuonna tein hauskan missin, koneen öljykorkki jäi kiinnittämättä kun hilvatun puhelin päristessään vei keskittymistä just ennen koeajoa.. Olihan putsaamista!

Mutta menkäämme siis iisisti ja keskittyen out there..