Kirjoittaja Aihe: Uusi Guzzin omistaja.  (Luettu 15767 kertaa)

Jari83

  • Viestejä: 39
Uusi Guzzin omistaja.
« : Helmikuu 10, 2019, 15:53:18 ip »
Päivää kaikille foorumilaisille.
Eilen tuli laitettua parin intruderin ja Yamahan xj:n jälkeen Moto Guzzi California EV.
Jäsenhakemus on laitettu eilen vetämään.
Tästä alkaa armoton kevään odotus, että pääsee testaamaan uutta ostosta ja tutustumaan Italialaiseen tekniikkaan.
Hyvää kevään odotusta kaikille foorumilaisille. Kyllä se asfaltti tuolta lumen alta vielä paljastuu.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Uusi Guzzin omistaja.
« Vastaus #1 : Helmikuu 10, 2019, 21:45:04 ip »
Tervetuloa joukkoon  8). Tänne on monet muutkin päätyneet eri, niin japsi- kuin euromerkkien jälkeen ja on vähän sellainen parantumattomien osasto sillä Guzzismi aiheuttaa usein elinikäistä riippuvuutta. Toki jotkut ovat Guzzista luopuneetkin, mutta lähes yhtä usein jälleen takaisin palanneet. Monille on kertynyt nurkkiin myös muita merkkejä Guzzin lisäksi, joten kaikki kaksipyöräiset saavat hiljaisen hyväksynnän. Italialais-merkeille on jopa oma palsta vertaistukea ja muuta sympatiaa varten. Kerhosääntöjen mukaisesti kun tuetaan Italialaista liikennekulttuuria. Ei kuitenkaan aivan kirjaimellisesti Italialaisittain katsoen sormien läpi kaikkia liikkumista haittaavia kieltoja ja esteitä  ;D .
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusi Guzzin omistaja.
« Vastaus #2 : Helmikuu 10, 2019, 22:49:09 ip »
Tervetuloa tosiaan! Ev kuuluu kyllä Tonti-runkoisten eliittiin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Uusi Guzzin omistaja.
« Vastaus #3 : Helmikuu 11, 2019, 10:00:55 ap »
EV-versiot ovat aikanaan tehty hyvistä osista sekä varusteltu pisimmälle mitä muut Guzzi-mallit. Osassa niistä on lukkiutumaton takajarru kuormantunnistuksella. Sen toiminta kannattaa kevään tullen tarkastaa. Pyörässä kun on yhdistelmäjarrut niin poljinjarrua käyttäessä on tarkeää että etupyörä jarruttaa enemmän kuin takapyörä. Tämä jarruasia on suurin poikkeama aikaisempiin pyöriisi. Vaatii aluksi opettelua.
Takajarrun toimilaite löytyy takahaarukan vasemman puolen alta. Siinä on vipu, pieni jousi ja sen säätö.

Onnittelut valinnastasi!

Jari83

  • Viestejä: 39
Vs: Uusi Guzzin omistaja.
« Vastaus #4 : Helmikuu 11, 2019, 13:36:33 ip »
Kiitosta vain.
Hyvä tietää tuo jarrujen säätö kevään tullen.
 Pitääpä laittaa tarkistuslistalle sekä pistää korjaamomanuaali tilaukseen.
Onko Oulun seudulla paljonkin Guzziporukkaa?

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Uusi Guzzin omistaja.
« Vastaus #5 : Helmikuu 11, 2019, 20:08:40 ip »
Ei sitä säädintä tarvitse välttämättä säätää. Kunhan toimii oikein. Takapyörä ei saa lukittua ennen kuin etupyörä polkimesta jarrutettuna. Kokeile varovasti ensin ilman käsijarrukahvan puristamista. Jos käyttää myös käsijarrua poljinjarrun kanssa niin silloinkaan ei takajarru saa mennä lukkoon. Jarrutehon säätyminen on automaattista. Poljinjarru vaikuttaa vasempaan etulevyyn.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Uusi Guzzin omistaja.
« Vastaus #6 : Helmikuu 12, 2019, 17:02:44 ip »

Ostitko muuten pyöräsi Oulusta ?  Mikäs on vuosimalli ?
 Mielenkiintoista tietää millaiset ensivaikutelmat tulee, jos ei Guzzia ole ennen kokeillut.  Itselläni ei kyllä herättänyt silloin minkäänlaisia ihania fiiliksiä.
Jos on huollettu hyvin niin ei muutakuin ajoa. Kuitenkin pyörään kannattaa tutustua ja itse ruuvailla harkiten.

