Kirjoittaja Aihe: Ristikudosrengas ja vyörengas  (Luettu 8074 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Ristikudosrengas ja vyörengas
« Vastaus #15 : Joulukuu 05, 2018, 13:43:34 ip »
EU-tasolla silloin tällöin tehdään aloitteita moottoripyöräilyn turvallisemmaksi tekemiseksi. Joko tehoa, kuutiotilavuutta tai nopeutta rajoitettaisiin mielellään. Myös pakollisia turvavarusteita on esitetty. Yksi juurikin tuo ilmatyyny. Myös pakollista ajopukua on esitetty jo useasti. Se sisältäisi ilmatyynytyyppisesti laukevan niskasuojan ja ilmatyynyt vartalon suojaksi. Muutamaa prototyyppiä on jo esitelty. Myös muita aktiivisia ja passiivisia turvalaitteita on esitelty kuten kypärä joka valvoo ajajan vireystilaa ja pysäyttää pyörän jos ajo ei suju. Jopa itsekseen laskeutuvia apupyöriä on tarjottu. Siinä ei ole todennäköisesti ollut käsitystä moottoripyörän ajodynamiikasta. Tukipyörät kun muuttaisi ajodynamiikan päinvastaiseksi.

Yhteistä näille monille kehitelmille on ollut se että kehittäjillä ei ole ollut omakohtaista kokemusta moottoripyöräilystä.

Mutta ainakin ABS-jarruista on tutkittua tietoa parantuneesta turvallisuudesta.
http://www.fema-online.eu/website/index.php/2018/11/20/abs-reduces-motorcycle-accidents/

Tässä on juttua ajoavustimista ja testivälineestä. Siinä "kylmäkalle" ajaa moottoripyörää.
http://www.fema-online.eu/website/index.php/2018/09/12/motorcycle-test-dummy/

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ristikudosrengas ja vyörengas
« Vastaus #16 : Joulukuu 05, 2018, 14:39:19 ip »
olen tuota törmäystyynyväitettä pohtinut. Se on tullut esille muuallakin. Ainakin videoissa, joissa turvatyynyä esitellään, tyyny täyttyy ennen kuin henkilö kerkeää lähteä liikkeelle. Eli tyyny ei iske vastaan, vaan on jo täysi ja ottaa liikkuvan henkilön vastaan.

Vaikea sanoa, kun ei ole kokeillut. Mutta autoni perään ajettiin elokuussa Helsingissä, turvatyynyt eivät lauenneet. Auton perä oli lytyssä, mutta muuten se oli ajokunnossa ja ajattelin lähteä jatkamaan matkaa, mutta poliisisetä sanoi, että ei pitäisi, turvatyynyt saattavat laueta itsestään ja aiheuttaa vammoja.

Ei tuntunut uskottavalta, mutta olettaa piti, että poliisi tietää eli matka jatkui hinausautolla ja sitten vuokra-autolla.

Tämä turvatyynyily nostetaan esille myös silloin, kun aikoo laittaa lapsen turvaistuimineen etupenkille. Siis kasvot menosuuntaan. Ei kuulemma saa, kun tyyny on niin vaarallinen. Seuraava perustuu ihan omiin mittauksiin ja huomioihin; Toisaalla väitetään juuri tuota samaa, että tyyny lyö kasvoille. Niinhän siis pitäisi lyödä kaikkia etupenkissä istuvia. Ottaakko siis mieluummin niskallaan ruoskailmiön haltuun, vai hiertymiä kasvoihin kun turvatyyny ottaa vastaan?
Toinen argumentti on kyytiläisen pituus. Ei kuulemma ole mitoitettu niin matalille. Meidän kaikki neljä (kaksi kummassakin autossa) turvaistuinta ovat sen verran korkeita istuinosaltaan, että nostaa nenän korkeuden tavallisen mummon tasolle. Eli ihan järkevälle, sivuikkunasta katselukorkeudelle. Sekö ei riitä? Istuimissa itsessään on kuitenkin niskatuet yms.
No, lapset ovat meillä olleet kuitenkin takapenkillä, paitsi kun lainaan pakettiautoa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Ristikudosrengas ja vyörengas
« Vastaus #17 : Joulukuu 06, 2018, 00:50:36 ap »
Turvatyynyihin liittyy minun tietojeni mukaan käytännössä aina myös turvavöiden esikiristinjärjestelmä, joka kiristää turvavyön automaattisesti törmäystilanteessa. Näin turvavyötä käyttävä auton kuljettaja tai etupenkin matkustaja ei pääse juuri lainkaan liikkumaan kohti laukeavaa turvatyynyä. Riskeistä ja vammoista, joita turvatyynyt voivat kolaritilanteissa aiheuttaa jos ei samalla käytetä turvavyötä, varoitetaan useissa mielestäni luotettavaksi arvioitavissa lähteissä (mm. Liikenneturvan sivuilla). Minulla ei ole sellaista teknistä tietoa, jonka perusteella voisin nuo riskeistä kertovat tiedot kyseenalaistaa ja siksipä olen noudattanut noita turvavyön ja lastenistuinten käyttöä koskevia ohjeita, jotka lähteestä riippumatta ovat hyvin samansisältöisiä. Sellaisenkin tiedon olen jostain lukenut, että turvatyynyjen ollessa kehityksensä alkuvaiheessa ne laukesivat vain nokkakolarissa, mutta järjestelmien kehityttyä ja turvatyynyjen määrän autoissa lisäännyttyä järjestelmät ovat kehittyneet älykkäämmiksi ja reagoivat nykyään myös muissa suunnissa tapahtuviin törmäyksiin.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Ristikudosrengas ja vyörengas
« Vastaus #18 : Joulukuu 06, 2018, 01:18:11 ap »
Omassa autossa ei ole kuin kuljettajalle turvatyyny. Repsikalle ei. Siksi vaimo saa ajaa. Itse ajelen moottoripyörällä perässä tai useimmin ihan eri reittiä ettei käy nolosti että törmäisimme toisiimme. Merkittävimmät ajosuoritteet ovat kesäiset mökkimatkat.

