Kirjoittaja Aihe: Moottoripyörän säätäminen (virittäminen)  (Luettu 7534 kertaa)

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Moottoripyörän säätäminen (virittäminen)
« : Maaliskuu 19, 2019, 21:11:37 ip »
Omassa mp-harrastamisessa on alkanut kiinnostaa lähestymistapana "vähempi, mutta parempi". Tällä tarkoitan moottoripyörien määrää ja laatua. Osana tätä prosessia tuli myytyä 2 moottoripyörää pois tallista viime viikkoina ;D. Hieman syvällisempää ja samalla selkokielistä "oppimateriaalia" on tullut googlaitua pirstaleisessa nettiavaruudessa. Yhtä opinnäytetyötä olen parina iltana joutessani lueskellut, tässä linkki koko teokseen:

https://www.dropbox.com/s/8umnfh30all18yu/Moottoripyoran%20suorituskyvyn%20parantaminen%20%281%29%281%29%281%29.pdf?dl=0

Siitä löytyy paljon itseäni pohdituttavia alakohtia, joista osan ymmärtääkin. Tästä kiitos selkeän ja havainnollisen esitystavan sekä hyvän suomen kielen. Mm. Iskunvaimennus on kuvattu tavalla, että alkaa vähän päästä kiinni mistä siinä on kyse. Lisäksi tässä pyörä nähdään kokonaisuutena, jossa pitää miettiä sen vahvuuksia ja heikkouksia idealla "millä osa-alueella kannattaa operoida, mistä parannuksesta on eniten apua".
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 20, 2019, 06:52:28 ap kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Moottoripyörän säätäminen (virittäminen)
« Vastaus #1 : Maaliskuu 19, 2019, 22:26:59 ip »
Alkuun joka alueella on parannettavaa ja potentiaalia. Alkuun esim hevosvoima voi maksaa 50€/1hp ja kevennys 0-20€/1kg. Jossain kohtaa sitten tulee piste, milloin kappalehinta alkaa nousta jyrkästi. Siinä risteyksessä odotellessa kannattaa pohtia uudelleen nuo mainitsemasi vahvuudet ja heikkoudet. Tärkeintä lienee ensi alkuun muodostaa selvä kuva tavoitteesta. Ja pyrkiä siihen. Se ohjannee parhaiten ja opastaa matkalla. Jokainen tahollaan miettii sitten, onko tavoite yhä sama kuin alussa ja/tai kannattaako sitä enää tavoitella vai vaihtaa kokonaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

  • Viestejä: 713
Vs: Moottoripyörän säätäminen (virittäminen)
« Vastaus #2 : Maaliskuu 20, 2019, 09:00:20 ap »
 No joo. Esim. mukavasti sekoitettu DOHC / SOHC ja neliventtiili- / kaksiventtiilisylinterikannet.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Moottoripyörän säätäminen (virittäminen)
« Vastaus #3 : Maaliskuu 20, 2019, 12:34:40 ip »
AMK:ssa ei varmaan olla tehty ihan väitöskirjatasoista dokumenttia. Toki tämä voi kertoa jotain opetuksen tasosta oppilaistöiden suhteen suomessa ja AMKssa. Eikun "Gruppon raati" hommiin vaan ;D. Toivottavasti on kuitenkin enemmän oikein kuin väärin. Kyseessä lienee noin parikymppinen kaveri, jolla into palaa pyöriin. Tässä on kuitenkin mielenkiintoinen ja kokonaisuutta hyvin puntaroivat lähestymistapa. Tällaisia vastaavia suomenkielisiä kirjallisia tuotoksia ei liikaa ole tarjolla. Jos löytyy parempaa, saa kertoa ;).
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Aapo

  • Viestejä: 713
Vs: Moottoripyörän säätäminen (virittäminen)
« Vastaus #4 : Maaliskuu 20, 2019, 21:42:27 ip »
Lienee tosiaan kyseessä nuori kaveri, jolla ei ole paljon kokemusta eikä edes luettua tietoa. On tosiaan syytä kunnioittaa rohkeutta ja yritystä. Ei ollut tarkoitus mollata, kokemattomuus vain paistaa läpi.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Moottoripyörän säätäminen (virittäminen)
« Vastaus #5 : Maaliskuu 21, 2019, 20:21:51 ip »
Alkuun joka alueella on parannettavaa ja potentiaalia. Alkuun esim hevosvoima voi maksaa 50€/1hp ja kevennys 0-20€/1kg. Jossain kohtaa sitten tulee piste, milloin kappalehinta alkaa nousta jyrkästi. Siinä risteyksessä odotellessa kannattaa pohtia uudelleen nuo mainitsemasi vahvuudet ja heikkoudet. Tärkeintä lienee ensi alkuun muodostaa selvä kuva tavoitteesta. Ja pyrkiä siihen. Se ohjannee parhaiten ja opastaa matkalla. Jokainen tahollaan miettii sitten, onko tavoite yhä sama kuin alussa ja/tai kannattaako sitä enää tavoitella vai vaihtaa kokonaan.