Mr

Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusi Guzzin omistaja.
« Vastaus #7 : Helmikuu 12, 2019, 21:03:55 ip »
Kaverini ajoi pyöräilynsä käytännössä tuoreilla sporttipyörillä. Vaihdettiin joskus pyöriä. Hänellä ei meinannut kaista kaarteissa riittää.   :D Ei kuulemma kääntynyt mitenkään. Muistaakseni olen samat reitit ajanut Calilla liki tuplanopeudella sen kertaiseen..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Uusi Guzzin omistaja.
« Vastaus #8 : Helmikuu 12, 2019, 22:02:56 ip »
Tuo "ei käänny millään" on tuttu lause. On jäänyt vastaohjaus oppimatta. Se on pyörän hallinnassa ykkösasia.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Uusi Guzzin omistaja.
« Vastaus #9 : Helmikuu 12, 2019, 22:09:23 ip »
Guzzisti jo yli kolmenkymmenen vuoden ajan. Ei ne Guzzit käänny itsestään kurviin niin kuin "nykypyörät", ihan uusimmista en osaa sanoa. Viimeiset vajaat kymmenen vuotta pääasiassa Moto Morini Corsarolla kurvailleena ymmärrän hyvin kaverisi kannanoton. Morini kääntyy kurviin melkein ajatuksen voimalla. Kun sen jälkeen hyppään LM IV:n puikkoihin, on syytä lähteä ajatus mukana liikkeelle. Hetken totuttelun jälkeen alkaa taas sujua ja latu maistua. Älkää nyt tulko lynkkaamaan, mutta ne muutamat kerrat, kun olen Californiaa kokeillut, eivät ole herättäneet minkäänlaista omistushalua. On se niin erilainen minun toiveisiini nähden.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusi Guzzin omistaja.
« Vastaus #10 : Helmikuu 12, 2019, 22:57:26 ip »
En lynkkaa, mutta omani ei ajettavuudeltaan vastaa tavallista Calivieteriä..
Se ei ehkä niinkään vaadi voimaa tuon käskyttäminen, vaan enemmänkin päättäväisyyttä. Kaverilla oli tuolloin -12 R1, joka oli vuoden parin ikäinen. Kyllähän olikin hyvä ajettava. Kääntyi pelkällä kielen siirrolla poskessa ja moottori oli kyllästetty hyvillä ominaisuuksilla. Siihen verrattuna Jackal oli kyllä traktorin luokkaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jari83

  • Viestejä: 39
Vs: Uusi Guzzin omistaja.
« Vastaus #11 : Helmikuu 13, 2019, 03:03:24 ap »
Kyllä pyöräni Oulusta ostin Eskolta.
Vuosimalli on 2002.
Tuttu pyörä todennäköisesti täältäkin foorumilta.
Olen aikaisemmin testaillut vanhempaa californiaa ja se ainakin minua miellytti.
Tuskinpa tuo uudempi malli ainakaan huonompi on.
Uskoisin että Ev taittuu mutkapätkiin ihan yhtä hyvin kuin vanha vs 1400, jos ei paremminkin.????

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusi Guzzin omistaja.
« Vastaus #12 : Helmikuu 13, 2019, 06:31:55 ap »
Pystyy kyllä lupaamaan että kyllä, kyllä kääntyy paremmin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Uusi Guzzin omistaja.
« Vastaus #13 : Helmikuu 14, 2019, 14:20:14 ip »
Onnittelut myös hyvästä pyörävalinnasta.

Jaa ettei EV taipuisi mutkiin?
Vaikka on suht raskas pyörä, niin parhaimmillaanhan ovat nimenomaan mutkateillä.
Varsinkin nopeahkot kurvat on ilo "heitellä" ja on sellainen varmuus että huomattavasti tiukemminkin on varaa ajolinjaan ainakin näin kevyen kuskin alla kokemuksilla.
Ihan syheröteillä paino sitten tulee jonkun verran esille.
Hyvät on mielestäni ominaisuudet suuntavakauden ja ketteryyden balanssin suhteen.

Kaikkiaan ollut hyvin luotettava ja hyvä pyörä tuo oma vastaavani -02 hydrauliventtiili versio.
Matkapyöränä ja kaikkeen, vaikka kauppakassina, tavararahtaajanakin työasioissa.
Oikein tyytyväinen olen vastaavaan.
Luonteikas ja hieno pyörä.
Vääntää suht hyvin ihan alhaaltakin, mutta koneelle ja kaasuvasteeseen on parhaimmillaan tuntuma tuossa 3-5000 rmp.
Mutkatiet jotain 4500 kolmosella, niin kuinkas hidas painava Cali oikeasti on?
Vastaan itse että riittävän ripeä.

Sitten kun mennään jonnekin 140kmh+, niin vakaus alkaa katoamaan vaikka onkin tukeva Tontirunko.
Tosin omassani takaiskarit alkaa olemaan löysähköt ja vaikuttaa.
Isossa roolissa on tietysti myös renkaat ja paineet.
Suosittelen vakauden kannalta että on reippaasti painetta kumeissa.
Itse päätynyt että edessä 3bar ja takana hieman vähemmän on ok, kaksi päällä taakse hieman lisää ehkä.
Mikään moottoritienielijä ei siis ole, mutta kuka nyt tylsää suoraa muutenkaan pyörällä mielellään ajaisi?
EV, tässähän alkaa tulemaan kuumetta tielle taas..


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusi Guzzin omistaja.
« Vastaus #14 : Helmikuu 14, 2019, 14:51:45 ip »
Onnittelut myös hyvästä pyörävalinnasta.


Sitten kun mennään jonnekin 140kmh+, niin vakaus alkaa katoamaan vaikka onkin tukeva Tontirunko.
Tosin omassani takaiskarit alkaa olemaan löysähköt ja vaikuttaa.
Isossa roolissa on tietysti myös renkaat ja paineet.



Tähän vakauteen vaikuttaa sitten kaikki tuulilasit ja laukut. Varsinkin takapakki tekee huojuntaa kovemmissa nopeuksissa. Mutta eipähän näillä lie tarkoitus kilpaillakaan huippunopeuksilla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.