Kirjoittaja Aihe: cali III etuvaimennin  (Luettu 2741 kertaa)

elsoder

  • Viestejä: 48
cali III etuvaimennin
« : Marraskuu 22, 2018, 10:16:54 ap »
Olisin tiedustellut etuiskarin toiminnasta.Iskarit ovat tod.näk. Bitubo merkkiset ,ainakin näissä on ns. patruuna alapäässä.Patruunan saa auki ja niissä oli jotain paksuhkoa öljyä.Kävin Motonetissä ja ostin sekä 10W että 20W iskariöljyä.Molemmat olivat kumminkin huomattavasti notkeempia kuin vanha öljy.Katselin servise manuaaleja joissa puhuttiin 0.7d määrästä Agip ATF Dextonista.Kumminkin manuaalissa täytettiin öljy iskarin yläpäästä; eli ei patruunaan.Kysymykseni on =kuuluuko iskariin kahdet eri öljyt ,miten ne vaikuttaa toimintaan ,mikä on öljyjen laatu sekä määrä?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: cali III etuvaimennin
« Vastaus #1 : Marraskuu 22, 2018, 10:58:20 ap »
Cali Kolmosen alkuperäinen keula voidellaan ATF-öljyllä. Iskunvaimentimissa on sitten omat öljynsä. Alkuperäiset iskunvaimentimet ovat Moto Guzzi -merkkiset joihin voidaan vaihtaa vaimenninöljy. Paljon ajetussa pyörässä vaimentimet voivat olla jo epäkunnossa mutta ovat yleensä kunnostettavissa. Olen niitä useita pareja kunnostanut tarvitseville ulkomaita myöden ja muutaman parin itsellenikin. Varaosat löytyvät pääosin lähimmästä tiivisteliikkeestä.

Jos etuteleskooppien yläpäässä on 15 mm korkeat säätönupit niin vanhat ja hyvät vaimetimet ovat tallessa mutta jos säätöjä ei ole tai säätönupit ovat matalaa tyyppiä on vaimentimet vaihdettu tarvikkeisiin eikä asialle oiken muuta voi kuin ostaa uudet tarvikeiskarit.

Alkuperäiset ovat tämänlaiset: http://www.motomatti.fi/2016/03/california-iii-etuiskunvaimentimen.html

Vaimennin jakaantuu kahteen pääkammioon: vaimenninkammio ja kompensaatiokammio. Usein on vanhuuttaan päässyt vaimenninöljyä jälkimmäiseen kammioon ja vaimennus ei toimi tai sen liikerata on lyhentynyt huomattavasti.

Jos ei ole työvälineitä tai korjaajaa korjaamaan alkuperäisiä niin ainoa vaihtoehto lienee laittaa tarvikevaimentimet. Mutta jos alkuperäiset ovat kunnossa niin niille vain purku, uudet tiivisteet ja öljyt sisään.

Jos sen sijaan vaimetimet ovat uudempaa mallia ja ovat rikki niin niille ei kannata tehdä mitään vaan vaihtaa vain uusiin korvaaviin vaimentimiin.

Ulkoputkien alapäässä on lisäksi alumiiniset tai muoviset "pohjaanlyöntivaimennuksen kartiot" Kun sisäputken alapäät menevät hyvin alas niin nämä kartiot vaimentavat voiteluöljyn kanssa pohjaanlyöntiä kun töyssy on oikein iso. Muutoin keulan voitelyöljy ei osallistu vaimennukseen.

Ulkoputkien tai alaputkien, kuten niitä myös kutsutaan, alpäässä on tyhjennysproput voiteluöljylle. Kyseisellä ruuvilla on myös muita tehtäviä. Melkein aina se on asennettu väärin ja samalla rikottu sisäisiä rakenteita.

Tässä enemmän rikkinäisen keulan osia: http://www.motomatti.fi/2014/01/california3-etuiskunvaimentimet-ja.html
Tässä taas keula missä vaimennin on yläpäässä: http://www.motomatti.fi/2016/02/purkupyora-keula-kunnostusta-osa-2.html

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: cali III etuvaimennin
« Vastaus #2 : Marraskuu 23, 2018, 13:00:11 ip »
Korjaan hieman aiempaa antamaani tietoa: kyseistä Guzzin omilla vaimentimilla varustettua keulaa oli tuotannossa vielä myöhemmin 1100 kaasutin- sekä ruiskuversioissa -90 luvun puolella.
Tämä tuli ilmi selatessani varaosaluetteloja sekä korjaamokirjoja California II, III ja 1100 -malleista. Tuntien Guzzin hieman vaihtelevan osapolitiikan niin samalla aikavälillä on saattanut olla myös muunlaisia vaimentimia tai niitä on asennettu jälkikäteen. Asiaa on vaikea todentaa.