Tätä omaa Guzzikalustoa silmäilessä voisi California olla ensimmäisen arvioinnin kohteena. Mitä parannuksia siinä voisi tehdä.
Selkein puute koskee jarruja, vaikka on teräspunosletkut vaihdettu ja muuten jarrut huollettu ja kaikki pitäisi olla kunnossa, niin eihän se pysähdy ihan siten kuin soisi sen tapahtuvan. Tällä vielä ajellaan kahden ja tavarat päälle. Pikku Bravakin pysähtyi kaksi päällä paremmin yhdellä levyjarrulla edessä? Toisaalta tuon kanssa on oppinut ennakoimaan ja tarvittaessa "kaikki liinat kiinni" niin jotain tapahtuu. Ei ole lukkojarrutuksesta pelkoa ;D. Muuten pyörä on aikakautensa tuotteena mainio ja meidän ykköspyörä yhdessä ajettaessa. Ehkä en lopen halua muuttaa tässä mitään. Pyörä on kerrassaan upean näköinenkin. Lisäksi asiaan liittyy erilaisia tunnearvoja, joten se ei tule myyntiin, muuten kuin perikunnan toimesta.

Tallikuva 2017:
https://www.dropbox.com/s/rjb7it3ufxns9s6/20160917_091323.jpg?dl=0

Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Moottoripyörän säätäminen (virittäminen)
« Vastaus #6 : Maaliskuu 21, 2019, 20:50:34 ip »
Ensin koittaisin vaihtaa jarrupalat tarttuvampiin. Omiin Californioihin olen poistanut jarrujen integroinnin. Eli kahvasta pelaa molemmat etujarrut. Hyvin olen pärjäillyt. Meitä on kaksi noin 100-kiloista +reissukamat.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Moottoripyörän säätäminen (virittäminen)
« Vastaus #7 : Maaliskuu 22, 2019, 10:46:06 ap »
Ensin koittaisin vaihtaa jarrupalat tarttuvampiin. Omiin Californioihin olen poistanut jarrujen integroinnin. Eli kahvasta pelaa molemmat etujarrut. Hyvin olen pärjäillyt. Meitä on kaksi noin 100-kiloista +reissukamat.

Jarruletkujen vaihdossa tuli päädyttyä alkuperäiseen järjestelyyn. Muutosta kyllä kanssa harkitsin. "Tarttuvammat jarrupalat" on sitten minulle uusi juttu. Minkä tyyppisestä tuotteesta lienee kyse, edellyttänee jotain tiettyä materiaalia jarrupalan kulutuspinnoilla?
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Moottoripyörän säätäminen (virittäminen)
« Vastaus #8 : Maaliskuu 22, 2019, 12:08:54 ip »
Karkeasti kerrottuna niin mustista paloista pronssin värisiin kun etenee niin pitoa alkaa löytymään enemmän.
Välissä on monta erilaista laatua ja valmistajaa.
Tässä yhden kauppiaan valikoima: https://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/moto-guzzi/california-iii-1000/1988/

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 505
Vs: Moottoripyörän säätäminen (virittäminen)
« Vastaus #9 : Maaliskuu 22, 2019, 12:12:29 ip »
Ikkala kehui muutama vuosi sitten tuollaisia levyjä ja paloja Sportissaan, tiedä lie saako Caliin... Itse vaihdoin aikoinaan Sportiin tarttuvammat palat varmistaen ettei tuhoa levyjä, en muista mitkä olivat (sintterit?), mutta vaikutus oli tuntuva.

Vs: EBC-jarrulevyt

« Vastaus #11 : Elokuu 24, 2014, 22:56:43 »
Vastaa lainatenLainaus Muokkaa viestiäMuokkaa Poista viestiPoista Jaa aiheJaa aihe  


http://www.braking.com/   Tuon tekemät hyvinkin kevyet wave-levyt ja sinteripalat on nyt sportissa. On muuten aiva tajuttoman mahtavat jarrut!
  

  
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 22, 2019, 13:25:14 ip kirjoittanut Pekka Karjalainen »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Moottoripyörän säätäminen (virittäminen)
« Vastaus #10 : Maaliskuu 22, 2019, 12:31:47 ip »
Todennäköisesti sintteripalat. Jos on tyystin mustat ja patinoituneet, niin takana lukee yleensä numerokoodin perässä "HH". Toimii ainakin EBC:nä ja TRW:nä Calin levyillä. Siis näillä Brembon kultakeskiöillä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Moottoripyörän säätäminen (virittäminen)
« Vastaus #11 : Maaliskuu 22, 2019, 13:42:57 ip »
Kiitos vaan, tällä pääsen jo eteenpäin. Kokeilen tulevalle suvelle esitettyä muutosta, josko pysäytysvoima paranisi tällä.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 22, 2019, 19:12:27 ip kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Moottoripyörän säätäminen (virittäminen)
« Vastaus #12 : Maaliskuu 22, 2019, 13:52:52 ip »
Varoitus Bilteman jarrupaloista: pitävät hyvin mutta levy kuluu ennen kuin palat. Ainakin teräslevyn suhteen. Olen käyttänyt niitä urautuneen ja nypyttävän levyn oikaisuun.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Omobono

  • Viestejä: 38
Vs: Moottoripyörän säätäminen (virittäminen)
« Vastaus #14 : Maaliskuu 22, 2019, 14:30:41 ip »
Varoituksena: noita sintteripaloja ei tulisi sitten käyttää valurautalevyjen kanssa. ( Olavin Californiassa sellaiset ymmärtääkseni on).