Vaimo ajaa myös talvella. Itse olen joko kotona tai baarissa. Sujuu kauppareissut riitelemättä eikä tarvitse rampata hehtaarihallin käytäviä kilometritolkulla. Tai vartoilla vaate/kenkä/lahjatavaraosastolla että tapahtuisi jokin päätös ja käytävä veisi kassalle päin jopa alle puolen tunnin. Auton yksi ja ainoa turvatyyny, välillisesti, hoitaa tämänkin asian ratkaisun. Kaupunkiliikenteessä kun voi tulla peräänajo kovin herkästi.

Niin, Daciassa ei ole turvavyönkiristinmekanismia. Ihan tavalliset pinta-asenteiset turvavyöt.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ristikudosrengas ja vyörengas
« Vastaus #19 : Joulukuu 06, 2018, 09:42:52 ap »
. Sellaisenkin tiedon olen jostain lukenut, että turvatyynyjen ollessa kehityksensä alkuvaiheessa ne laukesivat vain nokkakolarissa, mutta järjestelmien kehityttyä ja turvatyynyjen määrän autoissa lisäännyttyä järjestelmät ovat kehittyneet älykkäämmiksi ja reagoivat nykyään myös muissa suunnissa tapahtuviin törmäyksiin.

Riittävän iso tärähdys pystysuunnassa (kuoppa) riittää joissain merkeissä laukaisemaan tyynyn. Ehkä jopa tarkoituksella?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Ristikudosrengas ja vyörengas
« Vastaus #20 : Joulukuu 12, 2018, 20:37:13 ip »
Joissakin pyörissä on törmäystyyny jo vakiona. Toiminee kohtisuorassa törmäyksessä. Niitäkin kai tapahtuu mutta monet tapaukset ovat suistumisia ja eri tyyppisiä ajonhallinnan menetyksiä joissa ei ole kohtisuoraa liikesuuntaa.
Joitain kaasulla täyttyviä ajoasuja on esitelty. Ei vaan ole näkynyt paikallisen ajoasukaupan hyllyllä. Ehkä joskus.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Ristikudosrengas ja vyörengas
« Vastaus #21 : Joulukuu 12, 2018, 22:54:58 ip »
<snip>
Joitain kaasulla täyttyviä ajoasuja on esitelty. Ei vaan ole näkynyt paikallisen ajoasukaupan hyllyllä. Ehkä joskus.

Esim. tässä (on paljon muitakin): https://www.alpinestars.com/tech-air
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ristikudosrengas ja vyörengas
« Vastaus #22 : Joulukuu 12, 2018, 22:59:54 ip »
Myös Daineselta löytyy D-Air mallisto.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Ristikudosrengas ja vyörengas
« Vastaus #23 : Joulukuu 12, 2018, 23:02:30 ip »
Avaan ennakkoluulojani: taitavat olla hikisiä kapineita. Hinnoittelu on varma este hankinnalle omalta kohdalta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ristikudosrengas ja vyörengas
« Vastaus #24 : Joulukuu 12, 2018, 23:10:35 ip »
Tulevat vielä yleistymään ja sitä myöten hinnat tippuu. Omalle turvallisuudelle on kuitenkin hankala laskea hintaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Ristikudosrengas ja vyörengas
« Vastaus #25 : Joulukuu 12, 2018, 23:33:41 ip »
Lainaus
Omalle turvallisuudelle on kuitenkin hankala laskea hintaa.
En ole edes yrittänyt. Hintaa voi silloin nimittää kirjaimella x.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ristikudosrengas ja vyörengas
« Vastaus #26 : Joulukuu 13, 2018, 06:36:19 ap »
Juuri ostin suojapaidan, jolla varmistan suojien pysymisen oikeilla paikoillaan, jos sattuu heittämään kuperkeikkaa. Ei kyllä aikomuksena ole, mutta kun rahalla järkevästi sai.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ristikudosrengas ja vyörengas
« Vastaus #27 : Joulukuu 17, 2018, 21:47:29 ip »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Ristikudosrengas ja vyörengas
« Vastaus #28 : Joulukuu 26, 2018, 19:05:25 ip »
Näitä motoristin paukkuliivejä on tullut tutkailtua, mutta ei ole ihan vielä valjennut mikä tuote olisi oikea valinta. Pro Ratamoottoripyöräilijöillä nämä ovat käsittääkseni olleet pakollisia jo jonkun aikaa. Omat ajovarusteet ovat kokolailla ok, mutta niskan suojaksi on ollut mielessä löytää joku ratkaisu tulevalle kaudelle. Paukkusellaisten lisäksi on erityyppisiä kauluksia joilla liika niskan liike on tarkoitus estää silloin kun fysiikanlait ovat ottaneet tilanteen hallintaansa. Käyttäjäkokemukset kiinnostavat, jos sellaisia löytyy. Oma käyttötarve koskisi sekä katu- että rata-ajeluita.  Käyttömukavuus lienee noissa paukkusysteemeissä jonkinlainen etu.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ristikudosrengas ja vyörengas
« Vastaus #29 : Joulukuu 26, 2018, 19:51:42 ip »
Ratahommissa kavereilla on noita niskajuttuja. Eli niitä rajoittavia leatt-tukia. Toiset ajavat aina sen kanssa ja toiset moittivat liian rajoittaviksi kyykyn kanssa. Eli kokeilemalla selviää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.